Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5625
Heisann

Lurer på en del angående kortsvindel.
Har lest en del og pratet med folk som har blitt svindlet på ulike måter.
fruen jobber innenfor bank og hun er dritredd for å bli frastjelt identiet eller svindlet med kort.
en kompis fikk for to uker siden forespørsel fra DnB om han hadde vært i Mexico i det siste. Kortet hans var visst brukt i Mexico til to uttak på 1200 kroner...

Hvis man har tilgang på personnummer og adresse...

Tror dere man kan klare å skaffe seg et kredittkort uten bilde, som man kan dra hos en elgigant eller lignende?

Utkast til plan
Kjøpe kontantkort til en gammel telefon som ikke har tilknytning til vedkommende som skal gjennomføre dette. (gjerne Lyca, Lebara osv,,)

Søke om kredittkort på nettet, trenger ikke være stooor kredit, men noen store lapper. (hos et eller annet selskap som har skyhøye renter osv.)
Dette gjøres gjerne på en Cafe hvor det er gratis WiFi. (Kan man bli sporet hvis man bruker egen smarttelefon til dette?Imei, og andre rare ting som jeg ikke har peiling på.)
på offentlig Wifi? Eller må man bruke en "ukjent" telefon/Pc?)

Få tak i kortet så snart det kommer i posten.
(Kommer koden fortsatt adskilt, eller er det noe nytt her? hente kode på mobil/nettside?)
Kommer de adskilt så må man vel sjekke posten flere ganger..

Ta toget/buss til et sted langt hjemmefra for å bruke kortet.(egen bil = bompengepasseringer registrer.)
Og man trenger bare bruke kortet en gang for derretter å destruere det.

Kan det funke?
Ser dere noen flaws her?
har grublet litt på dette.


Cactus
Vet at du er nødt til å bruke en offentlig maskin. Er det noe som er ditt, kan det spores fra nettveket. F.eks, du sitter på kafè, bruker wifien deres på din laptop til å fikse dette osv. Saken blir anmeldt, svina sjekker hvor kortet ble bestilt fra, å kommer fram til kafeèn du var på. Da kan de dra dit å sjekke hvem som var på nettverket til den og den tiden.
Vet ikke om selve svindelen vil fungere. Der må jeg si meg blank.

og helst en offentlig maskin i en annen by/bydel av der personen bor.
Sist endret av WayGone; 6. desember 2011 kl. 05:11.
Vet ikke hvordan det er med kredittkort, men når jeg mottok mitt siste kort måtte jeg logge inn på nett for å hente ut koden på kortet.
Fikk det ikke i posten.
Du vil trenge bankid brikken. Om denne kommer sammen med kort og kode med forsinkelse på et par dager vet jeg ikke, eller om man ikke vil få den hvis man allerede har en fra en annen bank. Husker jeg ikke feil så selger vel en del sjapper ting på kreditt ved hjelp av kun pers nr navn osv og en gyldig kredittsjekk. Vet dog ikke om du må legitimere deg noen steder i denne prosessen.
Sist endret av legalize_it; 6. desember 2011 kl. 13:03.
Dette skjedde med foreldrene mine for rundt 2-3 år siden... Men da hadde identitetstyven stjålet kortet fra bilen mens han hentet noe i huset. Men uansett;

Da han bestilte nytt kort ble de stjålet av den samme personen/gruppen, da både kort og kode kom samtidig pga "julestresset" hos Posten. Banken hadde sent de separat, men de kom altså samtidig pga. bestillingen var rundt desember.
litt ot, men med kun personnummer kan du bestille telefoner med abbonement fra telenor/netcom osv... veldig liten sikkerhet da det finnes generatorer som enkelt gir deg en liste over mulige personnummer (nummeret har blitt halvveis knekt, man vet at f.eks. første nr er kjønn osv)
Sist endret av Spirituell; 6. desember 2011 kl. 13:30.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
litt ot, men med kun personnummer kan du bestille telefoner med abbonement fra telenor/netcom osv... veldig liten sikkerhet da det finnes generatorer som enkelt gir deg en liste over mulige personnummer (nummeret har blitt halvveis knekt, man vet at f.eks. første nr er kjønn osv)
Vis hele sitatet...
Det er vel det tredje sifferet i personnummeret som er kjønn
Sitat av Wikipedia
Det tredje sifferet i personnummeret angir kjønn: kvinner har partall (merk at tallet 0 her anses som et partall), menn har oddetall.
Vis hele sitatet...
kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dselsnummer
jeg tippet, men poenget mitt var at man lett finner ut mulige personnummere
Trådstarter
2 0
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Vet ikke hvordan det er med kredittkort, men når jeg mottok mitt siste kort måtte jeg logge inn på nett for å hente ut koden på kortet.
Fikk det ikke i posten.
Vis hele sitatet...
Og hvordan logget du deg inn på nettet..
Gjetter meg til at du bestilte et nytt kort fra faste bank, altså "lovlig registrert".

Sitat av Spirituell Vis innlegg
litt ot, men med kun personnummer kan du bestille telefoner med abbonement fra telenor/netcom osv... veldig liten sikkerhet da det finnes generatorer som enkelt gir deg en liste over mulige personnummer (nummeret har blitt halvveis knekt, man vet at f.eks. første nr er kjønn osv)
Vis hele sitatet...
Kan man sikkert, men da kommer man tilbake til det med adresse.
Ikke særlig lurt å bestille noe over nettet med en annen persons personnummer, for så å få det tilsendt hjem..

Sitat av WayGone Vis innlegg
Vet at du er nødt til å bruke en offentlig maskin. Er det noe som er ditt, kan det spores fra nettveket. F.eks, du sitter på kafè, bruker wifien deres på din laptop til å fikse dette osv. Saken blir anmeldt, svina sjekker hvor kortet ble bestilt fra, å kommer fram til kafeèn du var på. Da kan de dra dit å sjekke hvem som var på nettverket til den og den tiden.
Vet ikke om selve svindelen vil fungere. Der må jeg si meg blank.

og helst en offentlig maskin i en annen by/bydel av der personen bor.
Vis hele sitatet...
Kan vel fortelle deg så mye at en sjappe hvor man må betale/registrere seg for å bruke WiFi ikke er aktuelt...
det jeg lurte på er om man kan spore en smarttelefon som bruker et offentlig Wifi. Isåfall så må man bruke en ukjent telefon og ikke ens egen.


Har både Gøglet og lest her inne på forumet, men ikke kommet til mulige løsninger. Stopper som oftest ved adresse, postkasse/postboks.
Mange lure løsninger med falske postkasser, postbokser med falsk leg osv.
Men har nok ikke troen på dem. Er så utrolig mange måter man kan ryke på.
Kameraovervåking, observante postbud, nysgjerrige naboer.

men men, mange kreative folk på dette forumet. Alltid et greit sted å tilbringe lange nattetimer på.

Cac
Sitat av Spirituell Vis innlegg
jeg tippet, men poenget mitt var at man lett finner ut mulige personnummere
Vis hele sitatet...
Men hva er poenget med å gi svar når du ikke aner hva du snakker om? Sitter du og tipper på jobb/skole når du skal svare på noe?
Sitat av cactus Vis innlegg
Kan vel fortelle deg så mye at en sjappe hvor man må betale/registrere seg for å bruke WiFi ikke er aktuelt...
det jeg lurte på er om man kan spore en smarttelefon som bruker et offentlig Wifi. Isåfall så må man bruke en ukjent telefon og ikke ens egen.
Vis hele sitatet...
Hei!
Vil gjerne forklare at dersom du kobler en smarttelefon til et vanlig WiFi-nettverk, vil ikke navnet på smarttelefonen vises (iPhone-cactus-freakforum-ruler-lzzm) i DHCP-tabellen. Det eneste de da har av deg i senere tid vil da bli kun MAC-adressen.
Sist endret av KRS93; 7. desember 2011 kl. 07:54.
I stedet for å bruke så mye energi på slikt, pell deg heller ut i arbeid og tjen penger du har tenkt å bruke på tull selv
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Men hva er poenget med å gi svar når du ikke aner hva du snakker om? Sitter du og tipper på jobb/skole når du skal svare på noe?
Vis hele sitatet...
du har vel ikke lest hele tråden eller forstått hva jeg mener? det er helt irrelevant informasjon, jeg ga et eksempel
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kan man finne en eier av en telefon ved hjelp av en MAC adresse?
Kan jeg f.eks bestille en billig smarttelefon fra Deal Extreme på eget navn, for så å bruke den til å bestille kredittkort og logge inn på kontoen uten å bli kunne sporet?
Selvfølgelig uten simkort.

Og bruker aller kredittkort-leverandører kodebrikker til innlogging?
Slik at man må kanskje stjele to postsendiger? først kortet og så brikken?

LB
Sitat av litenbøtte Vis innlegg
Kan man finne en eier av en telefon ved hjelp av en MAC adresse?
Kan jeg f.eks bestille en billig smarttelefon fra Deal Extreme på eget navn, for så å bruke den til å bestille kredittkort og logge inn på kontoen uten å bli kunne sporet?
Selvfølgelig uten simkort.

Og bruker aller kredittkort-leverandører kodebrikker til innlogging?
Slik at man må kanskje stjele to postsendiger? først kortet og så brikken?

LB
Vis hele sitatet...
når jeg logger inn på min nettbank trenger jeg kodebrikke og personlig kode!

skulle vært får ti år siden, allt kom i postkassa
Sitat av litenbøtte Vis innlegg
Kan man finne en eier av en telefon ved hjelp av en MAC adresse?
Kan jeg f.eks bestille en billig smarttelefon fra Deal Extreme på eget navn, for så å bruke den til å bestille kredittkort og logge inn på kontoen uten å bli kunne sporet?
Selvfølgelig uten simkort.
Vis hele sitatet...
Hvordan planlegger du å få ringt uten simkort? IP-telefoni? Da vil de ha IPen, som de da kontakter ISPen din for å finne ut hvem du er.

EDIT: De kontakter politiet, som så kontakter ISP.
Sist endret av Paradigm; 29. oktober 2012 kl. 23:34.
For å bestille en helt ny konto med tilhørende kort, må man legitimere seg på posten, eller bruke bankID for å bestille det. For å få et nytt kort til eksisterende konto, er det bare å sende en mail til banken, men da er gjerne PIN-koden den samme som den var før (og dermed ikke tilgjengelig for deg). Selv med de strenge sikkerhetstiltakene man har her i landet, er det mulig å stjele andres identitet, men det krever mye arbeid og du må være både selvsikker og dyktig skuespiller.

Letteste måten å stjele noen andres penger, er om du sitter i utlandet. Det er ikke samme sikkerhet som her i Norge. Om man for eksempel skulle bli frastjålet kortet sitt i USA, er det mange butikker man kan handle i, uten problemer. Både på nett og virkelige butikker. Da jeg var der for et halvt år siden, trengte jeg ikke PIN/signatur i mer enn 50% av de stedene jeg handlet. Det er sikkert flere av dere som har lagt merke til at man ikke trenger å bruke bankID når man handler på mange utenlandske sider? Bare å slå inn nummerne på kortet, så er det i boks.

Reglene for uregistrerte mobiltelefoner er også mye slakere i de fleste andre land.

Du har også et fortrinn som utlending i Norge, da det er vanskeligere å finne ut hvem du er fra kameraopptak. Hvis du ikke blir boende, vel og merke.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Hvordan planlegger du å få ringt uten simkort? IP-telefoni? Da vil de ha IPen, som de da kontakter ISPen din for å finne ut hvem du er.

EDIT: De kontakter politiet, som så kontakter ISP.
Vis hele sitatet...
Tror ikke TS har planer om å ringe noen steder, har ihvertfall ikke nevnt det i tråden.
Man kan vel bestille kort over nett, uten å måtte ringe noen steder?
Må man identifisere seg for å bestille kort på nett?
Trodde man kunne bestille så lenge man hadde alle opplysninger og en folkeregistrert adresse?

Uxo
Sitat av uxotape Vis innlegg
Tror ikke TS har planer om å ringe noen steder, har ihvertfall ikke nevnt det i tråden.
Man kan vel bestille kort over nett, uten å måtte ringe noen steder?
Må man identifisere seg for å bestille kort på nett?
Trodde man kunne bestille så lenge man hadde alle opplysninger og en folkeregistrert adresse?

Uxo
Vis hele sitatet...
Som sagt, må man identifisere seg ved opprettelse av ny konto med kort. Enten med bankID fra annen bank (da kommer kortet direkte i posten), eller ved å hente sendingen på postkontor og legitimere seg der.

Det er et krav som kom som følge av den nye hvitevaskningsloven i 2009. Se her.

Jeg fikk faktisk lånt 1,5 mill i DnB ved personlig oppmøte, uten å vise legitimasjon. Men det er en annen historie.
Sist endret av hemulen; 30. oktober 2012 kl. 02:17.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kjøp ett kontantkort og registrer det på noen, gjerne personen som skal svindles. sett det inn i en telefon eller mobilnett ting som du ikke har brukt ditt eget simkort i. Imei nr vil vises og all mobil trafikk lagres 2 år.

(telenor har bra kontantkort, etter 30 dager kan du gå inn på min side og bytter til abonement hvis du vil)

Opprett gmail konto til formålet, som du ikke regelmessig logger deg inn på fra hjemmelinja di og sjekker hvordan det går og legger igjen ip-adressa di.

For å bestille kreditt kort på noen må du ha div opplysninger når du bestiller det. enten har du stjålet posten til vedkomende tidligere. gjerne når skattekort eller ligningspapirene kommer. Eller tippe ut fra ligningen på nett. kan gå hvis du treffer ca. du kan også få det ved å bestille kreditt i banknorwegian på offer, du får da koder for å logge deg på kreditt infoen fra dem som foretok kreditt sjekken og får oversikt over gjeld inntekt osv sånn den er i virkeligheten, ikke som det står når du søker på nett.

En annen metode jeg liker best skriver jeg om tilslutt.*

du må passe på postkassen til vedkomende i par uker etterpå å sile ut bare den posten du er ute etter.

du må vise legitimasjon når du henter ut kortet. enten har du legitimasjonen hans og bildet ligner eller du tar bilde av ett førerkort med speilreflekskamera, mye bedre enn skanner. bruker adobe photoshop og bytter bilde, tekst, div for å få det til å stemme med info fra ofret og bilde av deg. bruk en mac når du gjør dette, med bruk av pc vil du få store problemer med fargene når du printer det ut. gå på claes olson og kjøp decal papir, tynt papir for blekkskriver med lim på baksiden. print ut og klistre det på ditt eget førerkort.. (dette er tidkrevende arbeid og krever mange dager med jobb hvis du ikke har gjort det før, tidkrevende da å).

*du kan etter å ha laget førerkortet gå på en butikk med tipping å hente ut ett tippekort på vedkomende. oppgrader det til buypass med ett kredittkort fra tidligere svindel, (går ikke med prepay visa, har ikke prøvd alle varianter da)
du kan da logge deg inn på alle offentlige sider, bytte konto for restskatt, oversikt over ligning, melde adresseendring osv på personen... du har da full kontroll på vedkomende og kan do ur ting..

hvis du skal bestille nettbank må du ha pass, bruk samme metode som med førerkort.. resultatet blir overaskende bra hvis du har rette utstyr og bruker tid på det..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er da ikke noe problem å brukePublic WiFi.....
Hvis ikke det innebygde trådløskortet støtter endring av MAC adressen,
så kjøper du et billig USB kort, og da er det to alternativer
1. Hvis dette kortet støtter MAC spoofing, er det bare å endre det til hva du vil.
2. Hvis det ikke støtter MAC spoofing, destruerer du kortet etter endt udåd(er)
Sitat av WayGone Vis innlegg
Vet at du er nødt til å bruke en offentlig maskin. Er det noe som er ditt, kan det spores fra nettveket. F.eks, du sitter på kafè, bruker wifien deres på din laptop til å fikse dette osv. Saken blir anmeldt, svina sjekker hvor kortet ble bestilt fra, å kommer fram til kafeèn du var på. Da kan de dra dit å sjekke hvem som var på nettverket til den og den tiden.
Vet ikke om selve svindelen vil fungere. Der må jeg si meg blank.

og helst en offentlig maskin i en annen by/bydel av der personen bor.
Vis hele sitatet...
Tror det er større sannsynlighet for at du blir tatt på overvåkningskamera, enn at dem går å ser hvem som satt på nettverket. Den eneste informasjon politiet kan finne på en standard router som de fleste kafeer bruker, er maskinnavn, MAC-adresse og IP-adressen hvis ikkje dhcp-release tiden er utgått. Så fremt du ikkje har et maskin navn som "[FORNAVN]-[ETTERNAVN]-PC", så er det veldig vanskelig å finne maskinen. MAC adressen forteller dem bare hvilken type nettverkskort du har. Mens IP-adressen forteller dem bare hvor trafikken har blitt sendt til.

Sitat av litenbøtte Vis innlegg
Kan man finne en eier av en telefon ved hjelp av en MAC adresse?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tviler på at mobil operatørene driver å loggfører hvem som eier de forskjellige MAC-adressene, da dette er total ubrukelig informasjon. Rooter du telefonen, så er det NULL problem å endre MAC-adresse på nettverkskortet. Du kan f.eks skifte den til en MAC-adresse som apple bruker, slik at telefonen din ser ut som en iPhone på routeren, selv om du har android, eller motsatt. Du kan også endre den, så det ser ut som en cisco router.

Men det du heller bør være bekymret over er IMEI og IMSI kodene, der IMEI er telefonens indentifikasjons nummer, mens IMSI er simkortets indentifikasjon.
Ved å sette et simkort i en telefon, så vil operatøren loggføre at et IMSI nummer er brukt i en telefon med et IMEI nummer. Hvor lenge disse loggene holdes, skal ikkje jeg uttale meg om.