Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3376
Jeg er 15 nå, men har tenkt å utdanne meg som kokk/servitør. Kanskje bartender ved siden av. Kan man leve av dette i spania, rundt Alicante området?
Hva ligger prisen på bil i spania på?
Det er nok litt tidlig å bestemme seg for å flytte til Spania når man er 15 år. Jeg tror nok du ombestemmer deg om noen år. Selvfølgelig kan man leve av dette i Spania, men du må forvente lavere lønn enn for samme jobb i Norge. Angående priser på biler i Spania, så har jeg ingen aning.
Hva tjener man på fin resturant/hotell? kan man regne med 300-450.000?
Sist endret av alicante55; 5. juli 2010 kl. 21:42.
jeg ville ha ventet til du hadde tjent opp litt etter utdanningen, spart opp litt kronasjer, for så og starte egen der nede, er mer og hente. samt at du kan få godt rykte, etter som at mye av maten i alicante området er dårlig. (kan vær jeg har vært uhelig, og mine venner som har vært i området) Men vil nok tro du kan dra inn en god del i turist sesongen, og mindre uten om.
Eller vell mange norske/skandinaviske folk som ferierer i området?
det er d går fulle direkte fly fra haugesund 2 ganger i uka vertfall om ikke mer, husker ikke. så er mange, går nok fra andre plasser også da selvsakt.
Men det variere veldig når på året og slikt
Kunnet jobbet som servitør/kokk under turist sesongen og bartender på pub/nattklubb utenom
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Hva tjener man på fin resturant/hotell? kan man regne med 300-450.000?
Vis hele sitatet...
300 - 450 tusen? Tror ikke man får så mye i Norge en gang...
teater cafèn tjener de ca 600k. Kan vell ikke regne med det, men kan sikkert tjene 350k på fint hotel :P
Sitat av alicante55 Vis innlegg
teater cafèn tjener de ca 600k. Kan vell ikke regne med det, men kan sikkert tjene 350k på fint hotel :P
Vis hele sitatet...
Da er man heldig, i hvertfall venner av meg som har den utdannelsen, tjener mindre enn den summen du skrev
Jeg tror du skal justere forventningene dine til å tjene norske lønninger i Spania ganske så kraftig!

http://www.worldsalaries.org/spain.shtml
Er det ikke mindra avgifter, skatter osv i spania også? Så det er vell ikke så lite utifra det?

Hva tjener man som kokk på platform da?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Er det ikke mindra avgifter, skatter osv i spania også? Så det er vell ikke så lite utifra det?

Hva tjener man som kokk på platform da?
Vis hele sitatet...
Her har du ca satsene på skatt i Spania:

http://img819.imageshack.us/img819/6104/screenshot20100705at101.png

Det er altså ikke så utrolig stor forskjell, men noe er det jo.

Problemet ditt er også at det er bortimot umulig å få jobb i Spania for tiden da arbeidsledigheten ligger på omkring 22%.

Sats på jobb i Norge.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
300 - 450 tusen? Tror ikke man får så mye i Norge en gang...
Vis hele sitatet...
Broren min jobber som kokk på et hotell i Choice-kjeden(Clarion, Choice, Quality), han tjente 430 000 i 2008 ¨
Dog, man tjener mer som kokk på et hotell enn på en restaurant, kokkene på f.eks Bagatelle i Oslo tjener mindre enn broren min som jobber på hotell
Kilde: broren min som har jobbet som kokk i 10 år.
Sist endret av Revbatim; 5. juli 2010 kl. 22:18.
Tjener man bra som kokk på platform?
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Tjener man bra som kokk på platform?
Vis hele sitatet...
Rundt 300k i året. Men så jobber man jo veldig lite og masse fri.
Så man tjener godt på de ukene man jobber ja.
Går det å bo i spania og jobbe på plattform? Eller er ikke det lønnsomt? Kanskje jobbe litt på bar når jeg er hjemme.

Har sett litt på offshore kokk. Du kan fort tjene rundt 400.000 første åra + overtid, helligdager osv.. så det kan fort komme oppi rundt 500.000.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Går det å bo i spania og jobbe på plattform? Eller er ikke det lønnsomt? Kanskje jobbe litt på bar når jeg er hjemme.

Har sett litt på offshore kokk. Du kan fort tjene rundt 400.000 første åra + overtid, helligdager osv.. så det kan fort komme oppi rundt 500.000.
Vis hele sitatet...
Jeg ville da tro at det går ann å jobbe på platform i Spania, og her i Norge tjener man hvertfall godt på det.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Går det å bo i spania og jobbe på plattform? Eller er ikke det lønnsomt? Kanskje jobbe litt på bar når jeg er hjemme.

Har sett litt på offshore kokk. Du kan fort tjene rundt 400.000 første åra + overtid, helligdager osv.. så det kan fort komme oppi rundt 500.000.
Vis hele sitatet...
Mulig. Jeg vet hvert fall at en jeg kjenner etter å ha sjekket skattelistene tjener rett over 300k.

Han jobber 2 uker på og 4 av.
Sist endret av Naturgrønn; 5. juli 2010 kl. 23:12.
det er nok litt varierende lønn i nordsjøen, litt etter erfaring, og firma og en kan lett bo i andre land, kjener en som bor i thailand det meste av året nr han er hjemme. så det går nok fint :P
Er bil billig i spania i forhold til norge?

vist jeg utdanner meg som kokk. Jobber 2-3år på innlandet i Norge. Så på plattform, kan det være lønnsomt? Eller jobbe som servitør på hotel i spania i turist sesongen og på pub når sesongen er slutt?
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Er bil billig i spania i forhold til norge?
Vis hele sitatet...
Bil er betraktelig billigere i alle andre land i forhold til Norge.

Tenker meg du slipper unna med 100 000 på prisen i forhold til Norge om du kjøper nytt.
Er det bra å tjene 300.000 i året? Eller tjener du mer som servitør på hotel?
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Er det bra å tjene 300.000 i året? Eller tjener du mer som servitør på hotel?
Vis hele sitatet...
Hvis det er i Spania du tenker på så er nok sjangsen god for at du kommer til og tjene MINDRE!

Regn med ca 1000-1500 Euro pr mnd som servitør.

http://www.worldsalaries.org/spain.shtml
Sist endret av nZaal; 5. juli 2010 kl. 23:34.
For det første kan jeg si at Gjennomsnittslønn i norge ligger på ca. 300k. Norge har også generelt høyere lønninger i enn andre land.

Sitat av http://www.worldsalaries.org/spain.shtml Vis innlegg
Hotels-Restaurants average income PPP $ 1,451 $ 1,382 Incl. overtime payments and irregular gratuities, 2005. 1,276 euros 13% 38.6
Vis hele sitatet...
Her ser du hvor mye man tjener i restaurant bransjen i spania og. Som du ser ligger snittet på ca 11k i måneden noe som blir 132k i året eks. skatt. I tillegg til dette er det høy arbeidsledighet i spania og levekårene er generelt dårligere. Man kan med andre ord si at det er en dårlig ide, med mindre du liker å sjenke feite charter passasjerer fulle på billig rødvin.
Du kan jo jobbe ved Hurtigruten her i Norge, vær gang du mønstrer av kan du reise til alicante. min bror gjør nettopp dette, eller han bor da i Australia for øyeblikke. 3 uker på å 3 uker av. Der ligger lønna, brutto, +tilegg, overtid etc. rundt 450.000
Sitat av affemelon Vis innlegg
Hei, jeg er 12 år og skal bli advokat i Afrika. Hvordan er lønnen der nede?
Vis hele sitatet...
Skjerpings! Really.


Trådstarter: Tenk fremover, fortsett med det. Ingenting galt i det, selv om du er ung (kan være et pluss). For slik kommer man dit man vil i livet.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Rundt 300k i året. Men så jobber man jo veldig lite og masse fri.
Så man tjener godt på de ukene man jobber ja.
Vis hele sitatet...
I løpet av en periode på 14 dager jobber man 168 timer offshore, mot 75 timer på land. Med 8 offshoreturer i året jobber man 1344 timer pr år, mot 1650 timer på land.

Selv om man ikke er "på jobb" når man går av skift offshore så er man fremdeles borte fra familie og venner. Dermed kan man si at offshorearbeidere faktisk bruker 2688 timer i året på å tjene årslønna si.

Så kom ikke her og påstå at man jobber lite og har masse fri når man jobber offshore!

I tillegg så tilbringer man 2688 timer på toppen av en ustabil bombe, ref. Deepwater Horizon ulykken i Mexicogulfen, Alexander Kielland osv. osv.

Å jobbe offshore er faen ikke noe slaraffenliv! Og alle der ute fortjener hver ei krone av lønna si.
Hadde de som jobbet på båt lest dette hadde de nok smilt og ristet opgitt på hodet.

Det blir vel strengt tatt 154 timer når du trekker fra en halvtimes lunsj og en halvtimes middag Charger.
Du er faktisk dobbelt så mye hjemme en du er på jobb.
Lunsjbordet ditt ser ut som en jævla buffetrestaurant.
Du har masse fri.

I en periode på en måned jobber jeg i gjennomsnitt 348 timer (trukket fra lunsj og middag)
Dette blir 174 timer på to uker eller litt over 12 timer effektive arbeidstimer pr dag i gjennomsnitt.

De utelandske sjøfolkene har like mange timer men de jobber seks måneder på og to måneder av (to månedene av er uten lønn)

Aleksander kielland ulykken skjedde på 70 tallet før norge optimaliserte kvalitetssystem for sikkerhet offshore.
Man kan vel si at Norske plattformer er de sikreste i verden statistisk sett.
Deepwater horizon lå i mexicogulfen amerikansk industri kan noen ganger minne om sovjetisk standard hva sikkerhet og kvalitet angår.

Hadde de som jobbet på båt lest dette hadde de nok smilt og ristet opgitt på hodet.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Hadde de som jobbet på båt lest dette hadde de nok smilt og ristet opgitt på hodet.

Det blir vel strengt tatt 154 timer når du trekker fra en halvtimes lunsj og en halvtimes middag Charger.
Du er faktisk dobbelt så mye hjemme en du er på jobb.
Lunsjbordet ditt ser ut som en jævla buffetrestaurant.
Du har masse fri.
Vis hele sitatet...
Lager dere på båt maten deres selv?
Poenget var antall timer man jobber/er borte i forhold til de på land. Var aldri ment som noen kritikk mot dere som jobber på båt. Har flere kolleger som tidligere har vært på supply ol. og i følge dem så var det mye roligere der enn offshore.

Sitat av steinarr Vis innlegg
I en periode på en måned jobber jeg i gjennomsnitt 348 timer (trukket fra lunsj og middag)
Dette blir 174 timer på to uker eller litt over 12 timer effektive arbeidstimer pr dag i gjennomsnitt.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvilken type båt du er på, men om du feks. er på supply da, så er det vel ikke all verden å gjøre fra båten går fra havn til den er fremme på feltet 10-12 timer senere? På vakt ja. Jobber? Not so much..

Sitat av steinarr Vis innlegg
Aleksander kielland ulykken skjedde på 70 tallet før norge optimaliserte kvalitetssystem for sikkerhet offshore.
Man kan vel si at Norske plattformer er de sikreste i verden statistisk sett.
Deepwater horizon lå i mexicogulfen amerikansk industri kan noen ganger minne om sovjetisk standard hva sikkerhet og kvalitet angår.
Vis hele sitatet...
Hva har vel egentlig det med saken å gjøre? Poenget var at skulle det skje noe offshore så blir det større konsekvenser enn på land. Det gjelder jo dere på båt også det. Er ikke bare å løpe ut og vente på brannvesenet liksom.

Sitat av steinarr Vis innlegg
Hadde de som jobbet på båt lest dette hadde de nok smilt og ristet opgitt på hodet.
Vis hele sitatet...
Dette hører jeg veldig ofte når det blir snakk om arbeidsforholdene offshore. Men hvis dere på båt har det så fælt, hvorfor søker dere ikke heller jobb på rigg/plattform da? Er dere martyrer eller har en rar fetish? Eller er det rett og slett at dere ikke er kvalifiserte / får jobb?
Sist endret av Charger; 6. juli 2010 kl. 11:46. Grunn: Beklager til TS for off-topic.. :)
Arbeidsledigheten i spania ligger fortsatt på godt over 20%, om jeg ikke tar helt feil. Spania er nok ikke stedet jeg ville flyttet, av den ene grunnen.
De på båt søker som bare fy.
Men det har seg slik at det ikke alltid velges personel utifra kompetanse men utifra hvor søknaden kommer fra.
Har f.eks en bekjent som jobber offshore men bare har almenn som utdannelse (utleid av manpower)
Har også hørt at det rekrutteres mye nytt personell direkte ifra skoler på vestlandet.

Mange sjøfolk som søker seg offshore noen av de er heldige og får seg jobb men, det er mange om beinet.
Disse har som oftest minst et par år høyskole på beina.
(noe man som oftest må ha når man jobber ombord)

Supply kan vel også regnes som offshore da veldig mange supply båter går innenfor offshore avtalen.

Ser jeg har skrevet båt her så skjønner du tror jeg legger supply inn under begrepet noe jeg egentlig gjør men, nå var det vel egentlig skip jeg mente da .
Supply båt er vel heller som en stor jolle å regne og trenger nok ikke store vedlikeholdet bortsett fra litt polering i ny og ne.

Er vel sikkert mange fra supply flåten som kommer til nordsjøen da det er sterk forbindelse da rederiene til disse båtene er sterkt knyttet plattformene.

Hadde noen på et kontor som hadde peil riktignok gått igjennom søknader for jobb ombord på et større skip.
Da hadde nok de fra supply ofte gått rett i søppeldunken da folk som jobber der sjelden kommer borti andre oppgaver en å skifte kaffefilter å ligge standby.

Må si jeg undrer meg litt over kvaliteten på personell ombord hvis antagelsene mine om at eks supply arbeidere er over-representert.
Tror vi to er enig i mye jeg Steinarr!


Sitat av steinarr Vis innlegg

Må si jeg undrer meg litt over kvaliteten på personell ombord hvis antagelsene mine om at eks supply arbeidere er over-representert.
Vis hele sitatet...
De fra supply er nok ikke overrepresentert, det er snakk om 3-4 stk blandt de mange kanskje hundre folkene jeg har jobbet med oppigjennom årene.
tjener du mest på cruise-ship eller plattform?
Du jobber mindre for mer penger på plattform.