Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2611
Viser til artikkelen fra VG.no (01/04-2009) der to 19 år gamle gutter hadde vært i Strömstad for å handle inn Øl til russefeiringen.
Med bagasjerom og full tilhenger, fullt med 758 liter over kvoten, kjørte de gamle riksvei 118 over svenskegrensa ved Svinesund. Tollerne stoppet dem deriomot og straffen er ennå ikke avklart. Videre i artikkelen sier tollveisinspektøren at slike beslag ikke er vanlig å se, da dette som oftest gjøres av mer drevne smuglere.

Det jeg kommer til å tenke på når jeg leser dette er; Hva er det som driver ungdommen til å prøve å smulge så store kvantum? Grensen for å slippe forenklet forelegg er på 50 liter og de kan vente en passende straff for smuglingen. Muligens har de også ødelagt russetiden sin nå.

Har dere noen innspill eller tanker angående saken eller generell ungdomsidioti og smugling?
Hadde vært enda mer morsomt om de hadde kjøpt det som svenskene kaller for "tre-fem" (folköl).
Eg trur eigentleg ikkje dei blir så veldig hardt straffa, sidan planen var å drikka ølen, istadenfor å selja den..
2 personer klarer vell ikke å drikke så mye øl iløpet av 17 dager?!
Jaaeh, de tenkte vel de skulle slippe unna da..? Skal du gjøre noe sånt bør du egentlig velge en ubemannet overgang, og kjøre den midt på natta ^^
Sitat av Clr Vis innlegg
Det jeg kommer til å tenke på når jeg leser dette er; Hva er det som driver ungdommen til å prøve å smulge så store kvantum?
Vis hele sitatet...
Billigere øl?
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Sitat av fomox Vis innlegg
Billigere øl?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser det poenget at billig øl kan friste, men det å smugle 758 liter over kvoten er ren idioti!
Tollvesenet sier jo selv at bilen så veldig mistenksom ut da 2 yngre ungdommer kommer kjørendes med tilhenger over grensa.

**Vi trenger ikke å føre tråden over på bedre/smartere måter å smugle Øl eller div. over grensa. Det kan tas i en annen diskusjon**
Sitat av Olav Vis innlegg
2 personer klarer vell ikke å drikke så mye øl iløpet av 17 dager?!
Vis hele sitatet...
Kanskje resten av russebussen er med og Kva veit vell eg?

Poenget var uansett at det er til privat forbruk, og ikkje skal selja det..
Sist endret av A-H; 1. april 2009 kl. 16:29.
Sitat av Clr Vis innlegg
**Vi trenger ikke å føre tråden over på bedre/smartere måter å smugle Øl eller div. over grensa. Det kan tas i en annen diskusjon**
Vis hele sitatet...
sorry

Kanskje de skulle selge det, men ikke sa noe om det? Er sikkert ikke første gangen tollvesenet / politiet blir løyet til
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
De kommende russeguttene gjorde ingen forsøk på å bortforklare de enorme ølmengdene de hadde med seg.
"- De sa de skulle drikke det i russetiden, forteller tolloverinspektøren."
Vis hele sitatet...
Dette står i artikkelen så jeg går ut ifra de opplysningene jeg vet nå at de ikke har løyet og lagt kortene på bordet. Noe som egentlig er det beste de kunne gjort!

A-H: Jeg tror ikke straffen blir mindre dersom formålet var til privat bruk. Vi har ei kvote som det er meningen man skal holde. Overstiger du denne (og blir tatt) skal du straffes.
Sist endret av Clr; 1. april 2009 kl. 16:36.
Det er godt mogeleg, men eg trur dei får mildare straff sidan dei er så unge og sikkert ikkje har noko på rullebladet frå før.
Dommaren har antagelegvis vert russ sjølv, og derfor gir han ikkje så streng straff..

Mykje som kan spela inn
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Vel. Det som kan spille inn på straffen er at de var ærlige da de ble tatt. Hvis de ikke har noe på rullebladet fra før er det mulig dette spiller en liten rolle. Om dommeren har feiret russetiden selv har egentlig lite med saken å gjøre, da dette ikke har noe å si. Man får ikke mildere straff av den grunn.
Tviler på at en dommer vil gi mindre straff pga de er unge og skal feire russetiden. De vil nok bli straffet etter hvor stort beslaget er.
Sitat av Clr Vis innlegg
Dette står i artikkelen så jeg går ut ifra de opplysningene jeg vet nå at de ikke har løyet og lagt kortene på bordet. Noe som egentlig er det beste de kunne gjort!

A-H: Jeg tror ikke straffen blir mindre dersom formålet var til privat bruk. Vi har ei kvote som det er meningen man skal holde. Overstiger du denne (og blir tatt) skal du straffes.
Vis hele sitatet...
Det beste de kunne gjort ?
Se for deg at noen prøver å bortforklare at 758 liter øl over kvoten er på vei over grensen ?
Eh, hva faen ? - Vi har ikke kjøpt noe øl, noen må ha puttet det der mens vi satt i kirken med våre ekstremt kristne venner .
Vis hele sitatet...
Genialt, hvis man trekker fra 7 timer søvn hver dag i 17 dager, blir det 1 liter øl pr. time (over lovelig kvote) pr. russ...
Og dersom man ikke får drikki på skolen så blir det jo enda mer....

Forklaringen kunne jo vært litt mer gjennomtenkt da, først skal de feire russetiden og så skal det jo være en lang sommer med flere fester og festivaler, vi trenger mye øl!
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Sitat av lsrr Vis innlegg
Det beste de kunne gjort ?
Se for deg at noen prøver å bortforklare at 758 liter øl over kvoten er på vei over grensen ?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstår deg rett mener du at de burde lyve.
La oss si at de gjør det, men tollvesenet er skeptiske og medler ifra til politiet som også blir det. De sjekker opp med butikken om hvem som har handlet der. Videokamera o.l. Har dem brukt Visa/MasterCard for å betale blir det enda enklere.
Iom. at de hadde med seg 768+ liter drikkevarer har de nok brukt en del tid på å stable alt og vitner finnes det nok fra butikken. Er ikke hver dag to 19 år gamle gutter kjøper så mye øl.
Sitat av Clr Vis innlegg
Hvis jeg forstår deg rett mener du at de burde lyve.
La oss si at de gjør det, men tollvesenet er skeptiske og medler ifra til politiet som også blir det. De sjekker opp med butikken om hvem som har handlet der. Videokamera o.l. Har dem brukt Visa/MasterCard for å betale blir det enda enklere.
Iom. at de hadde med seg 768+ liter drikkevarer har de nok brukt en del tid på å stable alt og vitner finnes det nok fra butikken. Er ikke hver dag to 19 år gamle gutter kjøper så mye øl.
Vis hele sitatet...
Du har forstått meg helt feil .
Se for deg at noen skal bortforklare ? - Det går rett og slett ikke .
Poenget hans er vel at de ikke kunne lyge seg ut av den der. Hvis du blir fersket mens du prøver å stjele en lommebok kan du ikke si : "Oi - jeg visste ikke hva hånden min drev på med" akkurat som de visste at de hadde en henger full av drikke med seg
Game disconnected
pokemon's Avatar
så mye styr for den utvanna dritt ølen der..
De sier at de skulle drikke det selv men jeg har en mistanke om at noe av det hadde blitt solgt.
Sitat av eL Bohondo Vis innlegg
De sier at de skulle drikke det selv men jeg har en mistanke om at noe av det hadde blitt solgt.
Vis hele sitatet...
Eventuelt at de kjøpte på vegne av noen andre, i tillegg til seg selv?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg håper de blir straffa hard, på lik måte som andre storsmuglere. De kan jo ikke ha tenkt over saken nok når de drar over nesten 800liter øl.
Men hva menes med det på slutten da..? At 50 liter kan man slippe unna med..? Betale?

Isåfall sliter de, om maks er 50 liter før strangere straff.. :P
Sist endret av Jazzin; 1. april 2009 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jazzin: 50 liter er grensa for forenklet forelegg. Du betaler boten og det er det du hører fra den saken. Over det, ender det med anmeldelse og det som følger med der.
Sist endret av m0b; 1. april 2009 kl. 21:20.
Ah,ok...

Jaja, da sliter de vel relativt da..

Får håpe de blir straffa så andre russ tror de kan gjøre det samme..
Sitat av A-H Vis innlegg
Eg trur eigentleg ikkje dei blir så veldig hardt straffa, sidan planen var å drikka ølen, istadenfor å selja den..
Vis hele sitatet...
Ja, de skulle nok drikke opp 7-800 liter øl på egen hånd.
Du tror virkelig på det?
Og om det fungerte slik du foreslår, kunne vel enhver smugler sluppet unna hard straff ved å si "det er til eget forbruk". Det er derfor vi har lovsatte regler for tollgrenser.
Lurer på hvor mye de betalte for alt det :O
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Ja, de skulle nok drikke opp 7-800 liter øl på egen hånd.
Du tror virkelig på det?
Og om det fungerte slik du foreslår, kunne vel enhver smugler sluppet unna hard straff ved å si "det er til eget forbruk". Det er derfor vi har lovsatte regler for tollgrenser.
Vis hele sitatet...

Skjønner at eg overdreiv litt der
Kanskje dei skulle kjøpa for heile klassen
http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi...icle672413.ece

Noen som veit om den kvote-boksen der nede er per. hode eller som i mitt tilfelle en bil(med 3/4 karer i)?
Uansett hva de sier tror jeg det blir en knallhard bot og betinget fengsel.

Har forsåvidt aldri hørt om noen som har sluppet billigere unna med å si at de "skulle drikke det selv, ikke kjente til kvota" osv.
Håper de blir straffet på lik linje med andre kriminelle smuglere.

800 liter fordelt på to personer over 17 dager ≈ 23,53 liter øl per dag ≈ en kasse øl per dag da.
Du er vel strengt tatt oppi to kasser øl om dagen her, Grimdoc.
Sykt at de har mot til å prøve noe slikt, det blir jo stoppet folk hele tiden svinesund. Litt synd at de ikke får kose seg med øl'et i russetiden