Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 4064
Hei,
sendte en mobil på rep for 4 ukersiden.
førstble jeg lovet 2uker, men da ble den videresendt til oslo.
så ble jeg lovet 3uker fikk ikke mobilen min allikevel.
så ble jeg lovet 4 uker som er i dag, og det ser ikke ut som om jeg får den i dag heller.
det jeg vil framm til er at, har jeg krav på nymobil nå som det har tatt 4uker?
jeg ville lett ha klaget på saken når de har brutt løftet sitt TRE ganger.

Ville nesten tatt det som om den har vært på rep 3 ganger uten å bli fikset, da skal man få en ny vare eller tilsvarende vare.

Men det krever at du står på litt og er plagsom dersom de ikke vil gå med på det med det første
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drake Killah Vis innlegg
jeg ville lett ha klaget på saken når de har brutt løftet sitt TRE ganger.

Ville nesten tatt det som om den har vært på rep 3 ganger uten å bli fikset, da skal man få en ny vare eller tilsvarende vare.

Men det krever at du står på litt og er plagsom dersom de ikke vil gå med på det med det første
Vis hele sitatet...
Skal jeg kontakte forbrukerrpdet?
- det er telehuset jeg bruker
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
De har brutt "loven". Jeg ble fortalt når jeg leverte telefonen min til rep kan de ha den i 2 uker, og går det over dette skal du ha beskjed, og går det over 4 vil jeg tro du har krav på ny. Det siste vet jeg ikke, men det første ble jeg fortalt av en som jobber i telekjosken. vil tro dette gjelder alle de butikkene.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av sengetøv Vis innlegg
De har brutt "loven". Jeg ble fortalt når jeg leverte telefonen min til rep kan de ha den i 2 uker, og går det over dette skal du ha beskjed, og går det over 4 vil jeg tro du har krav på ny. Det siste vet jeg ikke, men det første ble jeg fortalt av en som jobber i telekjosken. vil tro dette gjelder alle de butikkene.
Vis hele sitatet...
da jeg gikk til telehuset på onsdga for 2uker siden fikk jeg beskjed om at den har blitt videre sendt til oslo og jeg måtte regne med en uke til.
Da jeg kom til de etter 3uker sa de at jeg må nok vente en uke til.
jeg sendte de en mail på mandag om dette og de svarte da.

Kode

Hei, jeg venter tilbakemelding fra verkstedet der telefonen er, regner med jeg får svar i løpet av dagen i dag eller i morgen.
Mvh
Jim
jeg fikk ikke noen tilbakemelding på mandag eller tirsdag:/
så jeg skal vel ha ny telefon?
Du har rettighet på lånetelefon, eller ny telefon "dersom det ikke skaper spesielt høye bekostninger for selger" .
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av LoRd Vis innlegg
Du har rettighet på lånetelefon, eller ny telefon "dersom det ikke skaper spesielt høye bekostninger for selger" .
Vis hele sitatet...
jeg har fått lånetelefon men jeg vil ha min telefon!

Jeg betalte 2500kr for mobilen min nokia 5800. Jeg kan vel finne meg en ny telefon til samme pris?
Sitat av puster Vis innlegg
jeg har fått lånetelefon men jeg vil ha min telefon!

Jeg betalte 2500kr for mobilen min nokia 5800. Jeg kan vel finne meg en ny telefon til samme pris?
Vis hele sitatet...
*Må telefonen repareres, kan du velge mellom reparasjon og en ny, tilsvarende telefon. Forutsetningen for sistnevnte er at det ikke fører til urimelig kostnader for selgeren. Men det skal svært mye til for at det skjer.

*Velger du reparasjon, har du krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager.

*Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.

*De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som har bevisbyrden, men selgeren har undersøkelsesplikt.

*Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, såfremt det er avtalt på forhånd. Hvis ikke det er avtalt, skal du ikke betale for undersøkelsen.

fra: http://www.butikksiden.no/reparasjonmob.asp
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av LoRd Vis innlegg
*Må telefonen repareres, kan du velge mellom reparasjon og en ny, tilsvarende telefon. Forutsetningen for sistnevnte er at det ikke fører til urimelig kostnader for selgeren. Men det skal svært mye til for at det skjer.

*Velger du reparasjon, har du krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager.

*Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.

*De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som har bevisbyrden, men selgeren har undersøkelsesplikt.

*Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, såfremt det er avtalt på forhånd. Hvis ikke det er avtalt, skal du ikke betale for undersøkelsen.

fra: http://www.butikksiden.no/reparasjonmob.asp
Vis hele sitatet...
Så kan jeg ringe dem nå å spørre om det vet noe om telefonen og visst de sier nei kan jeg spørre om jeg kan få en ny telefon?
Sitat av puster Vis innlegg
Så kan jeg ringe dem nå å spørre om det vet noe om telefonen og visst de sier nei kan jeg spørre om jeg kan få en ny telefon?
Vis hele sitatet...

"Viser det seg at selger er ansvarlig for feilen, kan han kreve å få reparere denne. Selger har to forsøk på å reparere eller omlevere for den samme feilen. Omlevering betyr at du får en tilsvarende vare og at selger beholder varen med feil."

quota fra forbrukerportalen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Servicen skal skje "innen rimelig tid" står det i lovvererket. Så det åpner jo for litt tolkning.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Servicen skal skje "innen rimelig tid" står det i lovvererket. Så det åpner jo for litt tolkning.
Vis hele sitatet...

Dersom noen skal reparere telefonen min, lover 2 uker rep tid, så 3, så 4, og DA ikke klarer å garantere en dato når telefonen min skal være tilbake, så vil jeg ikke kalle det rimelig tid :P

Selvfølgelig kan det tolkes, men husk at tolkingen kan gjøres av begge parter
▼ ... over en uke senere ... ▼
puster's Avatar
Trådstarter
Hei!
har ennå ikke fått mobilen min, og nå nermer deg seg 6 uker!
Hva skal jeg gjøre?
Jeg vil ha mobilen min!
Det er ikke uvanlig at det tar så lang tid å reparere en telefon. Derimot er det ikke fullt så vanlig at selger lover x antall ganger at telefonen vil være fikset, men holder aldri det han lover. Jeg ville tatt kontakt med butikken hvor du kjøpte telefonen, og spørre kort: Hvor i helvete blir det av telefonen min, no har det gått en måned siden dere lovde meg at telefonen skulle være ferdig fikset. JEG HAR ENDA IKKE HØRT EN LYD FRA DERE...

Du burde også få klart frem at du ikke tolererer slik kundebehandling, og at det er totalt uakseptabelt.
Sist endret av Spelly; 26. februar 2010 kl. 11:36.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Det er ikke uvanlig at det tar så lang tid å reparere en telefon. Derimot er det ikke fullt så vanlig at selger lover x antall ganger at telefonen vil være fikset, men holder aldri det han lover. Jeg ville tatt kontakt med butikken hvor du kjøpte telefonen, og spørre kort: Hvor i helvete blir det av telefonen min, no har det gått en måned siden dere lovde meg at telefonen skulle være ferdig fikset. JEG HAR ENDA IKKE HØRT EN LYD FRA DERE...

Du burde også få klart frem at du ikke tolererer slik kundebehandling, og at det er totalt uakseptabelt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg!
Problemet mitt er at jeg er 14 år.
Kunderservicen på telehuset leknes varierer for hvordan alder man er i.
Når jeg spør om telefonen min er fikset har dette skjedd to ganger:
Han bak disken sier nei, uten at han løfter en finger, dette aksepterer ikke jeg!
Sitat av puster Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg!
Problemet mitt er at jeg er 14 år.
Kunderservicen på telehuset leknes varierer for hvordan alder man er i.
Når jeg spør om telefonen min er fikset har dette skjedd to ganger:
Han bak disken sier nei, uten at han løfter en finger, dette aksepterer ikke jeg!
Vis hele sitatet...
Vel da kan du eventuelt få faren din til å ta kontakt.
Kundebehandling skal ikke variere ettersom hvilke alder kunden er, det ville såfall vært helt talentløst.
Ville forøvrig sendt en formell klage til telebutikken på kundebehandlingen.
Sist endret av Spelly; 26. februar 2010 kl. 11:43.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Vel da kan du eventuelt få faren din til å ta kontakt.
Kundebehandling skal ikke variere ettersom hvilke alder kunden er, det ville såfall vært helt talentløst.
Ville forøvrig sendt en formell klage til telebutikken på kundebehandlingen.
Vis hele sitatet...
Jeg har sakt i fra om det
Men jeg fikk ikke en beklagelse en gang, jeg skal ikke kjøpe mobil der lengre, isåfall må de få bedre kundeservice
Problemet er verkstedene. Verkstedet lover 2 ukers behandlingstid. MEN... så viser det seg at verkstedet ikke kan reparere feilen, så det må sendes til et verksted som holder et høyere nivå. Verkstedet telehuset bruker ligger i bodø og de har ikke den øverste sertifiseringen. Problemet kommer når den videresendes til et større verksted som f.eks deltaservice. For den havner nå nemlig bakerst i deres kø. Kort fortalt er det ikke selgers feil at det tar så lang tid, så kjeft funker dårlig her. Men at de ikke vil svare deg er for dårlig!

Ta med deg faren din og forlang at de erstatter telefonen din. 4 uker er absolutt siste grense innenfor loven. I tillegg så er det fortsatt selgers ansvar, selv om verkstedet bruker lang tid.
Sitat av murloc Vis innlegg
Problemet er verkstedene. Verkstedet lover 2 ukers behandlingstid. MEN... så viser det seg at verkstedet ikke kan reparere feilen, så det må sendes til et verksted som holder et høyere nivå. Verkstedet telehuset bruker ligger i bodø og de har ikke den øverste sertifiseringen. Problemet kommer når den videresendes til et større verksted som f.eks deltaservice. For den havner nå nemlig bakerst i deres kø. Kort fortalt er det ikke selgers feil at det tar så lang tid, så kjeft funker dårlig her. Men at de ikke vil svare deg er for dårlig!

Ta med deg faren din og forlang at de erstatter telefonen din. 4 uker er absolutt siste grense innenfor loven. I tillegg så er det fortsatt selgers ansvar, selv om verkstedet bruker lang tid.
Vis hele sitatet...
Kilde på det som er uthevet`?
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Problemet er verkstedene. Verkstedet lover 2 ukers behandlingstid. MEN... så viser det seg at verkstedet ikke kan reparere feilen, så det må sendes til et verksted som holder et høyere nivå. Verkstedet telehuset bruker ligger i bodø og de har ikke den øverste sertifiseringen. Problemet kommer når den videresendes til et større verksted som f.eks deltaservice. For den havner nå nemlig bakerst i deres kø. Kort fortalt er det ikke selgers feil at det tar så lang tid, så kjeft funker dårlig her. Men at de ikke vil svare deg er for dårlig!

Ta med deg faren din og forlang at de erstatter telefonen din. 4 uker er absolutt siste grense innenfor loven. I tillegg så er det fortsatt selgers ansvar, selv om verkstedet bruker lang tid.
Vis hele sitatet...
Var på telehuset leknes i dag og spurte etter telefonen min.
De sa at det var opprette reklamasjonssak som jeg har nevnt i tråden tror ejg, det visste jeg og skulle komme i dag å få ny telefon visst jeg ikke hadde fått melling om at telefonen skulle være ferdig reparert til i dag, men de kunne ikke gi meg telefon i dag pga. han som skulle gi meg den ikke var på jobb, dette er tragisk synes jeg og nå får verkstede 3extra dager på seg, jeg vil ha ny telefon nå!
Sitat av spelley Vis innlegg
Kilde på det som er uthevet`?
Vis hele sitatet...
Jeg skal unnskylde meg for den. Det er en tolkning av loven. Men jeg har jobbet 2 år i en mobilforretning ganske langt nord. Og vi opererte med fire uker. Sørpå fikk vi høre at kundene ALDRI ville godtatt så lang reparasjonstid.

Jeg baserer det også på at etter fire uker får man som regel også ny telefon etter reklamasjon på for lang servicetid.
Jeg kjenner noen som ikke fikk igjen mobilen sin på 3 år.
Reparasjonen tok så lang tid, så de kjøpte seg en telefon i mellomtiden.
3 år senere, ringer de å sier at mobilen er ferdig
Jobbet i telefon butikk selv, og der var normal reparerings tid alt fra 4-6 Uker. Butikken eller jeg som selger har absolutt ikke no vi skulle sagt, og kan ikke vite hvorfor ikke telefonen din er kommet tilbake. Eneste som kan gjøres er å sende mail, purre purre å purre. Eneste som har visst seg å funke om man skal følge boka

å tro meg, å komme inn krakilsk på butikken og klage for at telefonen har vært borte i for mange dager, hjelper ikke stort når selgern bak kassa bare er en mellom mann. Don't shoot the messenger!
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Servicen skal skje "innen rimelig tid" står det i lovvererket. Så det åpner jo for litt tolkning.
Vis hele sitatet...
Er generelt tolket til 6 uker på mobiler og helt opp mot 3 måneder på laptopper. Hilsen en som jobber i bransjen :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Er generelt tolket til 6 uker på mobiler og helt opp mot 3 måneder på laptopper. Hilsen en som jobber i bransjen :-)
Vis hele sitatet...
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Vis hele sitatet...
Mi erfaring er at den tida det tar å få ting reparert synker betraktlig jo flinkere en er til å kreve erstatningsgjenstand som har samme funksjoner som den en kjøpte Ikkje avfinne seg med mobil uten kamera f.eks...
Trådstarter kan jo prøve å heve kjøpet, han har ingenting å tape på dette. Benytt deg av dette skjemaet:
http://forbrukerportalen.no/klagevei.../398/klageview

Jeg har selv ikke handlet mobil fra telebutikken, men jeg har fått inntrykk for at den kiosken er noe tull. Ville heller kjøpt mobil på Lefdal, Elkjøp eller en av de ledende nettbutikkene.

lykke til
Sist endret av Spelly; 27. februar 2010 kl. 10:41.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Trådstarter kan jo prøve å heve kjøpet, han har ingenting å tape på dette. Benytt deg av dette skjemaet:
http://forbrukerportalen.no/klagevei.../398/klageview

Jeg har selv ikke handlet mobil fra telebutikken, men jeg har fått inntrykk for at den kiosken er noe tull. Ville heller kjøpt mobil på Lefdal, Elkjøp eller en av de ledende nettbutikkene.

lykke til
Vis hele sitatet...
hahha, det er ikke telebutikken, men telehuset.
Sitat av puster Vis innlegg
hahha, det er ikke telebutikken, men telehuset.
Vis hele sitatet...
hahaha , jeg fikk mobilen min etter 1 uke, hahaha jeg kontakta forbrukerrådet og skremte skiten ut av selgeren. hahah


Seriøst? Om det er telebutikken eller telehuset spiller vel absolutt liten rolle nå. Sånn som jeg har forstått så repareres ikke mobiler hos dem ,men de blir send til annen service verksted ? Det kan da medføre late folk.

For å skrifte skjerm på nokia 5800 så tar det max 20 minutter. Så det er bare drøyt at de bruker flere uker.


vurderer selv å starte mitt eget serviceverksted seff autorisert av nokia, apple, htc osv

Jeg spurte hos mobilfixern om hvor mye de tokk for å oppdatere firmware på en nokia n73 de sa 350 kr hvis man skal få det gjort akkurat da og da, eller gratis hvis man leverer inn mobilen og venter 1 uke. . FOR NOE MAN KAN GJØRE GRATIS PÅ NETT ??? med engang når man kommer hjem ?
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
hahaha , jeg fikk mobilen min etter 1 uke, hahaha jeg kontakta forbrukerrådet og skremte skiten ut av selgeren. hahah


Seriøst? Om det er telebutikken eller telehuset spiller vel absolutt liten rolle nå. Sånn som jeg har forstått så repareres ikke mobiler hos dem ,men de blir send til annen service verksted ? Det kan da medføre late folk.

For å skrifte skjerm på nokia 5800 så tar det max 20 minutter. Så det er bare drøyt at de bruker flere uker.


vurderer selv å starte mitt eget serviceverksted seff autorisert av nokia, apple, htc osv

Jeg spurte hos mobilfixern om hvor mye de tokk for å oppdatere firmware på en nokia n73 de sa 350 kr hvis man skal få det gjort akkurat da og da, eller gratis hvis man leverer inn mobilen og venter 1 uke. . FOR NOE MAN KAN GJØRE GRATIS PÅ NETT ??? med engang når man kommer hjem ?
Vis hele sitatet...
Apple? Lykke til! Da må du være både dum og korrupt for å få autorisasjon fra de. For de reparer ikke, de tar inn produktet og skylder på forbrukeren. Er forbrukeren heldig får han et nytt produkt
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Apple? Lykke til! Da må du være både dum og korrupt for å få autorisasjon fra de. For de reparer ikke, de tar inn produktet og skylder på forbrukeren. Er forbrukeren heldig får han et nytt produkt
Vis hele sitatet...
Dere tar du feil, sendte ipodn min på reprasjon og fikk meg en ny uten noen klage fra de til meg, jeg fikk heller en beklagelse pga. at det tok 4 uker som de lovte fra starten av ;D
Sitat av puster Vis innlegg
Dere tar du feil, sendte ipodn min på reprasjon og fikk meg en ny uten noen klage fra de til meg, jeg fikk heller en beklagelse pga. at det tok 4 uker som de lovte fra starten av ;D
Vis hele sitatet...
Da var du heldig, er så alt for mange historier der Apple beskylder forbrukeren.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Da var du heldig, er så alt for mange historier der Apple beskylder forbrukeren.
Vis hele sitatet...
hehe, var vel det:P
Om du har fått lånemobil som er like god som din egen (bluetooth, gps, wifi, kamera osv), så har du ikke mye å stille opp med. Om du klager til forbrukerombudet så får du nok ikke prioritet siden dette er en relativt liten sak. Om du skulle få det så er fortsatt behandlingstiden ganske lang.

Jeg hadde en sak med en laptop der jeg gjorde følgende.

1. Jeg sendte en skriftlig klage til butikken, der jeg ba om å få heve kjøpet.
2. Jeg sendte klage på at de brukte mer enn 14 dager på å svare på klagen min.
3. Jeg skrev en mail til forbrukerombudet og la kundeservice, salgssjef, kjedesjef, markedssjef og butikksjef på kopi (CC).

Etter dette tok det ca 3 dager før jeg fikk en telefon fra markedssjefen i den aktuelle kjeden, han spurde etter kontonummeret mitt og jeg fikk refundert hele kjøpssummen!

Jeg har også kompiser som har lagt aviser sine mailer på kopi, naturligvis bare for å skremme - avisene gir jo som oftest faen i slike saker :P
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mi erfaring er at den tida det tar å få ting reparert synker betraktlig jo flinkere en er til å kreve erstatningsgjenstand som har samme funksjoner som den en kjøpte Ikkje avfinne seg med mobil uten kamera f.eks...
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke har forandret seg nå nylig (siste måned) så sier også forbrukerombudet at du strengt tatt ikke kan kreve mer enn en telefon som kan ringe og sende melding. Det er fordi kunder behandler mobilene som søppel og man har et utrolig stort svinn på dem, spesielt hvis kunden får beskjed om at telefonen deres ikke dekkes av garanti. Og som du korrekt siterer inntreffer rettigheten etter en uke fra man har avlevert produktet.

Vanlig praksis er derimot å låne ut telefon på stedet så fremt butikken faktisk har noen inne. Det som derimot lønner seg er å følge med på service, følge opp butikken (på en hyggelig måte) og gjerne spørre om de har noen bedre telefoner til utlån, noe de fleste faktisk har.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Heisann. ser du får mange villedende svar og mange ønsketenkninger som liksom skal være en slags lov.

jeg jobber på serviceavd hos Elkjøp og har litt erfaring ang dette.

Som regel opererer alle telefonbutikker/småelektronikk butikker med "opptil 4 ukers ventetid" dette er helt normalt. for det første så sender man ikke telefoner med post hver dag, dette ville blitt fryktelig dyrt for forhandler.
For det andre så må verkstedet lokalisere feilen (som ikke nødvendigvis er det som ble beskrevet fra butikken du leverte den inn til) husk at verkstedet som mottar telefoner fra norske, svenske og finske utsalgsbutikker mottar godt over 2000 telefoner daglig. derfor vil det alltid være noe ventetid iom at de skal reparere og sende tilbake etc etc.

En annen ting er å søke om ny vare eller pengene tilbake. JA, du kan ha rett på dette. men først må butikken du leverte telefonen inn til søke om kreditering av varen, for å dekke sine egne kostnader pga at sony ericsson eller nokia eller hva slags telefon du nå måtte ha levert inn var ikke lagde et produkt som holdt mål.

Når det gjelder utlånsprodukter inne tele og data så operer ihvertfall Elkjøp med at vi har kjøpt inn X antall telefoner av et bestemt merke som vi låner ut. vi er pålagt å ha et visst antall ift telefoner solgt. Kunden KAN be om en bedre modell. men da må det foreligge bevis på at han faktisk har behov for et sånt produkt (tatt fra forbrukerkjøpsloven) og da må dette kunne dokumenteres. Har aldri vært borti tilfeller der butikker har hatt flere forskjellige modeller (såkalte B produkter) til utlåns og låner ut tilfeldige modeller.

Dette er ikke for å gjøre ting vanskelig for kunden, men for at butikken skal ha oversikt over sine ting, samt gjøre kunden fornøyd mens produktet er inne til service.
Rutiner vil nok variere fra butikk til butikk. men jeg tror ikke telehuset er noe værre enn andre. derimot mistenker jeg at det har vært en "sjelden feil" som verkstedet vil få oversikt over for å kunne behandle senere oppdrag raskere. Men det er fullt mulig å be servicefolka eller de andre ansatte i ditt varehus til å ringe verkstede og be om en utredning om hvorfor dette tar tid.

Håper dette ga litt klarere innsikt i hva som foregår når man leverer et produkt for reperasjon, vet at tråden er litt gammel men det kan kanskje svare på en del av basis spørsmåla.


Edit:

Garanti er noe folk lurer litt på ser jeg.

Garanti dekker om produktet skulle få en teknisk feil fra f.eks dårlig lodding, dårlige kabler mellom skjerm og kretskort etc. mange bruker garanti som argument uansett hva det skal være. men er det fukt, slag/støt, statisk elektrisitet osv som er årsaken til at produktet ikke virker lenger er det faktisk en forbruker feil. dermed dekkes det ikke av garanti eller reklamasjons rett. og husk at forskjellige produkter har forskjellig lenge på disse. i dette tilfelle har en telefon som regel 2år garanti og 5år reklamasjonsrett.

Sitat av Gig Vis innlegg
Heisann. ser du får mange villedende svar og mange ønsketenkninger som liksom skal være en slags lov.

jeg jobber på serviceavd hos Elkjøp og har litt erfaring ang dette.

Som regel opererer alle telefonbutikker/småelektronikk butikker med "opptil 4 ukers ventetid" dette er helt normalt. for det første så sender man ikke telefoner med post hver dag, dette ville blitt fryktelig dyrt for forhandler.
For det andre så må verkstedet lokalisere feilen (som ikke nødvendigvis er det som ble beskrevet fra butikken du leverte den inn til) husk at verkstedet som mottar telefoner fra norske, svenske og finske utsalgsbutikker mottar godt over 2000 telefoner daglig. derfor vil det alltid være noe ventetid iom at de skal reparere og sende tilbake etc etc.

En annen ting er å søke om ny vare eller pengene tilbake. JA, du kan ha rett på dette. men først må butikken du leverte telefonen inn til søke om kreditering av varen, for å dekke sine egne kostnader pga at sony ericsson eller nokia eller hva slags telefon du nå måtte ha levert inn var ikke lagde et produkt som holdt mål.

Når det gjelder utlånsprodukter inne tele og data så operer ihvertfall Elkjøp med at vi har kjøpt inn X antall telefoner av et bestemt merke som vi låner ut. vi er pålagt å ha et visst antall ift telefoner solgt. Kunden KAN be om en bedre modell. men da må det foreligge bevis på at han faktisk har behov for et sånt produkt (tatt fra forbrukerkjøpsloven) og da må dette kunne dokumenteres. Har aldri vært borti tilfeller der butikker har hatt flere forskjellige modeller (såkalte B produkter) til utlåns og låner ut tilfeldige modeller.

Dette er ikke for å gjøre ting vanskelig for kunden, men for at butikken skal ha oversikt over sine ting, samt gjøre kunden fornøyd mens produktet er inne til service.
Rutiner vil nok variere fra butikk til butikk. men jeg tror ikke telehuset er noe værre enn andre. derimot mistenker jeg at det har vært en "sjelden feil" som verkstedet vil få oversikt over for å kunne behandle senere oppdrag raskere. Men det er fullt mulig å be servicefolka eller de andre ansatte i ditt varehus til å ringe verkstede og be om en utredning om hvorfor dette tar tid.

Håper dette ga litt klarere innsikt i hva som foregår når man leverer et produkt for reperasjon, vet at tråden er litt gammel men det kan kanskje svare på en del av basis spørsmåla.


Edit:

Garanti er noe folk lurer litt på ser jeg.

Garanti dekker om produktet skulle få en teknisk feil fra f.eks dårlig lodding, dårlige kabler mellom skjerm og kretskort etc. mange bruker garanti som argument uansett hva det skal være. men er det fukt, slag/støt, statisk elektrisitet osv som er årsaken til at produktet ikke virker lenger er det faktisk en forbruker feil. dermed dekkes det ikke av garanti eller reklamasjons rett. og husk at forskjellige produkter har forskjellig lenge på disse. i dette tilfelle har en telefon som regel 2år garanti og 5år reklamasjonsrett.
Vis hele sitatet...
En annen ting er 2-3 gangs feil på produktet som mange misforstår.
Det må nemlig være samme feil alle ganger, om ikke blir det bare registert på samme måte hver gang. Dvs om først kameraet på telefonen klikker, og så signalmottaker, og deretter skjermen. så er ikke dette en grunn til å få hevet kjøpet. Hvis du benytter forsikring de to første gangene og så leverer inn telefonen pga samme feil etter at forsikringen har gått ut, så vil ikke nødvendigvis verkstedet godta dette som "3 gangs feil"

5minutteren gikk ut mens jeg edita
Sist endret av Gig; 28. februar 2010 kl. 02:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis det ikke har forandret seg nå nylig (siste måned) så sier også forbrukerombudet at du strengt tatt ikke kan kreve mer enn en telefon som kan ringe og sende melding.
Vis hele sitatet...
Rettigheten til å få lånemobil inntreffer i det sekund eg leverer inn telefonen om det er forventa at det skal ta meir enn ei uke. Det har eg sjølv krangla med elkjøp om, og forbrukerrådet sa seg einig i mi tolkning.

http://www.mobilen.no/wip4/print_article.epl?id=39878 skyt også ned det du seier. Eg fann ikkje saka i FTU, men eg tviler ikkje på at det er ei reell sak, der FTU har sagt i klartekst at du skal ha rett på samme features på lånetelefonen som på den du har inne til service. Det er da også einaste rimelege tolkinga av det i mine auge. At du som selger har lært noko heilt anna overrasker meg ikkje - kjedene er notorisk dårlige på å faktisk fortelje dei som jobber der realitetane, antakeleg av økonomiske årsaker.

Edit: fant saka!
http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ft...id=2008001257&

Klageren kjøpte en Nokia N95 mobiltelefon med GPS og kamera av innklagde for kr 6 179,-. Noen måneder etter kjøpet sluttet telefonen å fungere, og den ble levert inn til innklagdes serviceverksted. Det ble opplyst at reparasjonen skulle ta 14-16 dager. Klageren fikk tilbud om lånetelefon, men ble nektet en telefon med GPS og kamera. Da telefonen hadde vært til reparasjon i fire uker og fire dager fremsatte klageren krav om heving av kjøpet. Utvalget fant at klageren hadde krav på en lånetelefon med GPS og kamera, og at reparasjonen ikke hadde blitt utført "innen rimelig tid" og "uten vesentlig ulempe", slik fkl § 30(1) oppstiller krav om. Klageren fikk således medhold i sitt hevingskrav.
Vis hele sitatet...
Så har du kamera på telefonen har du krav på lånetelefon med omtrent like godt kamera. EOD - inntil det eventuelt blir vurdert av en domstol.
Sist endret av vidarlo; 28. februar 2010 kl. 11:16.
Det er sinnsykt mye feilinformasjon ute og går her.

Urimelig lang servicetid er når det har gått over 6 uker; deretter kan man reklamere på lang servicetid og få hevet kjøpet sitt.
Det kan fortsatt ta litt tid; siden forhandler da må søke og få dekket kostnaden av produsent via verksted.

At forhandleren din har lovet deg 2,3,4 uker; viser bare at det er en jævla dårlig forhandler. Forhandler står ikke med skrujern i hånda og fikser telefonen din, den er på et verksted som i best case har mulighet for å se status på telefonen, dvs hvorvidt den er på verksted eller i posten, men that's it.

Ellers har Gig fasiten på garanti og reklamasjoner.

Also, hvorfor griner du så sinnsykt over at det tar en måned å reparere telefonen din ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nightLook Vis innlegg
Urimelig lang servicetid er når det har gått over 6 uker; deretter kan man reklamere på lang servicetid og få hevet kjøpet sitt.
Det kan fortsatt ta litt tid; siden forhandler da må søke og få dekket kostnaden av produsent via verksted.
Vis hele sitatet...
Det er da ikkje kunden sitt problem? Forhandler må dekke det tapet sjølv inntil dei evt. får det kreditert av levrandør.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Gig Vis innlegg
Garanti er noe folk lurer litt på ser jeg.

Garanti dekker om produktet skulle få en teknisk feil fra f.eks dårlig lodding, dårlige kabler mellom skjerm og kretskort etc. mange bruker garanti som argument uansett hva det skal være. men er det fukt, slag/støt, statisk elektrisitet osv som er årsaken til at produktet ikke virker lenger er det faktisk en forbruker feil. dermed dekkes det ikke av garanti eller reklamasjons rett. og husk at forskjellige produkter har forskjellig lenge på disse. i dette tilfelle har en telefon som regel 2år garanti og 5år reklamasjonsrett.
Vis hele sitatet...
Garanti er noe som selger kan gi utover vanlig reklamasjonsrett. For å få lov til å kalle det garanti, må det gi betingelser som er bedre enn reklamasjonsretten. Tekniske feil som dukker opp av seg selv, dekkes av denne.
Enkelte "telefolk" er utrolig treige. JEg ventet i 7 uker for å få LÅSEKODEN på telefonen min. Elkjøp skyldte på tele2 og tele2 sa at det var elkjøp sin feil siden de ikke kunne finne IMEInr.et på telefonen min.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så har du kamera på telefonen har du krav på lånetelefon med omtrent like godt kamera. EOD - inntil det eventuelt blir vurdert av en domstol.
Vis hele sitatet...
Hoi, glad jeg ikke skal drive butikk i fremtiden. Det avkrefter jo nesten hele myten om at man får bedre hjelp ved å være høflig. Stå på krava!
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Enkelte "telefolk" er utrolig treige. JEg ventet i 7 uker for å få LÅSEKODEN på telefonen min. Elkjøp skyldte på tele2 og tele2 sa at det var elkjøp sin feil siden de ikke kunne finne IMEInr.et på telefonen min.
Vis hele sitatet...
Å finne IMEI nummeret på telefonen er enkelt og greit bare å løfte på batteriet og Voilà, i tilfelle noen andre lurer. ellers står det på kjøpskvitteringen din også, og disse to IMEI nr må stemme overens. Hvis ikke kan du like godt bli mistenk for å prøve å åpne en kompis sin telefon som fortsatt skal være låst. da får du fint lite service ^^
Er nok ikke det som var problemet. Når de skal finne operatørlåsekoden så må de ha IMEI-nummeret siden koden er unik per telefon. Det var nok heller listen deres med låsekoder som de hadde problemer med og ikke motsatt. Eller så var det bare en dårlig unnskyldning for at saken tok urimelig lang tid og de egentlig bare hadde rotet vekk hele saken.

;-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hoi, glad jeg ikke skal drive butikk i fremtiden. Det avkrefter jo nesten hele myten om at man får bedre hjelp ved å være høflig. Stå på krava!
Vis hele sitatet...
Det illustrerer vel i det minste at å høre på dei som jobberi den bransjen der ikkje er et sjakktrekk når det kjem til kva ein faktisk har rett på og ikkje. Det er ikkje eit sjokk akkurat at selgere vil innskrenke kunden sine rettigheter mest mulig, og det ser en også her i tråden, med snakk om at butikk ikkje kan la kunde heve kjøpet uten å bli kreditert fra sin levrandør - det er jo i så fall sviktande rutiner i butikken, for forbrukerkjøpslova er jo usedvanlig klar på kven kunden skal kunne forholde seg til...
puster's Avatar
Trådstarter
Heisann
Nå etter 6 UKER har jeg fått bekreftet at en ny telefon er på vei
er seff glad nå men er ikke fornøyd med kundeservicen jeg har fått:P
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av puster Vis innlegg
Heisann
Nå etter 6 UKER har jeg fått bekreftet at en ny telefon er på vei
er seff glad nå men er ikke fornøyd med kundeservicen jeg har fått:P
Vis hele sitatet...
Da kan du skrive en formell klage til varehus-sjefen eller daglig leder i butikken du har benyttet.
Alle butikker og kjeder ønsker å ta var på kundene sine og vil derfor ta det til etteretning så langt det er mulig og forsvarlig for butikken. men ha i bakhodet at 6uker ikke er unormalt, og du bør heller ikke legge ansvaret på butikken alene.
Sist endret av Gig; 2. mars 2010 kl. 18:18.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gig Vis innlegg
Da kan du skrive en formell klage til varehus-sjefen eller daglig leder i butikken du har benyttet.
Alle butikker og kjeder ønsker å ta var på kundene sine og vil derfor ta det til etteretning så langt det er mulig og forsvarlig for butikken. men ha i bakhodet at 6uker ikke er unormalt, og du bør heller ikke legge ansvaret på butikken alene.
Vis hele sitatet...
hahhahahahhahaha, telehuset vil ikke ta vare på kundene tro meg!
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av puster Vis innlegg
hahhahahahhahaha, telehuset vil ikke ta vare på kundene tro meg!
Vis hele sitatet...
Da er det bare å bytte butikk å handle i =)
Jeg kan ikke svare for alle, men man skulle tro at samtlige som driver med kundeservice og salg har et ønske om å ta vare på sine kunder selv etter at en handel er avsluttet. Du skal jo ha ny telefon ved en senere anledning og. på bakgrunn av dine erfaringer da vil jeg heller anbefale det å benytte en større kjede med litt bedre innøvde rutiner på behandling av service og kundeoppfølging.

Mvh

GIG
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gig Vis innlegg
Da er det bare å bytte butikk å handle i =)
Jeg kan ikke svare for alle, men man skulle tro at samtlige som driver med kundeservice og salg har et ønske om å ta vare på sine kunder selv etter at en handel er avsluttet. Du skal jo ha ny telefon ved en senere anledning og. på bakgrunn av dine erfaringer da vil jeg heller anbefale det å benytte en større kjede med litt bedre innøvde rutiner på behandling av service og kundeoppfølging.

Mvh

GIG
Vis hele sitatet...
hehehhe, etter denne episoden skal jeg sette alle mine penger hos komplett.no når det gjelder innkjøp av elektronikk alldrig hatt feil med dem og ingen dårlige episoder
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av puster Vis innlegg
hehehhe, etter denne episoden skal jeg sette alle mine penger hos komplett.no når det gjelder innkjøp av elektronikk alldrig hatt feil med dem og ingen dårlige episoder
Vis hele sitatet...
Hm. komplett skylder meg fortsatt 1200,- etter at jeg hevet et kjøp i fjor vår