Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2185
Hallo.


Fant tilfeldigvis et kort som står Fødselsnummer, Navn og noen annen informasjon på. Kan jeg gjøre noe med dette? Hypotetisk sett, jeg har ikke tenkt å fucke med livet til noen.

Men er det noe interessant jeg kan gjøre?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Forsikring og telefon er vel det jeg kommer på i farten.
Søk opp personen, si du har funnet kortet hans og lever det tilbake.
Pleier du ikke få en godgjørelse hvis du leverer inn kortet?
Jeg fikk ivertfall noen 100-lapper ekstra på kontoen min etter at jeg leverte inn et visa kort jeg fant en gang.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Du kan ikke gjøre så mye med bare et fødsels- og personnummer, såvidt jeg vet. De fleste trenger vel litt mer identifikasjon enn det?
Alle fødselsnummerene ligger allerede offentlig viss en bare gidder å ringe folkeopplysningen elns. Så lenge du har navn og adresse på personen er det visst ikke noe stress, sa en foreleser jeg hadde på skolen.

Eneste du kan bruke fødselsnummeret til er å finne ut om du har riktig person (Kan være fler som heter Thomas Jensen), om det er gutt eller jente(Partall var jente, oddetall var gutt) og selvfølgelig alderen til personen =)
Du kan lage nytt bank-kort med et bibliotek-kort og fødselsnummer som stemmer overens.

Da jeg skulle lage visa-kortet mitt hadde jeg ikke ID, men det holdt med fødselsnr og et bibliotekkort med navnet mitt på.

Og om du har ID på at DU er en annen kan du sikkert gjøre sinnsykt mye kødd.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
utallige eksempler på folk som har tatt over personalia med bare fødselsnummer og litt velvilje.. tatt opp lån, kredittkort, osv. i andres navn.
Du kan gå å kjøpe en telefon grisebillig med abbo i personens navn... skjer veldig ofte.