Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3135
The lucky one
PairADice's Avatar
Så jg kjøpte ei jakke på eBay. Pris + shipping ble oppimot ca 30£, kjøpte fra UK. Den ankom Norge den 24.04, og ble tydeligvis sendt til fortolling den 25.04, og deretter har det stått fast der.

Hva er dette for noe dritt? Hvor lenge må jeg forvente at den skal ligge der? Det er jo ei jakke det er snakk om, ikke noe ulumskt! Noen mulighet for at jeg kan kontakte Posten og få en nærmere prat med dem om dette?
det er helt vanlig.
kjøpte du fake? kansje de mistenker at det en en kopi..
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Jojo, men det er jo helt latterlig at de ikke klarer å gi lyd fra seg på ei hel uke da! Kunne jo i det minste sendt en SMS, mottakernavn og adresse står jo klart og tydelig på pakken, så mobilnr skal ikke være vanskelig å spore opp.

Ingen aning om det var fake, men var top rated seller, så ingen andre har hatt problemer tidligere i alle fall. Og om de skulle mistenke piratvare, betyr jo det at de har åpnet den, som igjen gir lite mening, da de fleste jeg vet som bestiller klær fra nettet aldri har hatt problemer med, kan ikke skjønne hva som skulle gitt dem mistanke om dette. Lettere oppgitt...
Sist endret av PairADice; 4. mai 2012 kl. 07:14.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
£30 er vel over 200NOK å da blir det vel skjekket, også må du betale 90NOK + 25% av prisen.

Ikke skyt meg hvis dette er feil.
Så lenge du har dokumentasjon på at varen kostet under 200,- NOK så skal du nok slippe å betale ekstra. Tror kvitteringen du fikk fra PayPal skal holde.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Problemet er at varen+shipping kostet totalt 28£ (De beregner ut i fra hele summen, med mindre avsender har spesifisert på pakken hvor mye varen kostet, og hvor mye som er shipping), og aner ikke hva avsender skrev på pakken. På posten sine sider, på sporingen, står det at det vistnok er sendt som rekommandert brev fra utlandet. Er det normalt at de fortoller brev?
Sist endret av PairADice; 4. mai 2012 kl. 07:24.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av PairADice Vis innlegg
Problemet er at varen kostet totalt 28£, og aner ikke hva avsender skrev på pakken. På posten sine sider, på sporingen, står det at det vistnok er sendt som rekommandert brev fra utlandet. Er det normalt at de fortoller brev?
Vis hele sitatet...
Vel £28 er vel ca 260NOK, så da må du nok betale ekstra.
Ville ikke tro det er stor sjanse for at de fortoller brev, men en jakke ble vel ikke sendt som et brev?
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
De påstår virkelig så. Søker opp kollinr, og det står: "Produktnavn: REKOMMANDERT BREV FRA UTLANDET". Står ingenting om vekt og mål dog...

Spørsmålet er jo hvor mye engelskmannen skrev på pakken. Og om han faktisk har vært så "smart" at han har sendt ei jakke som brev, kan jeg nesten forstå hvorfor tollvesenet rynker på nesen... MEN de kan da jaggu ha folkeskikk nok til å ta kontakt med meg! Hvor mye poeng er det for meg å ringe kundeservice til posten og etterspørre?
Sist endret av PairADice; 4. mai 2012 kl. 07:31.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Problemet er at varen+shipping kostet totalt 28£ (De beregner ut i fra hele summen, med mindre avsender har spesifisert på pakken hvor mye varen kostet, og hvor mye som er shipping), og aner ikke hva avsender skrev på pakken.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, så trenger du bare dokumentasjonen på at selve varen koster under 200,- NOK. En PayPal kvittering ser jo ca. slik ut:

-----------------------------------------
[VARENAVN]
Item# ############ £0.99 GBP

Shipping and handling £1.00 GBP
Total £1.99 GBP
Payment £1.99 GBP
-----------------------------------------
Det er toll på klær, ikke bare mva.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Som jeg sa, så trenger du bare dokumentasjonen på at selve varen koster under 200,- NOK. En PayPal kvittering ser jo ca. slik ut:

-----------------------------------------
[VARENAVN]
Item# ############ £0.99 GBP

Shipping and handling £1.00 GBP
Total £1.99 GBP
Payment £1.99 GBP
-----------------------------------------
Vis hele sitatet...

Er det virkelig så lett å få dem til å spille ball?


Det er toll på klær, ikke bare mva.
Vis hele sitatet...
Særdeles ytterst plagsomt, og noe jeg aldri har blitt opplyst om. Trodde virkelig til den dag i dag at dette stort sett gjaldt kvotevarer.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Er det virkelig så lett å få dem til å spille ball?


Særdeles ytterst plagsomt, og noe jeg aldri har blitt opplyst om. Trodde virkelig til den dag i dag at dette stort sett gjaldt kvotevarer.
Vis hele sitatet...
Hvem mener du skulle ha opplyst deg om dette?
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Sier ikke at noen skulle gjort det, bare lufter min frustrasjon over manglende kunnskap, så egentlig et lite stikk mot mege selv. Ok, jeg burde vel strengt talt funnet ut av det og vist det. MEN tilbake igjen, hvor stor er nytteverdien i å ringe posten og purre? Alle andre i verden er jo så flinke til å purre når de ikke får det de vil ha (SE Lindorff, Likvida og andre innkrevningsbyrå), hvorfor ikke også jeg?
Hvor gammel er du, egentlig? Jeg begynte å bestille klær på internett for mange år siden, tror jeg var omlag 13-14 år, og allerede DA visste jeg om tollreglene....man må faktisk sette seg inn i slikt før man begir seg ut på det store internett.
Sist endret av Life Goes On; 4. mai 2012 kl. 08:09.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvor gammel er du, egentlig? Jeg begynte å bestille klær på internett for mange år siden, tror jeg var omlag 13-14 år, og allerede DA visste jeg om tollreglene....man må faktisk sette seg inn i slikt før man begir seg ut på det store internett.
Vis hele sitatet...
Særdeles lite behjelpelig svar. Vennligst kom med noe mer konstruktivt neste gang, hm? Moralske prekener kan jeg få fra min kjære mor. Har du bryster og langt krøllete blondt hår? Tenkte ikke det nei. Driter en lang i dine erfaringer, med mindre du kan fortelle om det hjelper å ringe posten.
Hvis du ringer får du svar på alle spørsmålene dine i tillegg til informasjon om hvor mye og hvor du skal betale toll+mva
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Se der ja, svar på spørsmålet mitt. Takk!
Sitat av PairADice Vis innlegg
Særdeles lite behjelpelig svar. Vennligst kom med noe mer konstruktivt neste gang, hm? Moralske prekener kan jeg få fra min kjære mor. Har du bryster og langt krøllete blondt hår? Tenkte ikke det nei. Driter en lang i dine erfaringer, med mindre du kan fortelle om det hjelper å ringe posten.
Vis hele sitatet...
Særdeles grinete vi var, da? Poenget mitt er at det er ditt ansvar som forbruker å sette deg inn i fortollingsreglene. Kan det virkelig være så ille for deg å betale noen kroner i moms og toll? Det er ikke snakke om store pengene... Om du syns jeg er behjelpelig eller ikke, driter jeg en real lang masj i.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Ja, vet det, ja, for meg er det, og i så fall kan du spare deg for å svare.
hehe... Opprettet du denne tråden bare for å spørre om du skulle ringe posten eller ikke? Hvorfor kunne du ikke bare ringt med en gang så hadde du fått svar på alt du lurer på =)
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Er egentlig ikke helt sikker på hva jeg tenkte da jeg startet, lett forbannet/forvirret, lett irritert på meg selv fordi jeg burde sjekket dette, men, tja... Ja, nei, altså. Så uansett, har da altså ringt, og de kunne fortelle som så at "Import som sendes som rekommandert brev sendes ALLTID til tollvesenet, standard prosedyre, men ingenting skummelt, og skal som regel sendes etter en dag eller to. Årsaken til at jeg ikke har hørt noe er at det hender faktisk veldig ofte at det blir glemt å registrere mottatt på det lokale postkontoret, men også ved utsending fra Lørenskog til lokalkontoret, og at jeg burde stikke innom og plage dem til å se igjenom pakkene de har liggende."
Bare ring Posten du, så kan du slutte å whine her
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Les den forrige posten min, slett din siste post og gå tre ganger rundt deg selv mens du sier "nærsynt, nærsynt, nærsynt".
My bad.. Skulle stått:
Du skulle bare ringt posten med en gang, så hadde du slippet å whine her
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Ah. Yups, samme som han på forrige side sa. Uansett ringt og avklart, satser på at min lokale Kiwikassemann er en stakkars 18-åring med 2 mnd bakgrunn i norskutdanning og sier "Do har få'åt post". Da er det ihvertfall en forklaring på saken. OM den ligger der, ofc.
Sist endret av PairADice; 4. mai 2012 kl. 09:51.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Er det virkelig så lett å få dem til å spille ball?
Vis hele sitatet...
Du må sende den faktiske kvitteringen, ikke bare et tekstutdrag. Men ja, så enkelt skal det være.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Gjett hva? De har takke faen meg klart å ødelegge et stk skinnjakke, ubrukt og i originalinnpakning, og sendt den i retur til England, og vil nå ha avsender til å fikse dette ved å ta kontakt og opprette sak, da pakken teknisk sett er hans frem til jeg mottar den. Hvordan i HELVETTE skal jeg få en vilt fremmed mann fra England til å ta kontakt med det norske postvesenet? Han har fått pengene sine. Han gidder da vel ikke gjøre mer.

Noen som har opplevd lignende? Forslag? Tips?
Sitat av PairADice Vis innlegg
Gjett hva? De har takke faen meg klart å ødelegge et stk skinnjakke, ubrukt og i originalinnpakning, og sendt den i retur til England, og vil nå ha avsender til å fikse dette ved å ta kontakt og opprette sak, da pakken teknisk sett er hans frem til jeg mottar den. Hvordan i HELVETTE skal jeg få en vilt fremmed mann fra England til å ta kontakt med det norske postvesenet? Han har fått pengene sine. Han gidder da vel ikke gjøre mer.

Noen som har opplevd lignende? Forslag? Tips?
Vis hele sitatet...
Snakke med selgeren kanskje`?? Hvorfor i all verden skal du ta denne latterlige omveien ved å snakke med forumet når du må ta det direkte med selgeren?
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
1: Har tatt kontakt.
2: Hvorfor ta denne latterlige vinklingen ved å kommentere i tråden når du bare kan ignorere den?
Sist endret av PairADice; 4. mai 2012 kl. 16:34.
Trøttjævel
Selgerne på Ebay er som regel veldig hjelpsomme, siden de ikke vil ha negativ feedback.

Kjenner forøvrig at jeg ikke egentlig har lyst til å skrive svar her, med tanke på dine forrige svar til de andre Men lykke til!
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
hehe, kan forstå at jeg kan framstå noe krass/direkte ekkel, men humøret er relativt på trynet atm pga flere økonomiske overraskelser. Men trenger ikke være redd for å svare, så frem til at det ikke er åpenbart latterlig. Noe slikt som din, f.eks, som deler erfaringer (regner med det er av erfaring du snakker?), er absolutt å foretrekke, ihvertfall når du kan så en spire av håp for meg. Er generelt kyniske ovenfor folk, men det gir mening det du sier, så jeg velger å satse på at vedkommende vil være behjelpelig. Takk takk
Sist endret av PairADice; 4. mai 2012 kl. 16:44.
Trøttjævel
Sitat av PairADice Vis innlegg
hehe, kan forstå at jeg kan framstå noe krass/direkte ekkel, men humøret er relativt på trynet atm pga flere økonomiske overraskelser. Men trenger ikke være redd for å svare, så frem til at det ikke er åpenbart latterlig. Noe slikt som din, f.eks, som deler erfaringer (regner med det er av erfaring du snakker?), er absolutt å foretrekke, ihvertfall når du kan så en spire av håp for meg. Er generelt kyniske ovenfor folk, men det gir mening det du sier, så jeg velger å satse på at vedkommende vil være behjelpelig. Takk takk
Vis hele sitatet...
Hihi! Skjønner godt at du ble irritert altså, jeg hadde og blitt det.
Snakker nok ikke av helt personlige erfaringer, men mange av vennene mine har fått ordnet opp i ting uten store problemer. Jeg har selv bare bestilt småting på Ebay, og har (til nå) bare gode erfaringer.

Men forresten; kjæresten kjøpte foresten en jakke til 400kr på ebay i fjor sommer. Tollregninga kom ikke før fire måneder etterpå...
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Hvorfor går du på forumet å spør når tollen sier at du må kontakte selger?


(kommenterer egentlig bare for å lese mer av dine barnseligheter
Hvis ikke selger ordner opp ringer du posten igjen og forklarer dette
Har ikke lest alt her, siden fjortisser har forsøplet halve tråden om noe de kaller "whine".

Hvorfor sendte dem varene dine i retur?
Var noe ødelagt?
Sendte du dokumentasjon på beløp?

Toll + mva kommer i tillegg dersom varen kostet over 200 NOK, frakten skal IKKE regnes med.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Les den forrige posten min, slett din siste post og gå tre ganger rundt deg selv mens du sier "nærsynt, nærsynt, nærsynt".
Vis hele sitatet...
Strengt tatt kunne kanskje hele tråden slettes? Lite informasjon som folk ikke allerede har som kommer frem her.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Har ikke lest alt her, siden fjortisser har forsøplet halve tråden om noe de kaller "whine".

Hvorfor sendte dem varene dine i retur?
Var noe ødelagt?
Sendte du dokumentasjon på beløp?

Toll + mva kommer i tillegg dersom varen kostet over 200 NOK, frakten skal IKKE regnes med.
Vis hele sitatet...
Det regnes toll og mva på frakten også..
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Strengt tatt kunne kanskje hele tråden slettes
Vis hele sitatet...
I second the motion.