Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1457
Vet dere sikkert hører dette over alt nå, men dette er noe dere bør tenke på:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169027

Regnet er på vei, så alle må måke snøen av takene sine før det er for seint.


De bygningene som ligger værst an er de med flat-tak.
Takk geniene som tegnet opp de bygningene


Vi her i Nordland vet hva mye snø gjør - dette er nytt for dere.
Litt pinglete at dere ikke er mer forberedt på litt mye av det gode.

Men det er min side av saken - Mye snø og kaldt vær er det vi er vant med.
Nesten året rundt...
Sist endret av dosky; 26. februar 2007 kl. 10:48. Grunn: Anticapitalizationlol
Når det gjelder bygninger med flate tak så blir ikke disse bygd slik kun for utseende. Den er andre praktiske grunner som taler for å slike bygg.

At dere er mer forberedt på mye snø og sier at de på sørlandet er "pinglete" som ikke er mer forberedt, er vel en helt naturlig følge av at det ikke er så altfor mye snø til vanlig på sørlandet. Folk er ikke forberedt på noe som nesten aldri skjer. Lurer også litt på hva du mener med forberedt i denne sammenhengen. Altså mer forberedt på å koste av takene? Du sier altså at dere i nord står klare til dette med en gang det snør?

Dette var mitt syn. Kos dere med snøen året rundt, så skal vi være forberedt med shortsen til sommeren.
Det er ikke noe "nytt" for oss på øst/sørlandet at det kan komme mye snø. Det er bare det at 90% av norges befolkning, 90% av bilene og 90% av husene i Norge holder til sør for Trondheim. Skulle likt å se den trafikken vi har her i Sør oppe i Nord. Da hadde det blitt minst like mye trøbbel.

Den diskuteringa og mobbinga mellom nordlendinger og søringer er gammel og dum.
Mange av søringene som tror at vi har isbjørner og at alle er samer her i Nord. Synd at det er flest samer i Oslo
Enig med boogeyman. Dette er ikke nytt for oss, så du kan hoppe av den høye hesten din og lukte litt på virkeligheten.
Sitat av typical
Mange av søringene som tror at vi har isbjørner og at alle er samer her i Nord. Synd at det er flest samer i Oslo
Vis hele sitatet...
Tror det bare er en myte at folk tror det er isbjørn i Nord. De fleste lærte at de holder til på Svalbard i 3 klasse. Men har det ikke vært flere episoder på 70 og 80-tallet der isbjørn har svømt iland på fastlandet?
Og næørmere 3 meter snø på et par dager er ikke akkurat så veldig lett å håndtere heller. Spesielt når brøytemannskapene har vært minimalt forberedt på at snøen skulle komme. Vi har tross alt hatt ganske så fint og mildt vær helt fram til nå. Over natta omtrent, så gikk det fra 10 grader, til -5 og en meter med snø. Det kom litt uventa.
Sitat av typical
Mange av søringene som tror at vi har isbjørner og at alle er samer her i Nord. Synd at det er flest samer i Oslo
Vis hele sitatet...
Litt selvmotsigende utsagn. Det sier jo litt om hvor få som i det hele tatt bor nord for Sinsenkrysset. Det er ikke hver dag det dumper ned mer enn to meter snø på et par dager, selv ikke i Bardufoss.
Sist endret av Deezire; 26. februar 2007 kl. 14:25.
Sitat av boogeyman
Tror det bare er en myte at folk tror det er isbjørn i Nord. De fleste lærte at de holder til på Svalbard i 3 klasse. Men har det ikke vært flere episoder på 70 og 80-tallet der isbjørn har svømt iland på fastlandet?
Vis hele sitatet...
Har snakket med mange søringer på f.eks WoW og sagt at vi i Finnmark lever i lavvo og isbjørn som kjæledyr. Nærmest alle har gått fem på og tror på meg fullt ut. Merkelig nok en del trodde også at vi hadde lavvo med etasjer og at vi lever midt på vidda.
Folk som spiller WoW er ofte mer sprengt i hodet enn folk generelt. Å glo på en dataskjerm med fine tegneseriealver i bikini gjør noe med hjernen din etter et par måneder vettu. Folk flest her i sør vet bedre enn som så...
Jeg er nordlending og det er mange som tror at jeg ER en isbjørn. Jeg synes fortsatt det er morsomt at en vanlig vinter i Nord-Norge plutselig blir snøkaosterrorkatastrofe når det skjer på sørlandet.
hmm flytta fra lofoten til trondheim i høst.. opplevde nede i sentrum en dag det blåste frisk bris:P at folke løpe i mellom å skrek
Får dere vanligvis hele vinterbekledningen av snø over natta? Var det som skjedde her...
Jo, i flere puljer. Det kommer 30cm snø, så smelter det før neste dag. slik skjer i en uke, så blir det 2 uker snøfritt før det begynner å snø kraftig over tid. Så, vi har ikke likende som dere. : - )
At en oppfordring om å måke tak og forberede seg på hva som kommer til å skje når regn gjør mengdene med snø enda tyngre, et vennligsinnet tips fra en med erfaring, kan få folk til å tenne på alle plugger, sier virkelig noe om forumkulturen her i landet. Nord som sør!
Sitat av DonTomaso
Jeg er nordlending og det er mange som tror at jeg ER en isbjørn. Jeg synes fortsatt det er morsomt at en vanlig vinter i Nord-Norge plutselig blir snøkaosterrorkatastrofe når det skjer på sørlandet.
Vis hele sitatet...

Hva er det som er så spesielt og morsomt med det?

Folk i nord vet at det kommer mye snø. Sånn har det vært i alle år. Derfor er de forberedt på det og vant med det.

Folk i sør vet at det pleier å være lite med snø. Sånn har det vært i alle år. Derfor forbereder de seg ikke på at det skal komme 3 meter snø når sannsynligheten for det er minimal.
Sitat av bjarneper
At en oppfordring om å måke tak og forberede seg på hva som kommer til å skje når regn gjør mengdene med snø enda tyngre, et vennligsinnet tips fra en med erfaring, kan få folk til å tenne på alle plugger, sier virkelig noe om forumkulturen her i landet. Nord som sør!
Vis hele sitatet...
Da har du ikke lest hele innlegget hans hvis du mener det.

Quote:
Vi her i Nordland vet hva mye snø gjør - dette er nytt for dere.
Litt pinglete at dere ikke er mer forberedt på litt mye av det gode.

Det er dette som blir reagert på. Les hele innlegget før du poster du. Ikke bare overskriften...
Vel, dette minner om de gangene det kommer 12 cm snø i new york, og seksten mennesker dør av sult, fem hundre av trafikkulykker og flere tusen av kulde. WTF?
Det var ikke 12 cm, men 30. Stor forskjell.

Tror ikke de bruker vinterdekk og trafikker i NY er jo svært stor.
En brøytebil har store problemer, han har ingen plass å tømme snøen.
Sist endret av esl; 26. februar 2007 kl. 14:22.
Sitat av q_Werty
Vel, dette minner om de gangene det kommer 12 cm snø i new york, og seksten mennesker dør av sult, fem hundre av trafikkulykker og flere tusen av kulde. WTF?
Vis hele sitatet...
Det ligger i samme bås som at 100000 dør av litt tørke i Afrika.

Omfanget av ekstremt vær og katastrofer kommer helt an på antallet mennesker som er involvert. Ta f.eks. tsunamien for snart ett og et halvt år siden. Full mediadekning og masse oppstyr. Men de færreste har hørt om flommen som drepte over 1000 mennesker i samme område 4 måneder etterpå. P.g.a Media.

Det samme gjelder Nord og Sørnorge. Flest mennesker i Sør, flest ulykker i Sør, mest oppstyr i Sør.....
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Hallo.
Tror dette var litt mer ment som ett godt råd til de som er plaget med mye snø for tiden, ingen hakking på de i sør. Tilbake til topic da?

Pass på unger så de ikke graver seg ned i snøhuler også for tiden.
Nord er best. Sør er best. Nord er dum. Sør er teit.
Kan da ikke være så vanskelig å forstå at en meter snø på et døgn kommer brått og uventet på i sør. Nei då er sørlendinger pingler. Saklig
Vel, når dere ikke skifter til vinterdekk på det grunnlag av at dere vanligvis ikke får så mye snø er da en faktor til at dere ikke forbereder dere på noe uønsket snø.

Og ja, det er flere i sør som tror vi i nord bor i igloer, har reinsdyr eller isbjørner til kjæledyr og at det går pingviner i gatene. At alle vi i Nord er samer enda det er fler i Oslo enn i resten av Norge til sammen.

Og se på nyhetene; "Nå er det dårlig vær i norge" når det er en liten bris i Oslo samt snøstorm i Nord - og "Det er så vakkert i Norge for tiden" når dere har sol og vi har hatt -15°C, sterk vind og nedbør ca. 24/7.

Dette er noe vi har levd med hele livet - og slik blir det værende. Dere ER pinglete i sør, face it.
Sitat av boogeyman
Da har du ikke lest hele innlegget hans hvis du mener det.

Quote:
Vi her i Nordland vet hva mye snø gjør - dette er nytt for dere.
Litt pinglete at dere ikke er mer forberedt på litt mye av det gode.

Det er dette som blir reagert på. Les hele innlegget før du poster du. Ikke bare overskriften...
Vis hele sitatet...
Jeg leste hele innlegget, men tolket det tydligvis annerledes enn deg. Jeg tok det som en uskydlig kommentar, et lite nesepek fra det kalde Nord, og ikke en ren provokasjon.

Edit: Etter å ha lest trådstarters siste innlegg sår jeg tvil i mine egne uttalelser:P Det ligger kanskje et visst hat mot "pinglete" sørlendinger her. Men, kan vi ikke alle være venner? Kan vi ikke heller samles til en felles kamp, mot f.eks. Sverige?
Sist endret av bjarneper; 26. februar 2007 kl. 15:11.
Du er min venn
niigu's Avatar
Sitat av dosky
Dette er noe vi har levd med hele livet - og slik blir det værende. Dere ER pinglete i sør, face it.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg skal være høflig og si:
Takk for opplysningene, og takk for snøskuffetipset. Vi VET det.
Sitat av bjarneper
Jeg leste hele innlegget, men tolket det tydligvis annerledes enn deg. Jeg tok det som en uskydlig kommentar, et lite nesepek fra det kalde Nord, og ikke en ren provokasjon.

Edit: Etter å ha lest trådstarters siste innlegg sår jeg tvil i mine egne uttalelser:P Det ligger kanskje et visst hat mot "pinglete" sørlendinger her. Men, kan vi ikke alle være venner? Kan vi ikke heller samles til en felles kamp, mot f.eks. Sverige?
Vis hele sitatet...
Go Sweden, hva har vi å stille opp mot en ivadering fra et annet land ?
Våre supermoderne krigsvåpen fra 1824 ?


Sitat av niigu
Jeg tror jeg skal være høflig og si:
Takk for opplysningene, og takk for snøskuffetipset. Vi VET det.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at de fleste som føler seg provosert føler seg mer truffet siden de vet det er sant, men jeg har ikke noe HAT imot sørlendinger uansett. Jeg bryr meg jo, derfor jeg startet denne tråden.


Hvis det er noen deler av Norge jeg kunne gitt bort, så ville det vært Østlandet. Og så vil jeg ha Trondheim til hovedstad igjen. Slik det skal være. Hm, Østlandet kan våre kjære naboer Sverige få.

Nei, jeg prøver ikke skape fiender, jeg bare sier det slik som jeg føler det.
Det mest korttenkte jeg syns de gjør på sørlandet nå er å stenge bla. barnehagene fordi det er såppas mye snø på taket at de er redd for at de skal kolapse oppå barna.
Nå har jeg aldri satt opp et tak men det er vel billigere å betale noen barnehagetanter og -onkler for å gå opp på taket og skuffe ned snøen enn å måtte betale for et helt nytt tak med nye bjelker, takstein og alt som hører til?

(Kilde på at de ikke har måkt takene:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152754
(ja ikke den beste kilden men men ) )
Du er en idiot.

De generaliseringene dine kan sammenliknes med at jeg skulle sagt at alle nordlendinger er dumme og fordomsfulle, bare pga postene dine.