Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1258
Har nettopp skaffet meg den nye mini pcen til Acer, *Acer Aspire one*. Den har Linpus Linux som OS. Men jeg lurer paa om det er mulig og laste ned Windows f.eks xp til denne? og hvor? Og vis det er noen som vet hvordan man faar Norskt tasatur?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Google har ca 1421521532643 guider på å installere Windows på Asus EEE.

Freakforum har flere tråder om det også, søk på forumet.

Velkommen.
her har du gjordt et dumt valg hols. teoretisk sett skal det være mulig å installere windows xp på netbooks som Acer Aspire One, men jeg vil ikke anbefale det.

Det første problemet er at disse maskinene ikke har optiske drev. Derfor er det en utfordring å installere windows via nettverk. Jeg har aldri selv gjennomført dette, men det skal gå.

Om du så klarer å legge inn windows Xp dukker problem nummer to opp. Denne maskinen er rett og slett ikke laget for windows. Slike maskiner er designet for lett bruk. Gjerne for bedrifter som kjører løsningene opp mot tjenere som kan ta seg av lasten. Lett teksbehandling og surfing er ideele oppgaver. Nettopp last, men også pris har vært med på å gjøre linux til systemet disse maskinene leveres med. Tro det eller ei. Det blå grensesnittet til winXP er relativt tungt. De utvalgte linuxvariantene er derimot valgt fordi de har lite fancy grafikk. Jeg ser derfor for meg at windows XP begynner og bli tregt ved allerede ved tunge excel og word dokumenter, eller mer enn to programmer oppe samtidig. Det er da kanskje rart å tenke på at vi brukte slike maskiner uten problemer før. Men det var før vista og winXP's service packs. Det kjappeste er derfor bare å ta den for hva den er og lære deg et minimum av linux først som sist.

Hvis du allikavel lyst til å prøve så anbefaler jeg å skaffe en USB stick og prøve og få innholdet fra XP-CDen over på den. Jeg sitter og googler for å finne ut hvordan jeg skal få til det samme med vista. Si i fra hvis du får til noe.

Net bør nevnes at jeg aldri har testet noe av det her, og blir bare positivt overrasket hvis du motbeviser det jeg sier.
Sist endret av hysing; 29. juli 2008 kl. 23:25.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eg har akuratt installert XP på min Aspire One.. Fungerer bra foreløpig, men det er av og til litt treigt, meg eg overlever

Eg brukte ein ekstern CD-ROM og fekk det installert då.
Sitat av hysing
Om du så klarer å legge inn windows Xp dukker problem nummer to opp. Denne maskinen er rett og slett ikke laget for windows.
Vis hele sitatet...
Enkelte modeller blir levert med XP, spesifikasjonene er fortsatt de samme (utenom hdd).
Tror du virkelig det kan være så altfor ille?
På dei andre modellane er det jo meir RAM og større HDD..

Det er ikkje til å anbefale å installere XP på desse maskinene (Aspire One 110) med mindre du har bruk for det. Eg programmerer ein del PLS så eg har meir eller mindre bruk for det

Konklusjon; Ikkje installer Windows XP..