Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 6948
Jesus lære sier vel ikke at homofili er en synd???
Det er i det gamle testamentet at fordømmelsen av homofile er nevnt, sammen med alle de andre fordømmelsene av ekteskap med søster, stemor, mor, kusine ol. Kirkens poeng er vel at de mener en ikke kan gi slipp på alt i gamle testamentet, og derfor er denne debatten så vanskelig. Påstanden om at fordi vi har en statskirke-ordning i Norge skal alle være med å bestemme hva kirken skal stå for, er mildest talt skremmende. Den sier enkelt og greit at religioner skal kunne dikteres av folk som ikke engang følger religionen, eller bare vil gjøre den lettere å følge. En diskusjon av statskirken er en annen sak. Hvorfor kristne har vanskelig for å endre på mer i sin kirke?

Sitat fra Johannes åpenbaring 22,18-19:

Jeg advarer hver og en som hører de profetiske ord i denne boken: Dersom noen legger noe til dette, da skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne boken; og dersom noen tar bort noe av ordene i denne profetboken, da skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og den hellige by, som det er skrevet i denne boken.

Btw Sot-Jo, det finnes ikke fakta i denne diskusjonen, da hele diskusjonen er en moralsk debatt som handler om verdier og etikk. Ergo er religion et like godt moralsk standpunkt som noe annet.
Sist endret av Drachir; 15. april 2008 kl. 20:00.
Sitat av Drachir
Påstanden om at fordi vi har en statskirke-ordning i Norge skal alle være med å bestemme hva kirken skal stå for, er mildest talt skremmende. Den sier enkelt og greit at religioner skal kunne dikteres av folk som ikke engang følger religionen, eller bare vil gjøre den lettere å følge.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, jeg innser at det jeg sa kan virke en smule korttenkt, men da er det jo betenkelig at vi har en statskirke i det hele tatt.



Sitat av Drachir
Btw Sot-Jo, det finnes ikke fakta i denne diskusjonen, da hele diskusjonen er en moralsk debatt som handler om verdier og etikk. Ergo er religion et like godt moralsk standpunkt som noe annet.
Vis hele sitatet...
Ja, sant nok, men å bygge sine egne moraler og verdier på eldgamle skrifter, det er jo ikke annet enn naivt.
Man kan forholde seg til "virkeligheten" og bygge moral og verdier på erfaringer, eller man kan bygge moral og verdier på Guds ord. Sier ikke at førstnevnte nødvendigvis fører med seg en god moral, men det er da virkelig en bedre start enn å svelge røverhistorier uten så mye som et snev av kritisk sans.


Glemte å føye til det du sier under Drachir, men der er vi iallefall enige.
Beklager offtopic, jeg ble bare revet med.
Sist endret av Sot-Jo; 15. april 2008 kl. 20:31.
Her ender vi bare på den klassiske religions diskusjonen som har pågått i uminnelige tider mellom kristne og ateister, og som historien viser oss, kommer vi nok ikke til noen konklusjon her. Derfor foreslåt jeg at vi slutter med denne diskusjonen nå, slik at vi slipper å ta en runde med argumentasjon for hvorvidt Gud eksisterer eller ei...

La oss heller i så fall komme tilbake til diskusjonen om en kjønnsnøytral eksteskapslov
Sist endret av Drachir; 15. april 2008 kl. 20:25.
Sitat av mr_eff
Bah. Skjenkebevilgning gir meg rett, men ikke plikt, til å selge alkohol, men hvis jeg nekter å servere f.eks. en jøde, bare fordi han er jøde, så er det diskriminering. Samme greia. Du kan ikke tilby en tjeneste, og så nekte noen, bare pga. rase, religion, eller seksuell legning. Spesielt ikke som en statlig institusjon.
Vis hele sitatet...
Religiøse organisasjoner kan. Kirka har i dag visse regler for vigsel, blant annet så krever de at minst en av de som skal gifte seg er kristen(usikker på om de krever medlemskap). Kirka er i sin fulle rett til å ikke vie homofile når den tid kommer, men jeg regner med at prester som Gelius kommer til å vie homofile uansett hva kirkerådet kommer frem til.
Sitat av Drachir
Vel, nå er den største delen av jordens befolkning religiøse, så begrunnelsen om at religion ikke holder som argument faller på sin egen urimelighet...
Pirinsippet med statskriken er ikke at flertallet skal bestemme hva kirken står for, da hadde det bare vært helt latterlig
Vis hele sitatet...
men skal allikevel noe som religion bestemme over hele verden? religion er årsaken til flere kriger (bl.a.), og resten burde jo da si seg selv. religion er noe man tror på og får en "kraft" fra, ikke noe som skal bestemme hvordan mennesker skal fungere på jorden.
Sist endret av flashback; 15. april 2008 kl. 21:08.
Slik som du fremstiller det flashback, viker det som om religionen er et eget ondt dyr som lever på jorden og styrer saker og ting, men religionens makt kommer rett og slett fra summen av religiøse mennesker. Det at religion er grunnen til mange kriger er et mye brukt argument, men saken er vel at religion ofte bare ble brukt som en unnskyldning for kriger som nok hadde forekommet likevel. Dessuten vil menneskenes feil ikke sverte religionen, for det er menneskenes udåder. De fleste religioner har sett med leveregler for sine troende, og det er bare naturlig for dem å følge disse om de faktisk er troende.

Men som sagt, jeg ønsker ikke å ta en religions diskusjon.

Et synspunkt basert på din kristne tro vil være like etisk forsvarlig som et hvilket som helst annet synspunkt. tross alt vil din egen moral være formet av samfunnet du har levd i, samt noen andre genetiske faktorer.
Sitat av Drachir
Jesus lære sier vel ikke at homofili er en synd???
Det er i det gamle testamentet at fordømmelsen av homofile er nevnt
Vis hele sitatet...
Et raskt google søk gir ihvertfall et sted i nye testamentet der homofili fordømmes (http://www.religioustolerance.org/hom_bibc.htm).
Jeg er egentlig imot hele statskirken, men jeg kan forstå at kristne ikke vil ha homofili i sine kirker når bibelen fordømmer det. Noe jeg ikke forstår er at homofile i det hele tatt er interessert i å vies kristent når den samme religionen fordømmer dem, men dem om det.
Sist endret av rune420; 15. april 2008 kl. 22:36.
Sitat av slashdot
Så du har ikkje fått med deg at det eksisterer ulike skuler innen all religion, der enkelte velger ei totalt bokstavtro tolkning av bibelen (i.e stein utro kvinner, ikkje sitt der ei urein kvinne har vore etc etc) til dei religiøse som tar bibelen som ei rettesnor, og tolker den ut fra tida den var skreven i?

Og kvifor finst det protestanter, katolikker, mormonarar, you name it, om det er så enkelt som at alle som er frelst er kristne...?
Vis hele sitatet...
Mormonerne er ikke kristne. De regnes som en egen gruppe på lik linje med Jehovas Vitner. Hvorfor det finnes så mange rettninger og lærer? Det svarer du ganske enkelt på selv; fordi ulike folk leser ting ulikt. I all hovedsak dreier det seg om filleting i mine øyne. Fakta er at blant kristne er det langt i fra kontroversielt og tro på det Bibelen forteller oss - uansett hvilken menighet du hører til.

Homoseksuell praksis er synd, og ekteskapet er mellom mannen og kvinnen. Dette er soleklare eksempler på hvor Bibelen er klar i sin tale. La meg dog understreke at homoseksuell praksis ikke er noe verre eller bedre enn eksempelvis onani, begjær, sex uten for ekteskap osv. Synd er synd. Ingen er syndfri, derfor måtte Jesus dø på korset for oss slik at hver den som tror på han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Sitat av Sot-Jo
Kan du utdype nøyktig hvor og hvordan Jesu lære er klar på disse punktene. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg er interresert i å høre det fra deg.
Vis hele sitatet...
Flere henvisninger i tråden. Dessuten gir Google deg de svarene du søker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikita
Mormonerne er ikke kristne. De regnes som en egen gruppe på lik linje med Jehovas Vitner. Hvorfor det finnes så mange rettninger og lærer? Det svarer du ganske enkelt på selv; fordi ulike folk leser ting ulikt. I all hovedsak dreier det seg om filleting i mine øyne. Fakta er at blant kristne er det langt i fra kontroversielt og tro på det Bibelen forteller oss - uansett hvilken menighet du hører til.
Vis hele sitatet...
Atte. Hæ? Er ikkje mormonarar, "The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints", kristne? Dei hevdar det sjølv, og dei har jesus i det fulle namnet sitt. Jehovas vitner er vel også kristne?

Blant statskyrkja sine medlemmer trur eg det i dag er ekstremt kontroversielt å med bibelen i hand hevde at en bør steine kvinner som har vore utro... Ekstremt som i at 99.5% hadde vore ueinige med deg.
Sitat av slashdot
Atte. Hæ? Er ikkje mormonarar, "The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints", kristne? Dei hevdar det sjølv, og dei har jesus i det fulle namnet sitt. Jehovas vitner er vel også kristne?

Blant statskyrkja sine medlemmer trur eg det i dag er ekstremt kontroversielt å med bibelen i hand hevde at en bør steine kvinner som har vore utro... Ekstremt som i at 99.5% hadde vore ueinige med deg.
Vis hele sitatet...
Nei, Jehovas Vitner og Mormonere regnes ikke som kristne av "ekte kristne". Jehovas Vitner distanserer jo seg fra oss andre ved å kalle oss Babylons horer blant annet. Mormonerene bygger sin teologi i stor grad på en åpenbaring til Joseph Smith.

EDIT: "Ekte kristne" som i bibeltro kristne.
Sist endret av nikita; 15. april 2008 kl. 23:04.
Sitat av nikita
Nei, Jehovas Vitner og Mormonere regnes ikke som kristne av "ekte kristne". Jehovas Vitner distanserer jo seg fra oss andre ved å kalle oss Babylons horer blant annet. Mormonerene bygger sin teologi i stor grad på en åpenbaring til Joseph Smith.

EDIT: "Ekte kristne" som i bibeltro kristne.
Vis hele sitatet...
Hadde vært spennende om du fortalte hvor bibeltro man må være for at man skal være "ekte kristen". Må man tro ordrett på alt i bibelen, eller holder det med villkårlige utvalg av de mange tekstene?
Mormonere har flere bøker i tillegg til Bibelen, som kommer fra profetene. De har alltid en profet, som er likestilt med Jesus.

Joseph Smith var bare den første.
Mormonere mener at de, om de spiller korta sine rett, ender opp i det høyeste av de forskjellige nivåene av himler, og at de selv blir guder, med sine egen planet å forvalte.

Det strider mot det de fleste "vanlige" kristne tror i alle fall.
Sitat av Sot-Jo
Hadde vært spennende om du fortalte hvor bibeltro man må være for at man skal være "ekte kristen". Må man tro ordrett på alt i bibelen, eller holder det med villkårlige utvalg av de mange tekstene?
Vis hele sitatet...
Man må bekjenne Jesu lære, erkjenne sine synder, be om tilgivelse og invitere Jesus i sitt hjerte.

Dog tror jeg vet at jeg vet hva du har i tankene. Tar jeg ikke feil sikter du mer eller mindre indirekte til tekstene i GT som er av litt sær karakter? Dette er lovtekster, men disse gjaldt bare for jødene.

Det er de ti bud som er viktige for kristne i dag, så er de dypere beskrevet i NT gjennom ligninger og historier.

Sitat av LazySunday
Mormonere har flere bøker i tillegg til Bibelen, som kommer fra profetene. De har alltid en profet, som er likestilt med Jesus.

Joseph Smith var bare den første.
Mormonere mener at de, om de spiller korta sine rett, ender opp i det høyeste av de forskjellige nivåene av himler, og at de selv blir guder, med sine egen planet å forvalte.

Det strider mot det de fleste "vanlige" kristne tror i alle fall.
Vis hele sitatet...
Grovt oppsummert, ja.
Bare mennesker med fanatiske tendenser vil kunne tro på at man kan basere sine moralske valg på en bok hvor homofili er uakseptabelt og "en styggedom", hvor steining og voldtekt er guds vilje.

Det kan godt hende det er rasistiske mennesker ute i verden som virkelig tror at man kan bedømme hvor mye en person er verdt eller hvor god han\hun er pga hudfargen. Akkurat som det finnes religiøse mennesker som virkelig tror at homofili er noe forferdelige greier, djevelens verk.
Den eneste forskjellen mellom dem er at den religiøse personen påberoper seg religiøs frihet.
Moralsk sett er det ingen forskjell, begge to velger av egen fri vilje å diskriminere andre pga idiotiske årsaker.

Nå er det selvfølgelig også religiøse mennesker, f.eks kristne som ikke mener at det er noe galt med homofili. Personlig tror og håper jeg at dette gjelder for flertallet av folk, hvertfall innen kristendommen.

Men jeg har problemer, som nevnt tidligere i at man kan "shoppe" etter de delene av bibelen man syntes har bra moral, og forkaste de man syntes har dårlig moral. Det er ikke noe galt i det, bare bra at de viser at de kan tenke selv, men det blir et definisjonsproblem. Enten tror man at bibelen er gud`s ( ja, liten forbokstav med vilje) ord, ufeilbart og står ovenfor alle jordlige lover, eller så stemmer ikke noe av det.

Når du velger ut deler av bibelen sånn som det så du henter du ikke de moralske verdiene dine fra bibelen, du bruker din egen sans for rett og galt, din EGEN moral, til å bestemme hvilke deler av bibelen som du liker og ikke liker. Dette kalles livsfilosofi, ikke religion.
Hvem bryr seg? Vi er alle født med et dyrisk, JA, vi ER dyr. Pattedyr for å være eksakt.

Vi har vært polygamistiske i fortiden, hvorfor skal vi la oss styre av noe så dumt, usansynlig og hodeløst som religion?

Polygamisme FTW. Og folk kan gjøre som dem selv vil, så lenge ikke homofile drar ann på meg, har jeg null imot dem.
Neutral Good
Mith's Avatar
Almighty:
Herre min hatt, når skal folk forstå at det å være kristen ikke handler om å følge bibelen til punkt og prikke? Det står klart og tydelig at gud skapte mennesket med fri vilje og da må man vel for faen kunne tolke bibelen som man vil?
Det er veldig veldig få, antageligvis ingen, som følger bibelen til punkt å prikke, betyr det at ingen er kristne i dine øyne? Selv om du ikke tror på alt du leser, betyr det at alt er feil?
Hvis du ikke forstår at det her handler om kristne verdier, som er bygget på bla. bibelen og så bearbeidet i 2000 år, så er det lite håp for deg.
Tror du ikke kultur og religion utvikler seg med tiden?
Joda, det er bra de ikke følger bibelen til punkt og prikke, som jeg kansje ikke var tydelig nok på. Det motsatte er fundamentalisme, og det tror jeg ikke noen er tjent med.

Men dette handler ikke om tolkning, det står ganske så tydelige og detaljerte historier om forferdelige hendelser og handlinger som blir fremstilt som moralske i bibelen. Du kan velge å ignorere dem, og det bør man, men å påstå at man kan "tolke" det annerledes blir litt å ignorere det faktum at mye av stoffet i bibelen er rett og slett forkastelig.

Sånn jeg tenker, hvis man virkelig tror at bibelen er guds ord så burde man vel kunne følge det blindt, i og med at gud er alfa og omega osv, noe de fleste heldigvis ikke ser ut til å tro.

Men prinsippet står fast, bibelen er ikke den eneste kilden til moralske verdier, (Selv om jeg ikke skal legge lokk på at deler av bibelen har veldig gode moralske poeng, og har hatt en meget positiv virkning på utviklingen av etikk\moralisme gjennom historien) noe det tydeligvis er for de menneskene som har noe imot homofili ikke pga homofile mennesker gjør noe andre noe vondt eller skaper problemer, men utelukkende pga det står i bibelen at det er galt.

Edit: leif
Sist endret av Almighty; 30. mai 2008 kl. 09:18.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Almighty
Men prinsippet står fast, bibelen er ikke den eneste kilden til moralske verdier, (Selv om jeg ikke skal legge lokk på at deler av bibelen har veldig gode moralske poeng, og har hatt en meget positiv virkning på utviklingen av etikk\moralisme gjennom historien) noe det tydeligvis er for de menneskene som har noe imot homofili ikke pga homofile mennesker gjør noe andre noe vondt eller skaper problemer, men utelukkende pga det står i bibelen at det er galt.

Edit: leif
Vis hele sitatet...
Poenget er at jo at veldig få er i mot at homofile skal få gifte seg pga. at det står i bibelen. De er imot homofile ekteskap pga. prestene, menighetene, klokkere, ja stort sett alle mektige personer i kirken, er i mot det. Så lenge det kristne samfunnet er i mot homofile ekteskap, så vil de som tviler være i mot og de må jo ha ett argument og gjemme seg bak, "Det står i bibelen." Selv om de kanskje aldri har sett det selv, så er det dette de er lært opp til og tro og mene.

Man kan ikke forvente at hvem som helst skal henvise til kilder og skrifter for å forsvare et åndelig valg man har tatt. Det er opp til prestene og lederne. Da kan de si det de mener også får man enten godta det som kristen, ellers så får man ta det opp innad i kirken og prøve å forandre systemet.
Det at kirken er ett gubbevelde som aldri har vært særlig begeistret for forandring hjelper ikke på, men du skal ikke se bort fra at det i løpet av ikke alt for mange år skjer en forandring her også. Bare vent, det tar litt tid å forandre eldgamle tradisjoner og menneskesyn.

Oppsummert; Slutt å klag på hver enkelt kristen, klag på kirken som setter standarden for hva man skal tro og mene. Det viser seg i religion at hvis de på toppen snur så følger de under etter.
Sist endret av Mith; 30. mai 2008 kl. 09:38.
Dette skal hovedsaklig gå på sak og ikke person, helt enig. Det er selve kirken, og dens ledelse som har ført historien ned hele den veien vi har gått for å slippe å miste makt. Samtidig har samfunnets moralske normer utviklet seg videre til tross for all sabotasje fra kirken, og det er et meget positivt sunnhetstegn i min mening.

Men når det gjelder valg som den enkelte tar, så kan jeg ikke gå med på å frikjenne den enkelte totalt.

Kirken må ta sin del av skylden, men når man kommer ned til et visst nivå så er hver enkelt ansvarlig for sine egne moralske valg. Hvis en person velger å mene at et annet menneske er mindre verdt pga de liker "feil" kjønn så er det fra mitt ståsted uakseptabelt. Jeg nekter å godta slik oppførsel basert på at noen folk i kapper, prestekrager osv ikke evner å sympatisere med mennesker som ikke har gjort noe som helst galt.

Merk at dette bare gjelder dem som måtte mene at homofili er en synd.
Sist endret av Almighty; 30. mai 2008 kl. 10:22.
Neutral Good
Mith's Avatar
Så lenge de bare mener at det er en synd og ikke gjør noe annet enn å mene det så må de da få lov til det. Det er like straffbart for en kristne å diskriminere som det er for nynazister, poenget er at man fint kan nekte å vie en homoseksuell, like fult som man kan nekte negre å bli med i vigrid. De kan derimot ikke oppfordre til aksjoner mot nevnte grupper.

Jeg mener heller ikke at kristne ikke er ansvarlig for hva de velger å tro på så lenge de følger ordre, men jeg mener det er for mye forlangt å sette enhver kristen til veggs å spørre hva de mener om homoseksuelle rett til å gifte seg. Det er ikke det at så mange er mot eller for, det er bare det at mange ikke bryr seg, eller er likegyldig til spørsmålet. Når de da gang på gang blir dratt inn i en diskusjon de egentlig ikke mener så mye om er det lettvint å dra den gamle leksa om at det står i bibelen.
Utifra dette kan man da få inntrykk av at hele de kristne samfunnet består av gamle damer og menn som hater homoer og fargefjernsyn. Fakta er vel at den gjennomsnittlig kristne nordmann ikke bryr seg så mye om det er mannlig eller kvinnelig prest eller hvem de tilbringer tiden med utenfor kirken, så lenge han/hun kan døpe barn, konfirmere ungdom, gifte voksne og gravlegge døde på tradisjonelt vis.
Sist endret av Mith; 30. mai 2008 kl. 10:52.
Almighty har definnitivt et godt poeng, Mith også. Men mht tolkning av bibelen, så quoter jeg meg selv:
Før Darwin og folka var bibelen faktisk nøkkelen til sannhet, men etter Darwins og andre forskeres oppdagelser handlet religion mer og mer om tro enn en absolutt, upåviselig sannhet.

DERFOR er det at så mange forskjellige kristne mennesker - siden bibelen nå mer og mer konverters mot en tro, snarere enn upåviselig sannhet, kan man jo tolke bilbelen hvordan man vil!

Derfor: man kan kalle seg kristen selv om man ikke slavisk følger bibelen - men da kan man ikke påstå at man er imot homofili fordi bibelen sier det; man må si at man er i mot homofili fordi at *jeg har tolket bibelen slik*.

Sier man "at bibelen sier det" må man også regne med hva annet bibelen sier. Som selvfølgelig er umulig i dagens samfunn. Mao: å si "at bibelen sier det" er ikke en tillstrekkelig unskyldning for å være mot homofili, då må man påpeke at dette er noe denne personen har tolket seg fram til og valgt selv.

Edit: vil også påpeke at jeg tror at grunnen til at folk tolker bibelen på den måten er ingen ringere enn samfundet rundt oss.
Vis hele sitatet...
Enough said.
Sitat av Mith
Så lenge de bare mener at det er en synd og ikke gjør noe annet enn å mene det så må de da få lov til det. Det er like straffbart for en kristne å diskriminere som det er for nynazister, poenget er at man fint kan nekte å vie en homoseksuell, like fult som man kan nekte negre å bli med i vigrid. De kan derimot ikke oppfordre til aksjoner mot nevnte grupper.
Vis hele sitatet...
Et latterlig ureflektert utsagn. Norge har en statskirke. Så lenge vi har det har ikke kirken rett til å kjøre på som Islam eller Vigrid, de må faktisk forholde seg til menneskerettigheter og likeverd i tillegg til sine egne meninger.

Dersom de ønsker å kunne diskriminere på grunnlag som strider mot menneskerettighetene må de først sekulariseres og stå på egne ben. Først da kan man si at "de får lov til det", enda det er primitivt, hetafult, diskriminrende og generelt sett helt på trynet.
Sist endret av Elefanten; 30. mai 2008 kl. 10:55.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Joachimsen
Sier man "at bibelen sier det" må man også regne med hva annet bibelen sier. Som selvfølgelig er umulig i dagens samfunn. Mao: å si "at bibelen sier det" er ikke en tillstrekkelig unskyldning for å være mot homofili, då må man påpeke at dette er noe denne personen har tolket seg fram til og valgt selv.
Vis hele sitatet...
Nei, man må ikke påpeke det, siden det er kirken og trossamfunnet som en helhet som har tolket at homofili er styggedom.
Sitat av Mith
Nei, man må ikke påpeke det, siden det er kirken og trossamfunnet som en helhet som har tolket at homofili er styggedom.
Vis hele sitatet...
Ja akkurat, kirken og trossamfundet har tolket den slik. Derfor hjelper det ikke å si "at bibelen sier det", da må de som sagt innrømme at det er deres tolkning, noe de aller færreste gjør. Derfor er dette høyst urellevant.
Sist endret av Joachimsen; 30. mai 2008 kl. 10:58.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Elefanten
Et latterlig ureflektert utsagn. Norge har en statskirke. Så lenge vi har det har ikke kirken rett til å kjøre på som Islam eller Vigrid, de må faktisk forholde seg til menneskerettigheter og likeverd i tillegg til sine egne meninger.

Dersom de ønsker å kunne diskriminere på grunnlag som strider mot menneskerettighetene må de først sekulariseres og stå på egne ben. Først da kan man si at "de får lov til det", enda det er primitivt, hetafult, diskriminrende og generelt sett helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Nei, da må du vel ta det opp med staten da, siden det er de som ansvarlige for hva statskirken gjør. Så lenge Kultur- og kirkedepartementet har sagt at det å vie homofile får kirken bestemme selv så ligger den saken død. Det er ikke slik at kirke/stat må splittes for at kirken skal kunne få ta egne avgjørelser.
At du mener det burde splittes for å kunne rettferdiggjøre diskriminering forandrer ingenting.
Forskjellen vil da være at den norske kirke er diskriminere pga. seksuell legning, ikke staten. Dessuten er vel ikke det å gifte seg en menneskerett?

http://no.wikipedia.org/wiki/Statskirke
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd...e.html?id=1218
Sitat av Mith
Nei, da må du vel ta det opp med staten da, siden det er de som ansvarlige for hva statskirken gjør. Så lenge Kultur- og kirkedepartementet har sagt at det å vie homofile får kirken bestemme selv så ligger den saken død. Det er ikke slik at kirke/stat må splittes for at kirken skal kunne få ta egne avgjørelser.
At du mener det burde splittes for å kunne rettferdiggjøre diskriminering forandrer ingenting.
Forskjellen vil da være at den norske kirke er diskriminere pga. seksuell legning, ikke staten. Dessuten er vel ikke det å gifte seg en menneskerett?

http://no.wikipedia.org/wiki/Statskirke
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd...e.html?id=1218
Vis hele sitatet...
Det å ha en stat som gir klarsignal for diskriminering på grunnlag av seksuell legning er i mine øyne ikke "verdens beste land å bo i" verdig. Det er nettopp dette jeg reagerer på og synes er på trynet.

Hadde de derimot vært en "privat" selvfinansiert klubb hadde jeg ikke greid å gi mer faen. Men når man har statskirke og de fleste betaler skatt til denne bør de også representere de verdiene vi har i det øvrige samfunnet.

Selvfølgelig er det ikke snakk om å godta hva som helst, men i denne saken er det bibelske grunnlaget for å diskriminere homofile så utrolig vagt. I mine øyne er ikke noen personers subjektive tolkninger av 0,01% av bibelen grunnlag nok til å sette likestillint til side.

EDIT, svar til det om menneskerettighetene: Det er ikke en menneskerett å gifte seg, men jeg mener å huske at det er en menneskerett å ikke skulle diskrimineres pga seksuell legning? Vel det er nettopp det dette er. Derfor ble det nevnt.
Sist endret av Elefanten; 30. mai 2008 kl. 11:29.
ikke bare vier de all sin tid til dette,de går i tog med norske flagg gjennom byen for å få fram saken sin...jeg gikk bak dette toget i et mot-tog...masse glitter å stas +YMCA på full guffe...
disse folka er sprø,jeg har diskutert med flere av dem og det eneste de kan si er ting som "det er unaturlig" eller "jeg mener det er feil" og hvis jeg da svarer med feks: men hvorfor bryr du deg? tenk hvis noen skulle nekte deg å gifte deg med den du elsker,hva ville du gjort da? og da bare går de... ganske spesielt egentlig...de fleste som faktisk gidder å dra ned i byen med flyers pleier også å gidde å i det minste prøve å forsvare det de stårfor,men ikke disse folka nei.
Neutral Good
Mith's Avatar
Vel i følge http://en.wikipedia.org/wiki/Univers...f_Human_Rights så er det en menneskerett å få lov å gifte seg, men ingen menneskerett å få gifte seg i kirka. Siden kirka ikke har enerett på å vie folk i Norge så bryter det ikke med menneskeretten. Det er ingen punkter det som sier at man ikke har rett til å diskriminere. Det står derimot at man ikke kan diskriminere på de punktene som står nevnt i menneskerettighetserklæringen. Altså, det er en menneskerett å gifte seg uavhengig av seksuell legning.
Litt ot men men.
Nå var det ikke om vi skulle ha statskirke her i landet eller ikke vi diskuterte og det har egentlig ikke noe med felles ekteskapslov å gjøre, siden kirken uansett står fritt til å velge hvem de skal vie. Det kommer den til å kunne velge også etter at stat og kirke skilles i 2009. Hvordan det blir med finansiering til kirken da er ikke helt bestemt enda.

Bare for å få klarhet i det. Jeg er hverken kristen eller mot felles ekteskapslov. Ikke er jeg særlig fan av statskirken heller, men det irritere meg at folk ikke ser hva det faktisk betyr for kirken og trossamfunn ellers om de blir tvunget av staten til å gjøre noe de ikke mener er rett.
Sist endret av Mith; 30. mai 2008 kl. 11:55.
Sitat av Mith
Det er ingen punkter det som sier at man ikke har rett til å diskriminere.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith
Det er like straffbart for en kristne å diskriminere som det er for nynazister, poenget er at man fint kan nekte å vie en homoseksuell, like fult som man kan nekte negre å bli med i vigrid.
Vis hele sitatet...

For meg virker argumentasjon av denne typen helt absurd, jeg er ikke intressert i å diskutere om man teknisk sett har lov til å diskriminere folk. Jeg ser heller ikke motivasjonen din for å forsvare kirkens rett til å diskriminere og se ned på andre mennesker.

Du kan være så forstående du bare vil, men fra mitt ståsted er enhver diskrimerende person en idiot, uavhengig av lovgivningen.
Sist endret av Almighty; 30. mai 2008 kl. 12:05.
Hadde vært fint om folk kunne lære seg hvordan Bibelen blir tolket i kristendommen.
Dette er metoden som blir lært vekk på teologiske seminarer i Norge: http://da.wikipedia.org/wiki/Historisk-kritisk_metode http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_criticism

Slik tolker katolikkene: http://www.newadvent.org/cathen/05692b.htm

Litt om syn på lovene: http://en.wikipedia.org/wiki/Biblica...n_Christianity

----

En vanlig definisjon av hvem som er kristne, er å se hvem som bekjenner seg til trosbekjennelsen (den nikenske, den apostoliske eller den athanasianske.) http://no.wikipedia.org/wiki/Trosbekjennelse

Å komme dragende med at alle som er frelst må tolke bibelen bokstavlig er latterlig.
Sist endret av snegler; 30. mai 2008 kl. 12:17.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Almighty
For meg virker argumentasjon av denne typen helt absurd, jeg er ikke intressert i å diskutere om man teknisk sett har lov til å diskriminere folk. Jeg ser heller ikke motivasjonen din for å forsvare kirkens rett til å diskriminere og se ned på andre mennesker.

Du kan være så forstående du bare vil, men fra mitt ståsted er enhver diskrimerende person en idiot, uavhengig av lovgivningen.
Vis hele sitatet...
Da må jeg få tilføye at jeg ikke har noe særlig interesse av å diskutere med noen som ikke ser at andre kan ha ett annet livssyn en seg selv. Det er per min definisjon idiotisk å ikke kunne se saken fra to sider. Det å ikke vie hvem som helst er en mulighet trossamfunn skal få lov til å ha, det mener tydeligvis staten og det mener de som har greie på dette.
Du skal ikke klage på at muslimer blir fornærmet over at man tegner Muhammed? Det strider jo mot ett annet viktig punkt i den vestlige verden.

Det er jo ikke slik at kirken nekter homofile å være kristne, de bare vil ikke vie dem.
De homofile får gifte seg, med alle rettigheter det medfølger. Da ser jeg ikke noe problem i at noen velger å ikke vie dem.
Sist endret av Mith; 30. mai 2008 kl. 12:22.
Så lenge kirken er under staten, skal det være likt for alle. Prester som nekter å vie homofile bør tvinges til å gå av midlertidig eller permanent. Meningen med vielser er å la mennesker avgi et hellig løfte om å holde sammen igjennom gode og dårlige dager til døden skiller dem ad. Det er et kjærlighetensløfte, det har ingenting med legning å gjøre.
Vet ikke om den var myntet på meg snegler, men jeg mener ikke det. Som jeg har nevnt 3 ganger er de fleste kristne fornuftige nok til å ikke tolke bibelen bokstavlig, hvertfall ikke deler av den.

Og Mith, jeg har ikke noen problemer med at andre har et annet livssyn, men jeg har et problem med det fåtallet av personer som tar et valg om å mene at homofili er en synd, eller bare at homofile er mindre verdt osv osv. De får ta ansvar for det valget, sånn er det bare.

Jeg har i alle fall ingen aksept for det, og det er et valg jeg tar helt bevisst og tar fullstendig ansvar for. Hvis du vil dømme meg for det så er det fritt fram.
Sist endret av Almighty; 30. mai 2008 kl. 12:32.
Sitat av Dr_Alzheimer
Skjønner godt poenget ditt Petter Pan, og det er vel også derfor de færreste moderate kristne leser bibelen i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
For å si det sånn Dr_Alzheimer, så tror jeg ikke du vet noe som helst om kristendommen, og tviler i grunn på at du egentlig kan kalle deg en kristen, slik som du oppfører deg. Du kaller folk som leser bibelen for fudamentalister, og mener at å være imot kjønnsnøytral ekteskapslov er fudamentalistene?

Vær vennlig å slutte å prøve å svare for kristne når du ikke har kristne holdninger engang.

Kristne er ikke imot partnerskapslov eller at homofile skal ha like juridiske rettigheter, men vi er ikke for at homofile skal få inngå et ekteskap på lik linje med heterofile. Ekteskapet mener vi er en hellig instans hvor mann og kvinne lover seg selv til hverandre foran Gud. Det er derfor vi også gifter oss i kirken. Det er bare et lite skritt i retningen mot at homofile skal få gifte seg i kirken, adoptere barn og få assistert befruktning. Dette er en familieoppbygning kristne er imot. Mener dere seriøst at det ikke skal få lov å være imot dette? Hvorfor er dere imot at man skal få ha flere enn èn kone? Dere har jo gjort opp en mening om at dette er galt, har dere ikke? På samme måte som dere "blander dere inn i det", ønsker ikke vi at ekteskapet skal bli utvannet og for alle mulige kombinasjoner.

Hvis dere ser i folkeavstemninger på nettet om hva folk selv mener, så ser dere at det er langt fra bare kristne som er imot denne loven. Denne loven var et lite forslag som ble trykket gjennom på et landsmøte for AP, og har gått alle mulige snarveier som finnes i dette systemet vårt. Nå skal den til høring, og det virker som om folk tror dette er noe som er "ferdig" og kommer til å tre i kraft snart. Vel, det er bare et forslag, og dette er vi imot. De som har fremmet dette har skreket høyere enn alle andre, og det virker derfor som om dette er noe som har brei politisk støtte. Så hvorfor skriver dere alle som om det er en minoritet som er IMOT, når det er FOR-siden som er minoriteten her. Tviler sterkt på at dere kan tro at det bare er de kristne som vil beskytte ekteskapet når over 50% svarer nei på meningsmålinger. Det er nok ikke mer enn 10-15% kristne i dette landet, og derfor blir det litt merkelig når dere snakker som om det er vi som "styrer landet".
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Almighty
Og Mith, jeg har ikke noen problemer med at andre har et annet livssyn, men jeg har et problem med det fåtallet av personer som tar et valg om å mene at homofili er en synd, eller bare at homofile er mindre verdt osv osv. De får ta ansvar for det valget, sånn er det bare.

Jeg har i alle fall ingen aksept for det, og det er et valg jeg tar helt bevisst og tar fullstendig ansvar for. Hvis du vil dømme meg for det så er det fritt fram.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier om deg er at du tydeligvis ikke forstår at det tar tid å endre holdninger og synspunkter på noe som er såpass viktig som ekteskap for en religion. Det er fortsatt forbundet med synd å ha sex før ekteskapet, men det er mange år siden det ble sosialt akseptert ellers i samfunnet, det samme gjelder for de fleste kristne verdier. De er på gli med ting tar tid.
Det er som sagt ingen, eller hvertfall veldig få som mener at homofile er mindre verdt. Jeg har heller ingen tro på at de som sitter å bestemmer hvilken retning den norske kirke skal ta mener at homofile er styggedommen selv.
Jeg tror likegreit vi kan være enige om å være uenige Mith.

Du har rett i at de etiske normene i et samfunn endres over tid, termen er vel Moral zeitgeist.

Men fra mitt ståsted handler det samtidig om å være i stand til å sympatisere med et annet menneske, og ikke nødvendigvis dømme dem som om de skulle ha gjort noe galt. Og hvorfor skulle de nekte dem å gifte seg på lik linje med alle andre hvis det ikke var fordi de blir sett på som mindre verdt? Da holder det ikke med en "jammen det står her at du ikke er like bra som oss andre". Alle burde behandle hverandre utifra de valgene man gjør, ikke de forutsetningene man er blitt gitt.



Og Matthiesen, hvis Dr. Almzheimer klarer å trekke ut de gode moralske verdiene fra bibelen som er viktige for ham, og samtidig klarer å sympatisere med andre mennesker så burde du kansje vurdere å holde munn og feie for egen dør før du kritiserer andre. Du forsvarer din rett til å ta hele bibelen bokstavlig, men ikke hans rett til å bruke sin egen dømmekraft når det gjelder egne moralske valg?

Det finnes så utrolig mange gode moraler i bibelen, å akseptere og kansje til og med være vennlig med syndere. Da må man nesten spørre seg, er du imot homofilt ekteskap fordi det står i bibelen, eller fordi du velger å fokusere på de delene av bibelen som gjør heterofile så mye bedre?
Sist endret av Almighty; 30. mai 2008 kl. 13:13.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Almighty
Jeg tror likegreit vi kan være enige om å være uenige Mith.

Du har rett i at de etiske normene i et samfunn endres over tid, termen er vel Moral zeitgeist.

Men fra mitt ståsted handler det samtidig om å være i stand til å sympatisere med et annet menneske, og ikke nødvendigvis dømme dem som om de skulle ha gjort noe galt. Og hvorfor skulle de nekte dem å gifte seg på lik linje med alle andre hvis det ikke var fordi de blir sett på som mindre verdt? Da holder det ikke med en "jammen det står her at du ikke er like bra som oss andre". Alle burde behandle hverandre utifra de valgene man gjør, ikke de forutsetningene man er blitt gitt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, men du må forstå det at i bibelen står det det at det er feil at to menn ligger med hverandre, det står ikke at de er mindre verdt om de gjør det. Det står at de er en synd, ikke at det nødvendigvis sender deg rett til helvetet. Problemet er at hvis homofili er en synd så skal det kunne helbredes. Frels oss fra synden. Det er da selvfølgelig ikke fakta ettersom homofili er en legning og det er noe man ikke kan forandre. Siden alle mennesker er syndere så betyr ikke det at homofile er mindre verdt enn andre syndere, det er bare det at de ikke kan "frelses" som andre syndere.
Dette vet folk i dag, selv kristne er med på den tankegangen (at homofili er en legning, ikke en synd). Derfor er det da bare ett spørsmål om tid før innser at det kanskje ikke er så farlig og at de da igjen innser at de kanskje kan få gifte seg.

Dette er noe kirken må jobbe for å få til og det blir veldig feil om staten skulle legge seg opp i diskusjonen. Det som derimot er viktig er at staten går foran med ett godt eksempel og gir de homofile de samme rettighetene som alle andre.
Det går sakte og sikkert den veien ja. Vesten er på god vei mot sekularisering, og med det vil nok de etiske normene bli mer fleksible.

Det beste hadde nok vært om kirken gikk gjennom denne forrandringen uten hjelp, men det gjenstår å se hvor stor motstanden blir og hvor stor viljen i folk flest er for å presse på.

Men med fare for å virke kranglesyk, kirken nekter ikke å gifte den gjennomsnittlige synderen, jeg mistenker at det handler om noe litt nærmere respekt. De homofile velger å leve åpent og offentlig i strid med bibelen, og de etiske normene begynner å forrandre seg til deres fordel, kansje det er stoltheten som er såret her?
Sitat av Matthiesen
Kristne er ikke imot partnerskapslov eller at homofile skal ha like juridiske rettigheter, men vi er ikke for at homofile skal få inngå et ekteskap på lik linje med heterofile.
Vis hele sitatet...
De fleste kristne var mot partnerskapsloven når den kom. At de ikke kjemper mot den i dag er vel mer et pragmatisk symptom enn at de er for den.

Sitat av Matthiesen
Ekteskapet mener vi er en hellig instans hvor mann og kvinne lover seg selv til hverandre foran Gud. Det er derfor vi også gifter oss i kirken. Det er bare et lite skritt i retningen mot at homofile skal få gifte seg i kirken, adoptere barn og få assistert befruktning. Dette er en familieoppbygning kristne er imot. Mener dere seriøst at det ikke skal få lov å være imot dette?
Vis hele sitatet...
Dere skal gjerne få være imot det for min del, og dere skal gjerne få nekte homofile å gifte seg i kirkene deres. Men det virker som om de fleste kristne tror at ekteskap bare kan bli inngått i kirka og foran Gud. Dere er klar over at det er mulig å gifte seg borgerlig, humanistisk, muslimsk også videre? Kristne har ikke monopol på ekteskap, så det er litt frekt at dere forsøker å tvinge alle andre til å leve etter deres religion. Og det er enda frekkere at dere forsøker å diktere andres familiestruktur.

Sitat av Matthiesen
Hvorfor er dere imot at man skal få ha flere enn èn kone? Dere har jo gjort opp en mening om at dette er galt, har dere ikke? På samme måte som dere "blander dere inn i det", ønsker ikke vi at ekteskapet skal bli utvannet og for alle mulige kombinasjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ingen motforestillinger mot at folk som ønsker det skal få leve i forpliktende polygame forhold.

Sitat av Matthiesen
Hvis dere ser i folkeavstemninger på nettet om hva folk selv mener, så ser dere at det er langt fra bare kristne som er imot denne loven.
Vis hele sitatet...
Folkeavstemminger på nettet? Har du hatt statistikk på skolen? Ekte meningsmålinger viser flertall for den nye ekteskapsloven.

Sitat av Matthiesen
Denne loven var et lite forslag som ble trykket gjennom på et landsmøte for AP, og har gått alle mulige snarveier som finnes i dette systemet vårt. Nå skal den til høring, og det virker som om folk tror dette er noe som er "ferdig" og kommer til å tre i kraft snart. Vel, det er bare et forslag, og dette er vi imot. De som har fremmet dette har skreket høyere enn alle andre, og det virker derfor som om dette er noe som har brei politisk støtte. Så hvorfor skriver dere alle som om det er en minoritet som er IMOT, når det er FOR-siden som er minoriteten her. Tviler sterkt på at dere kan tro at det bare er de kristne som vil beskytte ekteskapet når over 50% svarer nei på meningsmålinger. Det er nok ikke mer enn 10-15% kristne i dette landet, og derfor blir det litt merkelig når dere snakker som om det er vi som "styrer landet".
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Det har vært en lang kamp som først førte til partnerskapsloven og som nå blir kronet med seier 11. juni når stortinget behandler innstillingen fra familie- og kulturkommiteen. den går ikke ut til høring nå, den har vært ute til høring, alle som har villet har fått levere innsigelser g det har blitt gjort enkelte forandringer. I dag er det klart flertall for loven i stortinget, bare FrP og KrF går imot, samt enkeltpersoner i de andre partiene. Med litt flaks så trer loven i kraft ved årsskiftet. Så dette er en "done deal".

Gratulerer til alle homofile og lesbiske!
[QUOTE
Dr.Alzheimer skrev:

Milligan: Helt enig i at homofile ikke akkurat bidrar til befolkningsvektsen her til lands, men kan vi egentlig tvinge folk til det?QUOTE]


følte jeg bare måtte quote denna fikk ikke med meg hva han andre skrev helt, men vil bare føye til at det er av liten betydning om de ikke bidrar til beforkningsveksten (sikter ikke til deg her dr. alzheimer, men det han \ hun andre skrev.

vi har jo tross alt smiths venner i Norge også, og de kutter ikke akkurat befolkningsveksten noe særlig :P 14 barn og sånt.

så det veier opp mot hverandre

ellers et bra tema, "støtter" homofilt eksteskap selv, eller, jeg har egentlig ingen formening, fordi (som du sa) at kjærlighet er sterkest, og det viktigste for et menneske (psykisk that is)

er kristen selv, og synes at å henge seg opp i slike ting blir det samme som slik noen muslimer holder på (terroristene som bruker kanskje en setning her og der fra sin hellige bok, og forvrenger det til at hellig krig er støttet av Gud etc.)

sånt blir bare snevert og dumt !

-tommen
Sitat av Almighty
Og Matthiesen, hvis Dr. Almzheimer klarer å trekke ut de gode moralske verdiene fra bibelen som er viktige for ham, og samtidig klarer å sympatisere med andre mennesker så burde du kansje vurdere å holde munn og feie for egen dør før du kritiserer andre. Du forsvarer din rett til å ta hele bibelen bokstavlig, men ikke hans rett til å bruke sin egen dømmekraft når det gjelder egne moralske valg?

Det finnes så utrolig mange gode moraler i bibelen, å akseptere og kansje til og med være vennlig med syndere. Da må man nesten spørre seg, er du imot homofilt ekteskap fordi det står i bibelen, eller fordi du velger å fokusere på de delene av bibelen som gjør heterofile så mye bedre?
Vis hele sitatet...
La meg svare på det slik: Det å trekke ut gode moralske verdier fra bibelen gjør ikke noen til kristen. Jeg dømmer absolutt ingen ved å mene at ekteskapet skal være mellom kvinne og mann. Jeg har ikke sagt noe som helst om at noen er mindre verd, for det mener ingen heller. Hvor vanskelig for det er det å forstå at for oss kristne, er det som står i bibelen Guds ord? Hvordan kan du mene at vi skal "se vekk fra" ting som er blitt vanlige i denne tiden vi lever i, men som omtales i bibelen? Det virker som om du egentlig tror at man skal velge og vrake innenfor en religion, og lage sin egen. Vel, det er helt ubrukelig tankegang av deg.

For å si det sånn: Jeg kan ta hele denne diskusjonen uten å blande inn livvsyn i det hele tatt. Men når folk begynner å si helt merkelige ting om kristendommen, så tar jeg opp den diskusjonen. For meg er det ikke et problem i det hele tatt å diskutere en kjønnsnøytral ekteskapslov uten å blande inn tro.
Sitat av Matthiesen
Kristne er ikke imot partnerskapslov eller at homofile skal ha like juridiske rettigheter, men vi er ikke for at homofile skal få inngå et ekteskap på lik linje med heterofile. Ekteskapet mener vi er en hellig instans hvor mann og kvinne lover seg selv til hverandre foran Gud. Det er derfor vi også gifter oss i kirken. Det er bare et lite skritt i retningen mot at homofile skal få gifte seg i kirken, adoptere barn og få assistert befruktning. Dette er en familieoppbygning kristne er imot.
Vis hele sitatet...
Du bruker bibelen som kilde for argumenter for å forklare hvorfor homofile ikke bør kunne stifte familier på lik linje med heterofile, samtidig som du er sur pga jeg drar livssyn inn i debatten?

Og jeg vil samtidig påstå at det er ganske ubrukelig tankegang av deg å skulle nekte folk nøyaktig de samme rettighetene basert på samling foreldede eventyr. Men hver sin smak.
Sist endret av Almighty; 30. mai 2008 kl. 15:29.
Sitat av commie
Det du sa, var så oppstykket..
Vis hele sitatet...
Ønsker ikke å bli stemplet som noen forkjemper for dette her, men jeg ville i grunn bare stille meg på riktig side av dette, den siden jeg støtter.

For å først ta det med internettavstemningseksempelet. Ja, det var litt banalt, og jeg viste bare til det lille eksempelet som var tidligere i tråden. Så får vi se i løpet av sommeren hvem som hadde rett om hva "folket" egentlig mener. Har nok studert mer statistikk enn deg, selv om det ikke virket slik med den vrien. Rent objektivt sett tror jeg faktisk det blir stoppet. Vi får se. Å diskutere med slike som deg (med det mener jeg at du er åpen for alt, så lenge folk føler seg vel med sitt eget valg) er veldig vanskelig. Vi er direkte uenig i hvordan vi skal bygge samfunnet, og jeg respekterer deg for det. Jeg har ikke noe problem med å forstå at du kan mene det, men jeg kjøper likevel ingen av argumentene mot at samfunnet skal danne sine lover og regler om slike emner.

Jeg personlig er ingen deltaker i denne debatten (offentlig), og har i grunn ikke engasjert meg i det hele tatt. Tingen er at jeg mener at det blir for dumt at hele denne tråden ble om hvor idiotisk de som var imot var. Jeg står ved mine synspunkter på dette, og synes det er merkelig at kristne som mener dette blir stemplet som diskriminerende.

Du sier at man kan gifte seg utenfor kirken. Selvfølgelig. Jeg er jo ikke helt blåst, og du trenger ikke å fremstille meg som idiot ved den herseteknikken der. Poenget er jo at når de først får loven slik, så vil neste steg gå over til å ville vies i kirken.

Sitat av Almighty
Du bruker bibelen som kilde for argumenter for å forklare hvorfor homofile ikke bør kunne stifte familier på lik linje med heterofile, samtidig som du er sur pga jeg drar livssyn inn i debatten? [img]images/smilies/confused.gif[/img]

Og jeg vil samtidig påstå at det er ganske ubrukelig tankegang av deg å skulle nekte folk nøyaktig de samme rettighetene basert på samling foreldede eventyr. Men hver sin smak. Og jeg vil samtidig påstå at det er ganske ubrukelig tankegang av deg å skulle nekte folk nøyaktig de samme rettighetene basert på samling foreldede eventyr. Men hver sin smak.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg sier dette er jo at de som er imot lovforslaget kommer med rasjonelle argumenter og lar i grunn religion være utenfor debatten. Hvorfor tror du en av de mest liberale landene i verden, Frankrike, stemte imot denne loven i sitt land. Det var ingen kristen fløy i regjeringen som stoppet det. Det var en rasjonell debatt som førte til det.

Takk for at du kaller min tro for et eventyr. Utrolig åpenhjertet av deg, og du er virkelig den i denne debatten som beskytter folk for diskriminering.
Sist endret av Matthiesen; 30. mai 2008 kl. 15:37.
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg tok også til ordet for motstandere av ekteskapslove pga. folk tydeligvis ikke klarer å se saken fra de kristnes side. Er som sagt veldig for homofiles rettigheter, men føler jeg har argumentert veldig på "feil" side i forhold til det jeg faktisk mener selv. Eller hvertfall forsvart andres rett til å mene noe jeg ikke mener.
Kristne er de nye emokidsa i denne saken i den forstand at det tydeligvis er lov å hetse, peke, le, og generelt latterliggjøre personer som mener noe annet enn at homofile skal få lov til å gifte seg i kirka.
Det ødelegger en god debatt om felles ekteskapslov.
Sist endret av Mith; 30. mai 2008 kl. 15:43.
Sitat av Matthiesen
Det virker som om du egentlig tror at man skal velge og vrake innenfor en religion, og lage sin egen. Vel, det er helt ubrukelig tankegang av deg.
Vis hele sitatet...
Beklager om du føler deg støtt, men det er nå engang min mening om saken, akkurat som du har dine meninger, uten at vi blir enige.

Ble litt irritert når du bastant påstår at tankegangen min er ubrukelig fordi jeg mener at man skal kunne ha sin egen filosofi, bestemme sine egne prinsipper, istedet for å være bundet til et bestemt regelverk.

Tror ikke vi klarer å bli enige uansett, men det virker som om du tror jeg misliker deg som person basert på at du er kristen, men det gjør jeg altså ikke, det blir for enkelt. Jeg er i stand til å mislike et valg du gjør, uten at jeg må hate deg som person. Jeg ser på det som en prinsippsak.
Sist endret av Almighty; 30. mai 2008 kl. 15:45.
Først av alt, beklager om jeg har plassert deg i en fundamentalistbås eller noe slikt, det er ikke min intensjon.

Sitat av Matthiesen
For å først ta det med internettavstemningseksempelet. Ja, det var litt banalt, og jeg viste bare til det lille eksempelet som var tidligere i tråden. Så får vi se i løpet av sommeren hvem som hadde rett om hva "folket" egentlig mener. Har nok studert mer statistikk enn deg, selv om det ikke virket slik med den vrien. Rent objektivt sett tror jeg faktisk det blir stoppet. Vi får se. Å diskutere med slike som deg (med det mener jeg at du er åpen for alt, så lenge folk føler seg vel med sitt eget valg) er veldig vanskelig. Vi er direkte uenig i hvordan vi skal bygge samfunnet, og jeg respekterer deg for det. Jeg har ikke noe problem med å forstå at du kan mene det, men jeg kjøper likevel ingen av argumentene mot at samfunnet skal danne sine lover og regler om slike emner.
Vis hele sitatet...
En meningsmåling før valget, opprinnelig publisert i Klassekampen, viste at 63% er for en kjønnsnøytral ekteskapslov. Jeg husker ikke hvilket byrå det var som utførte den, men det er nå så. Objektivt sett så vill loven gå gjennom 11. juni. SV, AP, Høyre og Venstre er for, SP har fristilt sine medlemmer og KrF og FrP er imot. Per i dag er det flertall i Stortinget for loven. Jeg tviler på at dette forandrer seg til 11. juni.

Sitat av Matthiesen
Jeg personlig er ingen deltaker i denne debatten (offentlig), og har i grunn ikke engasjert meg i det hele tatt. Tingen er at jeg mener at det blir for dumt at hele denne tråden ble om hvor idiotisk de som var imot var. Jeg står ved mine synspunkter på dette, og synes det er merkelig at kristne som mener dette blir stemplet som diskriminerende.
Vis hele sitatet...
I praksis så ER det diskriminerende. Homofile blir nektet juridiske rettigheter. Det er greit nok om religiøse ønsker å diskriminere homofile i sine trossamfunn. Jeg synes det er rimelig arkaisk, men det er ikke min sak. jeg har ikke store problemer med det før religiøse forsøker å tvinge alle til å følge deres bok.

Sitat av Matthiesen
Du sier at man kan gifte seg utenfor kirken. Selvfølgelig. Jeg er jo ikke helt blåst, og du trenger ikke å fremstille meg som idiot ved den herseteknikken der. Poenget er jo at når de først får loven slik, så vil neste steg gå over til å ville vies i kirken.
Vis hele sitatet...
Det er greit nok, men det er ikke et argument mot en kjønnsnøytral ekteskapslov. Kirka og andre trossamfunn får selv ta denne kampen innad når den tid kommer. Statskirka står riktignok i en spesiell situasjon siden rundt 80% av befolkningen er medlemmer der og det er ei statskirke med svært varierende teologi blant prestene, men de er altså fri til å selv ta denne avgjørelsen når den tid kommer.
▼ ... over en uke senere ... ▼

Dagbladet gratulerer med ny ekteskapslov - Endelig er det slutt på diskrimineringen av homofil kjærlighet.


jess... case closed!
Elsk hvem du vil, gift deg med hvem du vil... peace.

:3
Homofile må da for faen få lov til å gjøre hva de vil. De har ikke gjort meg noe og de er som regelt som alle andre. Folk som tolker bibelen sterkt er folk som heller skulle ha vært undertrygt, ikke homofile.
Dette var hyggelig Tipper noen folk ble skikkelig forbanna også, men det er bare morro.