Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3800
Hei.

Jeg menes å minnest å ha hørt noe sånt som : "Du behøver ikke å godta bota du får i en fartskontroll med mindre de er i stand til å vise deg på radaren/laseren at du har kjørt over fartsgrensa."

Er dette bare en myte? For det vil jo være så godt som praktisk umulig da laseren/radaren ikke står på samme plass som de som vinker deg inn og skriver ut bot.

>nightLook
så lenge poletiet har mistanker om at du har kjørt for fort, kan dei skrive ut ei bot til deg.
Holder nok ikke med å ha mistanker om det nei. De må ha en måling på deg, med andre ord bevis.
Sitat av kiminator
Holder nok ikke med å ha mistanker om det nei. De må ha en måling på deg, med andre ord bevis.
Vis hele sitatet...
to vitner er bevis
Ja, men så lenge farta ikke er blitt målt over fartsgrensa har da de ikke noe grunnlag for å gi deg bot? Øyemål er langt ifra et nøyaktig måleinstrument. Jeg regner med de har lov å stoppe deg ved mistanke om for rask kjøring, men faen ikke gi bot.
Lett å sjå forskjell på 160km og 50km. Berre for å komma med eit døme. Kor fort kjørte du nightLook?
160 km og 50 km kan en nok se forskjell på ja, men du trenger ikke få bot så lenge de ikke har en offisiell måling på det allikevel. En kamerat av meg kjørte ~170 forbi en politibil som stod parkert, og når de kom etter han så fikk han bremst ned før de kom nære nok til å måle på deres speedometer, og når de spurte de som satt i bilen hvor fort han hadde kjørt så sa alle "vet ikke helt" eller "ca 70", og han fikk ingen bot.
Du tar feil supermann, eller kan du vise til kilder som bekrefter det du sier? Tror ikke det..

Samme som at hvis purken får høre at eg har hasj, så skal eg få bot for det, uten at de finner noe på meg, skal eg få bot for et gram eller 50 gram?
Det er slik at hvis 2 politimenn stanser deg, etter å kjørt etter deg og sett at du kjører over fartsgrensen kan du få bot. Dette kan ikke en politimann. Dem kan heller ikke bare se at han og han kjørte så fort, skal bli tatt måling.
hadde mangeganger fartsgrensa i ei 30 sone, sivilen kom og han viste jo att eg hadde laaangt over han som snakket til meg, for hele sykkelen hoppet bortover etter en fartsdump. men jeg prøvde flaut som det var å påstå 30. så fikk jeg en advarsel.

?? hadde 95 ca så det er ikke tvil om hva de oppfattet.

EDIT: det var forresten to betjenter i bilen. i uniform.
Du kan vel faktisk nekte å motta boten, men da skal det i teorien gå til rettssak.

...om jeg ikke husker helt feil fra samfunnslæren.
drQ
Egendefinert
Sitat av nightLook
Hei.

Jeg menes å minnest å ha hørt noe sånt som : "Du behøver ikke å godta bota du får i en fartskontroll med mindre de er i stand til å vise deg på radaren/laseren at du har kjørt over fartsgrensa."

Er dette bare en myte? For det vil jo være så godt som praktisk umulig da laseren/radaren ikke står på samme plass som de som vinker deg inn og skriver ut bot.

>nightLook
Vis hele sitatet...
Ved en fartskontroll der du har blitt målt til å kjøre for fort vil du bli tilbudt ett forenklet forelegg. Du ikke godta det, men lar du være vil det bety at det blir en rettssak med deg som tiltalt. Og de fleste oppegående mennesker vil synes det da er enklere med en ekstra regning. Det er selvfølgelig en viss mulighet for at saken din "forsvinner" i systemet og blir henlagt, men å gamble mellom en utgift på ett par tusenlapper og i verste fall ende opp som straffedømt når du har kjørt for fort er ikke alltid så lurt. Men du må altså ikke godta det forenklede forelegget du får i en fartskontroll, det er bare mye lurere.

Det finnes noen regler om at man har "krav på å se sin egen måling", men at man trenger å se den på selve apparatet tror jeg er en ganske stor misforståelse. Ved en fartskontroll blir det hele tiden ført skjemaer der din måling blir ført inn. Ber du om å få se denne målingen blir du antageligvis bedt gå bort til den som er ansvarlig for dette arbeidet, som så peker på ditt registreringsnummer/beskrivelse av din bil/fart/klokkeslett. Og dette har du krav på å se, uten at det vil ha det helt store poenget. (Skulle du bli stoppet i en "hobbykontroll" av en enkelt person langt ute på landet kan det nok tenkes at du får se målingen på selve apparatet, men slikt fungerer jo ikke like lett i byer).
Om du ikke vedtar boten så går saken til retten. Og for å avlive alle myter om at politiet må ha måling, dette stemmer ikke. De kan ta fra deg førerkortet ditt på øyensyn å bruke annet argument enn kun fart, f.eks uforsvarlig kjøring pga for høy fart i forhold til omgivelsene. Trenger ikke måling for å gjøre det, og det har skjedd ofte nok.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du blir tatt kan du be om å få se loggen. Dersom den er mangelfull kan du gå fri. Den skal inneholde fart, avstand til kjøretøyet samt data om at daglige tester er foretatt.
Jeg vil også drepe regelen om at politiet ikke kan ta deg dersom de er alene i bilen. Sorry, men dette er en gammel røverhistorie som tydeligvis er svært vanskelig å bli kvitt.

Min oppfordring er: Har du driti deg ut i fartskontroll, så legg korta på bordet og ta din straff.
kreativ nerd
devotio's Avatar
De kan vel gi deg bot, men dersom du ikke godtar boten vil politiet ha problemer dersom det bare er en da denne politimannen kan ha begått feil og ikke regnes som godt nok bevis for retten.

Angående dette med målinger og straff kan det virke som det er mange som har opplevd forskjellige ting. Kompiser har kjørt med like stor fart (for høy fart) hvor den første ble målt og begge ble stoppet. De nektet begge. I retten ble begge frifunnet da politiet bare hadde målt en bil og de ikke var sikker på hvem som var fører av bilen.

I en rettsak er det politiet som må fremlegge bevis på at de har rett. Om du godtar boten og senere finner ut at du vil klage er det DU som må fermlegge bevis. Om jeg blir stoppet av en (1) politimann vi jeg be om video, om han ikke kan vise noen video vil jeg nekte boten da han sansynligvis har dårlige "bevis".
Det er mange rare rykter som er ute å går. En politimann er ikke godt nok bevis, krav på å få se radaren/laseren, krav på å få se loggen etc. etc.

Det dere må forstå er at politiet har dette som jobb, det er ikke en hobby. Alle metoder som politiet bruker når de måler fart, er utviklet over mange år i samarbeid med jurister, for å ta folk som bryter veitrafikkloven. Politiet har lang utdannelse i tillegg til kursing og godkjenninger innenfor hver enkelt metode.

En politimann trenger bare å gjøre fartsmålingene slik han har lært dem, og personen som blir anmeldt, vil bli dømt i en rettsak. I en rettsak kan politimannen bli spurt om, hvordan fartsmålingen ble utført, og hvordan det skal gjøres etter boka.

Hvis politimannen kan forklare at måten det ble gjort på er slik han har lært det, er alt som det skal være og fartssynderen blir dømt.

Det er ikke politimannen som anmelder som bestemmer om en sak "får lov til" å komme til retten. Det er politadvokaten. Dersom politimannen ikke har gjort jobben sin slik han skal, vil politiadvokaten henlegge saken.

Politiet ser til enhver tid svært mange som kjører for fort, slik alle oss andre også ser. Dersom politiet ikke har utført fartsmålingen riktig, ønsker ikke politiet å kaste bort tiden på å forsøke en rettssak som kan tapes. Da er det mye lettere å ta en ny fartsmåling på en som kjører for fort, og så gjøre det korrekt "etter boka".

Det er ikke sånn at politiet er ute etter "akkurat deg" fordi du kjørte for fort. Du er bare en av mange, og hvis saken ikke holder i retten, vil den heller vanligvis ikke komme dit.

Noen ganger har ikke politiadvokaten eller politimannen oppdaget at det er gjort feil, og da skal retten frifinne personen. I motsatt fall sitter fartssynderen igjen med både straff og ekstra saksomkostninger for å ha satt i gang et stort rettsapparat uten hensikt.

Svært ofte bunner det hele ned til å kunne være såpass mann at en klarer å stå for det en har gjort og som Trond Viggo Torgesen synger "ikke si at det var de andre".
Sist endret av Kaunda; 19. mars 2007 kl. 21:03.
En kompis av meg kjørte i 180 på motorveien en gang. Politiet så ha og heiv seg etter han, men de rakk ikke måle hastigheten hans før han bremset ned mot en bomring. De målte han ikke før han hadde klart å bremse ned til 100 km/t, så boten ble ikke så stor.
De sa han var jævlig heldig som ikke havnet i fengsel den dagen.
Sitat av Kaunda
Det er mange rare rykter som er ute å går. En politimann er ikke godt nok bevis, krav på å få se radaren/laseren, krav på å få se loggen etc. etc.
Vis hele sitatet...
Feil, om det er godt nok eller ikke vet jeg ikke. Men en kjenning mistet lappen nettopp på grunn av dette. "Politimannen" var til og med ikke på arbeid. Siden han så på det som "uforsvarlig kjøring", mistet han lappen og måtte kjøre opp på nytt.

Det kan skje!
drQ
Egendefinert
Sitat av snowser
Feil, om det er godt nok eller ikke vet jeg ikke. Men en kjenning mistet lappen nettopp på grunn av dette. "Politimannen" var til og med ikke på arbeid. Siden han så på det som "uforsvarlig kjøring", mistet han lappen og måtte kjøre opp på nytt.

Det kan skje!
Vis hele sitatet...
Tror kanskje du overså anførselstegnene som ikke var der. Tipper "En politimann er ikke godt nok bevis, krav på å få se radaren/laseren, krav på å få se loggen etc. etc." er eksempler på ryktene det er snakk om.

Når jeg først er i gang kan jeg jo prøve å ta livet av myten om at det finnes faste maksgrenser for hvor fort politiet kan kjøre etter deg. De påstandene er så dume at jeg får vondt.
Tok opp litt av dette temaet med en kollega av meg. Ja han er politimann.

-2 politimenn som mener du har kjørt for fort uten å ha måling på deg vinner over deg i retten. Uansett hvor mange vitner du har.

-1 politimann som mener du har kjørt for fort uten å ha måling på deg vinner ord mot ord i retten hvis det ikke er vitner

Dette fordi politiet har mer pålitelighet enn mann i gata. Dette står i loven.

Uansett om politiet ikke har måling på deg kan de straffe deg ihht § 3 i vegtrafikkloven. Denne loven omhandler uaktsom kjøring, og du kan bli straffet bare man spinner i gang på rett vei, svinger litt for mye o.s.v. Da hjelper det ikke om du har aldri så mange vitner.

For en del år siden var det en kar som fikk bot for "burning" på rett vei med 4wd. Han gikk til retten og hadde med seg en uttalelse fra selveste bilcrosskongen Martin Schanche som sa det var umulig å "burne" med 4wd, men han ble alikevel straffet ihht § 3

Ved laserkontroll skal kalibreringsrapport på laseren være tilgjengelig og den kalibreringa skal ha vært gjort innenfor 14 dager. Hvis politiet ikke kan henvise til en kalibreringsrapport er målingen ugyldig. Men drit i å mas om den. Laseren blir kalibrert hver eneste gang de skal ha kontroll. Ihvertfall i Buskerud. En kar slapp bot pga at rapporten ikke fantes, så den tabben gjør ikke drammenspolitiet igjen.

Er det noe mer som er usikkert er det bare å skrike ut, så skal jeg prate med han om det.
Sist endret av boogeyman; 20. mars 2007 kl. 01:08.
Såvidt jeg har forstått det er det vel sånn at laseren kontrolleres en gang i året av Justervesenet, men sjekkes hver dag av politiet, ved at de måler avstanden til et fast objekt ... ?
Det stemmer at laseren skal kalibreres. Det er vel strengt tatt ditt "beste kort", å håpe på at politiet har glemt dette, men det blir et veldig tynt håp, så om du vet at du er tatt er det nok best å bare legge kortene på bordet.

En annen ting som kan være aktuelt er at det er en viss feilmargin på laser på lange avstander. Jeg har hørt en historie fra en som "slapp unna" da han ble målt ved en forbikjøring. Årsaken var at politiet ikke kunne si sikkert hvilken av bilene de målte. Det høres kanskje litt søkt ut (de må jo i alle tilfelle hatt like stor fart) men det sår kanskje nok tvil om målingen til at man kan slippe unna ved en rettsak. (Kanskje noe du kan høre med han kollegaen din om boogeyman)
Er litt ueinig i den påstanden om at politiet kan ta deg sjølv om det er to stk. Eg køyrte ifrå ein politibil i 50 sona. Eg hadde omlag 140 km/t på ei strekning tilsvarandes 500 meter. Etter at eg svingte at og ned på ein sideveg kom dei opp bak meg og fyrte på blålysa. Dei sa jo at eg måtte ta det litt med ro og sånt, men dei kunne ikkje gjere meg noke. Dei sa derimot at hadde dei hatt måling på meg så hadde dei tatt frå meg sertifikatet på flekken. (Eg såg forresten ikkje at det var ein politibil, trudde det var ein taxi)
Spørs om ikke du da støtte på noen hyggelige politifolk. Og tror nok ikke de hadde måling på deg, da de ikke ga deg bot. Utifra dialekta di antar jeg at dette skjedde ett sted litt ut på bygda? Jag har generellt intrykk av at politiet fra litt opp i "dalen" i Norge ser mer mellom fingrene på fartsovertredelser. Spesielt hvis det er på en øde landevei. Har blitt stoppet et par ganger oppover Eggedal og Noresund, og har kommet fra det med advarsel hver gang.

Cikey:

Grunnen til at de ikke ble dømt er at politiet ikke visste hvilken bil de målte. Heldigvis er det slik i Norge at to stykker kan ikke bli dømt for samme sak. Hvis to biler kjører like fort, og de måler bare den ene, kan ikke den andre bli straffet. Enkelt og greit fordi det ikke foreligger noe måling på begge.

Se bare på første runde av Nokas-saken. Ingen ble direkte dømt for drapet på Klungeland, men de fleste ble dømt for væpnet ran med døden til følge. De kunne ikke bevise hvem som skjøt det avgjørende skuddet. De kunne ikke dømme alle involverte for drap.
(dette eksempelet er litt på kanten da det er veldig mange andre faktorer som spiller inn. Men dere skjønner sikkert)
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Grinder
Er litt ueinig i den påstanden om at politiet kan ta deg sjølv om det er to stk. Eg køyrte ifrå ein politibil i 50 sona. Eg hadde omlag 140 km/t på ei strekning tilsvarandes 500 meter. Etter at eg svingte at og ned på ein sideveg kom dei opp bak meg og fyrte på blålysa. Dei sa jo at eg måtte ta det litt med ro og sånt, men dei kunne ikkje gjere meg noke. Dei sa derimot at hadde dei hatt måling på meg så hadde dei tatt frå meg sertifikatet på flekken. (Eg såg forresten ikkje at det var ein politibil, trudde det var ein taxi)
Vis hele sitatet...
Taxi med store blå bokstaver som staver ordet POLITI på panseret og blålys på taket? :P
Husker det var en sak for noen år siden (tror jeg) der folk kunne "se bort i fra" fartsbøtene sine, fordi de var blitt målt med ett gammelt apparat. Husker ikke helt, og tror dessverre ikke de apparatene brukes i dag, men de var kanskje bare feilkalibrert eller noe sånt?

Det som var litt kuli med den saken var at det var en kar som fant ut dette da, så han slapp å betale boten, så slo media det opp, og da slapp alle som hadde blitt målt med det/de apparetene å betale, selv om mange av målingene faktisk stemte, man kunne jo ikke vite hvem som stemte og ikke.

Er vel ikke noen som vet om hvilket måleinstrument det er snakk om her, og om det fortsatt er i bruk?