Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 3745
Ifølge de fleste nettmedier idag, har StatoilHydro valgt å senke prisen på bensin og diesel etter press fra NAF og forbrukerene.

Dagbladet.no kunne melde at bensinprisen er senket med 30 øre literen, til tross for at oljefatsprisen har falt over 50 dollar.

30 øre? Det er jo ingenting! USA og Europa har allerede merket at bensinprisen har komt seg ned på et akseptabelt nivå. Hvorfor må vi i Norge fremdeles ha så dyr bensin og diesel? Hvorfor er det alltid vi som må betale avgifter, Co2-tillegg, samtidig som Co2 værstingene får billigere drivstoff fra oss?

Make no sense.
Vel etter å ha lest artikkelen selv/+ en annen artikkel og samme emnet ble Ola Nordmann bedt om å huske at pumpeprisen er ikke det samme som prisen for råolje, mange andre faktorer spiller inn.

Men etter å ha lest en annen artikkel sto det også at i danmark ble prisen senket fort fordi konkurransen var såpass stor, mens i norge var det ikke så farlig, delvis fordi det ble solgt likemye bensin tiltross for høyere pris og delvis fordi bensinpriskonkurransen i norge er altfor dårlig.
Hvorfor må vi i Norge fremdeles ha så dyr bensin og diesel?
Vis hele sitatet...
Det er i god sosialistisk ånd en metode for å regulere bilbruken vår.
Om noen år vil vi forhåpentligvis ha en bilpark som ligner på det de har på Cuba, og privatbiler kan kun kjøre på søndager.
Sitat av Max_Uflax
Det er i god sosialistisk ånd en metode for å regulere bilbruken vår.
Om noen år vil vi forhåpentligvis ha en bilpark som ligner på det de har på Cuba, og privatbiler kan kun kjøre på søndager.
Vis hele sitatet...
Det finnes svært mange alternativer for å regulere bilbruken vår. F.eks bomstasjoner.
At folk blir truet til å bruke kollektiv transport er jo en positiv ting, men når sykefraværet stiger fordi man blir utbrent av alt stresset det medfører seg (også sykling til jobben), ser jeg på det som en større "utgift" enn Co2 utslippet. Videre kan transport nevnes. Dersom prisen på bensin hadde gått ned, hadde det også blitt billigere å transportere alt fra matvarer til pc-spill.

Jeg er lei av at lille Norge må være så forbanna flinkest i klassen når det kommer til miljø. Hvorfor ikke skru prisene opp for å hindre klimaværstingene i Asia, USA og øst-europa istedet? Vi er jo bare piss i havet- i Co2 utslipp-sammenheng. Vi er også et så lite land, at å statuere et godt eksempel er døfødt.
Vell, personlig synes jeg at media vrir ganske mye på saken. Faktum er at bensinen faktisk ikke er så dyrt i forhold til inntekt. Bare les denne artikkelen:
http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle2061589.ece
Men, men godt mulig at jeg tar feil. Derfor setter vi vell alle pris på gode motargument
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame
Jeg er lei av at lille Norge må være så forbanna flinkest i klassen når det kommer til miljø. Hvorfor ikke skru prisene opp for å hindre klimaværstingene i Asia, USA og øst-europa istedet? Vi er jo bare piss i havet- i Co2 utslipp-sammenheng. Vi er også et så lite land, at å statuere et godt eksempel er døfødt.
Vis hele sitatet...
Det gir oss et forsprang inn i framtida. Det er rimelig klart for meg at vi må endre energibruken brutalt dei neste ti-tjue åra, og høgt avgiftsnivå fører til at alternativ blir økonomisk lønnsomt, og presser på den måten fram alternative løsninger, og er eit økonomisk incentiv til ein framtidsretta industri. Sjå på amerikansk bilindustri. Dei sit fast i samme mønsteret som før - digre bensinslukere. Når oljeprisen brått steig mykje tidlegare i år vart USA tatt på senga. I Noreg, og fleste europeiske land, utgjorde det relativt liten forskjell for samfunnet.

Det er med andre ord eit konkuransefortrinn i mine auge å ha høge priser. Det forbereder oss på eit alternativ til karbonøkonomien på enn heilt anna måte enn det USA har sett...

Dessuten kjem prisstigninga på bensin av prisoppgang på olje. 10 øre er auka avgifter siste året. Prisen steig med 2-300 øre. Så då kan du jo sjølv rekne ut kva som gjorde størst utslag. På lang sikt er det klart at "peak oil" er eit realistisk scenario, og at oljeprisen nok kjem til å fortsette oppover. Då er det å settje ned avgiftene som å pisse i buksa - godt og varmt der og da, men jævlig kaldt om nokon år.

Forøvrig kjørte NAF ei reklamekampanje når bensinprisen var omlag 10.50, og avgiftene utgjorde 70% av prisen. Då var slagordet "Halvparten i avgifter er nok". No har jo situasjonen vore at halvparten har vore avgifter, så da har vel NAF oppnådd målet sitt...?

Sitat av reklame
At folk blir truet til å bruke kollektiv transport er jo en positiv ting, men når sykefraværet stiger fordi man blir utbrent av alt stresset det medfører seg (også sykling til jobben), ser jeg på det som en større "utgift" enn Co2 utslippet. .
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at det er konsekvenser av å måtte sykle / bruke kollektivtransport, eller drar du påstander ut av ræva? Så vidt eg har fått med meg fører sykling (fysisk aktivitet generelt) til mindre sjukefråver i dei fleste arbeidsituasojner, så kjelder hadde vore artig på dette punktet.
Sitat av reklame
Hvorfor ikke skru prisene opp for å hindre klimaværstingene i Asia, USA og øst-europa istedet? Vi er jo bare piss i havet- i Co2 utslipp-sammenheng. Vi er også et så lite land, at å statuere et godt eksempel er døfødt.
Vis hele sitatet...
Jada. Og om USA sammenligner seg selv med Kina+Europa så er jo di bare piss i havet. Så hvorfor skal de gå forran med et godt eksempel?

Om Kina sammenligner seg selv med USA+Europa så er jo di bare piss i havet. Så hvorfor skal de gå forran med et godt eksempel?

Alle monner drar. Hørt om det? Enhver idiot skjønner at, om alle bidrar litt. Hjelper det i det lange løp. Hell, Norge kjøper oss kanskje 30 år til på planeten når den tid kommer.
Sitat av slashdot
Har du kilder på at det er konsekvenser av å måtte sykle / bruke kollektivtransport, eller drar du påstander ut av ræva? Så vidt eg har fått med meg fører sykling (fysisk aktivitet generelt) til mindre sjukefråver i dei fleste arbeidsituasojner, så kjelder hadde vore artig på dette punktet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt med å være forberedt på "Peak Oil". Men ved å i det hele tatt ha avgifter på bensin, er jo faktisk smør på flesk for Norge, da det er vi som eier oljen. Hvorfor kan dem ikke heller ha en oljefatspris som er høy, og sette ned avgiftene ytterligere? Evntuelt sette opp oljefatsprisen for importørene som f.eks USA? Hvorfor skal vi betale 13 kroner literen, mens USA betaler 5 kroner literen? Vil du virkelig påstå at om Norge er godt forberedt, vil dette gange "jorden" dersom USA ikke følger utviklingen når "peak oil" punktet er nådd? Det er som å drite på seg. Ubehagelig fra første stund.

Kollektivtransport medfører seg stress? http://www.op.no/Innenriks/article2896157.ece Trodde virkelig ikke det var noen som synest det er mer stress å kjøre bil enn å ta buss, men der var hvertfall en forsker som mente det.

Jeg synest du argumenterer godt og sterkt. Desverre ødelegger du hele posten din med å være frekk i kjeften. Det får meg og andre brukere til å se på deg som useriøs med et manglende vokabular.
Sist endret av reklame; 18. september 2008 kl. 16:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame
Jeg ser poenget ditt med å være forberedt på "Peak Oil". Men ved å i det hele tatt ha avgifter på bensin, er jo faktisk smør på flesk for Norge, da det er vi som eier oljen. Hvorfor kan dem ikke heller ha en oljefatspris som er høy, og sette ned avgiftene ytterligere? Evntuelt sette opp oljefatsprisen for importørene som f.eks USA? Hvorfor skal vi betale 13 kroner literen, mens USA betaler 5 kroner literen? Vil du virkelig påstå at om Norge er godt forberedt, vil dette gange "jorden" dersom USA ikke følger utviklingen når "peak oil" punktet er nådd? Det er som å drite på seg. Ubehagelig fra første stund.
Vis hele sitatet...
Uhm. I norge er vi *rimelig* godt forberedt på høg oljepris, og at den kjem til å stige, fordi oljeprisen er såpass høg at det er fornuftig for mange å sjå på alternativ til olje allerede i dag. I USA er ikkje den situasjonen komt enda, men den kjem, etterkvart som oljeprisen fortsetter å klatre. Ettersom det har lønt seg med alternativ i resten av verden i ti år før det lønner seg i USA har potensielt Norge høgt etterspurt teknologi som en kan selge. Eg greier ikkje å sjå at det er ubehageleg situasjon.

Og om du ikkje greier å sjå forskjell på staten som oljeaktør, og staten som miljøaktør, så bør du skaffe deg bedre gangsyn. Deter et økonomisk incentiv fra samfunnet si side til å øke satsinga på alternativ til karbonbasert økonomi, slik vi har i dag, fordi samfunnet setter dette over lave bensinpriser.

Dessuten er ikkje bensinprisane høge i Norge i relativ pengeverdi, bare i absoulutt pengeverdi. Om ein tar med lønsnivået i USA så tipper eg faktisk at prisen på bensin der realistisk sett havner nærare det som vil tilsvare 10 kroner literen om ein ser på kor lenge dei må jobbe for ein liter. Kor mange kroner og øre ting koster er hoggande uinteressant, det som er relevant er kor mange minutter du må jobbe for en liter bensin. Og der er norge rimelig...
For min del har jeg omtrent ikke merket bensinprisens enorme høyde så altfor mye i det siste. Det har bare gjort meg mer bevisst på hvordan jeg kjører og når jeg fyller. Og tro meg, å kjøre kostnadseffektivt lønner seg.

Derfor kommer jeg med en påstand om at den siste tids skriking og skråling om bensinpris bare er dumme mennesker som av prinsipp må hyle når de opplever endring. Hyping kan man også kalle det.
Sitat av Golder
Derfor kommer jeg med en påstand om at den siste tids skriking og skråling om bensinpris bare er dumme mennesker som av prinsipp må hyle når de opplever endring. Hyping kan man også kalle det.
Vis hele sitatet...
Her kommer derfor litt mer hyping.

Det kalles å engasjere seg og ikke godta endringene bare fordi staten gjør dem. Det går av å være engasjert og uenig i vedtakene. Som bileiger betyr 3 krone mer i bensinavgifter og en skyhøy grisk oljefatspris, at jeg må punge ut 600,- mer i mnd på bensin. Det er penger jeg heller vil bruke på noe annet. Jeg er langt ifra å være mot oljefondet, men jeg savner kanskje å se resultater av den hissige klimapolitikken Norge har (som forøvrig har liten tro på), samt den grådige sparingen vi driver med. Politikk kan man også kalle det.
Sist endret av reklame; 18. september 2008 kl. 17:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
3 kroner meir? Kva faen røyker du? I dag er bensinavgifta 7.40 per liter. I 1998 var den 6.50. Om dette skulle fulgt konsumprisindeksen skulle avgifta i 2007 vore 7.98, og ikkje 7.40 per liter. Med andre ord har bensinavgifta gått mindre opp enn gjennomsnittet av andre priser, og har i realiteten blitt LAVERE siste ti åra. Ja. Bensinavgifta har i realiteten GÅTT NED.

Forøvrig bruker vistnok ei gjennomsnittshushaldning 3.5% av inntekta på drivstoff. Om ein fjernar bensinavgifta totalt vil ein halvere dette. Det gjer fakta faen ikkje det store utslaget i budsjettet til folk om dei bruker 1.75 eller 3.5% av inntekta på dette. Det har større utslag for ei gjennomsnitts hushaldning om momsen endrar seg med 1%... Men det blir mindre bråk rundt.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
I tillegg vil jeg nevne at dere (jeg kjører ikke bil) merker mer til variasjonene i bensinprisene som kommer av oljeprisene enn av bensinavgifta
usertitle import
bleh's Avatar
@reklame: http://no.wikipedia.org/wiki/Konsumprisindeks
Sist endret av bleh; 18. september 2008 kl. 18:01.
Det jeg også reagerer litt på er at vi klager så mye over at det er så høy pris, men sammenliknet med BNPen vår, så er det en av de laveste i europa. Hva klager vi over? Klager vi over at vi bekjemper miljøkrisa vår? Og dette ved å gjøre slik at vi bruker mindre? Hva faen er dette for noe, tenker kanskje noen, men det er jo faktisk et tiltak som gjør at vi forurenser mindre.

Noe jeg også reagerer på, er at høyre ser på seg selv som et miljøparti, men det partiet er jo de som faktisk vil ha ned prisen på bensin, og som Slashdot har påpekt i andre tråder utallige ganger, økt pris, minsker forbruk. Dette er den grunnleggende tankegangen til sosialistene når det gjelder miljøavgifter, noe som stemmer etter boka.

Vi lever i en verden der vi er omgitt av fråtseri, på mat og på energi. At vi skal kutte ned på energibruken vår ser jeg som et stort pluss, og at det faktisk er noen som går i mot dette, fordi de ikke får kjøpt en jævla sjokolade etter at de har betalt for bensinen sin, gjør meg forbanna.
Alle bør sjekke denne fra SSB:
http://www.ssb.no/emner/05/02/fbu/ta...-09-04-01.html
Der står gjennomsnittlig utgifter for en husholdning, fordelt på varegrupper. Som slashdot sa så står drivstoff (og smøremidler) for 3,3%. Til sammenligning ligger alkohol og tobakk på 2,7%, restaurantbesøk på 2,9%, bare for å ha nevnt noen andre luksuser vi unner oss.
Kjør på reklame! Du gir meg en god latter..! Men hvis du faktisk mener å diskutere, og ikke bare å få meg til å le, så kanskje du burde finne ut litt mer om hva fakta virkelig er, og ikke bare gjenta FrP-hypen.

Tvinges til å ta kollektivtrafikk og stress på grunn av dette?

Hallo? Hvilken verden bor du egentlig i?

De siste par årene har jeg pendla ganske mye mellom oslo og drammen fordi exen bodde i drammen, og skolen min her i oslo begynte klokka ni. Det hendte noen ganger at jeg kjørte, men for det meste tok jeg tog. Når jeg skulle ta toget, måtte jeg dra litt før åtte, hvis jeg skulle kjøre måtte jeg dra litt før åtte. Så tidsbruken var praktisk talt identisk. Forskjellen var at på toget (eller bussen de gangene det var kluss med toget), så kunne jeg sitte og slappe av, døse en halvtime, kanskje se på et eller annet på macen, lese, gjøre noe nyttig... Kort sagt - det jeg ville. Kjørte jeg, så måtte jeg enten dra klokka seks for å komme før rushet (og ikke kom og påstå at det bare er å bygge mer/bredere/bedre veier - ALLE storbyer i verden har etterhvert innsett at den metoden ikke nytter, det eneste som funker der, er kollektivtransport), eller jeg måtte sitte og stampe i kø i en times tid.

Avgiftsøkningen på bensin som det var så mye bråk om for litt siden, husker jeg at jeg så et regnestykke på som var ganske interessant - TOTALT for en gjennomsnittsfamilie over ett år, så ville den prisøkningen utgjøre en hundrelapp eller noe sånt (5 øre pr liter, og 20000km i året). Har du ikke råd til det foreslår jeg at du kjøper en sixpack mindre i året.

Det er også ganske morsomt å se folk klage på sosialisme osv for at ikke bensinprisen synker tilsvarende oljeprisen. Som dere kanskje har fått med dere har vi noe som kalles markedsøkonomi her i landet, og det vil si at så lenge vi er dumme nok til å fortsette å kjøpe bensin samme hvor dyr den er, så vil de som selger den til oss bare se på det at oljeprisen har sunket som en bonus som går rett i lomma. Hvis regjeringen skulle begynne å kutte avgiftene fordi bensinen har blitt for dyr, så ville det bare føre til en ting - at det ble enda større fortjeneste, det er lett å se på hva som har skjedd nå når oljeprisen sank.
Jeg tror ikke "vi" som vanlige forbrukere merker særlig på lommeboken om bensinprisene justeres opp eller ned noen kroner. De det går værst ut over må vell være transportfirmaer, der tunge kjøretøy sluker opp mot 25 liter per mil i bakker (http://www.nrk.no/nyheter/1.6137799)
Forøvrig kan det legges til at en prisendring for olje ikke vil slå inn på bensinprisene før om ca 4 mnd, tatt i betraktning at oljen skal fraktes, innom et rafineri, fraktes og så ut til forbrukerne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av emphi
Forøvrig kan det legges til at en prisendring for olje ikke vil slå inn på bensinprisene før om ca 4 mnd, tatt i betraktning at oljen skal fraktes, innom et rafineri, fraktes og så ut til forbrukerne.
Vis hele sitatet...
Påfallande at dei slo inn på dagen når det gjaldt prisoppgangen på bensin da.
Sitat av KrissHad
Jeg tror ikke "vi" som vanlige forbrukere merker særlig på lommeboken om bensinprisene justeres opp eller ned noen kroner. De det går værst ut over må vell være transportfirmaer, der tunge kjøretøy sluker opp mot 25 liter per mil i bakker (http://www.nrk.no/nyheter/1.6137799)
Vis hele sitatet...
Det der burde jo i seg selv være et argument for å bygge ut jernbanenettet bedre
Jeg ser på det at bensinprisene går opp som en positiv ting. Folk må bli mer bevisste på hvordan, hvor og når de kjører. Kollektiv transport er jo også en fin ting.

Jeg kommer ikke til å bli fornøyd før prisene ligger på mellom 15 og 20 kroner...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Jellow
Jeg ser på det at bensinprisene går opp som en positiv ting. Folk må bli mer bevisste på hvordan, hvor og når de kjører. Kollektiv transport er jo også en fin ting.

Jeg kommer ikke til å bli fornøyd før prisene ligger på mellom 15 og 20 kroner...
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke i tråd med diskusjonen i det hele tatt. Saken her er jo at oljeselskapene tar alt for mye i forhold til hva de betaler for å produsere drivstoffet. Det er ikke snakk om at det er staten som har lagt inn "straffeavgift" slik at prisen blir høy. Jeg betaler gjerne 12kr literen om det går til ny vei, men ikke om det går til å øke det allerede skyhøye overskuddet til oljebransjen.
Sitat av tnt
Dette er jo ikke i tråd med diskusjonen i det hele tatt. Saken her er jo at oljeselskapene tar alt for mye i forhold til hva de betaler for å produsere drivstoffet. Det er ikke snakk om at det er staten som har lagt inn "straffeavgift" slik at prisen blir høy. Jeg betaler gjerne 12kr literen om det går til ny vei, men ikke om det går til å øke det allerede skyhøye overskuddet til oljebransjen.
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig dette jeg har prøvd å skrive i postene mine og jeg hadde ikke tenkt å svare noe mer pågrunn av usaklig flaming.

Jeg savner å se et resultat av den høye oljeprisen. Hvor mye av bensinprisen som er avgifter er for meg ukjent, men med inntekten Norge har på olje, savner jeg å se resultatet. Ikke bare i veiene som tnt nevner, men også når det kommer til forebygging av Co2 utslipp, derav f.eks Co2-renseanlegget på Mongstad.

nb: Man trenger ikke være ivrig FRP'er, bare fordi man vil se resultater av oljeinntekten til Norge.
Sist endret av reklame; 19. september 2008 kl. 15:19.
Sitat av atomet
Det der burde jo i seg selv være et argument for å bygge ut jernbanenettet bedre
Vis hele sitatet...
Jernbanen er jo bare et eneste stort pengesluk, uten noen som helst økonomisk gevinst. Det er vel ingen kollektiv trafikk i Norge som fungerer så dårlig som toget.
Sitat av slashdot
3 kroner meir? Kva faen røyker du? I dag er bensinavgifta 7.40 per liter. I 1998 var den 6.50. Om dette skulle fulgt konsumprisindeksen skulle avgifta i 2007 vore 7.98, og ikkje 7.40 per liter. Med andre ord har bensinavgifta gått mindre opp enn gjennomsnittet av andre priser, og har i realiteten blitt LAVERE siste ti åra. Ja. Bensinavgifta har i realiteten GÅTT NED.

Forøvrig bruker vistnok ei gjennomsnittshushaldning 3.5% av inntekta på drivstoff. Om ein fjernar bensinavgifta totalt vil ein halvere dette. Det gjer fakta faen ikkje det store utslaget i budsjettet til folk om dei bruker 1.75 eller 3.5% av inntekta på dette. Det har større utslag for ei gjennomsnitts hushaldning om momsen endrar seg med 1%... Men det blir mindre bråk rundt.
Vis hele sitatet...
Du må huske og ta med mva på den bensinavgiftsberegninga da. Og alle vet at bensinen er unødvendig dyr i norge, når oljeprisen går såpass mye opp som den har gjort i år, burde regjeringa tenke på og sette ned bensinavgifta litt.

"Forøvrig bruker vistnok ei gjennomsnittshushaldning 3.5% av inntekta på drivstoff"
Hva med de som ikke tjener så mye da? Og som er avhengig av bilen for og komme seg på jobbe.

Det er ikke bare bensinavgifta til regjeringen som er irriterende, den kommer oppå alle de andre teite særavgiftene vi har i norge, som engangsavgift, omregistreringsavgift osv.

Hadde vi fjerna engangsavgiften, kunne de gjerne satt opp bensinavgifta en del. Da ville man heller betalt for hvor mye man kjørte, istedet for og ha en bil.

Og, om politikerne ønsker og være så miljøvennlige, så kan de jo slenge på en bensinavgift på olja vi eksporterer da. Eller stoppe og pumpe den opp.

Penga kommer vi til og tape på et krakk som ikke er så langt unna uansett.
Sist endret av legalize_it; 19. september 2008 kl. 18:43.
Sitat av legalize_it
Du må huske og ta med mva på den bensinavgiftsberegninga da. Og alle vet at bensinen er unødvendig dyr i norge, når oljeprisen går såpass mye opp som den har gjort i år, burde regjeringa tenke på og sette ned bensinavgifta litt.
Vis hele sitatet...
Vi vet at overdrevet bruk av bensin og olje er en svært negativ ting, og du vil at vi skal gi bensin "spesialstatus", hvor bensinprisen liksom skal være låst? Jeg sier ikke at vi nødvendigvis burde øke avgiftene.. det er mye annet fornuftig man kan gjøre for å redusere nasjonens forbruk av bensin. Men det gir absolutt ingen mening å senke avgiften bare fordi oljeprisen går litt opp. En liten midlertidig økning av bensinprisen er AKKURAT det vi trenger for å minne oss på hvor tragisk avhengig vi er av olje. Oljeforsyningen kommer sannsynligvis til å bli begrenset i vår levealder.. Jo senere vi setter igang tiltak jo værre vil det svi når vi endelig blir truffet av oljebomben.

Og, om politikerne ønsker og være så miljøvennlige, så kan de jo slenge på en bensinavgift på olja vi eksporterer da. Eller stoppe og pumpe den opp.
Vis hele sitatet...
You make no sense. Hvem vil kjøpe oljen vår hvis den er overpriset? Vi kan ikke påtvinge avgifter på andre nasjoner, det er deres problem om de sitter med skjegget i postkassa når det til slutt blir mangel på olje.
Sitat av Skyfex
You make no sense. Hvem vil kjøpe oljen vår hvis den er overpriset? Vi kan ikke påtvinge avgifter på andre nasjoner, det er deres problem om de sitter med skjegget i postkassa når det til slutt blir mangel på olje.
Vis hele sitatet...
Skriver gode poeng, men på akkurat dette siste er jeg litt uenig.

Dersom vi hadde skrudd opp oljeprisen til andre nasjoner, hadde kanskje det blitt litt mindre Co2-utslipp andre plasser også? Vi hadde også gidd andre nasjoner et press på å tenke fornybart og alternativt.

Jeg tror heller ikke oljen kommer til å ta slutt før vi har utviklet et annet og bedre energialternativ- nomatterwhat oljeprisen ligger på de nærmeste 30 årene. Så får vi bare håpe at det er miljøvennlig og fornybart.
Sist endret av reklame; 19. september 2008 kl. 20:12.
Sitat av Skyfex
Vi vet at overdrevet bruk av bensin og olje er en svært negativ ting, og du vil at vi skal gi bensin "spesialstatus", hvor bensinprisen liksom skal være låst? Jeg sier ikke at vi nødvendigvis burde øke avgiftene.. det er mye annet fornuftig man kan gjøre for å redusere nasjonens forbruk av bensin. Men det gir absolutt ingen mening å senke avgiften bare fordi oljeprisen går litt opp. En liten midlertidig økning av bensinprisen er AKKURAT det vi trenger for å minne oss på hvor tragisk avhengig vi er av olje. Oljeforsyningen kommer sannsynligvis til å bli begrenset i vår levealder.. Jo senere vi setter igang tiltak jo værre vil det svi når vi endelig blir truffet av oljebomben.
Vis hele sitatet...
Bensin/Bilbruk vil fremdeles ikke ha noen "spesialstatus" med tanke på de sinnsyke avgiftene vi fremdels har på biler. Årsavgift og engangsavgift feks.
Hvis politikerne hadde brydd seg om hva som skjer etter oljealdern, hadde de kanskje investert litt av oljefondet til forskning på fornybare energikilder.

Og hvilke alernativer mener du vi har til og bruke olje? Elektrisitet som kommer fra kullkraftverk i mellom europa? Hydrogen, som igjen blir det samme som elektrisitet?
Også har vi jo kollektivtransporten i norge som er så bra da....
Norge er ett stoort land, og folk må komme seg frem!

You make no sense. Hvem vil kjøpe oljen vår hvis den er overpriset? Vi kan ikke påtvinge avgifter på andre nasjoner, det er deres problem om de sitter med skjegget i postkassa når det til slutt blir mangel på olje.
Vis hele sitatet...
Nei netopp, ingen vil kjøpe olja våres. Skal norge være bestemann i klassen ang miljøproblemer må vi da slutte og pumpe opp all olja vi har! Eller så kan vi jo likegodt droppe alle miljøavgiftene her hjemme og. 1 liter bensin forurenser like mye i norge, som den gjør i usa. Og såvidt jeg vet så følger ikke co2'en noen landegrenser. Jeg tror heller ikke tollen kan gjøre så mye med den.
Statsministeren gjorde vel den saken ganske klar, gjorde han ikke?
Prisene skal opp, dette, som tidligere nevnt, for å regulere forbruket. Liker tankegangen jeg
Sitat av Marius145
Statsministeren gjorde vel den saken ganske klar, gjorde han ikke?
Prisene skal opp, dette, som tidligere nevnt, for å regulere forbruket. Liker tankegangen jeg
Vis hele sitatet...
Jepp bra tankegang det.. Vi kan jo alle begynnee og gå 10 mil til jobb, eller sitte inn... Stoltenberg har sin egen privatsjåfør og får bil og drivstoff spandert av stortinget, så han gir da faen.

Blir morsomt den dagen hans ansatte ikke kommer på jobb pga de ikke har råd.
For min egen del har jeg faktisk ikke merket på økonomien at prisene har gått opp. Hadde det ikke vært skrevet om i media, hadde jeg nok knapt lagt merke til det. Poenget er at det faktisk er minimalt vi må betale.

Vi har faktisk råd til å betale 14-15 kr for literen. Det er ikke så fryktelig, man må huske at lønnsnivåene våre er ganske rå, i forhold til f.eks USA, som ble nevnt tidligere her.

Tror nok neppe regjeringa har satt på avgifter for å være kipe. Selvom jeg noen ganger er uenig med avgifter, f.eks når det gjelder avgift for å kjøre med skiboks og lignende saker.

Når det gjelder bedriftene som selger dette, så må vi huske at de må selge litt dyrt, for det er faktisk mye dyrere å utvinne det her til lands, enn det er i USA. Dere har vel kanskje fått med dere at oljearbeidere får rimelig godt betalt. Blant annet pga ansvar og risiko de har. Det er nok ikke bare "fryden og gammen" i oljebransjen, selvom det noen ganger virker sånn..
Sitat av legalize_it
Jepp bra tankegang det.. Vi kan jo alle begynnee og gå 10 mil til jobb, eller sitte inn... Stoltenberg har sin egen privatsjåfør og får bil og drivstoff spandert av stortinget, så han gir da faen.

Blir morsomt den dagen hans ansatte ikke kommer på jobb pga de ikke har råd.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du Stolenberg er politiker egentlig? For å bli rik? Her kommer du med et veldig usaklig personangrep på en politiker. Det burde være unødvendig, da jeg ikke ser at andre her slenger dritt og usakligheter, noen prøver faktisk føre en ordentlig diskusjon.

Å si at nordmenn ikke har råd til å kjøre til jobben er riv ruskende galt. Når gjennomsnittet, som tross alt representerer majoriteten av befolkningen, kun bruker 3,5 % av årslønna på drivstoff, tyder dette på at vi har mer enn god nok råd. Husk at alle som er "bedre" enn gjennomsnittet bruker mindre enn 3,5 % av årslønna på drivstoff, så det er bare en liten del av befolkninga som bruker mer enn 3,5 % av årslønna si på å tanke bilen. Det betyr dermed ikke at de ikke har råd til å kjøre bil til jobben, det er nok en forsvinnende liten gruppe som sliter med å få endene til å møtes fordi bensinprisene øker.
Synes avgiftsnivået på drivstoff er alt for høyt all den stund avgiftene ikke er øremerket til miljø eller veiforbedring.

Kjører såpass masse at jeg har sett meg nødt til å gå over til alternative drivstoff (som også er mye billigere enn bensin)
Sitat av emphi
Hvorfor tror du Stolenberg er politiker egentlig? For å bli rik? Her kommer du med et veldig usaklig personangrep på en politiker. Det burde være unødvendig, da jeg ikke ser at andre her slenger dritt og usakligheter, noen prøver faktisk føre en ordentlig diskusjon.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at han er politiker for å bli rik. Du har kanskje ikke hørt om kong salamon og hattemakern? Det jeg sier er at en del politikere stoltenberg inkludert tror de kan gjøre hva dem vil, de tjener jo ganske bra så det går jo uansett ikke utover dem. Du ser det jo også med navarsete når hun råkjørte for ikke så lenge siden. "Jeg er politiker, så jeg er hevet over loven"

Å si at nordmenn ikke har råd til å kjøre til jobben er riv ruskende galt. Når gjennomsnittet, som tross alt representerer majoriteten av befolkningen, kun bruker 3,5 % av årslønna på drivstoff, tyder dette på at vi har mer enn god nok råd. Husk at alle som er "bedre" enn gjennomsnittet bruker mindre enn 3,5 % av årslønna på drivstoff, så det er bare en liten del av befolkninga som bruker mer enn 3,5 % av årslønna si på å tanke bilen. Det betyr dermed ikke at de ikke har råd til å kjøre bil til jobben, det er nok en forsvinnende liten gruppe som sliter med å få endene til å møtes fordi bensinprisene øker.[/quote]

Og 3,5% av årsinntekten på drivstoff. Ja greit det, men legg også til engangsavgift som gjør at prisen på en ny bil i norge er dobbelt så høy som i feks sverge (ofte mer og). Også har vi jo årsavgifta, masse høl i veien som gjør at man må ha bilen på verksted osv... Bensinavgiftene kommer bare oppå det igjen.

Og hvilke alternativer har folk som bor litt utafor oslo? Ta bussen som går 2 ganger om dagen, er ukonfortabel og treig? Kanskje toget? Bare litt synd at strømstans stopper togene fra/til oslo annenhver uke. Og hva med den gruppa som bruker mer enn 3,5% på drivstoff? Skal vi bare drite i dem? Eller så kan de jo kjøpe seg en gammel drittbil fra 80 tallet uten airbag og belter. Eller hva med en ny kinesisk billigbil? Som ikke fikk 1 stjerne på ncap testen. Den bruker sikkert ikke så mye bensin. Bare synd du dauer hvis du krasjer i over 10 kmt...

Kan du gi meg en kilde på 3,5% forresten?

Hvis norge skal være den beste i miljøklassen får vi faen meg slutte og pumpe olje og!
Jeg barer lurer på om de 3,5 % er av befolkningen eller av bileiere. Jeg regner rundt 25-30 000 kroner på bare drivstoff alene i året. Det er over 15% av netto-inntekten min, og jeg kjører lite bil!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame
Jeg barer lurer på om de 3,5 % er av befolkningen eller av bileiere. Jeg regner rundt 25-30 000 kroner på bare drivstoff alene i året. Det er over 15% av netto-inntekten min, og jeg kjører lite bil!
Vis hele sitatet...
Mulig 120000 ikkje er ei gjennomsnittleg inntekt da?
What?
30 000*6,6 = 198 000 netto i året. Ikke 120 000!?

Jeg vil tro at 198 000 er ganske tilnærma gjenomsnittet av netto-inntekten i Norge.

Så den 3,5% må vel være totalforbruken på drivstoff av hele befolkningen.
Sist endret av reklame; 19. september 2008 kl. 22:14.
Sitat av legalize_it
Jeg tror ikke at han er politiker for å bli rik. Du har kanskje ikke hørt om kong salamon og hattemakern? Det jeg sier er at en del politikere stoltenberg inkludert tror de kan gjøre hva dem vil, de tjener jo ganske bra så det går jo uansett ikke utover dem. Du ser det jo også med navarsete når hun råkjørte for ikke så lenge siden. "Jeg er politiker, så jeg er hevet over loven"
Vis hele sitatet...
Om vi skal avskrive alle politikere som på en aller annen måte har brutt loven, er det nok mange som må gå. FRP politikere som blir tatt med dop, som sjenker mindreårige jenter på partifester, osv.

Jeg tviler på at Stoltenberg ikke gjør noe med drivstoffavgiftene bare fordi "det ikke går utover han". Det har muligens noe med politikken han er stemt inn på stortinget på for å føre..?

Sitat av legalize_it
Og 3,5% av årsinntekten på drivstoff. Ja greit det, men legg også til engangsavgift som gjør at prisen på en ny bil i norge er dobbelt så høy som i feks sverge (ofte mer og). Også har vi jo årsavgifta, masse høl i veien som gjør at man må ha bilen på verksted osv... Bensinavgiftene kommer bare oppå det igjen.

Og hvilke alternativer har folk som bor litt utafor oslo? Ta bussen som går 2 ganger om dagen, er ukonfortabel og treig? Kanskje toget? Bare litt synd at strømstans stopper togene fra/til oslo annenhver uke. Og hva med den gruppa som bruker mer enn 3,5% på drivstoff? Skal vi bare drite i dem? Eller så kan de jo kjøpe seg en gammel drittbil fra 80 tallet uten airbag og belter. Eller hva med en ny kinesisk billigbil? Som ikke fikk 1 stjerne på ncap testen. Den bruker sikkert ikke så mye bensin. Bare synd du dauer hvis du krasjer i over 10 kmt...
Vis hele sitatet...
http://www.ssb.no/emner/05/02/fbu/ta...-09-04-01.html

Alle faktorene du drar opp her er det umulig for meg å svare for, da innlegget ville blitt altfor langt, og jeg måtte lest grundigere om dette. Men siden du likevel forlanger kilder av meg, har du noen kilder for at dagens veistandard fører til betydelig økte verkstedsregninger?

Det er forøvrig ikke nødvendig å punge ut for en ny bil for å få tak i en bil som kan holde i mange år fremover. Den som kjøper ny bil idag har ingenting å klage over, da det å kjøpe en ny bil er et stort økonomisk sluk, det ikke lønner seg.

Les forøvrig nøye på linken, gjennomsnittshusholdninga bruker 12000 på drivstoff i året. Det betyr at gjennomsnittshusholdningas årlige inntekt ligger på ca 340000.
Sist endret av emphi; 19. september 2008 kl. 22:26.
Sitat av emphi
Les forøvrig nøye på linken, gjennomsnittshusholdninga bruker 12000 på drivstoff i året. Det betyr at gjennomsnittshusholdningas årlige inntekt ligger på ca 340000.
Vis hele sitatet...
Les forøvrig nøye på linken selv!

Det er inntekten til en husholdning.

Ta heller en kikk på denne du: http://www.ssb.no/fbu/tab-2008-09-04-05.html og sjekk hva utgiften er per person. Der er gjenomsnittet 226 112.

Uansett, statistikken gjelder ikke for bileiere, da ikke alle husholdninger har bil og drar snittet ned.
Sist endret av reklame; 19. september 2008 kl. 22:50.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av legalize_it
Og hvilke alernativer mener du vi har til og bruke olje? Elektrisitet som kommer fra kullkraftverk i mellom europa? Hydrogen, som igjen blir det samme som elektrisitet?
Også har vi jo kollektivtransporten i norge som er så bra da....
Norge er ett stoort land, og folk må komme seg frem!
Vis hele sitatet...
Vel, vi har jo biodrivstoff. Også går det jo ann å "finne på noe nytt", gå nye veier for drivstoff.

Og at vi har dårlig kollektivtransport er ett dårlig argument, det går fint ann å forbedre den.
Sitat av Cheroxx
Vel, vi har jo biodrivstoff. Også går det jo ann å "finne på noe nytt", gå nye veier for drivstoff.

Og at vi har dårlig kollektivtransport er ett dårlig argument, det går fint ann å forbedre den.
Vis hele sitatet...
Ja vi har biodrivstoff, men hva med alle de fattige folka som ikke får maten sin pga vi bruker den til biodrivstoff? Forskning på alt. energikilder må vi selvfølgelig investere it.

Og jo det med kollektivtransporten er et gyldig argument, hele pointet er at folk MÅ komme seg frem, og når det ikke finns noe alternativ til bil, så må de bruke den.
Og er 100% enig med deg når du sier det går ann og forbedre den, men ved hver eneste avgiftsøke på bil de siste 10 åra har politikerne sagt "vi skal satse på kollektivtransporten" for og legitimere det. Og hva skjer? Bilettprisene går opp, vi får uduglige billetautomater(nsb), og det blir ikke noe særlig bedre rutetilbud for folk utafor de store byene. Politikerne bør utbygge kollektivtransporten fort! Samme om det koster en del. Når folk flest har et alternativ og gå til, skal jeg ikke klage mer på bensinprisene.

Sitat av emphi
Alle faktorene du drar opp her er det umulig for meg å svare for, da innlegget ville blitt altfor langt, og jeg måtte lest grundigere om dette. Men siden du likevel forlanger kilder av meg, har du noen kilder for at dagens veistandard fører til betydelig økte verkstedsregninger?

Det er forøvrig ikke nødvendig å punge ut for en ny bil for å få tak i en bil som kan holde i mange år fremover. Den som kjøper ny bil idag har ingenting å klage over, da det å kjøpe en ny bil er et stort økonomisk sluk, det ikke lønner seg.

Les forøvrig nøye på linken, gjennomsnittshusholdninga bruker 12000 på drivstoff i året. Det betyr at gjennomsnittshusholdningas årlige inntekt ligger på ca 340000.
Vis hele sitatet...
Takk for linken .
Jeg kan desverre ikke gi deg noen link på at verkstedregninger blir dyyyre pga alle høla i veien, pga at dette er av egen erfaring. Men har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har måttet skaffe nye felger/dekk pga de har blitt ødelagt av store hull i veien. For og ikke snakke om eksosanlegg det er slått hull på. Kjørte selv en tur til danmark i sommer, og man kjente med engang at det var et annet land du var i når du kryssa grensa. Men det har jo litt med uduglige veiarbeidere og gjøre og..

Og hvis du har en gammel bil, så blir det fort ulønnsomt og ha den pga alt vedlikeholdet osv. Og derfor kjøper folk seg en ny bil. Når man tenker på det så bruker jo en ny bil mye mindre bensin og, pga mer effektive motorer osv. Men når du først tar en bil over grensa i norge må du betale flere 100 000 i engansavgift i forhold til i sverige/tyskland osv. Noe som igjen gjør det ulønnsomt og kjøpe en ny miljøvennlig bil. Eller så kan man jo kjøpe seg en 1,1 l polo, som bruker 1l mila pga du må trampe gasspedalen ned i bånn for og komme opp bakker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
legalize_it: eventuelt kan en kjøpe bil med 1.4 liters motor og 75hk, som faktisk er imponerande sprek å kjøre, som glatt drar opp rimelig bratte bakker på 5 gir i 80, null problem å flekke forbi dei en vil, og som bruker 0.5l på mila... Det er faktisk en god del moderne motorer som gir overraskande mykje igjen iforhold til kva ein skulle forvente.
Berre for å komme med eit lite innspel her.
Eg meiner at bensinprisen kunne vore regulert etter kvar ein bur. Eg som bur i ei lita bygd har nesten ingen mulighet å komme meg til byen utan å køyre bil. Kva er rett? Betre kollektivtilbod eller lågare bensinprisar? Dersom eg skal til Bergen frå bygda mi så har eg berre to val; ta ekspressbåten som går 2 gonger om dagen eller køyre bil. Då er det klart ein vil velgje å køyre bil, men det vert dyrt i lengden. Så enten må staten betre kollektivtilbodet eller så må dei regulere prisen etter kvar ein bur
Sitat av slashdot
legalize_it: eventuelt kan en kjøpe bil med 1.4 liters motor og 75hk, som faktisk er imponerande sprek å kjøre, som glatt drar opp rimelig bratte bakker på 5 gir i 80, null problem å flekke forbi dei en vil, og som bruker 0.5l på mila... Det er faktisk en god del moderne motorer som gir overraskande mykje igjen iforhold til kva ein skulle forvente.
Vis hele sitatet...
Det er nok et brukbart alternativ hvis man har bare seg selv og matpakka å transportere på relativt flat vei av god standard.
For en aktiv familie litt utenfor bysentra trengs både mer sylindervolum, plass og hestekrefter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Max_Uflax
Det er nok et brukbart alternativ hvis man har bare seg selv og matpakka å transportere på relativt flat vei av god standard.
For en aktiv familie litt utenfor bysentra trengs både mer sylindervolum, plass og hestekrefter.
Vis hele sitatet...
Artig. Snakker om modern sin bil, det er 3 mil til jobb, og eg har prøvd bilen (Skoda-sak med 1.4l diesel og 75hk). Det er motbakke omlag 30% av dei 3 mila, og eg holdt uten problem snittfart på 100. På relativt smale og svingete vegar. Med snittfart på 100 gjekk rettnok forbruket opp til 0.6l/mil, men like fullt.

Eg har også køyrt den bilen til og frå bergen, og mogeleg ein del kjenner vegen fra førde til bergen. Det var null problem å holde akkurat den farten eg ville kor som helst på den vegen (spør nso kva det vil sei...). Så det du seier får eg ikkje til å stemme med mine erfaringer. Hadde samme inntrykket som deg av små motorer inntil eg hadde prøvd den...
Sist endret av vidarlo; 20. september 2008 kl. 21:43.
Har nettopp levert tilbake (iflg. kjøpsloven) et VAG-produkt (Polo) med sannsynligvis samme motor, helt ok når man er alene i bilen, men med et par passasjerer og litt annet stash er den håpløst undermotorisert.
Men jeg antar vi har vidt forskjellige behov for fremkomstmidler, neste bilen min blir en Hummer H2.
Sitat av Skeid
Jernbanen er jo bare et eneste stort pengesluk, uten noen som helst økonomisk gevinst. Det er vel ingen kollektiv trafikk i Norge som fungerer så dårlig som toget.
Vis hele sitatet...
Fjern jernbane+t-bane i oslo-området, så må du bygge noe sånt som en 10-20-felts motorvei tvers gjennom sentrum for å erstatte det. Regn litt på hva som er mest samfunnsøkonomisk, så tror jeg du spiser i deg det tullet der rimelig kjapt.

Se litt på regnestykkene som er gjort i forbindelse med utbygging av høyhastighetstog, så spiser du det i deg enda kjappere. Det som er problemet i dag, er at NSB sliter utrolig med driftssikkerheten, og dermed punktligheten - og igjen med å få seg brukere. Se hvor supersuksess det har blitt med flytoget, som har bra utstyr, og dermed bra punktlighet, og selv om det stadig er forsinkelser om morgenen inn til oslo s, så er alle tog stappa fulle. Med bedre punktlighet og tilgjengelighet ville enda fler ha valgt det, og det ville blitt mye bedre økonomi med en gang.

Jernbane er milevis mer energieffektivt for å frakte tung last enn trailere (svært liten rullemotstand, og motorer som er mye mer effektive enn forbrenningsmotorer), så hvis man moderniserer nok til at driftssikkerheten blir akseptabel, kommer det til å spare helt utrolig mye. Du kan jo tenke deg hvor "bra" veitransport ville ha fungert hvis man gjorde det samme som med toget, biler som er 20-30-40 år gamle, og veinettet var dobbelt så gammelt?

Selvsagt kan man ikke bygge ut jernbane til hver eneste liten bygd, men bare det å få lasten til litt mer praktiske knutepunkter hvor det kan lastes over til vanlig veitransport, vil gjøre mirakler.

Dette ville OGSÅ ha hatt den effekten at det ville bli mindre slitasje på veinettet, så man ville ha fått mye bedre veistandard for samme beløpet, og med mindre trafikk ville det bli mindre kø, som igjen gir både mindre bensinforbruk og mindre tidsbruk for det som faktisk MÅ gå på vei.
Sist endret av atomet; 20. september 2008 kl. 22:02.
Sitat av slashdot
Artig. Snakker om modern sin bil, det er 3 mil til jobb, og eg har prøvd bilen (Skoda-sak med 1.4l diesel og 75hk). Det er motbakke omlag 30% av dei 3 mila, og eg holdt uten problem snittfart på 100. På relativt smale og svingete vegar. Med snittfart på 100 gjekk rettnok forbruket opp til 0.6l/mil, men like fullt.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes små varianter som lar deg komme fra det med svært lave bensinutgifter. Har selv hatt en Polo 1,6 med 75 HK, og den brukte kanskje 0,6 L på mila med "miljøvennlig" og rolig kjøring. (bremse på gir, aldri over 3000 RPM etc.) Men så ble behovet for mer plass realistisk.

Desto nyere bilen er, desto mindre Co2 utslipp og bensinutgifter er det. Jeg har f.eks nå en Passat stasjonsvogn 1,6 L og bruker kanskje 0,8 L på mila. Hadde jeg lagt ut 50 000 mer, kunne jeg kjøpt en 1,9 L TDI og sluppet unna med både bensin (som er dyrere enn diesel) og bilen er mer miljøvennlig pågrunn av nyere teknologi. Samtidig bruker den like mye diesel på mila som min gjør. Men 50 000 hadde ikke jeg under madrassen og heller ikke finansiell muligheter til å kjøpe.

Poenget er, at desto mindre en bil bruker av drivstoff og desto mindre utslipp den utgir, jo mer koster den. Kanskje en veletablert slashdot-mor har råd til en slik bil, med det har ikke nyetablerte reklame, som ellers lever på et stramt budskjett. Jeg måtte ha stasjonsvogn, men fikk bare råd til den som er dyrest i drift. Det er en dobbelmoral ute å går når det kommer til avgiften man må betale på nyere bilkjøp. Nyere biler (LES TDI) med mindre utgifter, drivstoffkrav og Co2 utslipp, er dyrere enn Co2 værstingene.

Sitat av atomet
Fjern jernbane+t-bane i oslo-området, så må du bygge noe sånt som en 10-20-felts motorvei tvers gjennom sentrum for å erstatte det. Regn litt på hva som er mest samfunnsøkonomisk, så tror jeg du spiser i deg det tullet der rimelig kjapt.

Se litt på regnestykkene som er gjort i forbindelse med utbygging av høyhastighetstog, så spiser du det i deg enda kjappere. Det som er problemet i dag, er at NSB sliter utrolig med driftssikkerheten, og dermed punktligheten - og igjen med å få seg brukere. Se hvor supersuksess det har blitt med flytoget, som har bra utstyr, og dermed bra punktlighet, og selv om det stadig er forsinkelser om morgenen inn til oslo s, så er alle tog stappa fulle. Med bedre punktlighet og tilgjengelighet ville enda fler ha valgt det, og det ville blitt mye bedre økonomi med en gang.
Vis hele sitatet...
Dette her kan du bare spise i deg selv.

Jeg har selv bodd i Oslo og ja, T-banen, trikkene og buss (Oslo Sporveier?) fungerer utmerket! Oslo har et kjempebra kollektiv-tilbud. Det var aldri et problem å ta seg frem i byen. Heller ingen problem å ta seg til Gardemoen med flytoget. Men det er ikke dermed gitt at NORGE har et bra og velfungerenede kollektivtilbud!

Jeg har også bodd i andre byer, nå Bergen og tilbudet andre plasser er stort sett dritt elendig. Det er få bussavganger og meget begrenset utbygd jernbane (går bare retning Arna, Bergens minste bydel og videre mot Voss og OSLO) Det holdes på å utbygge en bybane nå (som forresten jeg har inntrykk av- de fleste i Bergen er i mot) som også bare skal gå til EN bydel. Bergen hadde tjent STORE penger på å heller bygd ut veiene i Bergen, kontra pengesluket og milliard-tiltaket Bybanen.

For å sammenligne byene litt:
Jobben min ligger 1,5 mil fra hjemmet mitt. Det tar meg ca. 2,5-3 timer å reise hjem med buss! Kjører jeg bil, tar det meg ca. 2 timer!
På samme distanse i Oslo, tipper jeg det tar ca. 30 minutter med t-banen. Og f.eks med en raduis på 15 KM fra Oslo S, tror jeg de fleste hadde komt seg relativt fort dit, uansett hvilken bydel dem kom fra.

Å si at Norge har et bra kollektivtilbud, bare fordi det delvis funker i Oslo og østlandsområdet, blir altfor subjektivt. Jeg har ikke tatt med de andre byene, men jeg vet jo at jernbanen er relativt dårlig utbygd i Norge. Det er østlandet, østfold og vestfold som har en rimelig utbygd bane mellom de største plassene og byene. Resten av norges jernbane er en vits!
Sist endret av reklame; 21. september 2008 kl. 07:56.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av reklame
For å sammenligne byene litt:
Jobben min ligger 1,5 mil fra hjemmet mitt. Det tar meg ca. 2,5-3 timer å reise hjem med buss! Kjører jeg bil, tar det meg ca. 2 timer!
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo bare logisk at det tar lengre tid med buss, da bussen stopper på diverse steder for å plukke opp passasjerer, mens du bare kjører strake veien.