Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 989
Heisann! Nå er endelig konfen min ferdig, og jeg har 15000 å bruke på ny maskin.
Blir litt forvirret når jeg ser rundt, og trenger et sted å begynne.
Derfor spør jeg her om hjelp til å sette sammen en fin maskin til 15k.
Maskinen skal brukes mest til spill, men også foto- og videoredigering.

Fant ut at dette ville blitt et fint kabinett. Tar gjerne imot tips til andre _stilfulle_ kabinetter.

Trenger egentlig en hel liste over hva jeg burde kjøpe.

på forhånd takk
Skal du ha skjerm med eller ikke?
Vell dette er mitt forslag:
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Varenr.: 307913
Lagerstatus: 2000+ stk på lager 650 650


Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Varenr.: 321774
Lagerstatus: 27 stk på lager 1995 1995


Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
Varenr.: 322633
Lagerstatus: 50-99 stk på lager 2950 2950


MSI GeForce 7900GT 256MB GDDR3, Passive, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out/HDTV-gaming
Varenr.: 323500
Lagerstatus: 12 stk på lager 2649 2649


Kingston ValueR. DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2
Varenr.: 308492
Lagerstatus: 30 stk på lager 2079 2079


Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)
Varenr.: 318669
Lagerstatus: 100+ stk på lager 549 549


Hiper Strømforsyning ATX 480W Sort, 14dB Type-R, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin
Varenr.: 311056
Lagerstatus: 100+ stk på lager

Tilsammen :
11 600 kr.
Resten kan du bruke senere på høytalere eller en 20" skjerm
Er ikke PC4200 ram litt dårlig? Har du planer om å overklokke?
Hadde kanskje også gått for 7900GT 512MB, eller ventet litt på 7950GT, kommer snart og ca samme pris.
Trådstarter
21 0
Erz, listen din så jo ypperlig ut! Jeg har 20000, men tenkte bare å bruke ca 15000 på selve maskinen, og resten på høytalere og skjerm osv.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-2FB34BF406DB
Dette har jeg kommet frem til. Er ikke sikker på strømforsyningen, eller om jeg trenger mer kjøling.
(Trenger også et høyttaler tips)

takk for tipsene
Sitat av Raymond
Er ikke PC4200 ram litt dårlig? Har du planer om å overklokke?
Vis hele sitatet...
Ikke nok med det; hovedkortet støtter ikke PC4200.
Sitat av Bolgen
(Trenger også et høyttaler tips)
Vis hele sitatet...
Skal du ha 5.1 eller 7.1?
stilfullt kabinett finnes ikke i PC verdenen. skal du ha det er en Mac tingen..

Hva med en Core 2 Duo iMac som kjører både OS X og Windows? - det er maskinen jeg hadde valgt hvertfall!

http://www.apple.com/no/imac/
http://store.apple.com/Apple/WebObje...re?family=iMac
Trådstarter
21 0
Sitat av tSig
Skal du ha 5.1 eller 7.1?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke sikker på forskjellen, men jeg gjetter på at 7.1 er bedre?

Sitat av Deezire
Ikke nok med det; hovedkortet støtter ikke PC4200.
Vis hele sitatet...
Hmm, PC4200 står under tilbehøret til ASUS'en, men ikke den spesifike RAM'en jeg har valgt =/
Sist endret av Bolgen; 11. september 2006 kl. 17:20.
Er du sikker på at du ikke vil ha et av de mindre kabinettene?

PS: Ingen som kan hjelpe meg med valg av hovedkort og ram til min mikro-ATX?
Trådstarter
21 0
Er det en spesiell grunn til at jeg burde det? Er som sagt ikke sikker på så mye
Hvis du greier å vente litt nå så kommer nok snart 4x kjerne prosessorene.
[/quote]Er det en spesiell grunn til at jeg burde det? Er som sagt ikke sikker på så mye [quote]

Det fine med "barebones" -eller "mikro-ATX"-kabinetter er at de tar mindre plass, slik at de ikke blir fullt så stasjonære som stasjonære PC'er vanligvis er: Man kan enkelt pakke de ned og ta dem med seg til "dataparty" eller hjem i helgene, f. eks.

Forskjellen på "barebone" -og "mikro-ATX"-kabinettene, er at førstnevnte har medfølgende hovedkort og strømforskyning, mens sistnevnte krever at du kjøper mikro-ATX hovedkort og strømforskyning i tillegg. Det gir større muligheter for å konfigurere komponentsammensetningen selv.

Store og klumpete kabinetter bra nok for de som ikke trenger å flytte på PC'en og har stor nok plass på/under skrivebordet. De som er avhengige av 50 harddisker, kjøper gjerne store kabinetter.
Sitat av simdal
Hvis du greier å vente litt nå så kommer nok snart 4x kjerne prosessorene.
Vis hele sitatet...
Ved lansering vil vel den være veldig dyr, så regner med man må vente til våren! Kan godt hende jeg tar skammelig feil her?
Blir ikke 15'000-20'000kr litt vel mye å bruke på PC? Jeg har selv en som jeg har bygd litt på opp gjennom årene, og summen av delene er vel rett under 10'000 nå, og dette fungerer utmerket(jeg spiller og har redigert både bilder og video). De dyreste delene synker ofte mye i pris etter hvert, så jeg vil anbefale deg å bruke litt mindre på PCen nå, og heller oppgradere den etter hvert. Lydanlegg derimot er noe som varer betydelig lengre, der bør du kjøpe noe av litt bra kvalitet.
Sitat av Bolgen
Nå er jeg ikke sikker på forskjellen, men jeg gjetter på at 7.1 er bedre=/
Vis hele sitatet...
Da støtter lydkortet ditt 7 små høytalere i tillegg til en stor. Altså du får et bedre surround-anlegg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simdal
Hvis du greier å vente litt nå så kommer nok snart 4x kjerne prosessorene.
Vis hele sitatet...
OPTOCORE!!. Seriøst. Dual core er ikkje noko nytt. IBM kom med dual core i 2000, og held no på med optocore...
Som de andre sier, så er det vel lurt og vente litt. DX10 hovedkort og skjermkort kommer vel om en liten stund de og.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Skal han holde på å utsette pga det kommer nye deler etc. i fremtiden, kommer han aldri til å kjøpe seg ny PC. Den PCen du har tenkt å bestille til 15k kommer til å være mer enn god nok til å kjøre alle nye og gamle spill glatt som bare juling. Du trenger ikke mer atm, og når de nye delene kommer, vil de være utrolig dyre. Bestill nå!
Det er ikke sikkert det er så dumt å vente - altså, vente på at saker og ting skal bli bare nest best og dermed synke i pris. Hvis man kjøper det nest beste, får man mest for pengene.