Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4890
Noen som vet hva som er den høyeste fart et utrykningskjøretøy kan kjøre ?
er det krise så tar de vel freser på det de vil. Jeg tror hvertfall det. iom at jeg har sett politibilder suse forbi nabolaget mitt i urovekkende stor fart.
de kjører ikke fortere enn at det er ikke er en fare for seg selv eller sine omgivelser
men de har lov til å kjøre hvor fort de vil om de må :P
Enhver utrykning går på politimannes skjønn, så når han føler at det ikke er forsvarlig mer så avbryter han. ( Ikke at det skjer så ofte)
Trådstarter
16 0
Men klarer ikke tru at en ambulanser kommer i 22o km/t pga. at di har en livstruende skadd person i bilen
Mener du hvor fort bilene kan gå?

Svaret ligger i å finne ut hvilken bil det er de bruker for så å finne topfarten til den bilen.

Det interessant er jo om de trimmer bilene eller ikke.

Så på discovery at sykebiler lages av et spesielt materiale slik at de skal bli lette nok til å nå stor fart, selv med alt utstyret i. Så sykebiler blir ivertfall i mange tilfeller produsert som sykebiler.

Men ellers blir vel dette lagt ut på anbud hos forskjellige bilprodusenter.
Sitat av Huskey
Mener hvor fort di HAR LOV å kjøre
Trudde at di kun hadde lov å kjøre i ca 140 km/t.
Vis hele sitatet...
Dersom de er under utrykkning kan du kjøre så fort det er forsvarlig. Det kan være 20 km/t eller 180. Når de ikke er under utrykkning har de _ikke_ lov til å kjøre fortere enn vanlige fartsgrenser.
Jeg vet om folk som har kjørt over 200km/t og snuten var fremdeles på dem. Så over 200km/t

Så fort politibilen går.
Sist endret av eL Bohondo; 12. juni 2008 kl. 18:54.
Ifølge mine kilder så skal utryknings kjøretøy ikke holde mer enn 160km/t. Det er da i teorien. I praksis så vet jeg ikke hvordan folk gjør det.
§ 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m.

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.
Vis hele sitatet...

MEN de skal følge

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vis hele sitatet...
Politibiler =)


EDIT: Skriveleif
Sist endret av Lanjelin; 12. juni 2008 kl. 19:11.
En artikkel fra tidlig i 2007 sier politiet har bestilt 600 wolkswagen passat. Og at de nlir standar de neste 3 år.

Artikkel her
En halvgammel freak sier at mange av gromvolvoene er trimmet av brede på norspeed og når muligens 250 km/t. Så kommer det an på tjenestemennenes vurdering av situasjon, den skjer der og da..
Da jeg lagde fotoreportasje fra en nattepatrulje var det to ganger vi lå rrundt 230-240 km/h. Dette var 2006 Volvo V70 med 5T-motor, og noe attåt. Bredt i svingen lå de også
Dette med at politiet kan kjøre så fort om dem må: Hvem skiller grenser for at man må? Er for eksempel en som har kjørt 10 km\t over fartsgrensen grunn nok til å kjøre så fort som mulig? Eller hva om en spaner vet om en narkotikaleveranse, og må kjøre ganske heftig for å nå frem til vedkommende går av et tog f.eks?

Jeg tror egentlig ikke politiet bryr seg så mye om lover og regler når det gjelder dette. Dem peiser på å kjører som dem vil for å gjøre jobben sin.
Å kjøre 10 km/t over fartsgrensa er ikke farlig, men når noen prøver å stikke av er det andre lover som også har blitt brudt. Politiet vil i alle tilfeller kjøre så fort de selv synes er ansvarlig. Dette fører nok til at de på natten med like trafikk og flate strekninger gir god gass. Et spørsmål til her: Om politiet rykker ut til en temmelig liten sak, d.v.s en sak de ikke føler behov for å kommer lynraskt fram til, og dermed ikke bruker sirene/blålys. Har de da lov å bryte fartsgrensene? Jeg tror ikke det, men er jammen ikke 100 % sikker.
Jeg tror de drar på og gjør litt det de vil, tror uansett ikke snuten står og hanker inn sine egne biler i radarkontroller. Å ringe inn og rapportere at en politibil kjører 10kmt over fartsgrensen tror jeg ikke fører til noe særlig heller.

Noe jeg dog lurer på er hva som skjer når en politibil løser ut en fotoboks? Hva skjer med boten?
Jeg tror at alle registreringsnummer som politiet har på sine biler er registrert i en database, og dersom fotoboksen tar bilder av noen av disse, skjer det ikke mer enn at bildet lagres.

Edit: er jo seff ikke sikker, men synes noe slikt hørtes fornuftig ut.
Sist endret av illuSiOn^; 12. juni 2008 kl. 20:55.
Sitat av MannY
Noe jeg dog lurer på er hva som skjer når en politibil løser ut en fotoboks? Hva skjer med boten?
Vis hele sitatet...

Om politiet blir knipset i 150 i en 70 sone bør de ha en jævla god grunn! De får nok ikke bot, men om de gjør det unødvendig så får de nok refs eller mer straff.

Det er ikke sånn at politiet kan behandle bilene sine som et leketøy om d kjeder seg på jobb. Politiet er nok av de som kjører mest forsiktig i trafikken, de skal jo gå forran med et godt eksempel.

Unntaket er selvsagt om de er under uttrykning, men som sagt tidligere så skal selv dette gjøres så forsvarlig som mulig. Og i mange tilfeller er nok det mest forsvarlige å ta skiltnr, å melde det inn.
Poltiet her omkring har bare lov til å holde 120, da dette er det som er regnet som maks forsvarlig fart på veiene våre, som absolutt ikke er de beste noen har sett.
Tok utrykningslappen vinteren 2007. Politiet/Brann og ambulandsen har så og si ingen begrensninger på hvor fort de kan kjøre. Det var en del paragrafer i vtrl. man kan bryte, men husker ikke hvilke her og nå. Ta kontakt med Norsk Utrykningsforum (de som holder utrykningskurs), da tenker jeg du finner svar.

Kontaktinfo: http://www.nuf.as/
Kjenner ein som kjørte fra ein politibil, han hadde politibilen i ræva ganske lenge, og det var VELDIG uforsvarlig kjøring fra både politi og han som kjørte fra. De hadde mange nesten ulykker på traffikerte veier i nesten 200 km/t, men så når avstikker passerte 200 km/t stoppa politiet og snudde..
Han hadde jo seff politiet på døra dagen etter, og hevdet at han ikkje kjørte bilen. Han nektet jo seff å si hvem som "lånte" bilen hans, men vet ikkje kordan det gjikk, om han ble dømt eller noe. Kjenner han ikkje så veldig godt
Vet ikke hvilke rutiner politiet har, men på ambulanse har man kun lov til å bryte fartsgrensene når man kjører blått, da er det en vurdering hvor fort man skal kjøre etter hva slags situasjon det er, ingen øvre hastighetsgrense som jeg har fått med meg i alle fall.

Blåser man forbi en fotoboks under utrykning får man etter en tid tilsendt forespørsel om hva utrykningen gjaldt, evt. skaffe en erklering fra den legen som rekvirerte turen.
Andre ganger igjen hører man ingen ting.

Det blir som oftest til at man bremser ned foran boksene for å slippe papirarbeide.
De fleste ambulanser går ikke så fort, og de må uansett bremse ned når de skal stikke inn med nåler og sprøyter.
Men de gode gammle røde/hvite ambulansene går helt opp i 160km/t på flat strekkning

Annyway... Hva slags spørsmål er det om hvor fort et utrykkningskjøretøy har lov til å kjøre?
De har ikke lov til å bryte fartsgrensa om de skal på Shell for å kjøpe seg pølse.
Og de får ikke bot om de velger å ligge i 200km/t med en blødende mann baki, eller på vei til et hus som brenner.
Anbulansene imponerer meg i alle fall ikke.

Jeg stod å ventet på en samtidig som jeg hadde AMK på øret fordi personen jeg forsøkte å holde liv i nektet å samarbeide. AMK fortalte meg med gjevne mellomrom hvor langt ambulansen var kommet og på et strekke som jeg bruker 20 minutter med bil, uten å bryter fartsgrensen nevneverdig brukte de 15.

Jeg hadde faktisk forventet mer. Men så kan det være jeg var litt stresset i situasjonen også da. Jeg har i grunn ikke regnet ut hvor fort ambulansen kan ha kjørt, men det kan umulig være veldig mye over fartsgrensen...
Sitat av Huskey
Noen som vet hva som er den høyeste fart et utrykningskjøretøy kan kjøre ?
Vis hele sitatet...
Hmm. Noen som vet hvor lang en bok er?
Vel, alle som sier fartsgrenser her må nesten ha feil da sykehus helikoptere går rimelig mye fortere enn 120 -160.
Personlig har jeg sett politibil i 120 bortover et boligfelt etter en lettsykkel, plutselig gikk det så fort at polisen avbrøt. Innrømte senere for lokalavisa at dekjørte i 120..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Politibilene er sjelden helt ordinære, rent motormessig. De har ofte bedre bremser, flere hk, og div annet småstæsj som gjør at bilen er trygg å kjøre fort med, samt at den kommer lettere opp i høyere hastigheter.

Dette sies på grunnlag av at min far er politi, og at jeg nettopp var oppe og spurte han.
Ja litt mer kildehenvisning, litt mindre caps-lock, samt noen tanker om teori og praksis hadde gjort seg.

Jeg er med på at de ikke skal bruke sirene i tunell (logisk?) og vet at alt skjer på skjønn. Det er ihvertfall det jeg har erfart. Sikkert flere her inne som kjenner noen, eller selv har hatt politi på hjul i over 160.

Og jeg tror nok ambulansesjåføren og bryter den grensen, om han har vei og motor til det, og personen baki bilen holder på å krepere..

Men det må og sies at jeg vet om tilfeller der politi har avbrutt forfølgelse når bilen de jaktet slo av alle lys i høy fart, men under 160. Dog tror jeg ikke det skjer for ofte..

Edit : Innlegget jeg svarte til ble slettet mens jeg skrev, lar det allikevel stå..
Sist endret av pidget; 26. november 2008 kl. 00:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alle kan kjøre for fort om dei kan vise til nødvergeparagrafen. Kort sagt fastslår den at om fordelane ved et lovbrudd overstiger skaden, så er det ikkje lenger et lovbrudd. Det er fastslått som rettspraksis at det er lov å råkjøre, i privatbilen din, om du t.d. må få nokon på sjukehus.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=300283

Kor fort ein har lov til å kjøre under forskjellige forhold, ved å henvise til nødvergeparagrafen, vil variere etter forholda. Er det dagslys, ekstremt lite trafikk, og tørre veier kan en nok trakke rimelig hardt på om situasjonen krever det. Om det er +3 grader, is og mørke kan en ikkje trakke spesielt mykje på antar eg.

Sjølv om utrykningskjøretøy har ein meir generell tillatelse enn nødvergeparagrafen, kan dei også påberope seg nødverge om nødvendig, så eg tviler på at det er ei grense på 160 - om forholda ligg til rette for det, og dei vurderer meir enn 160 som forsvarlig og nødvendig, så kan dei vise til, og antakeleg vinne fram, med nødverge.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Alle kan kjøre for fort om dei kan vise til nødvergeparagrafen. Kort sagt fastslår den at om fordelane ved et lovbrudd overstiger skaden, så er det ikkje lenger et lovbrudd. Det er fastslått som rettspraksis at det er lov å råkjøre, i privatbilen din, om du t.d. må få nokon på sjukehus.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=300283

Kor fort ein har lov til å kjøre under forskjellige forhold, ved å henvise til nødvergeparagrafen, vil variere etter forholda. Er det dagslys, ekstremt lite trafikk, og tørre veier kan en nok trakke rimelig hardt på om situasjonen krever det. Om det er +3 grader, is og mørke kan en ikkje trakke spesielt mykje på antar eg.

Sjølv om utrykningskjøretøy har ein meir generell tillatelse enn nødvergeparagrafen, kan dei også påberope seg nødverge om nødvendig, så eg tviler på at det er ei grense på 160 - om forholda ligg til rette for det, og dei vurderer meir enn 160 som forsvarlig og nødvendig, så kan dei vise til, og antakeleg vinne fram, med nødverge.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen fartsgrense for utrykningskjøretøy som kjører blått.
Hvor stor fart man bruker avhenger av situasjon og sjåførens vurdering av den.
en kompis av meg kappet i 172 km/t politiet oppdaget det, men han kom seg unna, han sa ikke at han merket noe til at politibilen kjøprte så veldig mye fortere. 2 uker etterpå derimot får faren telefon fra en betjent der han spørr om faren har kappet, han fikk vite at hatigheten var på ca 172kmt i gjennomsnitt, og de kunne enten vedta en bot på 10 000,- eller møte på politistasjonen og mer eller mindre garantert få seriøse problemer.
Så politiet lot han slippe unna med et forenklet forelegg for noe som fører til ubetinget fengselsstraff? Tviler sterkt på den du!
Sitat av Splendid Vis innlegg
Vel, alle som sier fartsgrenser her må nesten ha feil da sykehus helikoptere går rimelig mye fortere enn 120 -160.
Vis hele sitatet...
Off-topic, men: Du må da skjønne at et luftfartøy ikke forholder seg til lover og regler som gjelder for ferdsel på veien?
Sist endret av porki; 27. november 2008 kl. 16:46.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Så politiet lot han slippe unna med et forenklet forelegg for noe som fører til ubetinget fengselsstraff? Tviler sterkt på den du!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke bevise hvem som kjørte bilen, og han ble ikke tatt før langt etterpå...
jeg veit om ei dame på 60-70 år som har mye problemer med hjerte, dem henta ho med ambulanse og da kjørte dem i 170 på vei til sjukehuset. jeg har vært med i en ambulanse som kjørte i 140 da jeg og en kompis hadde kjørt av veien. så har nok litt og si hva som har skjedd
Sitat av spelley Vis innlegg
Kunne ikke bevise hvem som kjørte bilen, og han ble ikke tatt før langt etterpå...
Vis hele sitatet...
Hæ? Siden politiet ikke visste hvem som hadde gjort noe galt, så bare tilbydde de en bot til den som ville ha den da eller..?