Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2764
Hei!
Jeg vil gjerne lage en diskusjon om det høye presset politifolk i Norge opplever daglig.
Politiet må være på stedet innen 15 minutter

Hvis dere leser artikkelen jeg linket til, ser dere at noen har fått en ny idé. Maks 15 minutter utrykningstid!

Det er jo bra at politiet er på et åsted så fort som mulig. Nå får de jo et større krav til tiden fra en freak tenner en joint til han blir arrestert. Altså bortkastede ressurser.

Men det jeg tenker mye på er: Politifolk i Norge er allerede slitne, for å ikke snakke om Oslopolitiet.
Det er utrykninger hele tiden i Oslo. Politifolk må hele tiden bruke energien sin på å hanke inn folk som presterer å tørrkoke kjela si, og forårsaker utrykning.

Vi har et underbemannet politi i Norge. Målet er 2 politifolk per 1000 innbygger (?), men vi har en lang vei å gå når det gjelder dette.

Jeg synes at mange av prioriteringene til politiet er bortkastet. Ikke rart politifolkene blir slitne når de hele tiden må ut og hanke inn hasjrøykere.
Dette er ikke en diskusjon om hasj burde bli legalisert, men om hvor stort press det er på politiet fra før, og at presset nå blir større.

Jeg mener følgende ting:
- Ikke rykk ut til branner. La heller brannvesenet og ambulansen ta seg av dette. Dersom brannvesenet mistenker at noe ulovlig har skjedd, da kan politiet komme.
- Drit i hasjrøykere. Enkelt og greit!
- Drit i butikktyver. La vektere ta seg av dem (flere rettigheter til vektere?), la vekteren ta seg av pågripelsen og anmeldelse.
- Bruk ressurser på terror, vold, drap og voldtekt. Det er sikkert flere punkter jeg burde ta med nå, men jeg kommer ikke på alt i farta.
- Gi vakter ved utesteder store nok rettigheter til å bruke makt, og gjør slik at vekterens vitnemål teller nesten like mye som en politimanns.
- Trafikkulykker er jo også viktige, men hvorfor rykke ut til et lite sammenstøt der en mann får kuttskade i panna? La heller dette bli en sak i ettertid. Gi veivesenet flere oppgaver, som å dirigere trafikken, vurdere hvem som brøt vikeplikten osv, for så å gi beskjed til politiet.

Jeg har flere meninger, men tror at dere forstår hva jeg vil frem til. Ikke alle av mine meninger er godt gjennomtenkte, så ikke skyt meg.
Regner også med at ikke alle er enig i meningene, men da oppfordrer jeg til å gi en begrunnelse.

Hva synes du? Er politiet for presset? Burde andre etater avlaste politiet litt?

Legger til: Regner med at de fleste her er enig i punktet angående hasj. (Ja, jeg synes hasj burde legaliseres)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
- Bruk ressurser på terror, vold, drap og voldtekt. Det er sikkert flere punkter jeg burde ta med nå, men jeg kommer ikke på alt i farta.
Vis hele sitatet...
Litt artig, for det er omtrent ingen lovbrot i den kategorien. Det er ikkje dei mest alvorlege lovbrota som er det største problemet; det er bakgrunnsstøy. Det er femti drap i året i Noreg. Det er ingen terroraksjoner. Det er ein del valdtekter, men mykje vert diverre ikkje anmeldt, og veldig få av dei er spesielt enkle å forebygge frå politiet si side.

Kva med kvardagskriminaliteten? Fyllebråk på byen? Det skaper eit utrygt byrom. Kva med nasking, som absolutt har ein økonomisk kostnad? Lommetjuveri? Trafikk? Min påstand er at bagatellmessig kriminalitet påverkar dagliglivet mitt meir enn det store og det sjeldne. Det store og det sjeldne er nettopp sjeldent.

Eit politi som kun tar dei alvorlege sakene vil distansere seg rimeleg mykje frå Folk Flest(TM), og neppe få større respekt eller tillit. Og respekt og tillit er vel det desidert viktigaste verktyet politiet har?
Nytt tillegg: Jeg mener ikke at kriminelle skal slippe straff, her er det snakk om selve utrykningen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Litt artig, for det er omtrent ingen lovbrot i den kategorien. Det er ikkje dei mest alvorlege lovbrota som er det største problemet; det er bakgrunnsstøy. Det er femti drap i året i Noreg. Det er ingen terroraksjoner. Det er ein del valdtekter, men mykje vert diverre ikkje anmeldt, og veldig få av dei er spesielt enkle å forebygge frå politiet si side.

Kva med kvardagskriminaliteten? Fyllebråk på byen? Det skaper eit utrygt byrom. Kva med nasking, som absolutt har ein økonomisk kostnad? Lommetjuveri? Trafikk? Min påstand er at bagatellmessig kriminalitet påverkar dagliglivet mitt meir enn det store og det sjeldne. Det store og det sjeldne er nettopp sjeldent.

Eit politi som kun tar dei alvorlege sakene vil distansere seg rimeleg mykje frå Folk Flest(TM), og neppe få større respekt eller tillit. Og respekt og tillit er vel det desidert viktigaste verktyet politiet har?
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje du har et poeng der, men er ikke det slik at politiet tar på seg litt for mange utrykninger som egentlig kan delegeres andre etater? Hva synes du?
Sist endret av Crisposjokolade; 15. desember 2013 kl. 14:58.
Når det gjelder vakter på utesteder mener jeg de har for stor makt allerede.
To gamle kompiser som er det nå, og de er småkriminelle selv.
Synes ikke vektere burde få flere rettigheter, med mindre det blir stilt høyere krav for å bli vekter. Cocktail for korrupsjon og faenskap hvis vektere skal likestilles på linje med politiets vitnemål.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Synes ikke vektere burde få flere rettigheter, med mindre det blir stilt høyere krav for å bli vekter. Cocktail for korrupsjon og faenskap hvis vektere skal likestilles på linje med politiets vitnemål.
Vis hele sitatet...
Ja, tenkte på det samme: Høyere krav = bedre rettigheter.
Spørsmålet angående korrupsjon tør jeg ikke spekulere på...
Politiet håndhever loven, med en lang utdannelse i ryggen. Det gjelder å ha lært seg lovverket i tillegg til etikk og moral rundt en arrestasjon. Å gi flere rettigheter til private vekterselskaper er ikke løsningen. Oslo-politiet har vært veldig overbemannet de siste årene, hovedsaklig på grunn av befolkningsveksten i området, Hordalands-politiet har f.eks. Bedre kapasitet. Politiet blir så klart tvunget til å prioritere grunnet underbemanning. Politietaten har nylig satt opp en kommisjon for å akkurat løse dette problemet, de vil legge ned distrikskontorer og heller ha 5-6 store politihovedkvarter rundt om i landet. Dette vil føre til en jevnere tilgang på ressurser, lettere prioriteringer og et mer effektivt politi. Jeg stoler heller på at denne kommisjonen finner ut en løsning, og ikke at man gir vektere enda flere rettigheter.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Når det gjelder vakter på utesteder mener jeg de har for stor makt allerede.
To gamle kompiser som er det nå, og de er småkriminelle selv.
Vis hele sitatet...
Hvilken makt er det så en dørvakt har?

Dørvakten kan bortvise en person i fra stedet, og kan ikke utøve makt i mot personer.

Rettigheter og plikter

En ordensvakt har ingen rettigheter eller plikter ut over det som følger av ansettelsesforholdet på samme måte som vektere. Vaktvirksomhetslovens § 12. om «Bruk av makt» sier
«Den som utfører vakttjeneste, har ingen adgang til bruk av fysisk makt utover den enhver har adgang til, jf. straffeloven § 48 og straffeprosessloven § 176 første ledd, jf. § 170 a.»

«Vakttjeneste skal utføres ubevæpnet.»

En ordensvakt har ikke rettigheter eller plikter som går ut over hva alle samfunnsborgere har, til å gripe inn i straffbare forhold.
Politiet er vel med på utrykning til brann for å hjelpe med å holde publikum på avstand og trafikkavvikling på stedet, i tillegg til å hjelpe med å identifisere omkomne og gi etterlatte beskjed.

Hvis en ambulansesjåfør eller brannmann kom på døra og sa at X var død vet jeg ikke hva jeg hadde trodd. Er vel politi som skal gjøre den jobben, eller kanskje en prest?
Ja jeg syns de er overarbeidet. Er jo hele tiden ran og tyveri, det vitner om at det er for lett å være kriminell i landet.

Om det er loven og rettssystemet, eller for få politi som er problemet, kan jo vurderes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja jeg syns de er overarbeidet. Er jo hele tiden ran og tyveri, det vitner om at det er for lett å være kriminell i landet.
Vis hele sitatet...
Er det? At du les om noko i avisa er god indikator på at det er rimeleg sjeldent - sjeldent nok til at det er nyhende.

Sjå på statistikk før du dømmer. Om du ser på http://www.ssb.no/lovbrudda/ så er det ingen klar stigande trend dei siste tjue åra. Det er ymse variasjoner i tala, og ssb skriv følgjande:
Når vi fordeler etter kommunestørrelse, er det tydelig at omfanget av anmeldte tyverier og andre vinningslovbrudd generelt sett øker med antallet som er registrert bosatt i kommunene. I 2012 var det for eksempel 11,3 anmeldte vinningslovbrudd per 1 000 innbyggere i kommuner med innbyggertall under 2 000. Tilsvarende tall for kommuner med 50 000 innbyggere eller flere var 55,8 – altså nesten fem ganger høyere enn i de minst befolkede kommunene (se figur).
Vis hele sitatet...
Når vi da veit at Noreg er i ferd med å verte meir urbanisert dag for dag, kan kanskje delar tilskrivast eit meir komplekst samfunn?
Sist endret av vidarlo; 15. desember 2013 kl. 19:21.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Hei!
Jeg mener følgende ting:
- Ikke rykk ut til branner. La heller brannvesenet og ambulansen ta seg av dette. Dersom brannvesenet mistenker at noe ulovlig har skjedd, da kan politiet komme.
Vis hele sitatet...
Politiet har den operative ledelsen på stedet. Det innebærer at de bestemmer hva som skal skje, i samråd med de andre etatene. Å kunne dirigere trafikk, sikre sted, hente inn informasjon, sikre plass til folk som evakueres osv. er en verdifull rolle politiet har, og de andre nødetatene har som regel mer enn nok å gjøre om de ikke skal ta seg av politiets oppgaver i tillegg.

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
- Drit i butikktyver. La vektere ta seg av dem (flere rettigheter til vektere?), la vekteren ta seg av pågripelsen og anmeldelse.
Vis hele sitatet...
Dersom vekterne skal utdannes mer og få utvidet myndighet, skal de ikke da ha mer lønn? Tanken på at vi vil bruke mindre penger/spare så mye ressurser ved å frata politiet oppgaver tror jeg ikke nødvendigvis stemmer. Tror du ikke at samspillet med vekterselskapene vil kreve mye tid for politiet? Ser du ikke et problem i å privatisere håndhevelsen av loven?

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
- Trafikkulykker er jo også viktige, men hvorfor rykke ut til et lite sammenstøt der en mann får kuttskade i panna? La heller dette bli en sak i ettertid. Gi veivesenet flere oppgaver, som å dirigere trafikken, vurdere hvem som brøt vikeplikten osv, for så å gi beskjed til politiet.
Vis hele sitatet...
Her gjelder det samme som for brann etc.

Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Hva synes du? Er politiet for presset? Burde andre etater avlaste politiet litt?
Vis hele sitatet...
Politiet har ofte for mye å gjøre, og jeg er enig i at de feks. ikke bør bruke mye tid på lite alvorlig narkotikakriminalitet etc. Jeg tror derimot ikke det å ta fra politet oppgavene de har i forbindelse med skadestedsledelse og hverdagskriminalitet er løsningen her.
Vekterne tar allerede seg av pågripelse og anmeldelse ved tyveri. Politiet blir bare tilkalt ved skjerpede omstendigheter eller mistenkt nekter å vise id.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
- Drit i butikktyver. La vektere ta seg av dem (flere rettigheter til vektere?), la vekteren ta seg av pågripelsen og anmeldelse.

- Gi vakter ved utesteder store nok rettigheter til å bruke makt, og gjør slik at vekterens vitnemål teller nesten like mye som en politimanns.
Vis hele sitatet...
1. Det er praksisen i dag. Vekter pågriper, skriver anmeldelse og tar seg av den biten. Politiet må tilkalles under visse omstendigheter, noe som fungerer greit som det gjør i dag. Vektere bør (og jeg har vært i yrket tidligere) ikke få utvidede rettigheter.

2. Samme som over her. Nei. Enkelt og greit. I tillegg; hvilket vitnemål? Mener du kursbevisene? For det er alt man får, gitt.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
1. Det er praksisen i dag. Vekter pågriper, skriver anmeldelse og tar seg av den biten. Politiet må tilkalles under visse omstendigheter, noe som fungerer greit som det gjør i dag. Vektere bør (og jeg har vært i yrket tidligere) ikke få utvidede rettigheter.

2. Samme som over her. Nei. Enkelt og greit. I tillegg; hvilket vitnemål? Mener du kursbevisene? For det er alt man får, gitt.
Vis hele sitatet...
Han mener vitnemål i retten. At en ordensvakts forklaring veier like tungt som en politimanns.
Sist endret av Dice; 15. desember 2013 kl. 23:18.
Hvorfor tror du politifolk er slitne?

Sitat av Kramer Vis innlegg
Oslo-politiet har vært veldig overbemannet de siste årene, hovedsaklig på grunn av befolkningsveksten i området, Hordalands-politiet har f.eks. Bedre kapasitet.
Vis hele sitatet...
Politiet i Oslo er vel alt annet enn overbemannet. De har kanskje mye ressurser, men de har enormt mye mer å gjøre enn politiet i resten av landet.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
- Trafikkulykker er jo også viktige, men hvorfor rykke ut til et lite sammenstøt der en mann får kuttskade i panna? La heller dette bli en sak i ettertid. Gi veivesenet flere oppgaver, som å dirigere trafikken, vurdere hvem som brøt vikeplikten osv, for så å gi beskjed til politiet.
Vis hele sitatet...
Politiet rykker ut for å sjekke om en av sjåførene var ruset eller lignende, kan sies at dette kan helsepersonell mye bedre en våre flotte konstabler og veivesenet har allerede oppgaven å finne ut hvem som var skyld i sammenstøtet.
Nei, politiet rykker ut fordi de har hovedansvaret for skadestedet. De skal bl.a. sikre stedet, sikre eventuelle spor, osv.