Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2910
Har etter mange mnd. med bare lesing av hva som har blitt postet her funnet ut at jeg endelig skal lage meg bruker. Og jeg er generelt gla i politikk så derfor hadde jeg litt lyst til å starte en diskusjon om EU, for å finne ut om folk er for eller i mot EU og hva dere syntes om denne unionen?
MOT at Norge blir med i EU, Er også MOT at Norge er med i EØS som idag og betar en blodpris for å ha denne EØS avtalen.

Hvorfor ?

Vel blir litt som egoisme, Er man med i EU som deler man alt, å Norge har ikke noe særs store fordeler av å bli medlem. Man må da bidra mere i EU enn det man gjør idag ( vi bidrar alt gjennom EØS avtalen ). Di rike må bidra mere enn di fattige. Det er jo vel å bra å dele på godene og slik, men når Norge allerede ikke har et bedre helsevesen og skolevesen en div. andre europeiske land, så synes jeg vi bør få vårt eget sammfunn bedre får vi starter å bruke våre goder ute i Europa. Det blir litt slik at vi feier for våres egen dør før vi gjør noe ute i Europa.

Slik jeg ser det så blør vi litt frivillig litt for mye penger inn i EU gjennom EØS avtalen, noe som jeg mener er unødvendig. Forstår at vi "kjøper" rettigheter til å få lov til å få selge våre varer i EU, og samtidig kjøpe varer fra EU, men med tanke på at vi selger så mye gass til England, samt olje til div. andre EU land og ellers på verdensammenheng, så tror jeg ikke at det blir noen mango på etterspørselen på våre petrolumsvarer i noen nær framtid, hverken fra EU eller Internasjonalt, så å betale denne store "EØS-summen" synes jeg er litt bak mål ( Ja jeg vet det er snakk om mye andre varer enn bare olje & gass, men fisk og div. annet vil uansett også være etterspørsel på, om vi ikke får solgt til EU så får vi helt sikker solgt til KINA om så å være )

Man kan kalle det egoisme, men jeg selv mener at før vi bør vurdere å bli med i EU så bør vi ha sørget for at vi er i toppklassen når det kommer til Helsevesen, Skolevesen, etc. før vi bruker våre midler ute i Europa. Oljefondet som er våres store skattekiste bør først og frems brukes her den er blitt hentet.
Jeg er mot EU fordi det er et ekstremt byråkratisk, udemokratisk og overstatlig organ som målrettet arbeider for et minste felles multiplum av rettigheter for arbeidsfolk. Et felles marked med de samme rettigheter og plikter tjener i all hovedsak de som allerede sitter på toppen og de som er innenfor unionen, mens den forsøker å stenge ute den tredje verden. EU har en felles sentralbank, felles valuta samt forsøk på felles politi- og militærstyrker noe som skaper en stat i staten.
Jeg er forøvrig fundamentalt uenig med Mantuz som argumenterer mot EU av egoistiske grunner. Jeg er mot EU av solidariske grunner.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er mot EU fordi det er et ekstremt byråkratisk, udemokratisk og overstatlig organ som målrettet arbeider for et minste felles multiplum av rettigheter for arbeidsfolk. Et felles marked med de samme rettigheter og plikter tjener i all hovedsak de som allerede sitter på toppen og de som er innenfor unionen, mens den forsøker å stenge ute den tredje verden. EU har en felles sentralbank, felles valuta samt forsøk på felles politi- og militærstyrker noe som skaper en stat i staten.
Vis hele sitatet...
Det er bare å si det mildt.

Lille rike Norge kommer bare til å bli overkjørt av di andre store landene, å med tanke på hvor mye det ville kommet til å krevd at vi bidro i EU, så ville vi ikke komme til å få rett eller stor nok stemme og rettigheter med tanke på hvor mye vi faktisk kom til å bidra i EU.

Nei EU ... fysj og ÆSJ
EU bestemmer jo det meste allerede med regler og viss-vass som vi stadig må innrette oss etter, så hvorfor ikke?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er forøvrig fundamentalt uenig med Mantuz som argumenterer mot EU av egoistiske grunner. Jeg er mot EU av solidariske grunner.
Vis hele sitatet...
Jeg sier "Vel blir litt som egoisme" ... var ikke direkte ment som at jeg faktisk ønsker eller mener at Norge bør være egoister og ikke gjøre noe i eller for resten av EU.

Jeg mener bare at vi bør bli bedre i eget land før vi faktisk forsøker å gjøre noe i EU. Jeg er også i hovedsak litt redd for at vist Norge blir medlem av EU så kommer Norge til å bli "utnyttet" av di andre landene fordi vi har politikere som er for "pysete" til å kunne kreve eller sette fram krav, slik at det vil bli at Norge ikke styres fra Norge lenger og at alt blir styrt fra EU. Hvorfor jeg er redd for dette kan man bare se på hvor mange ganger Norge har benyttet seg av vetoretten i div. EØS saker.
Jeg er i mot EU, men absolutt for EØS.

Mye av standpunktene mine er like de DonTomaso har over her. Jeg var i Brüssel i høst, og fikk høre om hvor enormt dette byråkratiet er. I tillegg måtte vi lagt om hele oljefondet, for å følge EUs regler om maksimal underskuddbudsjettering på 3%, og norske farvann ville vært mer åpne for EU-fiskere osv. Men husk også at EU-medlemskap gir fordeler. Et stort problem med EØS-avtalen er at vi ikke deltar i tollunionen, som medfører at norske varer må gjennom toll i EU-land, noe som kan være et stort hinder for norske eksportbedrifter. Det er ikke uten grunn at NHO har en klar mening om at Norge burde bli medlem av EU

Og over på dette med EØS. Hvorfor har det plutselig blitt så kult å være motstander av EØS? Jeg har ikke engang ord for hvor mye Norge har tjent på EØS. Husk at vi får ta del i det indre marked, null tollavgift på norske eksportvarer. Melder vi oss ut av EØS, da vil alt dette opphøre. Tenk hvis Storbritannia, Tyskland osv. plutselig begynner å legge tollavgift på norsk gass. Jeg tror mange ikke forstår konsekvensene av å si opp EØS-avtalen. Norge er ikke kongen av verden, og vi kan ikke leve i vår egen lille boble oppe i nord, og forvente at vi vinner uansett hva. EØS er bra.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Eu er jo bare 100% tap og dritt. Jeg vil ha naturlige og norske produkter, ikke genmodifiserte ku-sauer som gror gresskar på ryggen.
Vis hele sitatet...
Naturlige og norske produkter er en bløff, ihvertfall i matindustrien. "Kortreist" er alt for ofte langreist hvis man går reiseveien etter sømmene, bondeidyllen du ser på reklamene eksisterer ikke på noe relevant nivå, og ordet "naturlig" er bare et markedsføringstriks som ikke lenger har noen mening bak seg. Hva skal til for at noe er naturlig? Er det naturlig at man tilsetter konserveringsmidler, søtstoffer, fargestoffer og smaksforsterkere i alt mulig rart? Er det naturlig at dyrene lever i båser og bur hele livet, hvor de blir kunstig inseminert og for det meste behandlet av industrielle maskiner gjennom hele livsløpet? Og hvor etisk er egentlig jakten på det naturlige, når det innebærer at vi handler enorme mengder soya til kraftfôr fra stadig krympende regnskogområder i Brasil, fordi dette er blant de eneste områdene i verden hvor det fortsatt dyrkes ikke-genmodifisert soya?

Vi har forøvrig en god del genmodifisert mat her også, men det må ikke merkes med GM hvis det inneholder mindre enn 1% genmodifiserte råvarer. Norge fører riktignok en streng politikk på dette i forhold til EU, men Mattilsynet godkjenner jo allikevel en god del matvarer med genmodifisert innhold.

Det er forøvrig retoriske spørsmål jeg stiller. Mener ikke at du skal måtte svare på dem. Vil bare poengtere at den idylliske forestillingen som TINE, Nortura og andre medlemmer av Norsk Landbrukssamvirke forsøker å presentere om norsk matindustri, ikke har røtter i virkeligheten. Jeg er ikke for EU heller, snarere tvert imot. Er helt enig i at EU er 100% tap og dritt =)
Sist endret av mentalmelt; 14. februar 2012 kl. 03:24.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er mot EU fordi det er et ekstremt byråkratisk, udemokratisk og overstatlig organ som målrettet arbeider for et minste felles multiplum av rettigheter for arbeidsfolk.[COLOR="Silver"] Et felles marked med de samme rettigheter og plikter tjener i all hovedsak de som allerede sitter på toppen og de som er innenfor unionen, mens den forsøker å stenge ute den tredje verden. EU har en felles sentralbank, felles valuta samt forsøk på felles politi- og militærstyrker noe som skaper en stat i staten[/COLOR].
Vis hele sitatet...
Jeg har sett byråkratiet på nært hold, det jobbes mye sammen med EU innen forskning i Norge.
Forskere med mye å gjøre blir bundet opp til å skrive lange utgreiinger. De må også forholde seg til masse regler og direktiver, for å kunne arbeide med midler fra EU-området.
Dette gjør spesielt klima- og miljøforskere ineffektive, når de kunne skrevet rene forskningsrapporter og droppet korrespondansen med disse byråkratene.
(Vi trenger mer penger til forskning her i landet)

Og sånn ellers vil jeg nevne datalagringsdirektivet(støttet av våre egne politikere.. uff), vikarbyrådirektivet og ACTA.
Generelt alt av regler som bare er til for å være regler.

Mentalmelt:
Jeg er så enig, matpolitikken er totalt feilslått. Om i det hele tatt noe av det man ser i dokumentarer om GM er sant, er det jo helt sykt Mais i mexico som blir besundlet av pollen fra USA's GM mais, Indiske bønder som lider under GM regime, RoundUp ready soya osv. (jeg tviler ikke på så mye av det).
Ble litt småsur når jeg oppdaget at jeg hadde handlet USA-mais her om dagen (produsert for COOP Norge).
Av ren egeninteresse vil jeg ikke betale ut land som Hellas hvor folk snyter på skatten...
Eksempelvis har man denne artikkelen fra e24.no hvor 4152 personer i Hellas tilsammen skylder 115 milliarder i skatt.
Er du med i EU, kan du bli nødt til å betale ut land som Hellas.

Jeg er også mot EU på grunn av andre ting, men tenkte denne vinklingen absolutt er relevant.
Det er ønskelig med en forholdsvis lav valuta, for da kan man eksportere. Derfor sitter Tyskland på henda i stedet for å be Hellas slå seg selv konkurs. Deutsche Bank har også gitt store lån til Hellas som da vil fordufte, men som de i mellomtiden hever renter på og die Bundesrepublik får dermed gevinst i pose og sekk. IMF kan bare trykke SDR, så der er det ingen begrensninger. I tillegg får det tyskdominerte EU-prosjektet et strammere grep om nasjonene, gjennom budsjettunionen de vifter foran nesa på de neste i rekken. Så arrogante har bokholderne i Brüssel blitt, at de ba Irland om på utsette valget sitt til etter den økonomiske situasjonen var avklart. "Ba", i denne sammenhengen, er vidt åpent for tolkning.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Av ren egeninteresse vil jeg ikke betale ut land som Hellas hvor folk snyter på skatten...
Eksempelvis har man denne artikkelen fra e24.no hvor 4152 personer i Hellas tilsammen skylder 115 milliarder i skatt.
Er du med i EU, kan du bli nødt til å betale ut land som Hellas.

Jeg er også mot EU på grunn av andre ting, men tenkte denne vinklingen absolutt er relevant.
Vis hele sitatet...
Det er mange rare lover i Hellas, på den øya jeg var på var nesten ingen av byggene ferdige, da man nesten ikke betalte skatt på ikke-ferdige-bygg.

Hotellet vi bodde på var rundt 10 år gammelt, men var fortsatt ikke ferdigbygd, da det gikk trapper opp til en tredje etasje som ikke var der...
Norge har to ganger stemt nei til EU. Siden har Krf-oppfinnelsen EØS utviklet seg til et B-medlemskap i EU langt mer omfattende og suverenitetsavgivende enn det nedstemte A-medlemskapet. Reelt sett er derfor Norge nå snikinnmeldt i EU.

Dette er enda et eksempel på at velgerne er sjakk matt når det overveiende flertallet av politikerne og de politiske partiene fatter vedtak i strid med folkeflertallet. Det Norge trenger for å unngå at demokratiet (= folkestyret) visner på rot, er å gi folket rettslig adgang til å overprøve politikerne når disse er på kollisjonskurs med folket de teoretisk skal tjene og ikke herske over.

Oppskriften på en slik sikkerhetsventil finner du i den sveitsiske ordningen med bindende folkeavstemminger. Den bør snarest importeres til Norge.
Sist endret av timerbeltkiller; 14. februar 2012 kl. 18:19.
Jeg er imot EU! Ihvertfall ikke i disse tider
De som ikke jobber i offentlig sektor har ikke egeninteresse av å betale skatt, fordi de Vil se staten gå konkurs, så landet kan begynne å bygge seg opp igjen. Som det er nå, vil alt kollektivet drar inn gå til utlendinger. Da er det bedre å erklære fallitt og begynne på nytt. De vil bli satt under administrasjon en periode, men det er bedre enn å forlenge krisen og kanskje se alt av statlig eid land og kapital bli annektert i sneglefart. Noen annen løsning ligger an til å bli et hundreårig tiltak.
Den store feilen de opprinnelige 6 (Tyskland, Frankrike, Italia og Benelux) gjorde, var å utvide i bredden med å ta opp stadig nye medlemmer i stedet for å utvide i dybden fram til Europas Forente stater. Og først da ta opp nye medlemmer som enten måtte godta regelverket 100% eller ikke søke opptak i det hele tatt.

Da hadde det i dag antakelig vært 10-15 delstater i USE (United States of Europe) og ikke mer intern strid enn det er mellom delstatene i USA.

Det eneste positive med dagens EU er at sammenslutningen utvilsomt er en garanti mot nye kriger mellom land i Europa.
Sist endret av timerbeltkiller; 14. februar 2012 kl. 18:29.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Et stort problem med EØS-avtalen er at vi ikke deltar i tollunionen, som medfører at norske varer må gjennom toll i EU-land, noe som kan være et stort hinder for norske eksportbedrifter. Det er ikke uten grunn at NHO har en klar mening om at Norge burde bli medlem av EU
Vis hele sitatet...
Dette er en ganske grunnløs påstand å si at dette er et stor hinder for det norske næringsliv! Vi har gjennom eøs-avtalen tollfri avgang til det indre marked i EU, med noen få områder som Landbruk, Fiskeri og valuta. Disse untakene er gjort av Norge.
Lederen for SME( Sosialdemokrater mot EU) i 1994 Hallvard Bakke har sagt at "Betydningen av EØS-avtalen er meget sterkt overdrevet. At vi uten denne avtalen ville «spille hasard med norske arbeidsplasser», slik det har vært hevdet, har intet grunnlag i den virkelige verden. Mange tror at EØS er avgjørende for markedsadgangen til EU. Dette er ikke riktig." F. eks ville vi falle tilbake på handelsavtalen fra 1972 som også sikrer tollfrihet, hvis vi sa opp eøs-avtalen.
Sist endret av bAerlol; 14. februar 2012 kl. 18:38.
Er ikke så keen på at pengene jeg betaler i skatt skal gå til et sted jeg ikke bor på selv.
Det er en egoistisk tanke, men det driter jeg i, det er mitt liv. Som om vi ikke hjelper europa nok? Lånte vi ikke nettopp et båtlass penger til Hellas?
Mennesket er ikke i stand til å styre seg selv i slike gigasamfunn. Til det er vi for korrupte, maktsyke, dumme, og innkompetente.

Ikke fan om papirflytterne i brussel skal bestemme hvordan vi ska gjøre ting i Finnmark

.Desentraliser, desentraliser, desentraliser..
Norge har to ganger stemt nei til EU. Siden har Krf-oppfinnelsen EØS utviklet seg til et B-medlemskap i EU langt mer omfattende og suverenitetsavgivende enn det nedstemte E-medlemskapet. Reelt sett er derfor Norge nå snikinnmeldt i EU.

Dette er enda et eksempel på at velgerne er sjakk matt når det overveiende flertallet av politikerne og de politiske partiene fatter vedtak i strid med folkeflertallet. Det Norge trenger for å unngå at demokratiet (= folkestyret) visner på rot, er å gi folket rettslig adgang til å overprøve politikerne når disse er på kollisjonskurs med folket de teoretisk skal tjene og ikke herske over.

Oppskriften på en slik sikkerhetsventil finner du i en sveitsiske ordningen med bindende folkeavstemminger. Den bør snarest importeres til Norge.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Mennesket er ikke i stand til å styre seg selv i slike gigasamfunn. Til det er vi for korrupte, maktsyke, dumme, og innkompetente.

Ikke fan om papirflytterne i brussel skal bestemme hvordan vi ska gjøre ting i Finnmark

.Desentraliser, desentraliser, desentraliser..
Vis hele sitatet...
Enig i at EU er ikke noe å trakte etter.
Men tror heller ikke du merker store forskjellen enten du blir vanstyrt av udugelige politikere i kommunen, fylket, Norge eller EU.
Med så mye EU-motstand bør folk vurdere å melde seg inn i Senterpartiet. Sp har vært klar EU-motstander i mange mange år. Det er skummelt hvordan EU bare prakker på oss med direktivet. Ta blått godteri f.eks. Norge hadde forbudt dette siden noen forskere mente det var kreftfremkallende. EU trodde ikke på det og innførte et direktiv hvor vi måtte godta import av blått godteri. Hvorfor er EUs forskere så mye bedre enn de Norge velger å tro på? Jeg synes dette er skremmende. Nå skal de attpåtil prakke på oss Alkohol-reklame. Nei det trenger vi IKKE.

OT: Dessuten er det sunt med litt distriktspolitikk. Med dagens muligheter burde det ikke være noe som helst i veien med å starte arkitektfirma på Voss. Ved å få spredt folk unngår man de håpløse køene i byen.
The End of All
Mooselord's Avatar
13 3
Det er ønsket om personlig velstand som driver mye av denne debatten. Vi vil betale så lite skatt som mulig samtidig som vi vill at staten skal betale så mye som mulig av vei-, skole- og helsekostnadene. Dette er urealistisk med mindre vi er villige til å akseptere sentralisering. Det trenger ikke nødvendigvis å bety mer byråkrati, men det kan gjøre at vi får en jevnere fordeling av godene i samfunnet. Jeg ser ikke på EU som en "stat i staten," men en "stat utenfor staten." Jeg tror EU gradvis vil få mer og mer ansvar for lovgivning innenfor alle medlemslandene og EØS-landene og at dette vil før til en bedre hverdag for oss alle.

Jeg er forresten mot innmelding i EU, det virker ikke så lurt å gi de konkurstruede landene tilgang til nasjonalskatten(oljefondet og våre oljeressurser) akkurat nå.