Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1102
Nå har det seg slik at jeg sitter i Paint og skal sensurere øynene på denne kjekke mannen.
Jeg åpner da paint, lager en fin hvit blokk over øynene og lagrer som .JPEG. Alt går som smør i nysnø så langt.

Men så skjer det! Akkurat da jeg tror jeg har klart å sensurere gutten, så feiler jeg.

For når jeg åpner mappen som bildet ligger i, høyreklikker, vis som miniatyrbilde, som dette:



På dette bildet ser man ingen sensur, gjør man vel?

Men når jeg åpner bildet i full str, så kommer redigeringen frem.



Hvordan jeg oppdaget dette?
En venninne av meg sendte et bilde der hun hadde sensurert åpningen i skjørtet sitt, for man så nemlig rett inn. Noe jeg også gjorde, da jeg " viste som miniatyrbilde"

Denne posten er altså ment som en liten tankevekker.
Sist endret av OracIe; 2. september 2008 kl. 21:00.
Det skjedde med meg også en gang, ei vneinne hadde sensurert noe på et bilde så kunne jeg se det og sa hva det var. Hun freaka ut, jeg skjønte aldri hvorfor det er sånn så er det noen som vet?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Tror dette bare er en "paint bug" ?

Har aldri opplevd noe lignende med photshopfilene jeg har lagret i .jpeg
Breef med at dere har fått nakenbilder da.
Meen, ja det er en paint bugg. tror du ikke kan lagre det i JPG els
Sist endret av Jackie Brown; 2. september 2008 kl. 21:18.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Windows lager egne thumbnail filer som ikke nødvendigvis oppdateres etter du har lagt på sensuren.
Slett de skjulte thumbnailfilene og de vil genereres på nytt.
Sist endret av Dodecha; 2. september 2008 kl. 21:18.
Sitat av Dodecha
Windows lager egne thumbnail filer som ikke nødvendigvis oppdateres etter du har lagt på sensuren.
Slett de skjulte thumbnailfilene og de vil genereres på nytt.
Vis hele sitatet...

er det filen thumbs.db du snakker om? i så fall, hvordan kan dette virke når et bilde sendes f.eks. over msn? følger thumbs.db med der, eller genererer windows en ny en selv? hvis sitnevnte vil jo ikke dette virke lenger, nettopp fordi thumbs.db er oppdatert
Er det noe metode å forstårre bildene da? For thumbnailsa er ikke særlig avslørende uansett
Dersom du høgreklikker på biletet og trykkjer "oppdater miniatybilde" trur eg du ser sensureringa på miniatyrbiletet og
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fenomenet er diskutert før på nFF.

Forklaringa er at mange kamera lagrer thumbnail av bildet som datastraum i EXIF-feltet i bildet. Paint er ikkje EXIF-aware, og oppdaterer ikkje thumbnailen. Photoshop og gimp er AFAIK exif-aware, og oppdaterer antakeleg thumbnail.

Finst en haug verktøy for å lese og modifisere EXIF-feltet, og python har fordømt nice API for det:

Kode

import EXIF
foobar = open('foobar.jpg', 'rb')
exifinfo = EXIF.process_file(foobar)
print tags['Image Make']
Printer produsenten av kameraet/programvaren som laga bildet...

Sitat av bobbo
Er det noe metode å forstårre bildene da? For thumbnailsa er ikke særlig avslørende uansett
Vis hele sitatet...
Nei. Datastraumen i EXIF er avgrensa til 8KiB meiner eg å hugse. Det gjev litt begrensa kvalitet...
ta screenshot og prøv å forstørre det der, er vel den eneste måten ;P