Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2165
Vel, det ser ut til at hobbypyroteknikerne går en meget kjedelig fremtid i møte:


Kommissionen fremmet i september 2010 forslag til en EU-forordning som skal begrense privatpersoners adgang til kjemiske stoffer som kan misbrukes til fremstilling av hjemmelaget sprengstoff. Europaparlamentets justiskomite vedtok 4. oktober 2011 sin innstilling om forslaget. Det vil nå bli innledet forhandlinger med Rådet med sikte på et kompromiss før forslaget behandles i Europaparlamentets plenumsforsamling.
Vis hele sitatet...
http://europalov.no/rettsakt/regelve...gstoff/id-4060

Vet ikke helt hvor mye jeg kan tilføye da linken jeg har lagt ved sier det meste.
Først og fremst er dette ment som en opplysning med muligheter for en etterfølgende debatt.
men så kan man jo nesten lage eksplosiver av nesten hva som helst, bare med litt jobb.
eksplosive stoffer er jo også til praktisk bruk, men det kan jo forvandles til renere
Jaja, enklere å forby alt av praktiske hensyn enn å la folk ha litt frihet.

Denne blir jo sikkert hastevedtatt mens stortingsrepresentantene surfer facebook på mobilen, akkurat som DLD (og alle andre EU-direktiv).
Fy fa.. dette er enda ett argument for at Norge skal holde seg unna alt som har med EU og gjøre!
Litt teit at 100 stykker som gjerne er oppimot 100 årsalderen skal bestemme hva vi kan gjøre og ikke gjøre. Kan jo like så godt forby smørkniver.
Helt enig, smørekniver har en lei tendens til å eksplodere.
Forundrer meg ikke! Hadde kjemikalier og fullautorifler vært forbudt for menigmann å eie så hadde 22/7 aldri skjedd!

Ellers så har de vel gått til skrittet å forby alle typer kunstgjødsler som kan brukes til IED's i Afghanistan og Irak, uten at det har hjulpet stort. Riktignok er det sikkert nok av udetonerte granater der, men vil man lage bomber her i europa og så er det da nok av ting å stjele fra bønder og sprengstofflagre. En booster klarer da de fleste som går inn for det å lage uten å måtte kjøpe en masse kjemikalier.

Det skal dog sies at jeg ikke har peiling på hva disse restriksjonene går ut på, men jeg kan tenke meg en polititillatelse eller lignende som vil bli ganske så vanskelig å få tak i.
Vill tro at du ikke hadde fått kjemikaliene dine, selv om loven ikke hadde kommet.
Helt enig, smørekniver har en lei tendens til å eksplodere.
Vis hele sitatet...
Fælt så spydig du skulle være for tiden da?
Greit det at de har tenkt til å begrense kjemikalier som kan være farlige.
De er jo nesten nødt til å gjøre det etter hva som skjedde 22 juli, MEN om en psyko vil sprenge noe så får han sprengt det uansett. Så det burde heller fokuseres på andre hold mener jeg.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg

Fælt så spydig du skulle være for tiden da?
Vis hele sitatet...
Usaklige uttalelser blir veldig ofte etterfulgt av kommentarer som kan oppfattes som spydige dersom man ikke tenker seg om.

Beklager dersom jeg ble oppfattet som vemmelig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå begynte jeg å grine her :'( Det er jo tross alt ikke så lenge til nyttårsaften

Men jo, skjønner at de vil fremme et slikt forslag for å minske antall personer som bare driver faen og setter hobbyen vår i et veldig dårlig lys. Samtidig syns jeg de skal være mennesker og ikke politikere/"lovfolk" og se på at det er endel som syns det er fint å drive med hobbypyroteknikk på et litt seriøst nivå. Med det mener jeg å ha tatt steget videre fra plumbo-bomber, sprenging av unødvendige ting/hærverk og umoden oppførsel generelt.

De burde gjøre et eller annet, stelle i stand organiserte grupper som folk kan bli medlem av og som der kan ha det gøy med hobbyen sin i lag og ikke sette vanlige folk i fare. Få med et par "eksperter" med lisens og som vet hva de driver med.

Men, som vanlig gjør politikere ting som går mot sin hensikt. Hvis de setter inn reguleringer i omsetningen av kjemikalier vil ikke det stoppe de som virkelig vil drive med det, som nevnt skal det alltids gå an å lage nokså rene grunnkjemikalier fra forholdsvis enkle råstoffer (møkk og aske anyone?) og jeg ser for meg at flere vil holde enda mer på som en slags demonstrasjon mot dette forslaget

Forøvrig; nei til EU, Europa vil aldri bli som "USA #2" uansett.
Resultatet av å stemme AP
Sitat av Vitex Vis innlegg
Resultatet av å stemme AP
Vis hele sitatet...
Det er AP sin skyld at EU tenker å legge inn et forslag om restriksjoner ved salg av kjemikalier?

Slapp nå av litt.
Sitat av Vitex Vis innlegg
Resultatet av å stemme AP
Vis hele sitatet...
Resultatet av uvitende politikere sier nå jeg (selv om jeg har en liten følelse av at de har "eksperter" å spille på)
Sitat av Knask Vis innlegg
Helt enig, smørekniver har en lei tendens til å eksplodere.
Vis hele sitatet...
Nei, men det kan bli tatt for et våpen..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av TobNor Vis innlegg
men så kan man jo nesten lage eksplosiver av nesten hva som helst, bare med litt jobb.
Vis hele sitatet...
Tenker du for fyrverkeri? Det blir nok kjedelig i lengden uten kjemikalier fra utlandet for litt mer varierte og eksotiske effekter.
Tenker du for terror? Nei da er det ikke noe problem.
Finnes nok av bønder som har storsekker liggende utfor fjøset og gir faen,
har selv sett slike, og siklet som mammas forrige hund(R.I.P).
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Forundrer meg ikke! Hadde kjemikalier og fullautorifler vært forbudt for menigmann å eie så hadde 22/7 aldri skjedd!
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på det du? Og sist jeg sjekket var det en semiautomatisk rifle?
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Hvis de setter inn reguleringer i omsetningen av kjemikalier vil ikke det stoppe de som virkelig vil drive med det, som nevnt skal det alltids gå an å lage nokså rene grunnkjemikalier fra forholdsvis enkle råstoffer (møkk og aske anyone?)
Vis hele sitatet...
Tror nok det vil bli uutholdelig i lengden for de som lager større enn 2" fyrværkeri.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Nei, men det kan bli tatt for et våpen..
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke våpen vi diskuterer her, men kjemikalier og omsetning av dette.
Sitat av Up Vis innlegg
Tror nok det vil bli uutholdelig i lengden for de som lager større enn 2" fyrværkeri.
Vis hele sitatet...
Sant, men i en sånn fortvila situasjon er alt bedre enn ingenting
Sitat av Up Vis innlegg
Er du helt sikker på det du? Og sist jeg sjekket var det en semiautomatisk rifle?
Vis hele sitatet...
Håper du så ironien min der . Ellers så var vel våpenet bygget om til å være heltautomatisk + et trommelmagasin.

Ellers så spørs det jo hvor strenge disse restriksjonene blir. Det kan jo hende det ikke blir stort værre enn at vi må bestille chems fra ivan i øst, mens det blir sendt tilbake om tollen skulle finne på og åpne og sjekke pakkene.
Sist endret av legalize_it; 7. november 2011 kl. 23:07.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Sant, men i en sånn fortvila situasjon er alt bedre enn ingenting
Vis hele sitatet...
Tja, ser for meg om jeg var vant til å bygge 6-12" shells, så ville å troppe ned til begrenset produksjon av 2" shells, vært særdeles deprimerende, og føles meningsløst.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Håper du så ironien min der . Ellers så var vel våpenet bygget om til å være heltautomatisk + et trommelmagasin.
Vis hele sitatet...
Overalt hvor jeg ser sies det semiautomatisk, og at han brukte magasin med 30 skudd, så hva er din kilde?