Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1624
hallo.. en kamerat av meg mista nettopp tlfn sin på skolen i dag. de tok den fra han siden han ringte i timen(under sløyden) de tok fra han tlfn å greit nok det vis har får den igjen i slutten av skole dagen. Men lærerene nekter han og gi han den før etter helga ? WTF ? er detta virkelig lov? holde igjen ting sånn? hadde detta skjedd meg hadde jeg bare tatt den tlfn og gått hjem men han gjore vist ikke det.. hehe!

fint om dere som veit no kan legge til en seriøs side der det står svart på hvitt at det ikke er lov eller er lov vis det skulle være det.

takker for alle svar
PÅ våres skole så er det regelen at telefonen skal inndras i en uke... Lærerene gjør sjelden det men tviler på at de ikke har lov
Tror nok ikke du finner ei side det står at "lærere har ikke lov å inndra mobiler over helga", men du kan jo være heldig. Sjekk opp skolens reglement du, bør vel stå der. Og sjekk hva rektor sier om det?
okej.. men jeg synes det virker jævelig rart:S vis han måtte ha den tlfn i helga da? hva skal de gjørra da? jeg mener det hadde det vært meg hadde ikke den mobilen liggi der lenge ass! jeg skal prøve og søke mer jeg! hadde vært digg og finni noe sånt og klint oppi trynet til rektoren.. hehe.
Hvis det ikke står noe spesifikt om det i skolens reglement er det vel å anse som tyveri, og kan politianmeldes vil jeg tro. Men jeg har vanskelig for å tro at de ville gjort det uten nødvendig ryggdekning.
alle ganger jeg opplevde å bli busted med telefon når jeg gikk på skolen så nektet jeg bare å gi den til læreren, til slutt blir dem lei av å mase vist du ignorerer dem

Kan neppe være låv å ta slike eiendeler så lenge, tenk vist han er på skitur å ender opp med å gå seg vill å så dø bare fordi dem skulle ha telefon hans!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det står vel klart og tydelig i skolereglementet angående bruk av mobil i timene og konsekvensene av dette, har du eller dine foreldre godtatt disse reglene er det fint lite du kan gjøre mot eventuelle konsekvenser av regelbrytingen.

Sitat av marius_volvo
okej.. men jeg synes det virker jævelig rart:S vis han måtte ha den tlfn i helga da? hva skal de gjørra da?
Vis hele sitatet...
Da burde man kanskje tenkt på det før man brukte mobilen midt i timen?
Hadde det på gamle skolen, altså ungdomsskolen.
Det var det i hvertfall slik at hvis man trengte den kunne foreldrene hente den.
han har vell hadd maks uhell. på skolen min får vi den tilbake på slutten av dagen. :P vet at det er noen skoler som har slikt at en foresatt må komme og hente telefonen i administrasjonen
jeg kan gå med på at de kan ta den ut dagen men faen ikke ett sekund lengere! skal finne noe om det der ass!
Din venn har brutt reglemanget. Jeg synes han får som han fortjener, den norske skolen har _svært_ begrensede avstraffningsmiddler, og om de først bruker de få de har, er dette bare rett og rimelig.
Tviler også imidlertid på at det er ulovelig. De fleste skoler har en "ansvarsavtale" elevene må skrive under på ved terminstart, hvor allt dette står utdypet. Og har han skrevet under har han fint lite han skulle ha sagt. Og nå er det jo for sent å gjøre noe med uansett, så jeg skjønner ikke helt hvor du vill.
Og om du først fant en paragraf som bekreftet at det var ulovlig, ja hva da?,. straffen er alerede gitt. Det er ingenting å vinne.

EDIT: for å være litt hjelpsom, spørr inspektøren om han kan vise paragrafen som spesifikt stavfester at personlige eiendeler kan indras i en periode på opptil 3dager. Viss ikke har du nokk loven på din side. Men personlig hadde jeg ikke gidda, det er sikkert svært lite vinning i det, bortsett fra en beklagelse fra angående lærer.
Sist endret av Petter Pan; 18. januar 2007 kl. 22:50.
tviler sterkt på at du finner noe spesielt som hjelper deg/dere der. som sagt, skoleregler er til for og holdes:S
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Dodecha
Det står vel klart og tydelig i skolereglementet angående bruk av mobil i timene og konsekvensene av dette, har du eller dine foreldre godtatt disse reglene er det fint lite du kan gjøre mot eventuelle konsekvenser av regelbrytingen.
Vis hele sitatet...
Det virker fornuftig. Som forelder hadde jeg kanskje stusset litt med å skrive under på et slikt reglement, men istedet krevd å få vite om ungen min hadde brutt denne regelen så jeg kunne ta meg av en evt inndragelse av telefonen. Men det blir en helt annen diskusjon.
Poenget med å lese igjennom og godta skolereglementet er vel akkurat slike ting som dette her, der lærerne kan gå litt utenfor de norske lover når det gjelder småsaker og ting.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Når du går på skolen må du leve etter skolens egne vedtekter. Statens lovgivning har neppe spesifisert dette problemet, så du finner nok ingenting der om hvilke rettigheter du har i denne situasjonen. Fyren har faktisk brutt reglementet til skolen, og blir dermed "straffet" deretter.

Ved å begynne å krangle med skolen om dette blir det bare bråk. Du danner et dårlig inntrykk hos lærerne, så det er igrunn bare deg selv det går utover. Har du først redd senga di, så får du vær så god å ligge i den.
Kan neppe være låv å ta slike eiendeler så lenge, tenk vist han er på skitur å ender opp med å gå seg vill å så dø bare fordi dem skulle ha telefon hans!
Vis hele sitatet...
Ja, og vis jeg la en spiker på trappa di, kunne du snublet og fått den i øyet...
jaja.. alikevel jeg synes forsatt at det er for ekstremt og holde på en mobil så lenge.. jeg gir meg ikke! veit jeg er sta men det er en ting jeg er stolt av!
Sitat av Elliott
Kan neppe være låv å ta slike eiendeler så lenge, tenk vist han er på skitur å ender opp med å gå seg vill å så dø bare fordi dem skulle ha telefon hans!
Vis hele sitatet...

Da hadde han i alle fall lært leksa si! IKKE ta opp telefonen i timen..:P Har selv aldri opplevd å få mobilen tatt fra meg.. Men det er nok på grunn av en del slakke lærere og "DRiiiiiiitviktige Telefonsamtaler!!" (Jeg kan være veldig overbevisende )
Men tviler ikke på at det er lov.. Surt, ja.. Jeg hadde i alle fall gått på veggene Men han har nok lov dersom han syntes det er nødvendig..
foresten fikk vite at morra hans var med men han fikk forsatt ikke mobilen? nå er det vel litt ekstremt eller? men natta
På skolen er regelen inndraging til forreldre henter'n, men lærerne våres driter i den. Får den som oftest igjen etter friminutt
Sikkert fra skole til skole, og lærer til lærer :P
Hadde vært veldig morsomt visst du finner noe som sier at dette er ulovlig.
Ettersom på skolen vår får vi et reglemang, og må følge det deretter uten noe om eller men.
første gang de drar telefonen inn får vi den igjen etter skoleslutt.
andre gang må foreldra våre gå å hente den.

Så, vær så snill å finn noe som sier at dette ikke er lov! =D Skal bli deilig å teipe reglamanget på tavla til rektor<3
Sitat av Petter Pan
Ja, og vis jeg la en spiker på trappa di, kunne du snublet og fått den i øyet...
Vis hele sitatet...
Ja men siden spikeren ikke lå dær endte jeg bare opp med ett arr i pannen og ett plaster
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Marius_volvo: Du kan være så sta du bare vil. Du kommer enkelt og greit ikke videre med det her. Kompisen din får bare vente til over helga med å se mobilen sin igjen, og du kan med fordel be ham vokse opp i mellomtiden. Det kan dere forresten begge gjøre.
Noe lignende enn dette har vært diskutert før i denne tråden:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=mobil+skole

Ellers så er jeg selv lærer og har tatt "et par" mobiler. Syns det å holde den over helgen var noe i overkant. Når det er sagt så er det faktisk helt ødeleggende for en klasse som skal lære noe hvis folk får ha mobilene på. Tenk hvor ofte en mobil vil ringe eller få inn en melding i en klasse på 25 stykker. Det nytter bare ikke.

Samtidig så viser det seg ofte at noen elever gir flatt faen i hva man som lærer sier og som kun forandrer på sitt handlingsmønster hvis de blir gitt en straff som monner. Det er da ingen straff å bli fratatt mobilen bare for resten av dagen. Da vil noen elever bare gi faen og la mobilen være på. Hvis man derimot risikerer å miste mobilen over helga tror jeg de aller fleste ville sørget for å slå av mobilen når de kom til skolen.

Husk at en mobil i en drittsekk sine hender kan være like farlig som en kniv. Skolen har annsvaret for dere når dere er der og må sikre seg mot bruk av mobil til mobbing på skolen.

Som tips til den mindre intelligente kompisen din vil jeg anbefale å slå av mobilen før han går inn i klasserommet. Det er ikke så vanskelig og vil sørge for at han vil kunne få nytte og glede av dette moderne vidunder også i helgen sin
Ja men siden spikeren ikke lå dær endte jeg bare opp med ett arr i pannen og ett plaster
Vis hele sitatet...
Hehe, skal legge pute på trappa di neste gang

Men som flere sier her, er det ingenting å vinne. Tro meg, jeg snakker av egne erfaringer.
Jeg har prøvd allt; Ta telefonen tilbake, ikke gi den fra seg, gi en annen telefon, gi telefon uten kort, gi kort uten telefon(har flere kort). Og det er faktisk bedre å bare gi telefonen. Siden jeg har ganske mange venner, og fortløpende kontakt med samtlige av disse, hente det at min telefon ble indratt ja. Og jeg lærte ikke før den ble indratt over helga.