Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 13333
For meg virker det som at det ikke har en dritt aa si hva man sier, men hvordan man sier det. Tonefallet/trykket har mest aa si tror jeg.
Om du sier:
"Forpulte faen" til en venn nettopp sa noe morsomt han hadde gjort.
"Forpulte faen" til en som nettopp pissa deg paa leggen.
To samme setninger, men to forskjellige betydninger.

Men jeg er enig i at japaneser höres feil ut, men om det har noe aa si vil jeg ikke paastaa.
japanserer er ikke mer rasistisk enn du selv (evt h*n som hører det) gjør det til..
offtopic:
orker ikke loke fram linker og sidetall fra ordbøker og leksikon, dere er selv så smart å spørre på forum istede for å selv gå til informasjonskilden, OG jeg er såpass sikker på egen kunnskap når det kommer til norsk som er mitt kanskje sterkeste fag da jeg gikk på skolen skolen så jeg er 99 % sikker på denne!

om man sier japaner eller japaneser er helt valgfritt og kommer an på dialekt (hvor man er fra) samt setning kontra setting og hvordan man bruker ordet/utrykket. det finnes på en måte ikke noe "fasitsvar" såvidt meg bekjent. men jeg er 99% sikker!

ontopic:
hadde jeg vært fra japan så hadde jeg ikke gjort noe forskjell på om norskene/nordmennen på turistinfoen i holmenkollen hadde kalt meg japaner eller japaneser.
Er vel ingen som hopper opp å roper rasist om man blir kalt nordmann av en danske eller norske av en tysker for å si det på den måten. eller ?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Vis man bruker ordet japaneser er man like rasistisk som vis man bruker ordene: efter, nu, sne, noget og for eksempel blev.

Jeg mener virkelig ikke det ligger noen rasistiske undertoner ved å bruke et gammelt norsk ord. Hvor tar dere det fra?
Sist endret av sptz; 21. november 2009 kl. 03:45.
Hvis du omtaler det som en "jævla japaneser" så er det negativt ladet.. Om du prater om en japaneser, så ser jeg ikke hvorfor det skulle være feil? Slutt å grin, og drit i å lage problemer ut av "issues" som egentlig ikke eksisterer..
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Japaneser er bare en mann/dame fra Japan, samme som om det skulle vært stygt og si afrikaner når det er en fra Afrika.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer som "afrikaneser"...?

Bare at ... japaneser er lov, i følge ordnett.no.
Tenk litt over hva dem sier på engelsk. De sier Japanese, noe jeg synes er ganske nærme japaneser. For min del høres ikke japaneser rasistisk motivert ut, men det klinger ikkje heilt i min munn. Jeg ville selv valgt å si japaner.
Den s-en, som egentlig ikke hører hjemme der i mine ører heller, er jo også tilstede i det litt mer fornærmense ordet "japse". Muligens der folk får assosiasoner og gis oppfatninger.
Må nok legge meg bak det flere sier i denne tråden; japaneser er ikke et stygt ord, bare et feil ord. Ser at det i følge ordnett.no er lov å bruke ordet, men det får jo den som sier det til å se mer dum ut enn den som blir kalt det.
Japse er et mye mer fornærmende ord, og bør ikke brukes.

Kan i samme slengen nevne at japanerne sitt "skjels"navn på oss vestinger er "gaijin" (utlending). Er blitt et politisk ukorrekt begrep i Japan i dag, som aldri brukes i TV eller andre offentlige presentasjoner. I stede brukes "gaikokujin" (en person fra et annet land).
Så konlusjonen er at japaneser ikke er rasistisk men høres teit ut (fordi det er feil, men fortsatt lov ifølge ei nettsie), mens japse er rasistisk. Done.
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget mitt var at å kalle en mørkhudet person for ape er svært korttenkt, uansett intensjon. Ved å tenke før man snakker setter man ikke seg selv i slike ubekvemme kniper. Du er sikkert ingen rasist, men en rask gjennomgang av det du skal til å si, før du faktisk sier det, ville (i hvert fall burde) raskt fått deg til å innse at du enten bør ti stille, eller velge et annet ord.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er faktisk en oppfordring til å være rasistisk.
Å behandle en person annerledes å ikke snakke til han som han ville gjort til en annen hvit Nordmann er rasistisk.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ja, det er frekt. På samme måte som jeg vil oppfatte det frekt å bli omtalt som en norske. Det er grunnleggende høfflighet å tiltale noen korrekt.
Vis hele sitatet...
Frekt å bli kalt norske?
Men hva .... Det er jo akkurat det vi er jo!:P
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Dere "eldre" og bedrevitende kan jo kanskje tenke på at japaneser skal inn i ordboka, siden det har blitt så "normalt" å si, og det faktisk er vår generasjon som er de neste til å "styre"? Språk er jo noe som utvikler seg hele tiden, og hvorfor skal man hindre denne utviklinga?
Vis hele sitatet...
Japaneser er ikke et nytt ord som ungdommen har funnet på. Det er et gammelt, foreldet ord som besteforeldrene våre brukte.

Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Jeg skjønner heller ikke hvordan japse kan være rasistisk heller? Er jo bare slang for japaner?
Vis hele sitatet...
Japse er ikke bare slang, det er ansett av mange som et nedsettende ord på lik linje med nigger. Det ble blant annet brukt under og etter 2. verdenskrig, slik som amerikanerne brukte ordet jap. Japaneser er derimot bare et foreldet ord, det kan egentlig ikke sammenlignes.
Jeg visste ikke engang at det var feil å si japaneser jeg. Alltid trodd det er riktig.
Afrikaner, Asiater, Amerikaner, Europèer og alle andre som polakk, russer, nordmann, danske, svenske. (dere skjønner tegningen) er i mine øyne ikke rasistisk i seg selv. Problemet er at det er så mange som bruker disse ordene i sammenheng med en rasistisk ytring, slik at selve ordet blir tolket som noe rasistisk i seg selv. Selv om noen av disse blir ansett som mer rasistisk enn andre.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg visste ikke engang at det var feil å si japaneser jeg. Alltid trodd det er riktig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke feil å si Japaneser.. så du tok aldrig feil.
Det jeg ikke forstår er at hvorfor folk føler en trang for å si ord som japaneser når de vet at noen enkelte kan ta seg nær av det. Tro meg, det er ikke vanskelig å si Japaner.
Sist endret av Juicekongen; 26. november 2009 kl. 19:14.
Japaneser eller japaner er vel hva vi kaller menneskerasen i Japan. Saa jeg vil si at et ord som beskriver en rase er rasistisk, men at rasisme ikke nodvendigvis er negativt. (shoot me if i'm wrong)

Hvis japaneser er feil, saa blir det jo brukt pga mangel paa kunskap saa jeg vil ikke si at det er krenkene paa noen maate.
Ligger ikke problemet i at vi kan virke noe nedlatende til andre kulturer i Norge? Hadde jeg vært i Japan og de hadde kalt meg noe tilsvarende en Nordmannéser, hadde jeg sannsynligvis bare begynt å le. Folk må slutte å skamme seg eller sette for mye stolthet over sin etnisitet. Jeg forstår selvfølgelig at en person fra Japan ikke vil forbindes med f. eks kinesere pga tidligere konflikter og vice versa, men nasjonalisme er kun bra i moderate mengder. Det gjelder forøvrig også nordmenn og vår ekstremene etnosentrisme.
Nå vil ikke jeg gå inn i hvorvidt dette er rassistisk eller ikke, men jeg har hatt mange diskusjoner selv om hva som er gramatisk riktig. Slik ser jeg på det:

Japansk - Japaner
Amerikansk - Amerikaner
Italiensk - Italiener

Kinesisk - Kineser
Kongolesisk - Kongoleser
Russisk - Russer

sisk - ser
sk - er

Er det noen som da kan være enig med meg i at japaneser er gramatisk ukorrekt å si Japaneser (Japansk - Japaneser??) ?
Og jeg gjentar: japaneser er et foreldet ord. Ergo er det ukorrekt å bruke det.
Debatt om rasisme er jo uansett ett vanskelig tema da alt som hentyder till ditt land / utsende osv kann oppfattes som rasistisk.. min personlige mening er at rassisme er ett ord som burde blitt fjernet for det er det veldig mye feilbruk av
Alle har vel en rasist inne i seg mer eller mindre.
Jeg har studert japansk språk og kultur en god stund nå og vet endel om emnet så her er mitt innspill:


Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Det du sier her er faktisk en oppfordring til å være rasistisk.
Å behandle en person annerledes å ikke snakke til han som han ville gjort til en annen hvit Nordmann er rasistisk.
Vis hele sitatet...
Å tenke før man snakker er uansett ikke dumt.. spesielt når det gjelder utlendinger siden de har en HELT annen måte å snakke sammen på enn oss nordmenn.


Sitat av Bassalf Vis innlegg
Frekt å bli kalt norske?
Men hva .... Det er jo akkurat det vi er jo!:P
Vis hele sitatet...
*facepalm*
lær deg å lese!... EN norske! "EN"!!!!

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Japaneser er ikke et nytt ord som ungdommen har funnet på. Det er et gammelt, foreldet ord som besteforeldrene våre brukte.

...fordi de ikke visste bedre! tommel opp til deg!


Japse er ikke bare slang, det er ansett av mange som et nedsettende ord på lik linje med nigger. Det ble blant annet brukt under og etter 2. verdenskrig, slik som amerikanerne brukte ordet jap. Japaneser er derimot bare et foreldet ord, det kan egentlig ikke sammenlignes.
Vis hele sitatet...
Det er helt korrekt, det er mange orientalere som rynker på nesen hvis de blir kalt japser. ikke nødvendigvis på lik linje som nigger, men ikke langt ifra.


Sitat av Buddapower Vis innlegg
Nå vil ikke jeg gå inn i hvorvidt dette er rassistisk eller ikke, men jeg har hatt mange diskusjoner selv om hva som er gramatisk riktig. Slik ser jeg på det:

Japansk - Japaner
Amerikansk - Amerikaner
Italiensk - Italiener

Kinesisk - Kineser
Kongolesisk - Kongoleser
Russisk - Russer

sisk - ser
sk - er

Er det noen som da kan være enig med meg i at japaneser er gramatisk ukorrekt å si Japaneser (Japansk - Japaneser??) ?
Vis hele sitatet...
To tomler høyt opp i været for deg! du har skjønt det!

Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Alle har vel en rasist inne i seg mer eller mindre.
Vis hele sitatet...
en tommel opp i ræva på deg, du er tydeligvis en idiot.

det du sier er det samme som å si at alle har en pedofil inne i seg. det finnes faktisk folk som gir faen i hudfarge.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Rasisme er oppskrytt. Det er noen kverulanter som har funnet på det. Selvsagt, guling og såkalt "svamp rat" som de sa om vietnamesere er feil, neger er noen ganger feil og, men du må se sammenhengen. Sier du det slik: de helvetes japaneserne er noen hestkuker, da blir det rasistisk.
Vis hele sitatet...
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Nei. Ikke hvis du har skjellig grunn til å kalle en gruppe med japaneserne for hestkuker. Men hvis du kaller de hestkuker fordi de er gule, er det rasistisk.
Vis hele sitatet...
Enig.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Se det hvilken betydning jeg skrev det i da. Skriver du helvetes polakker så blir det jo rasistisk.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg ikke det ville vært noe rasistisk i det hvis akkurat den gruppen med polakker hadde gjort deg noe du ikke setter pris på, og du hadde kalt akkurat den gruppen polakker noen helvetes polakker. Derimot, hvis du hadde ment alle polakker generelt, mener jeg det ville vært jævlig rasistisk, og ville sannsynligvis kalt deg et nazisvin. Gjør det meg til en rasist eller noe sånt?? Jeg regner med at du tenker på å kalle alle polakker generelt for noen helvetes polakker er rasistisk, og der er vi enige!
Sist endret av kontra; 27. november 2009 kl. 05:57.
Sitat av Raggaman Vis innlegg
en tommel opp i ræva på deg, du er tydeligvis en idiot.

det du sier er det samme som å si at alle har en pedofil inne i seg. det finnes faktisk folk som gir faen i hudfarge.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at de aller fleste har fått tanker om en person/gruppe med folk med annen hudfarge/etnisk bakgrunn. Selv er jeg ikke rasistisk. Ikke på langt nær. Jeg har derimot fått ufrillivige tanker om f. eks. en svart person. Ikke nødvendigvis dumme tanker. For meg virker det nesten litt merkelig hvis tanken ikke har streifet andre. Det er sikkert bare meg.
Nå blir det også litt feil å sammenlikne pedofil og rasist.

Dette er mine tanker. Jeg forventer ikke at folk skal forstå.
De eneste som syns det er frekt og bli kalt japaneser er vell japanere som er flaue over landet sitt! jeg hadde aldri brydd meg om noen hadde kalt meg en jævla norsking, jeg hadde vært stolt!!
Japaneser kan jo umulig bli sett på som så veldig rasistisk, med tanke på at majoriteten av verdens befolkning bruker dette ordet for å betegne en japaner (ref. engelsk; japanese people, ikke japaneers).

Sitat av liffy Vis innlegg
Japaneser kan jo umulig bli sett på som så veldig rasistisk, med tanke på at majoriteten av verdens befolkning bruker dette ordet for å betegne en japaner (ref. engelsk; japanese people, ikke japaneers).

Vis hele sitatet...
Det er ikke veldig rasistisk heller, det er bare uintelligente folk som bruker det utrykket.

Å referere til engelsk er rimelig poengløst siden det er et helt annet språk enn norsk, hvis du ikke har fått det med deg...
Jeg ser ikke problemet med å kalle noen japaneser fremfor japaner. Bare fordi vi kan bruke to ord om samme ting så behøver ikke en av dem å være nedsettende?

Hva annet kan du kalle en kineser? Jeg vet ikke om andre ord for en kineser. Men om vi fant på en annet ord for det, ville da "kineser" bli den nedsettende varianten?