Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1791
Det er veldig mange i det siste som har startet med linux (mange nye "nybegynner i linux" poster). Jeg syns det bare er litt rart at så mange tar i bruk linux (jeg tror at noen kanskje er litt fiendlige mot MS og tar i bruk linux bare fordi det ikke er MS). Jeg tok i bruk linux siden jeg har tenkt til å jobbe med data/programmering eller noe slikt og det hadde vært lurt å kunne noen andre os enn windows. Ikke bare det jeg liker tanken på åpen kildekode og et stort antall gratis programvare.

Hvorfor startet du med linux?
Sist endret av Arath.inc; 1. februar 2008 kl. 10:07.
Vel, fordi jeg kan gjøre hva faen jeg vil med det... Fjerne ubrukelige oppstarts moduler, etc som man IKKE kan med Windows... La oss si jeg ikke vil ha alt dette bullshittet Explorer multi-yber-hyper cpu&ram-usage driten,, så kan jeg bruke Blackbox som bruker maks 2mb minne! Genialt..

Åsså nevnte jeg ikke alle de supre gratis utviklingsverktøya.
Sist endret av Alexbleks; 1. februar 2008 kl. 10:23.
Jeg startet med linux for den dataen jeg hadde var så dårlig at den kun kunne kjøre win98 og det var ikke et alternativ
Det ser fett ut samtidig som det er brukervennlig og krever lite...
Edit: Jeg har prøvd ubuntu og kjører debian nå
Sist endret av bjørnar; 1. februar 2008 kl. 10:23.
Tusler litt med lunix fordi jeg hadde lyst å lære meg å drifte en enkel liten server til hjemmebruk for meg og mine kompiser, så, lysten til å lære er grunnen
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Alexbleks
Vel, fordi jeg kan gjøre hva faen jeg vil med det... Fjerne ubrukelige oppstarts moduler, etc som man IKKE kan med Windows... La oss si jeg ikke vil ha alt dette bullshittet Explorer multi-yber-hyper cpu&ram-usage driten,, så kan jeg bruke Blackbox som bruker maks 2mb minne! Genialt..

Åsså nevnte jeg ikke alle de supre gratis utviklingsverktøya.
Vis hele sitatet...
Jeg har overhodet ingenting mot at folk velger linux som operativsystem, men grunner som din, som at windows ikke duger. Det sier heller mer om din inkompentanse ovenfor Windows.
Nysgjerrighet, men jeg er såpass inkompetent at når jeg ikke får til multimediataster og diverse installasjoner begynner å mase om kryptiske dependencies, da går jeg alltid tilbake til xp. Har linux på serveren, og der funker det fint. Jeg er (ikke for å starte flamekrig) fortsatt av den formening om at Linux ikke er klar for desktop. Med det skal dere forstå at jeg ikke får det til å funke slik jeg vil ha det.

Bruker mandriva powerpack, men har vært innom ubuntu, fedora, suse, slack og arch (ho ho ho roadkill, husker du..)

Jeg kan også nevne at jeg personlig syns ikke systemkrav er noe argument lengre for å velge linux. Javel, 2 mb ram WOW, jeg har 2048 å ta av, så det kan jeg nok leve med.
Sist endret av Kanoner; 1. februar 2008 kl. 11:14. Grunn: Fordi jeg er en bitter cunt.
Tja, til å begynne med fordi det var interessant og anderledes.

Nå fordi det er av framtidig betydighet for IT-industrien og relevant for mitt yrke.
Sitat av z0p
Jeg har overhodet ingenting mot at folk velger linux som operativsystem, men grunner som din, som at windows ikke duger. Det sier heller mer om din inkompentanse ovenfor Windows.
Vis hele sitatet...
Ikke nok med det; det sier litt om hans inkompetanse innen datamaskiner generelt sett. Minnet er til for å brukes, hvilken nytte gjør 4GiB minne om man ikke får benytte seg av mer enn 2MiB? Uansett så bruker X minnet til skjermkortet, og ikke maskinminnet, sett at man har dedikert skjermkort selvsagt.

Selv må jeg si meg helt enig i Kanoner sin påstand. Linux er enda ikke klar for desktop-markedet, og det er enda et stykke igjen å gå, men på server/enterprise-markedet så er Linux et fullgodt operativsystem.
Jeg har alltid likt tankegangen bak kiss (Keep it simple stupid). Jeg holdt meg derfor til NT 4.0 fram til jeg byttet til Linux (Rundt 5-6 år siden). Jeg må si at jeg fremdeles foretrekker NT 4.0 framfor 2k eller xp, men det er en annen sak. Siden jeg liker ting som faller meg logisk i smak, som er enkelt og lite ressurskrevende, så bruker jeg også slackware med fluxbox.
Hvordan kan du påstå at linux ikke er klar for desktop? Det ar akkurat som slik med windows som med linux.. Det funker ikke slik du vil ha det med mindre du installerer de rette driverne, og setter det opp slik du vil ha det. Synes det er mer pes å sette opp en vista installasjon enn det er å sette opp nyeste ubuntu. Windows klarer ikke å autodetecte alle drivere, og på maskiner som jeg har måttet installere drivere på manuelt i Windows har jeg sett at linux har installert driverene automatisk. KDE 4.0 Er noe av det vakreste jeg vet, og wine har blitt såpass stabilisert at man ikke i stor grad kan bruke argumenter som "jeg trenger windows for å kjøre windows programmer". Jeg har fått til å kjøre alle windows programmene jeg trenger helt knirkefritt, pluss de spillene jeg har lyst på. Dette omfatter da rational rose uml, unreal tournament, cs 1.6 FM 2008, Red Alert og clue ordbok m.m. Jeg skal riktignok innrømme at å sette opp en sexy customized installasjon av enhver distro kan være tidkrevende, men man finner howtos til alt en ønsker. Gnome og KDE med vanlig oppsett er uansett mye flottere enn windows gui. Nå i dag tror jeg det heller er den gamle tanken om at linux er vanskelig som avskrekker mange fra å prøve det, når det slettes ikke er slik lenger. De fleste husker vel at windows og var vanskelig de første gangene, før man fikk satt seg inn i det. Du kan f.eks installere og sette opp en ubuntu installasjon knirkefritt uten å måtte skrive ett eneste komandosett i terminal.

Så til å svare på spørsmålet:
Jeg begynte med linux en gang for 5 år siden, fordi jeg var nyskjerrig å ville se hva det var. Jeg ble da hektet på mangelen av "brukervennlighet", altså at det ikke var noe; du får ikke lov å gjøre dette med systemet ditt, da det kan ta skade av det. Jeg liker at det er mye flott gratis software, og i den siste tiden at pakkesystemer sånn som apt fra debian har nermest blitt et must for at en distro skal bli akseptert. Dette sparer jo mye tid og arbeid.

Forøvrig kjører jeg ubuntu 7.10 med KDE 4.0 og compiz/beryl windowmanager med 3d. Kan trygt si at blåskjerm og uventede systemkrasj er historie for lenge siden.
Jeg begynte akkurat å bruke linux fordi jeg fikk meg en ny (gammel) pc og windowsmaskina mi BSOD'er hver halvtime... Jeg får ikke spilt spill eller scripta irc-klienten min (enda?), men det går fortere her på en maskin fra 2001 enn windows gjorde på den jeg kjøpte i sommer.. Bruker forøvrig ubuntu, men satser på å bruke terminal så mye som mulig så jeg raskt kan avansere til noe mer kryptisk. Man skal jo tross alt lære litt om operativsystemer og hardware når man bruker lunix.
Torrentflux sier jeg bare =D der kom linux inn i bildet.
Jeg begynnte å bruke linux av flere grunner, men den største var nok tanken på å utforske noe nytt, ellers liker jeg følgende konsepter:
  • Fleksibelt, Linux kan konfigureres og optimaliseres på en helt annen måte enn det du kan med tweaking av windows.
  • Gratis, Linux er jo som kjent OpenSource, som er et fantastisk konsept i og med at du faktisk har lov til å endre programvaren til slik du vil ha den.
  • Systemressurser, på den tiden jeg begynnte å bruke linux var ikke systemressurser sånn kjempe forskjellig, dog du klarte å drive maskinen bedre på linux enn på windows ved vanlig skrivebordsbruk, ihvertfall etter min mening.
Jeg startet å bruke det når jeg startet å jobbe i et firma som har rundt 100 servere som kjører Linux
Sitat av jejoha
Hvordan kan du påstå at linux ikke er klar for desktop? Det ar akkurat som slik med windows som med linux.. Det funker ikke slik du vil ha det med mindre du installerer de rette driverne, og setter det opp slik du vil ha det. Synes det er mer pes å sette opp en vista installasjon enn det er å sette opp nyeste ubuntu. Windows klarer ikke å autodetecte alle drivere, og på maskiner som jeg har måttet installere drivere på manuelt i Windows har jeg sett at linux har installert driverene automatisk. KDE 4.0 Er noe av det vakreste jeg vet, og wine har blitt såpass stabilisert at man ikke i stor grad kan bruke argumenter som "jeg trenger windows for å kjøre windows programmer". Jeg har fått til å kjøre alle windows programmene jeg trenger helt knirkefritt, pluss de spillene jeg har lyst på. Dette omfatter da rational rose uml, unreal tournament, cs 1.6 FM 2008, Red Alert og clue ordbok m.m. Jeg skal riktignok innrømme at å sette opp en sexy customized installasjon av enhver distro kan være tidkrevende, men man finner howtos til alt en ønsker. Gnome og KDE med vanlig oppsett er uansett mye flottere enn windows gui. Nå i dag tror jeg det heller er den gamle tanken om at linux er vanskelig som avskrekker mange fra å prøve det, når det slettes ikke er slik lenger. De fleste husker vel at windows og var vanskelig de første gangene, før man fikk satt seg inn i det. Du kan f.eks installere og sette opp en ubuntu installasjon knirkefritt uten å måtte skrive ett eneste komandosett i terminal.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår termologien "desktop". Er det ikke å gå litt rundt grøten at en bruker må installere Wine for å bruke brorparten av den programvaren som er produsert?

Personlig har jeg aldri vært borti ett tilfelle hvor ikke Windows har klart å boote. Det seg være eldgammel hardware eller top end rett fra fabrikk. I Linux så er dette ikke tilfelle med mindre du har nyere Intel-hardware. Windows skal ikke automatisk detektere alle drivere. Den bruker generiske drivere for å få systemet opp, så er det opp til brukeren og supplere drivere som følger med angitt hardware.

Blåskjerm og uventede systemkræsj er sagablott i Winodws. Det skjer rett og slett ikke. De siste årene så har jeg fått fler kernel panic i Linux enn blåskjerm i Windows.

Linux, slik det er i dag, har vært og vil fremdeles være et nisjeprodukt. Det er kun ett produkt som begynner å nærme seg desktop, og det er Ubuntu. Det er dog mange steg igjen.

Selv bruker jeg Windows XP som desktop og debian på samtlige servere. De siste ti årene har jeg kjørt Slackware, Gentoo, Red Hat, Debian, FreeBSD, Fedora og Ubuntu. Det eneste som har vært i nærheten klar til desktopmarkedet var Ubuntu, og det var på en Intel-only maskin. Du får si ifra når Ubuntu støtter standby og hibernate out-of-box på samtlige laptopper som er produsert!
Sist endret av Deezire; 1. februar 2008 kl. 13:22.
Jeg begynte med Linux fordi Windows kræsjet slik at jeg ikke kom inn i safemode en gang.
Akkurat nå bruker jeg Windows, som faktisk har holdt en måned uten BSOD (Det samme kan ikke sies om skole-PC-en).

Det er også fordi Linux er nyttig å kunne hvis jeg får en jobb relatert til det...

Dette var da før Compiz og vennene kom, og nå er det også et argument for meg å bytte tilbake til Linux igjen. Jeg er litt avhengig av Photoshop da, det er et lite problem.
Liten wakeup call: Svært få (la meg undrestreke: svært få!) bedrifter kjører noe som helst Linux. Man kan ikke selge et produkt som man i utgangspuktet ikke kan garantere for, slik man kan med Windows.

Selger du en løsning med Windows så garanterer Microsoft for at løsningen skal ha "så så" høy opptid etc. Det er kun Red Hat Enterprise Linux som er i nærheten av samme garantier.

Per dags dato så svært få som ansetter deg fordi du kan linux. Kanskje de ansetter deg for å programmere til Linux, men det er nødvendigvis ikke behov for store Linux-kunnskaper.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Blåskjerm og uventede systemkræsj er sagablott i Winodws. Det skjer rett og slett ikke. De siste årene så har jeg fått fler kernel panic i Linux enn blåskjerm i Windows.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si dette bunner i din kompetanse, på samme måte som du klager på nye linuxbrukere:
Jeg vil si at akkurat nå har jeg hakket mer kompetanse i linux, og kanskje det er derfor jeg ikke har sett mer enn 2 kernel panics, men et stort antall BSOD's, i løpet av livet mitt, og de to var min egen feil.


Sitat av Deezire
Liten wakeup call: Svært få (la meg undrestreke: svært få!) bedrifter kjører noe som helst Linux. Man kan ikke selge et produkt som man i utgangspuktet ikke kan garantere for, slik man kan med Windows.

Selger du en løsning med Windows så garanterer Microsoft for at løsningen skal ha "så så" høy opptid etc. Det er kun Red Hat Enterprise Linux som er i nærheten av samme garantier.

Per dags dato så svært få som ansetter deg fordi du kan linux. Kanskje de ansetter deg for å programmere til Linux, men det er nødvendigvis ikke behov for store Linux-kunnskaper.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, men i de tilfellene det faktisk kjøres linux og de har gått over til windows har de endt opp med å måtte ansette flere teknikere for å holde systemet oppe, de historiene går igjen mye blandt teknikere her i byen (trondheim).


I konklusjon: Greit, begge systemene har sine mangler, det sier jeg ikke noe på, men at linux er så dårlig og windows er så genialt som du skal ha det til er ikke en objektiv vinkel.
Sist endret av Dodecha; 9. februar 2008 kl. 15:01.
Sitat av Dodecha
I konklusjon: Greit, begge systemene har sine mangler, det sier jeg ikke noe på, men at linux er så dårlig og windows er så genialt som du skal ha det til er ikke en objektiv vinkel.
Vis hele sitatet...
Nå misforstår du meg med vilje. Det jeg vil frem til er at markedet i stor grad er avhengig av garantister. De bryr seg ikke om de må ha dobbelt så mange teknikere på stedet så lenge de har noen andre å skylde på hvis systemet går ned.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire
Nå misforstår du meg med vilje. Det jeg vil frem til er at markedet i stor grad er avhengig av garantister. De bryr seg ikke om de må ha dobbelt så mange teknikere på stedet så lenge de har noen andre å skylde på hvis systemet går ned.
Vis hele sitatet...
En del er avhengige av det, men du har både SuSE og Redhat som tilbyr slikt. I tillegg har du 3. parts levrandører som Linpro som tar seg av drifting. Så det er på plass. Og det kjem stadig meir av det.
Sitat av Arath.inc
Det er veldig mange i det siste som har startet med linux (mange nye "nybegynner i linux" poster). Jeg syns det bare er litt rart at så mange tar i bruk linux (jeg tror at noen kanskje er litt fiendlige mot MS og tar i bruk linux bare fordi det ikke er MS). Jeg tok i bruk linux siden jeg har tenkt til å jobbe med data/programmering eller noe slikt og det hadde vært lurt å kunne noen andre os enn windows. Ikke bare det jeg liker tanken på åpen kildekode og et stort antall gratis programvare.

Hvorfor startet du med linux?
Vis hele sitatet...
Det at folk er så fiendlige mot MS har blitt en trend. Det er normalt at så store selskap får en slik kritikk som de gjør.

Og svaret på posten din kan være at folk har fått opp øynene for Linux.
Linux har blitt bedre med årene, har mer og by på, blitt mer brukervennlig og for å ikke nevne Compiz Fusion..

Personlig er jeg Linuxfrelst, men har blitt hekta på Call of Duty4, så jeg bruker windows oftere enn jeg bruker Linux.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg har aldri opplevd noen hastighetsforbedring i Linux i forhold til Windows. Snarere tvert imot. De gangene jeg har installert Ubuntu Linux på denne maskina (som har blitt en del ganger) bare for kjedsomhetens skyld og fått alt til å tikke og gå, har bootuptid, programstartstid og generell ytelsesfølelse vært lavere enn det mitt halvmoddede Windows-system yter.

Beklager om dette ble litt OT, men folk må forstå at det er ingenting, under normal bruk, Linux kan gjøre som ikke Windows gjør minst like bra. Stabilitet? Ytelse? Alt dette koker rett og slett ned til ansvarlig bruk av maskina si. De fleste som sitter og sutrer over at Windows-maskinen deres har gått i stå har som oftest maskinen fylt til random med diverse ulumskheter.
Sist endret av ticks; 10. februar 2008 kl. 11:15.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
ticks: Feil. En Linuxinnstalasjon kan du fikse NØYAKTIG slik du selv vil. Det er ingenting i veien for å få et system du selv setter opp til å lande på 50, ja selv 5MB. Prøv å gjør dét med Windows du!
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Snakker vi memorybruk eller diskplass nå? Man kan lett, om man ønsker, strippe Windows ned til å bruke rundt 50mb minne etter bootup (services er nøkkelordet). Hvorfor man skulle ønske dette er en helt annen sak da ubrukt minne er bortkastet minne, og i disse tider hvor minne er så ekstremt billig ser jeg ingen grunn til å sitte å kjøre på 50mb når du har 2gb tilgjengelig.

Dette er forsåvidt også grunnen til at de litt mindre datakyndige fnyser over Windows Vista da de ser at det bruker 100% av minnet til enhver tid. Dette kalles SuperFetch, og er en veldig nyttig funksjon som laster inn programmer systemet tror du kommer til å bruke inn i minnet. De som mener at det er bedre med mye ledig minne har misforstått hele konseptet.
Sist endret av ticks; 10. februar 2008 kl. 11:22.
jeg bruker linux når, windowsen går til hælvete
Nå har jo gnu/linux hatt mye bedre minnehåndtering enn windows i mange år da. Det var jo først i vista at dette har blitt litt bedre.

Startet å bruke gnu/linux fordi jeg hadde lyst på forandringer, dritt lei av nagware og frihet. Orker ikke bruke tida mi på å lete gjennom tusenvis av programmer som ikke har noe å tilby. Driver ikke med videoredigering og spiller ikke så mye lenger heller, så da har jeg alt jeg trenger av programmer utenom at jeg booter xp en sjelden gang for å spille "windows spill". Det kommer flere å flere spill til gnu/linux om dagen. Synd det er mest fps da, da det ikke er favoritt sjangeren min akkurat. Men ting kommer til å endre seg uansett. Den store spill-plattformen har endret seg over årene. C64/128 > amiga > windows > linux (får håpe). Directx er bare enda en plattformavhengig lock-in mekanisme.

Ta et eksempel : Jeg har lyst på et bra brenneprogram. sudo pacman -S k3b. Har enda ikke sett noe brenneprogram som har vært i nærheten av k3b. Nero blir jo bare værre og værre for hver versjon som kommer. Faktisk så er linux versjonen av nero mye bedre, uten all den driten som ikke har bruk for.

Hvis jeg vil kan jeg bytte ut så godt som hele systemet uten en restart engang. Desktop modding er 1000 ganger så brukervennlig, for de som digger dette. 3 parts hack for å endre utseende hadde jeg ikke finni med i lenger. Det finnes enda ikke noe ordentlig virtuelle skrivebord for windows enda engang. Der er ihvertfall ikke brukervennlig med tanke på multitasking. 1 skrivebord til hver type oppgave er et must.

Ønsker ikke windows bort, men det gjør jeg ms sin markedsdominans. Men en fin ting er ihvertfall sikkert. At ALLE imperier faller til slutt Trenger ikke lese mye historie for bevis på dette.
Jeg har alltid likt å rote og grisle med programmer og og scripter uten å bli for seriøs. Jeg bruker det hver gang jeg skal laste ned noe og kjøre det på min 50" lcd skjerm ellers er det bare på gøy/rote og nedlastnings hastigheten er super høy med en gang
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Pyro_Killer
Jeg har alltid likt å rote og grisle med programmer og og scripter uten å bli for seriøs. Jeg bruker det hver gang jeg skal laste ned noe og kjøre det på min 50" lcd skjerm ellers er det bare på gøy/rote og nedlastnings hastigheten er super høy med en gang
Vis hele sitatet...
Hæ? Nedlastningshastighet er vel heller meget urelatert til hvilket operativsystem du bruker, om ikke Windows-systemet ditt er kludra med virus vel å merke.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
ticks: Jeg snakker om diskplass.
Jeg studerer IT på universitetsnivå. Slik jeg ser det går det ikke ann å ta en høyere IT-utdanning ved et av landets universiteter uten å bli påtvunget unix-systemer. Til det vi bruker det til er det ofte det eneste alternativet og.