Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3565
Skal prøve å ikke gjøre dette til en kjedelig tråd, selv om det sikkert blir det for mange. Overskriften er litt misvisende, jeg har ikke noen personlige problemer eller liknende jeg har tenkt å ta opp her, problemet mitt er noe ganske annet.

Det jeg sliter med, er nemlig det at jeg kommer opp med mange brukbare ideer som jeg gjerne skulle ha gjort noe mer med enn det jeg får gjort nå. Dette er f.eks. ideer til nettsteder som uten problemer vil utkonkurrere de andre nettstedene med det den samme ideen. Vil ikke nevne noen spesifikke eksempler her, fordi jeg vil ikke at noen skal ta ideene, så det er litt dumt at jeg ikke får gjort. Problemet mitt er ikke økonomisk støtte til prosjektene mine, eller ikke direkte. Jeg trenger folk med kompetanse jeg kan arbeide med, nå bruker jeg bare vennene mine, og det strekker ikke veldig langt, de har nok med kompetanse, men jeg har kanskje ikke mange nok venner som har så høy kompetanse i web-design og programmering som jeg trenger.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få gjort noe med dette, for ideene mine er definitivt ikke gullgruver man kan leve lenge på, men det er hobbyprosjekter, med legit idèer som helt klart kan brukes. Sier ikke at alle mine ideer er slik, de fleste forkaster jeg fordi jeg finner ut at det blir for vanskelig eller noen har gjort akkurat dette før, men det jeg ser etter er kanskje et sted der jeg kan få noen til å gjennomføre ideene mine om folk er interesserte. Det er vanskelig å finne slike folk i et nettverk med 17-åringer, og jeg vil bli tatt seriøst også. Jeg ser ikke på meg selv som noen mester av noe slag i noe, jeg har bare ikke kompetanse nok til selv å gjennomføre prosjektene mine, derfor trenger jeg noen som kan gjøre dette for meg.

Noen som har peiling på et sted ungdommer kan få gjort noe med idèene sine?

På forhånd takk

Spock
kansje det virker enkelt å genialt i ditt hode, men kan virke klossete og komplisert i andres øyne. just saying
Sitat av doomsaier Vis innlegg
kansje det virker enkelt å genialt i ditt hode, men kan virke klossete og komplisert i andres øyne. just saying
Vis hele sitatet...
Dette var virkelig et minneverdig og innsiktsfult bidrag.

OT.

Hør med noen lærere på skolen din (gjerne IKT).
Finn ut nøyaktig hva du trenger for nettsiden -> Hyr inn folk i U-land til å gjøre jobben -> Profitt.
Har du aldri hørt om og starte en ungdoms bedrift?
http://www.ungdomsbedrift.no/

Du får en voksen person som er mentor for dere som hjelper dere med hva det nå enn skulle være som blir problem, snakk med noen som har med det der og gjøre, vi hadde ett par folk på skolen forrige uke som snakka om hvordan det var og starte ungdoms bedrift osv
Sist endret av cookiesRGood; 29. september 2011 kl. 23:16.
Eh, ikke at det her hjelper så veldig mye.
Men finnes det ikke folk/firmaer/instanser som gir/låner penger til folk med bra ideer?
Altså, at du breier ut om ideen til de, under en slags "kontrakt" på at de ikke kan stjele ideen din.
Og hvis de syns den er verd og sponse/hjelpe sette i gang, så kan de finne på å gi deg en startsum?

Mener å ha hørt noe om det her, men er som sagt ikke sikker.
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Eh, ikke at det her hjelper så veldig mye.
Men finnes det ikke folk/firmaer/instanser som gir/låner penger til folk med bra ideer?
Altså, at du breier ut om ideen til de, under en slags "kontrakt" på at de ikke kan stjele ideen din.
Og hvis de syns den er verd og sponse/hjelpe sette i gang, så kan de finne på å gi deg en startsum?

Mener å ha hørt noe om det her, men er som sagt ikke sikker.
Vis hele sitatet...
Det du leter etter er Innovasjon Norge.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Det du leter etter er Innovasjon Norge.
Vis hele sitatet...
Superb!

TS, rådfør deg med Innovasjon Norge. Kanskje de kan hjelpe deg
Kjenner problemet og vil nesten dra det så langt at alle som er en smule kreative er fulle av smarte ideer. Om du skal ha testet ut ideene dine må du spare opp penger til du har noen som kan gjøre det for deg, eller det logiske her siden du har ideer om web sider er å lære seg å lage web sider. I dag er det så enkelt at alle kan lære seg det på en kveld. Det å stadig lære noe nytt er nøkkelen. Og bytte ut tv'n med det å være entrepenør (Eller hvordan f du staver det)

For å være litt negativ er jeg dritt lei av folk som forteller meg om ideer de har og tilbyr meg å være med på ideen. Og spessielt av den typen som ikke har lyst til å fortelle hele ideen, før jeg vil være med, i redsel for at jeg skal rappe den. Når jeg senere treffer disse folkene spørr jeg hvordan det går med ideen og svaret jeg stort sett får er et nå har de fått med seg en til. Problemet er at jeg enda ikke har sett en slik ide komme til live, selv om kanskje ideen er god. Poenget er at har du en god nokk ide så jobb med den såpass at andre ønsker og spørr deg med å bli med. Da vet du iallefall at du har noen som skjønner ideen og oppriktig ønsker å bidra.

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 29. september 2011 kl. 23:46.
Vi betaler deg hvis du har en ide som er så god at vi bruker den.
Trådstarter
Jeg er desverre ikke enig med deg, Kaizen. Det er langt ifra slik du skal ha det til, at man kan lære seg å lage en nettside på en dag. I praksis ja, men den vil ikke være brukbar. Vær så snill og finn en person som har lært seg HTML, CSS, PHP og java-script, og skjønner sammenhengen mellom disse, på en dag. Jeg har selvfølgelig prøvd å sette meg inn i stoffet og gjør der stadigvekk, så jeg vet hvordan alt skal være, men selve programmeringen og scriptingen må andre ta seg av, jeg klarer ikke selv å få alt til å passe sammen.

Og det du sier for å være negativ: Jeg jobber bare sammen med en annen, og det var han som syntes min ide var så god at han ville ta del i det, jeg er ikke en som prøver å få med vennene mine på masse prosjekter som jeg aldri har tenkt til å fullføre.

Sitat av doomsaier Vis innlegg
kansje det virker enkelt å genialt i ditt hode, men kan virke klossete og komplisert i andres øyne. just saying
Vis hele sitatet...
Det er meget mulig, men hvis jeg ikke har tro på meg selv, hvordan skal da andre mennesker ha det?
Sist endret av Spock; 30. september 2011 kl. 10:15.
Sitat av Spock Vis innlegg
Det jeg sliter med, er nemlig det at jeg kommer opp med mange brukbare ideer som jeg gjerne skulle ha gjort noe mer med enn det jeg får gjort nå. Dette er f.eks. ideer til nettsteder som uten problemer vil utkonkurrere de andre nettstedene med det den samme ideen.
Vis hele sitatet...

Så i utgangspunktet er ikke idéen din nyskapende, du har bare tenkt ut et konsept som muligens hadde fungert bedre enn en alerede etablert aktør på markedet.

Sitat av Spock Vis innlegg
Vil ikke nevne noen spesifikke eksempler her, fordi jeg vil ikke at noen skal ta ideene, så det er litt dumt at jeg ikke får gjort. Problemet mitt er ikke økonomisk støtte til prosjektene mine, eller ikke direkte. Jeg trenger folk med kompetanse jeg kan arbeide med, nå bruker jeg bare vennene mine, og det strekker ikke veldig langt, de har nok med kompetanse, men jeg har kanskje ikke mange nok venner som har så høy kompetanse i web-design og programmering som jeg trenger.
Vis hele sitatet...
Da er faktisk problemet ditt av et økonomisk karakter, folk med kompetanse er ikke billige. Med mindre du greier å rekruttere noen spesialister som virkelig brenner for idéen din så må du nok belage deg på at kunnskap&erfaring koster skjorta.

Sitat av Spock Vis innlegg
Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få gjort noe med dette, for ideene mine er definitivt ikke gullgruver man kan leve lenge på, men det er hobbyprosjekter, med legit idèer som helt klart kan brukes.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv her, i første avsnitt av ditt inlegg skriver du "nettsteder som uten problemer vil utkonkurrere de andre nettstedene med det den samme ideen", jeg gikk utifra at du mente et høyere økonomisk avkastning.

Sitat av Spock Vis innlegg
Sier ikke at alle mine ideer er slik, de fleste forkaster jeg fordi jeg finner ut at det blir for vanskelig eller noen har gjort akkurat dette før, men det jeg ser etter er kanskje et sted der jeg kan få noen til å gjennomføre ideene mine om folk er interesserte. Det er vanskelig å finne slike folk i et nettverk med 17-åringer, og jeg vil bli tatt seriøst også. Jeg ser ikke på meg selv som noen mester av noe slag i noe, jeg har bare ikke kompetanse nok til selv å gjennomføre prosjektene mine, derfor trenger jeg noen som kan gjøre dette for meg.

Noen som har peiling på et sted ungdommer kan få gjort noe med idèene sine?
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte tidligere, med mindre du har et business plan med klare mål om avkastning så kan det bli litt vanskelig å gjennomføre disse idéene. Jeg vil råde deg å lese litt om hvordan man lager en forretningsplan her:http://www.bedin.no/php/d_emneside/c...ent_16/hDKey_1

Sitat av Stinson Vis innlegg
Det du leter etter er Innovasjon Norge.
Vis hele sitatet...
Innovasjon Norge setter veldig strenge krav til BEDRIFTER de velger å støtte, du kan bare glemme at du får støtte hos dem. I tillegg velger de å støtte etableringer i utkant Norge. TS holder til I Bærum, bare det i seg selv kan gjøre det problematisk å få støtte.
Trådstarter
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Så i utgangspunktet er ikke idéen din nyskapende, du har bare tenkt ut et konsept som muligens hadde fungert bedre enn en alerede etablert aktør på markedet.

[COLOR="red"]Dette er riktig for den nyeste ideen min, som jeg ikke har tenkt særlig mye over. Den ideen jeg jobber med mest for tiden, er nyskapende og det er ingen andre som har kommet opp med det så langt, så det stemmer ikke det du sier, selv om det kan virke slik utifra det jeg har skrevet[/COLOR]

Da er faktisk problemet ditt av et økonomisk karakter, folk med kompetanse er ikke billige. Med mindre du greier å rekruttere noen spesialister som virkelig brenner for idéen din så må du nok belage deg på at kunnskap&erfaring koster skjorta.

[COLOR="red"]Ja det er riktig, men poenget skal være at folk syns godt nok om ideen til ikke å trenge penger for det med en gang, men heller prosentvis betaling av avkastningen på produktet[/COLOR]



Du motsier deg selv her, i første avsnitt av ditt inlegg skriver du "nettsteder som uten problemer vil utkonkurrere de andre nettstedene med det den samme ideen", jeg gikk utifra at du mente et høyere økonomisk avkastning.

[COLOR="red"]Høyere økonomisk avkastning er ikke det jeg er ute etter. Dette er ikke ideer jeg har tenkt å bli rik på eller leve av, fordi markedet for ideen ikke er særlig stort, og selv om det uten problemer vil utkonkurrere andre med samme tanke, betyr det heller ikke at de tjener mye på det..har jeg aldri skrevet noe sted.[/COLOR]



Som jeg nevnte tidligere, med mindre du har et business plan med klare mål om avkastning så kan det bli litt vanskelig å gjennomføre disse idéene. Jeg vil råde deg å lese litt om hvordan man lager en forretningsplan her:http://www.bedin.no/php/d_emneside/c...ent_16/hDKey_1

[COLOR="red"]Jeg kjenner flust med mennesker som har jobbet hele livet sitt med det her, så en business-plan er ikke noe problem, problemet er bare at de personene er så gamle at de aldri har hatt mulighet til å lage en ungdomsbedrift slik dere foreslår.[/COLOR]

Innovasjon Norge setter veldig strenge krav til BEDRIFTER de velger å støtte, du kan bare glemme at du får støtte hos dem. I tillegg velger de å støtte etableringer i utkant Norge. TS holder til I Bærum, bare det i seg selv kan gjøre det problematisk å få støtte.
Vis hele sitatet...
[COLOR="red"]Jeg har ingen planer om å få støtte av innovasjon norge, men takk for at du neglisjerer tanken før jeg i det hele tatt har tenkt den[/COLOR]
Sitat av Spock Vis innlegg
[COLOR="red"]Jeg har ingen planer om å få støtte av innovasjon norge, men takk for at du neglisjerer tanken før jeg i det hele tatt har tenkt den[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Jeg neglisjerer ikke tanken din i det hele tatt, jeg vet bare av erfaring hva Innovasjon Norge krever og hvordan det er å samarbeide med dem.

Sitat av Spock Vis innlegg
Ja det er riktig, men poenget skal være at folk syns godt nok om ideen til ikke å trenge penger for det med en gang, men heller prosentvis betaling av avkastningen på produktet
Vis hele sitatet...
Sitat av Spock Vis innlegg
Høyere økonomisk avkastning er ikke det jeg er ute etter. Dette er ikke ideer jeg har tenkt å bli rik på eller leve av, fordi markedet for ideen ikke er særlig stort, og selv om det uten problemer vil utkonkurrere andre med samme tanke, betyr det heller ikke at de tjener mye på det..har jeg aldri skrevet noe sted
Vis hele sitatet...
Så du har tenkt å gi folk "prosentvis betaling av avkastningen på produktet" men samtidig inrømmer du at "Høyere økonomisk avkastning er ikke det jeg er ute etter. Dette er ikke ideer jeg har tenkt å bli rik på eller leve av, fordi markedet for ideen ikke er særlig stort" Du ser motsigelsen her gjør du ikke ?
Trådstarter
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg neglisjerer ikke tanken din i det hele tatt, jeg vet bare av erfaring hva Innovasjon Norge krever og hvordan det er å samarbeide med dem.





Så du har tenkt å gi folk "prosentvis betaling av avkastningen på produktet" men samtidig inrømmer du at "Høyere økonomisk avkastning er ikke det jeg er ute etter. Dette er ikke ideer jeg har tenkt å bli rik på eller leve av, fordi markedet for ideen ikke er særlig stort" Du ser motsigelsen her gjør du ikke ?
Vis hele sitatet...

Jeg ser hva du tenker på, men nei altså poenget er at det ikke er en millionide, men man kan sikkert tjene endel tusen på det, altså kanskje nok til at noen folk gidder å bli med på det, men nei, det kan jeg såklart ikke leve av ene og alene
Sitat av Spock Vis innlegg
Jeg er desverre ikke enig med deg, Kaizen. Det er langt ifra slik du skal ha det til, at man kan lære seg å lage en nettside på en dag. I praksis ja, men den vil ikke være brukbar. Vær så snill og finn en person som har lært seg HTML, CSS, PHP og java-script, og skjønner sammenhengen mellom disse, på en dag.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke finne en person som har lært seg HTML, CSS, PHP og java-script på en deg men jeg kan vise deg websider som tjener mye penger og er laget i f.eks frontpage , som jeg vil påstå de fleste kan lære seg å legge in tekst, knapper og bilder og laste opp til en web side på en dag. Det er ikke så mange klikk som skal til for å si det sånn.

Du sier du ikke har muligheter. Skjønner ikke hvorfor du ikke skulle kunne lære deg scripting og programering. Og selv om prosjektene dine krever mange/flere personer for å få til, inneholder det somregel et grunnleggende program eller script som er kjærnen, og somregel er utviklet av en person.

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 30. september 2011 kl. 13:25.
Trådstarter
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg kan ikke finne en person som har lært seg HTML, CSS, PHP og java-script på en deg men jeg kan vise deg websider som tjener mye penger og er laget i f.eks frontpage , som jeg vil påstå de fleste kan lære seg å legge in tekst, knapper og bilder og laste opp til en web side på en dag. Det er ikke så mange klikk som skal til for å si det sånn.

Du sier du ikke har muligheter. Skjønner ikke hvorfor du ikke skulle kunne lære deg scripting og programering. Og selv om prosjektene dine krever mange/flere personer for å få til, inneholder det somregel et grunnleggende program eller script som er kjærnen, og somregel er utviklet av en person.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Jeg er fortsatt ikke helt enig, men har ikke noe behov for å diskutere dette videre, i og med at min jeg fikk tak i det jeg lette etter, så takk for alle svar
Ettersom du ikke selv har personelig erfaring med utvikling i praksis av ideene dine så tror jeg egentlig at mange av dem enten ikke er mulige eller at det ligger alt for mye arbeid bak det ettersom det ikke er noen 100 prosent sikkert at ideene dine er så geniale som du Selv liker å tro (jeg kjenner deg ikke så for alt jeg vet er det av selvsikkerhet å ikke kunnskap dugjør påtok ene dine "geniale") å for at noen her inne skal kunne hjelpe best mulig ville jeg tatt sjansen på at en av ideene mine hadde blitt stjålet om du virkelig har såmange som du gir utrykk fot.

Ikke Glem at om det ikke er kjent for deg så er det nesten garantert at den "geniale" planen din er brukt før et eller annet sted i den vie verden der ute.
Ta kontakt med meg, jeg har stor erfaring med å lage hjemmesider
Problemet ditt er at du er en "idea guy", og misforstå meg rett, det er vel og bra med masse idéer, men slik verden er nå så er det ikke mangel på idéer, det er mangel på "doers". Det er derfor din oppgave å overbevise en eller flere "doers" at din idé er 'the next big thing", noe som kan være vanskelig.

Det er i stor grad "doers" som sitter med risikoen ved å høre på en "idea guy", det er de som mest sannsynlig må gå fra andre veletablerte selskap for å være med på din startup. Det er skjeldent gunstig å være med på en startup med mindre produktet virkelig er revolusjonerende, og enda da kan avkastningen være dårlig.

Jeg ser noen nevne Innovasjon Norge, men dessverre i trådstarter sitt tilfelle så er han nok ikke gammel nok til at de vil investere i hans prosjekt. Det er også slik at man aldri får full finansiering av prosjektet, du må gjerne stille med godt over 50% av kapitalen selv. Det finnes dog lokale organisasjoner som hjelper småbedrifter på beina med rådgiving og hjelp/kontakt med investorer, det er noe jeg ville benyttet meg av hvis du virkelig brenner for tankene dine. Vi har EVA-senteret, vil tro det finnes noe tilsvarende i ditt område.

Når alt det er sagt, ikke la en som meg hindre deg i å virkelig prøve. Det er enorme muligheter der ute hvis du virkelig vil. Men da må du ut og oppsøke informasjonen og forvente å jobbe lange dager. Det er ikke uvanlig å jobbe fra dag til natt i en startup, og det er tungt som juling, men skikkelig gøy også. Hvis du bare vil lære så vil jeg anbefale Hacker News. Her kan du følge med på nyheter som er relevant for entrepenører og gründer. Hvis noen forteller deg at du ikke kan gjøre noe, så finner du din egen vei og beviser for dem at du faktisk kan gjøre det. Så skal du se at "doers" og investorer løser seg av seg selv.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Spock Vis innlegg
Jeg trenger folk med kompetanse jeg kan arbeide med, nå bruker jeg bare vennene mine, og det strekker ikke veldig langt, de har nok med kompetanse, men jeg har kanskje ikke mange nok venner som har så høy kompetanse i web-design og programmering som jeg trenger.


Spock
Vis hele sitatet...
Når jeg leste dette kom jeg til å tenke på en bra sak jeg leste for en stund tilbake, "There's no room for The Idea Guy"

Les den spock, for som den sier: det er ikke nok å bare ha ideen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du synes kanskje det ble litt overveldende motstand i forhold til hva du forventet. Men det som gjelder er (dessverre) : alle har gode ideer. Det som gir suksess er en god utførelse. De største suksessene i verden er faktisk eksisterende ideer, gjennomført bedre.

Facebook var ikke det første nettsamfunnet. Google var ikke den første søkemotoren. Apple var ikke den første hjemmedatamaskin-produsenten. iPod var ikke den første MP3-spilleren. Spotify var ikke den første streamingtjenesten. Windows var ikke det første grafiske operativsystemet. Nordic Mafia var ikke det første online mafiaspillet. Photoshop var ikke det første bildebehandlingsprogrammet. Ingen av disse hadde en original ide. Det eneste de gjorde var å gjennomføre den bedre enn sine konkurrenter. Jeg kommer faktisk ikke på noen suksesshistorier fra den digitale verden som dreier seg om noe nytt og annerledes.

r0bin's link fikset
Ideas are easy

Dine muligheter er egentlig å lære deg å lage ting selv, å finne finansiering eller i det minste å kunne bidra med noe mer enn en ide. I det siste tilfellet vil du ha større sjanse for å finne noen som vil være med på prosjektet. For de som kan lage sider vet hvor viktig gjennomføringen er, og de vil ikke gå inn i et likeverdig partnerskap hvor den ene parten har brukt en time på å tenke ut en ide, mens den andre parten binder seg til 500 timer utvikling.

TL;DR: Det er for mange folk med ideer i verden, og for lite folk som kan utføre dem.
Når du fyller 18 går du til banken å søk finansiering til å realiser din ide, overtaler du banken kan du få lån til å igjennomføre det du brenner for.
Tror du de største personene i forretnings verden bare satt på ideer og ventet på at en reddende engel skulle hjelpe dem med å realisere ideen? Slik er det dessverre ikke verden funker
Om du er så idèrik som du skal ha det til, så klarer du å tilegne edg mulighetene, finne de rette folka og lignende.

Om du virkelig har tro på idèen din, så er du ikke redd for å ta kontakt med folk som kan hjelpe deg, og får å si det sånn: Alle som har kommet seg opp her i verden har hat ståltro på idèen sin, de har aldri gitt opp. Selv om det har vært veldig mye jobb. Og er du redd for å jobbe, så kan jeg anbefale deg å legge dette prosejektet dødt, for å starte noe, tar litt mer enn et par timer uka, typ 6 - 8 timer pr dag, om ikke mer.

Mine tips til deg:

1) Start med å les bøker om gründere; eks på det er Bill Gates Donald Trump og så videre, gjerne også om norske "baroner" innenfor, næringslivet. Les og lær om hvordan de startet.

2) Les bøker om å skaffe kapital, investorer, regnskap, kompetanse og vekst. Les også om forretningsplaner og budsjett.

3) Sett opp en forståelig forretningsplan, hvor du skriver veldig detaljert og nøyaktig hvordan du vil at bedriften skal fungere, og hvordan du vil den skal vokse.

4) Undersøk markedet. Er det et stort behov for ditt produkt ?

5) Når alle disse punktene er gjort, og du sitter igjen med et positivt resultat, kan du legge fram dette for en(flere) potensiell(e) investor(er).

Og det viktigste av alt, om du ikke orker å jobbe for idèen din, dropp det.
Litt trist å se den negative vinklingen til flere i tråden.

Alle gode / framgangsrike produkter og løsninger kommer fra et eller annet hode som har sittet og pønsket det ut, OG hatt baller til å dra det et hakk videre. Ikke sjelden kommer strøm av motstand fra folk som ikke ser det geniale ved ideen - og lenger ute i realiseringsfasen, fra folk som ikke vil ha konkurransen eller unner deg suksessen.

Siden ingen har hørt hva ideene til Spock egentlig går ut på er det vel litt tynt grunnlag å uttale seg på? Etter måten han fremstiller det på kan det riktignok se ut som det bobler over både av kreti og pleti inni hodet hans, men hallo... du trenger ikke være så strukturert for å ha levedyktige ideer, mange selskap har andre til å ta seg av den biten.

Ta kontakt med Innovasjon Norge i alle fall, om de ikke har støtteordninger som dekker ditt område så vet de kanskje hvor du kan gå, og du kan kanskje få en faglig og taushetsbelagt vurdering av ideene dine.