Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2645
Hei!

Jeg sliter ofte med å komme meg opp. Idag våknet jeg faktisk sånn halveis klokka 11 før jeg sovnet igjen. Ente med at jeg ikke våknet på nytt igjen før 17:30.

Jeg tenkte derfor å lage en vekkerklokke som gjør at man må være i fysisk aktivitet før den slutter å ringe. Det jeg tenkte på var å ha en knapp på hver side av rommet som jeg må trykke på annen hver gang så og så mange ganger før den skrur seg av. På dennne måten blir jeg mer våken og klarer å komme meg fint i dusjen.

Det jeg lurte på om det finnes noe sånt å få kjøpt allerede, eller om hvordan man eventuelt kan lage det. (kanskje med no kobling til datan eller noe).

Jeg har ikke så mye peiling på det, så fint hvis noen har noen ideer?

(Hvis jeg ikke har plassert dette i riktig forum, så gjerne flytt det)
Sjekk ut denne, har ikke prøvd den selv men har veldig lys og kjøpe en slik.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=108719
Mener jeg hørte om en vekkerklokke som skøyt alle bitene opp i lufta. Deretter måtte du plukke dem opp og sette dem i riktig stilling (aka puslespill) før klokka sluttet å ringe. Du finner den sikkert hvis du googler litt, genialt i mine øyne hvertfall

edit: http://www.dingz.no/php/art.php?id=294264

Gir deg ikke fysisk aktivitet, men du må faktisk åpne øynene får å få den til å slutte å ringe.
Sist endret av Zepplin; 10. juni 2008 kl. 19:15.
Jeg hadde et fint programm en stund på pcen, som startet uendelig masse musikk på et altforhøyt volum tidlig om morgningen, og for å slå det av, måtte jeg gå 3 meter til pcen, forså å løse en mattematisk oppgave.

Det var faktisk ganske genialt, helt til jeg fant ut at det å dra ut strømmen på pcen ville være genialt.
Finner ikke igjen programmet atm, men poster om jeg finner det.
skopusser's Avatar
Trådstarter
Takker for gode svar! Veldig frustrerende å miste en kjøretime til 1100 kroner fordi jeg forsov meg i dag, så jeg er villig til å bruke litt på en klokke hvis den fungerer bra

Men tror fortsatt det å gå fra side til side i rommet vil være smart, noen som har peiling på hvordan jeg kan lage noe slikt, eventluelt med et dataprogram koblet til en kraftig klokke eller noe?

Noe blåtann greier kan også være smart, for eksempel at jeg kobler klokken min til en knapp av noe slag som jeg legger i kjelleren, så må jeg gå helt ned for å skru den av?

Sitat av slashdot
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer den?
Sist endret av disaster master; 10. juni 2008 kl. 19:29.
Se her, http://www.freakforum.nu/forum/showp...2&postcount=29

Forøvrig kan du kikke på resten av den tråden også.
Jeg har selv vurdert å instalere en alarm av typen offentlige-bygg-stor-ekkel-brannalarm over sengen, mens bryteren for å skru den av monteres på badet(dusjen) to etager under
Dra til TeknikkMagasinet, 60 butikker over hele Norge. Der har de en vekkerklokke som har en propell på toppen. Når den ringer, flyr propellen og for at du skal slå av vekkerklokken må du hente den og sette den i vekkerklokken.

Flying Alarm Clock
Her kunne vi skrevet noe morsomt om hvordan ”tiden flyr”. Men vi har latt det være (tørr humor kan du finne i de øvrige 2000 tekstene)! Når denne vekkerklokken setter i gang, avfyres en helikopterrotor som skytes planløst ut i rommet. Den eneste måten du kan slå av alarmen er ved å sette tilbake helikopterrotoren! En garantert måte å få deg opp av sengen på. Drives med 4 stk. R6-batterier. Har også uttak for nettadapter. Mål 135x55 mm.

Pris: 199 kr Flying Alarm Clock
Her kunne vi skrevet noe morsomt om hvordan ”tiden flyr”. Men vi har latt det være (tørr humor kan du finne i de øvrige 2000 tekstene)! Når denne vekkerklokken setter i gang, avfyres en helikopterrotor som skytes planløst ut i rommet. Den eneste måten du kan slå av alarmen er ved å sette tilbake helikopterrotoren! En garantert måte å få deg opp av sengen på. Drives med 4 stk. R6-batterier. Har også uttak for nettadapter. Mål 135x55 mm.

Pris: 199 kr
Slottsnarr
Allure's Avatar
2fast2Furious: Mange, inkludert meg selv, klarer fint å reise seg opp, trykke på vekkerklokken for deretter å ville "chille" to minutter til. Derfor synes jeg Petter Pan sitt forslag er det beste. Det å måtte komme seg inn til dusjen før du får skrudd av vekkerklokken.
Du kan eventuelt ha to eller tre vekkerklokker som er synkronisert, en innpå rommet 3 meter fra senga og en til nærmere badet og det siste på bade, laget en slags etappe, det er verken dyrt eller vanskelig og får tak i.
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=42759540

Kjøpte den og satt den i andre siden av rommet. Har aldri forsovet meg siden.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
http://www.youtube.com/watch?v=T_FZM...eature=related

den flygende var jo tøff:P

Vet om en som lyser opp hele rommet en halvtime, kvarter før du skal våkne, slik at kroppen våkner før hjernen, da vil du blir mer opplagt!
Veit det er tatt opp før, men er det noen som har noen _gode_ tips til hvordan man kan våkne opp uten at du er alt for trøtt? Og sånne svar som "legg deg tidligere" osv trenger jeg ikke. Noen teknikker å våkne slik at du føler deg ganske opplagt? Hørt om klokker som reakerer på REM-søvnen din osv, men dem er så dyre
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Sitat av sum_user
Veit det er tatt opp før, men er det noen som har noen _gode_ tips til hvordan man kan våkne opp uten at du er alt for trøtt? Og sånne svar som "legg deg tidligere" osv trenger jeg ikke. Noen teknikker å våkne slik at du føler deg ganske opplagt? Hørt om klokker som reakerer på REM-søvnen din osv, men dem er så dyre
Vis hele sitatet...
Legg degg tidligere.., det er fakktisk det eneste som hjelper, om du legger deg 3-4 og skal opp klokka 7, kan klokka rekne så masse REM som den vil, du vil uansett blir uopplagt!

Men den lys greia jeg snakka om er det noen av meg som ahr testa, og den funnker visst stein!
ååå den flygende var heelt forferdelig! den flyvetingen fløy ikke noe langt engang, det værste var jo lyden.. fikk lyst til å bare KNUSE den!.. en sånn vekkerklokke hadde ikke funket for meg ivertfall...

btw: den lysvekkerklokken som polkagrislala(ellerno) nevner er faktisk ganske genial og funker godt. ikke sant; den vekker deg forsiktig med lys som starter ganske svakt og blir sterkere etterhvert, litt sånn som sol lys...(man våkner lissom av solen som skinner på deg xD)
det funker fordi sol lys gjør deg mer opplagt.. du kan merker jo for eks at om vinteren er du somregel mye daffere og trøttere enn om sommeren, dette har nettop med sol lys å gjøre..
Sist endret av Buddah Luddah; 10. juni 2008 kl. 22:53.
Stabil døgnrytme er oxo en viktig faktor...
Jeg lurer også på det samme. Tips for å bli bedre opplagt når man står opp. Funker disse lampene som emulerer solskinn så kroppen skal slutte og produsere søvnhormoner eller hva det er den gjør? Og hva med den som vekker deg under REM søvn?
Det som kan gjøres er så klart bare kjøpe 2 vekkeklokker. En lengst mulig vekk fra senga, og en også litt unna.

Men jeg ville nok ha tenkt på andre muligheter, enn å ha evig mange vekkerklokker/byggende vekkeklokker. Hva med å heller finne ut grunnen til at du er så ekstremt trøtt?

Kanskje du spiller helle natten som utgir seg i for lite søvn?
For lite jernlager?
Kroppen trenger mer søvn enn du tror?

Er vel strengt tatt det du burde finne ut. Etter min mening.
Noen tips:

- Hold deg fysisk aktiv, da du slapper mer av når du legger deg
- Ikke så mye bekymring
- Dekk til vinduer
- Mellom 6,5 og 7,5 timer søvn er optimalt
- Hold deg rolig siste timen, da sovner du raskere
- Ikke tren sent
- Gjerne badstue eller varm dusj en halvtime før du legger deg
- Optimal temperatur nært hudet er mellom 24 og 28 grader, reguler med å droppe dyna nå når det er varmt
- Du våkner til med morgengymnastikk

Kilde
Sist endret av oPRE; 11. juni 2008 kl. 16:48.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg har kjøpt en vekkerklokke som det her selv:
http://www.wakeuplight.philips.co.uk/product_home.aspx

Hjelper ganske bra om vinteren. Merker at jeg er litt mer våken når jeg våkner til lys. Har generelt sett pleid å være trøttere på morgenen om vinteren enn på sommeren. Den har klokkeradio og, som er ganske greit, for da kan du bare ligge og høre på radio til du gidder å stå opp.

Ellers hørte jeg om noen som modifiserte en vekkerklokke slik at du måtte utføre et regnestykke for å skru den av. Dermed må man være relativt mentalt oppegående for å skru den av
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av PolkagrisLaila
Legg degg tidligere.., det er fakktisk det eneste som hjelper, om du legger deg 3-4 og skal opp klokka 7, kan klokka rekne så masse REM som den vil, du vil uansett blir uopplagt!

Men den lys greia jeg snakka om er det noen av meg som ahr testa, og den funnker visst stein!
Vis hele sitatet...
e9g!

Det er best å våkne til lys viss du har mulighet for det. Jeg bruker å trekke fra gardinene før jeg legger meg så jeg får lys inn på rommet om morgen. Er ikke noe som er mer digg enn å våkne opp til sol i trynet =D Den siste tiden våkner jeg alltid før klokken på mobilen min ringer klokken 8.
Lyset gjør ihvertfall at jeg ikke blir søvnig mer (spørs når jeg legger med på kvelden da..).
Har aldri testet slik lampe som begynner å lyse, men tenker at det også fungerer ganske bra.

Viss det er veldig lyst når du går å legger deg, så ta deg to kopper kamillete før du legger deg. Sovner på et blunk
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet om en som også var plaget med å ikke våkne når han skulle og forsov seg til jobb osv.
Han kobla opp støvsugeren til noe en timer så den starta om morningen,
det endte med at da våkna iallefall naboene så de fikk vekkt han.