Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4736
Jeg vasket hele rommet mitt fra topp til tå her om dagen og da la jeg merke til to gjennomsiktige ledd-dyr som kravlet rundt på gulvet her under en sånn gjennomsiktig matte som beskytter gulvet mot kontorstoler. Jeg aner ikke hvor disse kommer fra.. Jeg freaker helt ut for slike typer dyr og sitter nå med beina praktisk talt opp i stolen.

Jeg tenkte at disse kanskje hadde kommet fra endel støv som lå gjemt bak pcen mens jeg vasket her. Jeg drepte dem momentant med kraftig bruk av oppvaskmiddel. Jeg vasket matta stolen er på nå 2 ganger på begge sider inkludert det ekle lille hjørnet jeg nå ha noia som faen for å se bort til.

Idag så jeg enda en til, og jeg lurer på hvor disse krabatene kommer fra! Noen som har opplevd eller sett noe lignende? kan dette være en type dyr som trekker seg inn om vinteren? Jeg bor i fjerde etasje i en bygård, alt er mur og gulvet mitt er av tre.

Hvis noe av dette kanskje har fått noen av dere til å kanskje vite hva dette er for noe jævlig ekkelt faenskap som har tatt bolig her så skrik ut for jeg er hypp på å fjerne det så raskt som mulig.. Og jeg er enda mer hypp på å få vite hva dette er for noe.

Alle gode svar mottas med takk!
Sist endret av Tensor; 4. desember 2008 kl. 02:56.
hva med og ta ett bilde av ett av de og legge ut her?
Skal absolutt gjøre det neste gang jeg ser den, hvis jeg tør, hehe.. For jeg freaker alltid så sykt ut, spretter nesten ett par meter unna og går helst ut av rommet. Vil påstå at den er ca. en halv centimeter lang, har ikke telt hvor mange ben men den er gjennomsiktig og krabber ikke rundt så veldig fort.

Bildet kommer etterhvert hvis jeg får tak i ett, inntil da mottas alle andre finurlige svar med høy takknemlighet.
høres jævli ut.
å slikt må du ligge og såve med?
tenk vist de tar deg i søvne!?

næjda.sikkert ikke farli,men hadde vert fett og finni ut hva d er fårno!
Sitat av Tensor Vis innlegg
Idag så jeg enda en til, og jeg lurer på hvor disse krabatene kommer fra!
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg hvor de kommer fra, men du skal ha lykke til med og gjøre huset ditt insekt-fritt, tatt i betraktning at man meget skjelden er mer en noen meter fra et insekt, eller noe annet ekkelt inni ens eget hus.

Ikke at det hjelper deg og sove, men slike krabater er rundt oss så og si hele tiden, og de er nok ikke serlig skadelige.
Om du absolutt vil bli kvitt dem kan du forsøke og gå apeshit med insektspray.

Det som er kos med vinteren i Norge er at med mindre du bor midt i byen pleier den og ta knekken på alt som ikke er medlem av ett boretslag, så om du klarer og få utryddet de som er i huset, så burde snøen holde deg noen lunde insektfri fram til våren.

Siden gulvet ditt er av tre er det også tenkelig at disse sakene er noen dyr som er glad i treverk, og har valgt og bosette seg i gulvet ditt.
Sist endret av Hardcore; 4. desember 2008 kl. 06:09.
Det kan ikke være sølvkræ? Har slike på badet selv og liker seg på fuktige steder. Om det er fuktig i huset kan det lett tiltrekkes slike små dyr.

Du får spraye løs inne i huset med innsektspray, drep dem alle. Spray spesielt der du har mest av dem så de ikke legger egg i hjernen din.
ikke for å ødelegge nattesøvnen din, men de greiene der er nok det minste insektsproblemet du har; til enhver tid har du over en million krabater kalt midd i senga di:
http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/42/424/424553/midd.jpg
Sist endret av HellToPay; 4. desember 2008 kl. 09:30.
Faen i helvette.. HellToPay, du gjorde nettopp sånn at jeg ikke klarer å sove. Synes jeg ser noe bevege seg der borte på sengen o.O!!
Sitat av HellToPay Vis innlegg
ikke for å ødelegge nattesøvnen din, men de greiene der er nok det minste insektsproblemet du har; til enhver tid har du over en million krabater kalt midd i senga di:
http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/42/424/424553/midd.jpg
Vis hele sitatet...
Headcrabs så jævlig!
Leddinsekter? kan det være skrukketroll?
Jeg har sett skrukketroll bli født en gang - ungene var gjennomsiktige.

Dessuten er det ofte slik at insekter har hamskifte fordi huden/panseret deres ikke kan vokse. Nå vet jeg ikke om skrukketroll har hamskift, men de fleste innsekter har det. Rett etter hamskift er insektene nemlig gjennomsiktige..

Om dette er skrukketroll har du ingenting å bekymre deg for, det må nesten være de mest harmløse insektene i verden..
Sist endret av Joachimsen; 4. desember 2008 kl. 10:53.
Jeg tenkte også på skrukketroll. De er riktig nok ikke insekter da... pirke pirke
Sitat av lint98 Vis innlegg
Jeg tenkte også på skrukketroll. De er riktig nok ikke insekter da... pirke pirke
Vis hele sitatet...
Invertebrat?

Har ikke peiling på småkryp, bortsett fra de jeg forer gekkoen min med

Uansett, trådstarter nevner jo selv at han/henne lider av en fobi mot småkryp, og sett bort i fra det aspektet tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg nevnverdig for..
Det er krepsdyr faktisk. Uansett er de skikkelig snille.
Takk for mange gode og tilsynelatende logiske forklaringer på hva det er. Det midd-greine vet jeg allerede, hadde stress en liten stund med å overgå skrekken når jeg først fikk vite det.. Men det har gitt seg nå, sålenge jeg ikke ser dem er det helt greit for min del.

Men ja, skal gå til innkjøp av innsektsspray.. Det er snickers og twist, vil med en gang føle meg tryggere for hver gang jeg tar knekken på en av dem. Dette er nok garantert en elefant vs mus situasjon, men allikevel.. hehe!
Uten at jeg veit hva disse dyra er, er det jo generelt slik at insekter kommer dit det er matrester. Ta den største julereingjøringa du noen gang har gjort, flytt fram (kjøle)skap og ovn og vask overalt med salmiakk og grønnsåpe. Insektspray og slikt fjerner kanskje de insekta du ser der og da, men ikke de som ligger og lurer og venter på å komme fram.
DonTomaso: Sant nok! Men det er bare på rommet mitt jeg har lagt merke til de... Stua, kjøkkenet, badet, de andre sine rom er helt frie tror jeg. Har iallefall ikke sett noe der.
kvitmakk?... nyfødte...
Vokser ikke de på døde folk?
Vi svelger ofte edderkopper når vi sover. Vi sover ofte med munnen åpen og slveleger derfor ca. 6 edderkopper i året hvis jeg ikke tar feil. Insekter er ikke farlige. De ser bare ikke bra ut.

Var en unge som hørte noe rart i øret i noen dager. Han dro til sykehuset, og der fant man ut at to edderkopper hadde bosatt seg i øret hans.
Sist endret av sixfeetunder; 5. desember 2008 kl. 17:01.
Høres ut som du har fått sølvkre.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Vi svelger ofte edderkopper når vi sover. Vi sover ofte med munnen åpen og slveleger derfor ca. 6 edderkopper i året hvis jeg ikke tar feil.
Vis hele sitatet...
Vel, det skal være oppspinn.

"Fear not. This "statistic" was not only made up out of whole cloth, it was invented as an example of the absurd things people will believe simply because they come across them on the Internet."

http://www.snopes.com/science/stats/spiders.asp
Sitat av John B Vis innlegg
Vel, det skal være oppspinn.

"Fear not. This "statistic" was not only made up out of whole cloth, it was invented as an example of the absurd things people will believe simply because they come across them on the Internet."

http://www.snopes.com/science/stats/spiders.asp
Vis hele sitatet...
Jeg så en film der en edderkop kom krabbende ut av munnen til han som sov. Har hørt flere episoder der folk har opplevd å få edderkopper i munnen.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg så en film der en edderkop kom krabbende ut av munnen til han som sov. Har hørt flere episoder der folk har opplevd å få edderkopper i munnen.
Vis hele sitatet...
John B påpekte bare at statistikken var bullshit , ikke at det faktisk kan hende irl .
Jepp, sånne har vi også inne på toalettet. Skikkelig ekkelt når jeg sitter der og skal bajse og en/to stykk kommer kravlende ut under dørkarmen/lister inne på badet :P Har drept flere...

Forresten google ga http://www.rentokil.no/page?id=870
Sist endret av hemakid; 5. desember 2008 kl. 19:37.
Sølvkre er det første jeg tenkte på når eg leste det der.
Har funnet noen sånne på rommet mitt og når det har gått noen måneder siden jeg støvsugde. Litt ekkelt når du finner de i sengen og sånt.
Faen.. Burde kansje vasket litt..
Omg vi har også sølvkre, de kommer ofte fram der det er litt fuktig, ser de ofte nede på vaskerommet her i huset ^^
Tenkte med en gang sølvkre, så IKKE DREP DEM! Sølvkre er utryddningstruet og gjør ingen skade, tror de spiser støv og annet snuss, så de er nesten litt nyttige.
Jaa! Takker Orbiter for bildet! Folk har rett angående dyret, det er akkurat slike jeg har funnet! Skal gjøre som Zhylo sier og ikke drepe de.. For jeg tør nesten ikke uansett og nå har jeg en god grunn til å holde meg unna, hehe! Skikkelig pingle når det gjelder små dyr. Så det er sølvkre jeg har fått has på på rommet mitt..

Ble litt roligere nå som jeg vet hva det er. Takker for god hjelp
Bare for å ha sagt det - selv om sølvkre i seg selv ikke er farlig eller noe som helst, så er de ofte et tegn på at man har et fuktproblem.
1) Sølvkre spiser matrester (smuler, sukker osv), insekter og døde hudceller fra mennesker, men også papir. Om du har mye papir liggende på gulvet, legg det på bordet. (De kan ikke bevege seg oppover vegger).
2) De kommer, som mange nevner, der det er fuktig. Det kan derfor være lurt å støvsuge oftere enn du vasker.
Når du vasker burde du bruke veldig lite vann, bruk heller tørr mopp eller lignende. Kan tyde på fuktproblemer når du har sølvkre på vanlige værelser, normalt sett oppholder de seg på "normalt" fuktige rom(bad, vaskerom..) Jeg har kriget med disse dyrene før og jeg brukte da et insektsmiddel som hadde en langttidsvirkende effekt og ikke var giftig for mennesker. Sprayet dette rundt ved lister og steder der de kan gjemme seg. Så er det bare å fortsette denne behandligen, sammen med at du prøver og holde det så tørt som mulig. Kanksje du må gå til anskafelse av en avfukter?
hey der

jeg hadde selv sølvkre for en stund siden, jeg helte opp et glass melk fra en forholdsvis ny melkekartong, og så en liten sølvbit som datt opp i melka. hvordan i alle dager den har kommet seg inn i melkekartongen (forseglet kork, men brukt en gang tidligere) vites ikke :O
var forresten Q-melk, de med det gjennomsiktige vinduet på :P så watch out !

de er forresten UTROLIG kjappe, skvatt skikkelig til når jeg skulle fange en av dem med glass og papir. de flyr avgårde i utrolig fart.

har siden den gang støvsuget (nei døh :P ) og fått ordnet opp i fuktproblemet på badet. siden har jeg ikke sett de.

virker harmløse, men er utrolig raske :P
nothing to worry about.


- T
Ey, _ikke_ tråkk elns på de, det er det samme som med kakerlakker, de slipper ut en sånn jævla lukt som bare de kjenner, og da kommer det flere. Muligens det ikke er så jævla farlig i norge da, med tanke på at det ikke kryr av sølvkre overalt slik som kakerlakkene i syden sant, men tipper du hadde blitt litt blinky hvis det hadde vært en koloni under huset ditt, og hele bølingen hadde trampa inn i stua di.
Sitat av Zhylo Vis innlegg
Tenkte med en gang sølvkre, så IKKE DREP DEM! Sølvkre er utryddningstruet og gjør ingen skade, tror de spiser støv og annet snuss, så de er nesten litt nyttige.
Vis hele sitatet...
Utryddningstruet, så fint. De gjør nok av skade bare ved å være ekle, så drep dem.