Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 972
Heisann!

Jeg går på NTNU og var så heldig å få gratis windows 7 premium 64-bit med licensekey og alt. Inklusive en brent cd.

Jeg har nå rotet bort cd'en, men har licensekeyen min. Har solgt pc'en min til en som skal komme å hente den i morra, så jeg skal formatere pc'en nå. Hva er enkleste måte uten cd?
Darik's Boot And Nuke gjør at alt forsvinner. Med mindre du har lovet at maskina selges med Win7 installert er det en enkel løsning.
Trådstarter
Den skal selges med Win7, skal bare formatere den.
Du kan også laste den ned fra TPB for så å aktivere med gyldig key.
Hvis du skal selge den med Win7 trenger du Win7. Isofiler kan lastes ned fra hvor som helst.
Trådstarter
Hva skal jeg laste ned? Recovery CD? Og får jeg da beskjed om at den gjør en clean install?

jeg oppgraderte denne laptopen fra vista til win7, og når det skjedde lagde win7 bare en ny mappe som het win.old hvor den la Vista inn i.

Jeg vil ha en "clean win7 install" pc xD

Har forresten brenner men ikke cd plater!
Sist endret av Haagiboy; 14. mai 2010 kl. 19:21.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Legg filene på en usb minnepinne og gjør den bootbar
http://freak.no/forum/showthread.php...70#post1696470
1.Mount ISO filen
2. legg filene i "Bootfiler" mappa i "boot for noobs mappa"
3. Start Bootmaker.bat fila og følg trinnene
Guide, burde gi deg gode retningslinjer.
så laster du ned iso fra msdnaa (der du fikk konto når du hentet cden). Kopier filene fra isoen på ekstern disken.
Boot fra ekstern disk, følg rutinen og du har clean install.
Trådstarter
Så jeg kan bruke ekstern harddisk til dette? Har ikke minnepenn, men en ekstern harddisk.

Har en ekstra laptop forresten, ingen stasjonær her i huset.

BTW: 2. Connect your external hard drive to your PC (not your netbook). Ideally it should be empty, as it's going to get littered with Windows 7 installer files, but that's not crucial. You just need to make sure it has at least 5GB of available space.

Til PC ikke netbook? Netbook = laptop right?
Sist endret av Haagiboy; 14. mai 2010 kl. 19:43.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Japp, samme prosedyre, Mount ISO fila, legg filene på harddisken, boot opp fra harddisken, Instaler Windows->Osv.
Trådstarter
"legg filene på harddisken" = installer på harddisken?

Altså: Jeg mounter win 7 på denne dataen, og da skjer det ingenting? Skal jeg da bare gå inn i min datamaskin, utforsk, og å legge alle de filene over på harddisken? Og regner med jeg må inn i BIOSEN og endre primary boot sequence greie til ekstern harddisk som nummer 1?

Får seff ikke logget inn på MDNAA sine sider lenger siden jeg ikke tar det kurset lenger... -.-

Forresten, kan denne funke å laste ned? http://thepiratebay.org/torrent/5385...emium_Dell_OEM

Ja, har Vista 7 premium 64-bit. Men har jeg OEM? :/
"legge filene på harddisken" /= installere. det er kopiere. du har skrevet rett i avsnitt 2.
OEM betyr bare at det er fra en gruppe lisens. Er samme som du får fra msdnaa.
Trådstarter
EDIT: 64-bit Windows 7 Professional x64 ISO

Digital River: http://msft-dnl.digitalrivercontent..../X15-65805.iso

Den vil vel funke fjell?

Forresten, Vista 7 Premium var selvfølgelig windows 7 premium.. -.-

Takker for all hjelp! Kommer nok tilbake rett før jeg formaterer for å sjekke at jeg gjør alt riktig ^^
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
OEM betyr original equipment manufacturer, og det vil si at den er låst til en viss produsent. Kan hende den torrenten funker, om du har dell. Du burde heller finne en uten OEM sperre på, en helt "clean" så har dem 30 dager på å aktivere windows

Det jeg mente med å legge filene på harddisken er rett og slett bare å kopiere dem via utforsker, og som du sier, du må sikkert endre boot rekkefølgen.
Trådstarter
EDIT: Fleff, vil den batchen du linket til også funke for ekstern harddisk? Ekstern harddisk = stor minnepinne?

Ja jeg har Dell pc, men lastet heller ned fra http://www.mydigitallife.info/2009/1...-home-premium/

Se: 64-bit Windows 7 Professional x64 ISO

Digital River: http://msft-dnl.digitalrivercontent..../X15-65805.iso
Sist endret av Haagiboy; 14. mai 2010 kl. 20:08.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har ikke testet, men teoretisk sett skal den funke

Ikke at du trenger å bruke den da. er like fort å mounte iso fila, så kopiere filene over til harddisken.

Er litt anderledes med minnepinner, må gjøres om till primærstasjon osv.
Trådstarter
ok, så jeg trenger ikke bruke den batchen? er bare å kopiere filene over til ekstern harddisk, for så å gjøre den boot #1? Og så sikkert velge clean install og tazte inn cd-keyen.

En stykk bergenser ( ) til dere som takk for hjelpa!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jepp, alt som trengs.

OBS: Husk å koble til internet etter eller i instalasjonen for å aktivere windows via nettet.
Trådstarter
Hilfe!

Har nå kopiert alle filene over på harddisken, jeg har innstallert win 7 på nytt, men fikk ikke formatert C: disken... :/
Kan jeg innstallere win7 på den andre harddisken på laptopen for så å formatere C: ?

Greia er at jeg får ikke bootet opp fra den eksterne harddisken...