Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1039
Hei, holder på med et prosjekt hvor jeg setter opp en Linux router/firewall, den kjører Arch Linux med: Dnsmasq, Shorewall, Cacti.

Foreløbig er den satt opp med 2 NIC, et som går til resten av familien og et som går til meg. Foreløbig aksepterer den alt NIC til meg mens den sperrer en del på det som går til resten av huset.

Men jeg trenger litt hjelp med dette:

* Banwith limiting per MAC eller Ip adresse.
* Visning av DHCP leases med MAC adresse.

Utenom det noen forslag til hva mer av funksjoner jeg kan legge til?
Er det noen spes grunn til at du ikke bruker pfsense?

OT: I dhcpd kan du legge til en parameter for å skrive leases til en fil. Ang shaping ("bandwidth limiting") så har jeg sykt dårlige erfaringer med det på stort set alt annet enn freebsd.
Sist endret av Nenzo; 27. april 2011 kl. 11:54.
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Fant lease filen:

# The DHCP server needs somewhere on disk to keep its lease database.
# This defaults to a sane location, but if you want to change it, use
# the line below.
dhcp-leasefile=/var/lib/misc/dnsmasq.leases

Men i filen finner jeg bare dette:
1306326229 00:30:05:80:06:74 10.0.2.111 xShadyx-EVIL-Server *

Bare en lease når eg har 4-5 maskiner på nettverket?

Er ikke shaping jeg skal holde på med, bare sette en "overall" limiter på MAC/IP adresse.

Pfsense hadde ikke denne muligheten, en annen grunn til at jeg ikke bruker pfsense var at jeg ville lære og ha tilgang til flere tjeneste på en maskin uten å måtte virtualisere.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Fant lease filen:

# The DHCP server needs somewhere on disk to keep its lease database.
# This defaults to a sane location, but if you want to change it, use
# the line below.
dhcp-leasefile=/var/lib/misc/dnsmasq.leases

Men i filen finner jeg bare dette:
1306326229 00:30:05:80:06:74 10.0.2.111 xShadyx-EVIL-Server *

Bare en lease når eg har 4-5 maskiner på nettverket?

Er ikke shaping jeg skal holde på med, bare sette en "overall" limiter på MAC/IP adresse.

Pfsense hadde ikke denne muligheten, en annen grunn til at jeg ikke bruker pfsense var at jeg ville lære og ha tilgang til flere tjeneste på en maskin uten å måtte virtualisere.
Vis hele sitatet...
fyi, pfsense kan sette opp penalty på IP-adresser og egendefinerte subnets vha trafic shaper.
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
fyi, pfsense kan sette opp penalty på IP-adresser og egendefinerte subnets vha trafic shaper.
Vis hele sitatet...
Ja det vet jeg, men blir litt stress å sette opp penalty på 150 IP-adresser.
(Kjørte pfsense før jeg satt opp den nye boksen som kjører atm.)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
xShadyx's Avatar
Trådstarter
Update... begynte å fikle med dette igjen og kom over samme problemet... viste seg at du må sette dnsmasq til å kjøres som en bruker som har rettigheter til å skrive til lease filen...