Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1515
Hei!
Mulig dette temaet har vært oppe til diskusjon tidligere - men jeg fant dessverre ikke svaret når jeg søkte rundt.

Jeg og min samboer kjøpte leilighet sammen i 2009. Deler lånet 50/50. Er første gang vi begge er på boligmarkedet.

Når skatteoppgjøret for 2010 kom så endte hun med å få igjen rundt 25k mens jeg fikk igjen 4k ca.
Synes det hele virket merkelig men trodde at det ville bli "rettet opp" for neste ligning (2011) noe det ikke gjorde.
Samme gjentok seg for ligningen vi fikk nå (2011)
Hun fikk igjen rundt det samme som sist og jeg fikk igjen rundt 8k.

Så vi sjekket selvangivelsene og vi har fortstått det sånn at det er hun som står som eier mens jeg for "formuen"(?)

Hvordan gjør vi det nå? Kan jeg få "tilbakebetalt" noe på skatten når vi begge to står som 50/50 på lånet,eller er det lost case? Eller har jeg hatt "krav på" noe av det min samboer fikk igjen på skatten disse to årene?

Vi vil selvfølgelig fortsette som gode samboere - men jeg synes denne fordelingen på skatten var ganske skjeiv.

Takker for all hjelp
Generelt: Samboere regnes som enslige av ligningskontoret. Men ta heller kontakt med ligningskontor, revisor eller lignende så personen kan se på deres spesifikke ligning. En mulig gjetning kan jo rett og slett være at dere har ulik lønn og ulik skatteprosent.
Alle rentene dere har innbetalt på boliglånet er sikkert registrert på din samboer. Dermed har hun fått hele rentefradraget. Før dere leverer inn selvsangivelsen så sørg for at summen blir rettet hos deg og hos henne. Halver summen av renter på boliglån innbetalt på hennes selvangivelse og før over andre halvdelen til din selvangivelse. Da får dere begge riktig rentefradrag. Dette burde dere gjort fra begynnelsen av. Om ikke så håper jeg dama di har vært snill med deg og gitt deg spenn hehe. Om dere har et lån på 2 mill med gjennomsnittlig 4% rente disse årene har du gått glipp av 11200,- hvert år som dama di har fått tilbake på sin konto. Kjipern det...
Vet ikke hvor stabilt forhold dere er i, hvor delt økonomien er og lignende, men det kan også være en idè å fordele prosenten som Daskeladden nevner basert på hvem som tjener mest penger. Om samboeren sitter i kassa på Kiwi mens du jobber som sivilingeniør, vil det være en del penger å hente på at nevnte prosent føres på deg istedenfor henne....Eller omvendt, om det er du som sitter i kassa.
Sitat av Java Vis innlegg
Vet ikke hvor stabilt forhold dere er i, hvor delt økonomien er og lignende, men det kan også være en idè å fordele prosenten som Daskeladden nevner basert på hvem som tjener mest penger. Om samboeren sitter i kassa på Kiwi mens du jobber som sivilingeniør, vil det være en del penger å hente på at nevnte prosent føres på deg istedenfor henne....Eller omvendt, om det er du som sitter i kassa.
Vis hele sitatet...
Tullepost. Skattefradrag for rentekostnader er 28 % uansett hvor mye man tjener. Vennligst ikke svar på ting du ikke har greie på.
Det han mener er at den som tjener minst, betaler minst skatt og derfor bør oppføre en lavere del av betalte rentekostnader. Den som tjener mest bør oppføre høyere betalte rentekostnader for å kunne få tilbake mer på skatten.
Om den som sitter i kassa på kiwi får høyere skattefradrag enn det hun betaler i skatt, vil hun få utsatt skattefordel som blir trukket fra neste års betalbar skatt.

Uansett hva de velger å gjøre, vil det totale skattefradraget bli det samme, men om de ønsker å få realisert fradraget i stedet for å få utsatt skattefordel bør de gjøre det slik Java har skrevet
Sist endret av moan1244; 3. april 2012 kl. 12:00.