Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6653
Hei,

Vi har ett sånt gammelt sikringsskap.. Sånn med skru-sikringer.
Hvis el-verket kobler fra strømmen inni skapet, er det en enkel måte for oss å koble på igjen???

Takk for svar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. Riv vekk plomberinga og skru dei fast. Plomberinga er tynn ståltråd eller plast-strips, så trivielt å rive vekk, men det vil jo bli oppdaga når dei eventuelt skal kople til seinare, eller om dei kommer på inspeksjon for å sjekke.
Kommer de fysisk hjem til deg for å skru av strømmen? Hvis de ikke gjør det men skrur den av fra sentralen, er det da noen enkel måte å få den på igjen?

Ulogisken: Kan hende han rett og slett ikke har råd. Men da er det best og kontakte e-verket og finne en betalingsløsning såklart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Kommer de fysisk hjem til deg for å skru av strømmen? Hvis de ikke gjør det men skrur den av fra sentralen, er det da noen enkel måte å få den på igjen?
Vis hele sitatet...
AFAIK plomberer dei ting i skapet ditt ja. Det kan tenkast at dei vil kutte deg på trafoen om du gjentatte ganger kopler til igjen, uten å betale regninga... Da står du igjen med å gjere innbrukk i trafoen, og heilt ærleg er eg ikkje sikker på om innbrud i høgspenttrafoer er det luraste en kan foreta seg
Sitat av slashdot
Ja. Riv vekk plomberinga og skru dei fast. Plomberinga er tynn ståltråd eller plast-strips, så trivielt å rive vekk, men det vil jo bli oppdaga når dei eventuelt skal kople til seinare, eller om dei kommer på inspeksjon for å sjekke.
Vis hele sitatet...

Ja, okei.. Er det fort gjort å gjøre noe 'feil' på en måte?
Sånn at man mørk legger hele byen feks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fastkjørt
Ja, okei.. Er det fort gjort å gjøre noe 'feil' på en måte?
Sånn at man mørk legger hele byen feks.
Vis hele sitatet...
Tja, ettersom det er spenning på så bør ikkje akkurat amatører leike med det IMHO. Kortslutter du rett fra trafo har du såpass heftig lysbue og kobberregn at du kan regne med kraftige brannskader i ansiktet. Om du bruker isolerte verktøy, og er forsiktig, bør det gå bra, men innsatsen er som sagt livet ditt...
Sikkerhetsklarert
Vel, om han kun skal rote rundt inni eget sikringskap så er vel ikke faren for det så stor.

Han nevner skrusikringer, og da er det sansynlig at han har eldre inntak, og dermed kun 230v.
Inntaket er vel gjerne kun 50 kvadrat og da er det vel en inntakssikring på 60A? den løser vel ut.
Sist endret av Pjukern; 13. august 2008 kl. 23:21.
Sitat av slashdot
Tja, ettersom det er spenning på så bør ikkje akkurat amatører leike med det IMHO. Kortslutter du rett fra trafo har du såpass heftig lysbue og kobberregn at du kan regne med kraftige brannskader i ansiktet. Om du bruker isolerte verktøy, og er forsiktig, bør det gå bra, men innsatsen er som sagt livet ditt...
Vis hele sitatet...

Så det er ikke 'bare' å rive av plomberingen altså....?
Neeeiii, da er det vel best å la det være ja

Sitat av Pjukern
Vel, om han kun skal rote rundt inni eget sikringskap så er vel ikke faren for det så stor.

Han nevner skrusikringer, og da er det sansynlig at han har eldre inntak, og dermed kun 230v.
Inntaket er vel gjerne kun 50 kvadrat og da er det vel en inntakssikring på 60A? den løser vel ut.
Vis hele sitatet...
Er i vårt skap ja.. Med skrusikringer...
Stiller det seg anderledes da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern
Vel, om han kun skal rote rundt inni eget sikringskap så er vel ikke faren for det så stor.

Han nevner skrusikringer, og da er det sansynlig at han har eldre inntak, og dermed kun 230v.
Vis hele sitatet...
230V med X antall kA tilgjengelig i trafo kan lage plenty med lysbuer og sprutande kobber til at du får massive brannskader på overkroppen. En av dei vanligaste el-relaterte skadane i norge er faktisk i lavspenningsskap - med lysbuer som slår ut av skapet og rett i trynet på montøren.

Du får somregel strømstyrke i området kiloampere om du kortslutter et inntak til et hus, og da snakker du fort om en del titusen watt varme som skal vekk... det blir varmt, fort.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg vil tro at de plomberer på inntakssikringene, og ikke i sikringsskapet. Kan ikke tenke meg noen god måte å feste en plombering på en vanlig skrusikring eller automatsikring, mens derimot en knivsikringsholder er grei å plombere.
I eldre hus hvor det brukes skrusikringer til inntak, sitter det også et lokk over sikringene, som jeg antar vil være greit å plombere.
Det er liten risiko ved å bryte en vanlig plombering, med mindre du roter unødvendig mye inne i sikringsholderen.
Det kan være vanskelig å få tak i nye inntakssikringer, siden jeg regner med at e-verket tar med seg disse.
Et annet problem kan være å komme til inntakssikringene, siden de ofte sitter i et låst skap eller oppe i en stolpe. Slike skap er vanligvis låst med trekantnøkkel, så det bør kunne gå an å få det opp med en tang.
På gamle hus med inntak fra luftledning sitter inntakssikringene noen ganger på loftet der kabelen kommer inn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av datagutten
Jeg vil tro at de plomberer på inntakssikringene, og ikke i sikringsskapet. Kan ikke tenke meg noen god måte å feste en plombering på en vanlig skrusikring eller automatsikring, mens derimot en knivsikringsholder er grei å plombere.
Vis hele sitatet...
Ok, om det bare er å sette i sikringane er det jo rimelig grei sak å fikse sjølv. Det tilfellet eg har sett var ledningane skrudd ut av sikringsholderen, og skrudd inn i blindklemmer med plomberte skruer. Det kunne blitt rimelig messy å la en amatør ordne opp i...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har sett i et næringsbygg som ble bygget om, der hver butikk hadde sine knivsikringer og måler, og der var knivsikringene tatt ut og holderen pent plombert.
Ettersom knivsikringer også brukes til inntaket på vanlige hus, vil jeg anta at de benytter seg av den muligheten.
Sitat av datagutten
Jeg vil tro at de plomberer på inntakssikringene, og ikke i sikringsskapet. Kan ikke tenke meg noen god måte å feste en plombering på en vanlig skrusikring eller automatsikring, mens derimot en knivsikringsholder er grei å plombere.
I eldre hus hvor det brukes skrusikringer til inntak, sitter det også et lokk over sikringene, som jeg antar vil være greit å plombere.
Det er liten risiko ved å bryte en vanlig plombering, med mindre du roter unødvendig mye inne i sikringsholderen.
Det kan være vanskelig å få tak i nye inntakssikringer, siden jeg regner med at e-verket tar med seg disse.
Et annet problem kan være å komme til inntakssikringene, siden de ofte sitter i et låst skap eller oppe i en stolpe. Slike skap er vanligvis låst med trekantnøkkel, så det bør kunne gå an å få det opp med en tang.
På gamle hus med inntak fra luftledning sitter inntakssikringene noen ganger på loftet der kabelen kommer inn.
Vis hele sitatet...

Sikringsskapet er i huset. Og mannen fra el-verket var inne i huset, i skapet å gjorde 'noe'..
Det er en sort boks midt i skapet, der henger det en lapp om at det ikke er lov å koble til strømmen igjen.
Er det inni den boksen han har gjort 'noe'?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Den boksen er antakelig måleren, og han har tydeligvis koblet fra inni den. Vet ikke hvordan det er å koble til igjen der.
Ta bilde av skapet og legg ut då
▼ ... over en uke senere ... ▼
Synes det er på tide å nevne at du blir anmeldt til politiet hvis du bryter plomberinga,du blir oppdaget før eller seinere.Prøv heller å finne en løsning med e-verket.
Og ikke rot i skapet hvis du e helt grønn.
Hilsen en e-verk montør
Sikkerhetsklarert
Sitat av slashdot
230V med X antall kA tilgjengelig i trafo kan lage plenty med lysbuer og sprutande kobber til at du får massive brannskader på overkroppen. En av dei vanligaste el-relaterte skadane i norge er faktisk i lavspenningsskap - med lysbuer som slår ut av skapet og rett i trynet på montøren.

Du får somregel strømstyrke i området kiloampere om du kortslutter et inntak til et hus, og da snakker du fort om en del titusen watt varme som skal vekk... det blir varmt, fort.
Vis hele sitatet...

Greit nok at trafo kan levere nok strøm til å smelte hele skapet. Men man har jo som regel en inntaksikring før sikringsskapet.

Hvertfall har jeg det i huset her, 2stk 30A sikringer oppepå et kaldtloft der hovedinntaket går inn.