Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 14422
for dere som har tat BCG så hvet dere at for å ta den må dere først ta en liten "test" den som før het katteklor eller noe slikt. Jeg skal ikke ta BCG fordi søsteren min har har kronisk utmatelses syndrom (noe hun fikk av en vaksine som skulle være helt trygg, MMR)
Siden vi er søsken har vi masse likheter ved gener osv. så vi fant ut at ikke skal ta noen flere vaksiner, må nå er det BCG som står for tur, jeg har underskrift på at jeg ikke skal ta den men så kommer den faens helsesøster av en pappa slikker å sier at jeg kan slippe BCG men jeg er vist nødt til å ta "testen" (petuia eller noe sånt) jeg prøver først med litt høfelighet å forklare henne at jeg ikke skal ta den men neida, det var letter sagt en gjort. Det endte med at jeg måtte nærmest skrike før hun hopet 5 meter bakover av ren forskrekkelse, først da ga hun seg. Men i dag var hun oppe i klasseromme vårt for å si at de som ikke hadde tatt den skulle komme ned til henne dag:xxx kl.xxx. hun sa også at de som ikke skulle ta BCG måtte likevel ta denne "testen", jeg prøvde igjenn å si ifra at jeg ikke skulle ta den men hun begynte bare å si ja men ånn er det osv. WTF? sånn er det faen meg ikke, skal noen ta en vaksine så er det ikke hun som bestemmer det! så nå skal jeg ned til helse søster om ikke så lenge, jeg kommer til å nekte uansett. Så er det noen som hvet hva jeg burde gjøre? jeg gidder ikke snakke med mor eller far om det, da ender det bare med at de inviterer helsesøster hit på te besøk eller noe slik at vi kan snakke om det. det gidder ikke jeg, jeg skal faen meg ordneopp selv..men hun har vel ikke lov til å tvinge meg? selv om jeg nekter? plis svart fort..takk
Denne skrapetesten sjekker om du har tuberkolose er det ikke det den sprøyta er mot også? Og hun vil vel bare skrape i deg og se at du ikke har TB, er ikke verre. Men forstår jo du ikke skjønner hvorfor, men tenk deg om, vil du ikke vite om du er frisk, selv om sjansen er svært lav?

grunnen til at man sjekker først er at man må behandle TBen før man kan vaksinere, så om du er syk så får du behandling, er du frisk så slipper du som har papirer sprøyta.

Skjønner jo frustrasjonen din, hun burde jo forklart deg dette om dette er grunnen, hun vil bare se om du er frisk. Ikke drive å tvinge og true.

Sitat av Mushy
Hvorfor du driver å skriker til en som har blitt fortalt at hun skal gjøre jobben sin, og som vil ta en skrapetest på deg (hun skraper litt i huden, og legger på en væske) vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Skjønner jo ham godt da, hadde ikke likt at noen kom og ville kutte i meg om jeg hadde papirer på at jeg ikke trengte å bli kutta i. Men syns hun burde sagt ifra HVORFOR hun måtte kutte ihvertfall, ikke bare pga "jeg må derfor skal du finne deg i det". Om det stemmer det jeg sier, så vil hun bare sjekke at du er frisk. Men da må jo forklare deg det!


Wiggles: Obligatorisk eller ei, er du enten myndig eller har underskrift så slipper du. Men er jo så klart lurest å ta den, med mindre man ikke tror man tåler den osv som her. Og ja man får arr og vondt i armen.


NSO: du er og blir en syk faen ! Knallide!
Sist endret av Lille My; 11. januar 2007 kl. 16:28.
Uh, vis papirene du har?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Kan de ikke bare ta den testen da? Det er jo bare snakk om å ta noen hudprøver om jeg husker riktig, neppe noe du reagerer på.
Du burde ta vare på helsen din og ta klore testen. Du har faktisk ingenting å si imot dine foreldre, du er fortsatt under 18. Så de vil nok kunne bestemme det for deg.
Stemmer, du skal ikke ta vaksine, om du har papirer på det. Hvorfor du driver å skriker til en som har blitt fortalt at hun skal gjøre jobben sin, og som vil ta en skrapetest på deg (hun skraper litt i huden, og legger på en væske) vet jeg ikke. Står det noe om at du ikke skal ta testen, eller står det at du ikke skal ta vaksine? For det er to _vidt_ forskjellige ting.

Edit: Dessuten rimer nicket ditt på penis.
Sist endret av Keyser Söze; 11. januar 2007 kl. 16:16.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Er ikke BCG den sprøyten som gir deg et stygt arr på overarmen?

Jeg har ikke tatt den, det var ikke verre enn å ta med seg en lapp hjemmefra, måtte ha det skriftlig fra foreldre, tror ikke noen av mine andre søsken har tatt den heller. Dette var riktignok noen år siden. Vet ikke om den er obligatorisk nå.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg er et kvart århundre gammel og har hverken tatt BCG eller MMR - så det skal nok gå helt fint. Ikke har jeg dauet av tuberkolose enda heller.

Du får si til sykesøsteren at den eneste måten hun kan få deg til å ta prøven på er med fysisk makt, og hvis hun prøver det så er det en fin anledning til å tjene noen slanter på et sivilt søksmål.
Sitat av tnt
Kan de ikke bare ta den testen da? Det er jo bare snakk om å ta noen hudprøver om jeg husker riktig, neppe noe du reagerer på.
Vis hele sitatet...
Poenget med å ta "Katteklor" er at de skjærer to små snitt i underarmen og helder på litt væske, får du for stort utslag kan du ikke sprøyte.

Edit: "Kan ikke" Thx My
Sist endret av Frenor; 11. januar 2007 kl. 16:55.
Sitat av Frenor
Poenget med å ta "Katteklor" er at de skjærer to små snitt i underarmen og helder på litt væske, får du for stort utslag må du inn for sprøyte.
Vis hele sitatet...
Nei nei nei nei nei! Man klorer og legger i en væske, reagerer du med at sårene blir for store eller noe, har du TB i kroppen og kan IKKE ta sprøyta før du har vært hos legen til full undersøkelse osv og eventuell behandling. Så kan du ta vaksinen.

De som ikke har utslag får vaksinen.

Dette jeg vet sikkert pga en kompis klarte å få utslag, og vi nære vennene hans fikk jo litt panikk, men helsesøster sa at det skjer iblant, at noen får positiv uten å være syke. Han måtte gjennom mange undersøkelser og de fant ikke noe.

Z0p: Jepp.
Sist endret av Lille My; 11. januar 2007 kl. 16:30.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
"katteklor" er pirké?
Sitat av z0p
"katteklor" er pirké?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det samme. Eller "skrapetesten" som vi kalte det.
Nei, siden du har papirer på at du slipper å ta sprøyta så kan ingen tvinge deg til å ta den (eller jo de kan tvinge deg, men da er det bare å saksøke dem).

Wiggles: Ja, det er BCG som etterlater et arr der sprøyta ble satt.
Det er ikke mer skraping nå.. =o
Ihvertfall hadde ikke vi det. Vi fikk bare en sprøyte for det å vi.
(en veldig liten og som man ikke kjente en gang)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er lurt å sjekke om du har TB uansett om du skal vaksinerast eller ikkje, og det er ikkje et problem å ta den testen. Den har ikkje 'samanheng med BCG-vaksine, bortsett fra at du må sjekkast før du vaksinerast. Men det er generelt lurt å sjekke seg mot TB uansett. Ta den.
Den kuttinga eller hva det er fins ikke lengre.. ER monteux eller hva pokker det heter.. Lita sprøyte for å sjekke om du har turberkolose/luse elns..

Anyway.. Den sprøyta er ikke noe vond. MEN det svir bittelitt etterpå (flere i klassen som har sagt det) slik at, det er ikke farlig å ta den.
MEN!! Skal du ta selve BCG sprøyta, så får du et forbanna dritstygt (for å si det mildt) arr.. og det er no helvette.. Jeg ville ikke ta sprøyta, men jeg orka ikke å stresse..

Men heeey, livet går videre
Den nye prøvemetoden heter Monteux. Man setter en liten sprøyte med væske rett under hudlaget. Prøven blir målt av 3 dager senere. Man måler hevelsen med linjal.

Skjønner ikke hvorfor i helvete det er så stress for deg å bare gjøre som ho sier. Er ganske lurt å bli testet for tuberkulose i og med at sykdommen begynner å blusse opp igjen. Verken pirkètprøven eller Monteux prøven gjør vondt.
Som ambulanse personell kan jeg si at utrolig få i norge har tuberkulose. I allefall etniske norske.
De er dog en del i enkelte innvandrer miljøer som har det som ikke er blitt vaksinert og dratt det med seg fra der de kom.
Norge er ellers et veldig tuberkulose fritt land
på skolen min tar vi ikke pirke. vi tok en annen sprøyte midt på oversiden av under-armen etter 3 dager så sjekket de den og tok bcg. var ikke verre en å ta en stivkrampe sprøyte.
De skraper ikke nå lengre. Vi tok en sprøyte på innsiden av armen. Hvis det ble hovent der så kunne du ikke ta sprøyten elns...
Sitat av kiminator
Skjønner ikke hvorfor i helvete det er så stress for deg å bare gjøre som ho sier. Er ganske lurt å bli testet for tuberkulose i og med at sykdommen begynner å blusse opp igjen. Verken pirkètprøven eller Monteux prøven gjør vondt.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger i om det er mulighet for at han kan reagere på testingen eller BCG sprøyten, for han nevner jo at han har noen i den nærmserte familie som har reagert på en ellers "ufarlig" sak. En allergisk reaksjon på noe slikt vil mest sannsynlig bety sykehus og annet ikke så morsomt. Om jeg hadde hatt viten om at noen i min nærmeste familie hadde hatt en reaksjon på en gitt type vaksine, og at dette var noe legene ville hevde at var et 1 av en milliards sjanse på at det skulle skje tror jeg fortsatt at jeg ville vært FAEN så forsiktig på hva jeg tok. Leger vet ikke alt, og en god del av det de vet har vært filtrert slik at de ikke får vite om HVA som kan skje. Sist gang jeg hadde en reaksjon på en medisintype var det på depot utgaven av noen tabeletter som ellers gikk helt greit. Da endte jeg opp med en forholdsvis ufarlig reaksjon, men det hindret meg fra å kjøre bil samt å spise eller drikke noe særlig. Alt som skjedde var at jeg gjespet konstant i 3 dager.

Til trådstarter. Nei, de skal ikke kunne tvinge deg (I så tilfelle må de tilkalle politi og få en rettsavgjørelse) og prøver de seg på noe har du all rett til å forsvare deg. (Hint, "sykesøstre" får like fordømt vondt om man langer ut etter skrittet deres.)
Trådstarter
90 0
takk, da fikk jeg litt mere peil på hva jeg skal gjøre. Men det har ikke noe med at jeg er redd eller noe, men når du har sett din egen søster slite seg ut for bare å si noe eller gå ut døren så tar man ikke vaksiner lenger, hun har hatt ME siden 7. klasse, det fikk hun av MMR vaksinen. Hun var omtrent ikke til stede på ungdomskolen. Nå har hun brukt over 4 år på videregående og er enda ikke ferdig..Derfor kommer ikke jeg til å ta noe som helst av vaksiner, kansje hvis verdens skjebne var avhengig av det så kansje, men IKKE før..

Edit: Meitemart, du har helt rett

Edit en gang til xD: jeg fant denne loven, sier den at alle må ta pirke? http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...&emne=vaksi*&&
Sist endret av enis; 11. januar 2007 kl. 18:04.
Såvidt jeg kunne lese ut av lovteksten kan man lovfeste testing etter smittsomme sykdommer, men man kan bare tvinge noen til å ta en vaksine hvis den er en sykdom som sprer seg veldig kraftig.

http://no.wikipedia.org/wiki/BCG-vaksine <-nyttig lesestoff.
http://no.wikipedia.org/wiki/Mantoux <-mere nyttig lesestoff.
http://www.fhi.no/dav/FFFF5D6927.pdf <-hvordan testen fungerer.
Jeg synes at det er helt sykt at BCGen var påbudt i flere år i norge, selv etter at den er opphevet i Sverige og Danmark.

Noen som synes at vi burde på tilbud og gratis laserfjerning av dette stygge arret?

Eller for ikke å snakke om 18års aldersgrense på sprøyta, siden arret er permanent?
Denne vaksinen som søsteren din ble syk av, var ikke tilfeldigvis denne her vaksinen mot hjernehinnebetennelse som ble satt på 80-90 tallet? Den som Norge har eksportert til australia for å teste dem der? Hvis det er den, er det jo dokumentert at den har bivirkninger. BCG er vel noe helt annet, så kan ikke forstå hvorfor du ikke vil ta den.
Trådstarter
90 0
søsteren min ble syk av MMR, hun fikk den i 2000/1tror jeg
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Jeg tar den imorgen og tok testen på onsdagen før, det er ikke noe stress.
Søstera di har sikkert klort/klypt deg i armen og dette er ikke så vondt engang. Og det går over på 5 sec. Ikke noe stress og jeg anbefaler deg til og ta BCG sprøyta.
Sitat av comi
Ikke noe stress og jeg anbefaler deg til og ta BCG sprøyta.
Vis hele sitatet...
Da anbefaler jeg deg å lese hva trådstarter skriver også. Ikke noe stress, det heller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er to grunner til vaksiner:
*Beskytte seg sjølvng.
*Beskytte dei som ikkje kan ta vaksina av medisinske grunnar.

Grunnen til at ein beskyttar dei som ikkje kan ta ei vaksine ved å ta den sjølv er at ein sjukdom som store delar av befolkinga er vaksinert mot, ikkje sprer seg så lett, og det er få smittepunkt. Difor er det liten risiko for tuberkolose i noreg, fordi *alle* andre har vaksina.

Difor bør ein heller ikkje la vere å ta vaksina om ein ikkje må la vere. Dersom ein lege meiner det er uforsvarleg, så bør ein heller ikkje ta vaksine.

Men vaksine er den eine tingen eg trur har redda flest menneskeliv i verda...
Jeg måtte ta pirké-prøven to ganger, og reagerte begge gangene. Selv om jeg mest sannsynlig var blitt immun mot tuberkulose uten vaksine (vha en ufarlig versjon av tuberkel-basillen), gikk jeg til røntgen av lungene 2 ganger i året i 3 år. Det var vanlig prosedyre, ifølge legen. Jeg må sannsynligvis ta BCG om noen år istedenfor.
Sitat av Gubbe
Noen som synes at vi burde på tilbud og gratis laserfjerning av dette stygge arret?

Eller for ikke å snakke om 18års aldersgrense på sprøyta, siden arret er permanent?
Vis hele sitatet...
Altså, om du får arr eller ikke avhenger fra person til person. Jeg har et veldig lite arr, tok den ifjor. Noen av mine venner har vanlige _små_ arr, noen har ikke arr, mens noen har større arr.

Gratis laserfjerning, fyy så utrolig _giid_ med et arr...?! Like teit med aldersgrense, siden arret må du jo få en eller annen gang.


Til trådstarter: Altså, jeg hadde valget på skolen: Ta vaksine på skolen (noe som jeg ikke ville, har GRUSOM sprøyteskrekk) eller ta den på helsestasjonen. Hvis jeg skulle ta den på helsestasjonen, så måtte jeg dra dit på eget ansvar elns.. Da kunne jo jeg bare droppa å dra dit, og slippe sprøyta!

Derfor: Si at du har sprøyteskrekk, og må ta av profesjonelle folk elns. Da får du dra opp dit.
Har ikke lest alle svarene her nå, men for å informere så er det ikke noe "katteklor" eller pirketest lengre. Det er en liten sprøyte som kjøres i hudoverflaten oppå underarmen.

Men tviler at det er dette du kan reagere på. tror heller det er innholdet i vaksinen som kan få deg til å reagere

Sitat av S.S.L.
Derfor: Si at du har sprøyteskrekk, og må ta av profesjonelle folk elns. Da får du dra opp dit.
Vis hele sitatet...
Ta av profesjonelle folk? Tror helse søster på skolen har satt flere sprøyter enn en på helsestasjonen. Hadde de ikke klart å sette en sprøyte på normalt vis hadde de ikke hatt jobben.

Her i byen er det faktisk 2 helesøstere på skolen, begge de jobber på helsestasjonen i tilegg.. Så det er ikke sikkert det nytter uansett
Sist endret av Sokkull; 11. januar 2007 kl. 21:26.
Hvis jeg hadde fått valget mellom å ikke ta den, og ta den.. Ville jeg ha valgt å ikke ta den.. FORDI det er nesten ingen i Norge, som har norsk blod i årene som har hatt dette (tror jeg:P). Ihvertfall det der stygge arret.. Men igjen.. Hvis det blir no turberkoluse (?) greier i norge, så er jeg jo vaksinert.

Man bør se godt på det, selv om det er jævlig med det der arret :P
Sitat av http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1312999

Nytteløs BCG-vaksine

Du stålsatte deg trolig forgjeves da du fikk den beryktede BCG-vaksinen på ungdomskolen.
Publisert 14.10.2002 10:39 Oppdatert 14.10.2002 10:48

Av:

Martin Gaarder

/

PULS

Vaksinen har nesten ingen effekt mot den tuberkulosen vi har i Norge i dag. Det sier professor i medisin ved Universitetet i Oslo, Gunnar Bjune, til PULS. Bjune mener vi bør legge ned BCG-programmet.

Hjelper ikke i Norge

Gunnar Bjune har jobbet med tuberkuloseproblemet i flere tiår, blant annet i Verdens helseorganisasjon. Han mener BCG-vaksinen fortsatt gjør nytte for seg mange steder i verden, men ikke i Norge. For her rammes flest av den tuberkulosen som bryter ut etter å ha ligget i dvale i kroppen i 20-30 år. Og den tuberkulosen biter ikke BCG-vaksinen på, i følge Bjune.

– Siden 50-tallet har det ikke vært særlig stor gevinst av BCG-vaksineringen her til lands. Vi forhindrer trolig toppen ett smittetilfelle i året ved å vaksinere 50-60 000 norske skoleungdommer hvert år, sier Bjune, og peker på at dette er ulønnsomt.
Opptil 40 dør

Hvert år har vi i gjennomsnitt 250-300 tuberkulosetilfeller i Norge. Mellom 5 og 40 mennesker dør av sykdommen hvert år. For å komme tuberkulosen i Norge til livs i dag bør det satses mer penger på å utvikle midler mot den såkalte latente tuberkulosen, mener Bjune.

Forskerne regner med at rundt 400.000 nordmenn, altså en av ti, lever med tuberkulosebasillen i kroppen uten å være syke. Det viktige nå er å oppdage disse menneskene, og finne en vaksine mot at latent tuberkulose bryter ut når man blir svekket. Selv om det ikke finnes noe slikt middel i dag, er det absolutt mulig å lage ett, sier Bjune, som selv har forsket på en slik vaksine i flere år.
Var vaksinert — ble syk

24 år gamle Randi Sanbakk Brækken fikk BCG-vaksine på ungdomsskolen som alle andre. Seks år etter fikk hun diagnosen lungetuberkulose, og ble lagt på isolat i tre uker.

– Jeg trodde at BCG-vaksinen var en garanti mot at jeg skulle få sykdommen, i hvert fall i ti år etterpå, sier Randi til PULS, og legger til at heller ikke pirquetprøvene avslørte at hun hadde tuberkulose i kroppen. Hun mener BCG-vaksinen og pirquetprøvene gir nordmenn en falsk trygghet.
Folkehelsa fortsetter

Det er Folkehelseinstituttet som distribuerer BCG-vaksinen til skolehelsetjenestene i landet. Folkehelsa anbefaler regjeringen å fortsette med BCG-vaksineringen. Fortsatt får 99 prosent av alle norske skoleungdommer vaksinen, selv om den ble frivillig fra 1996.

– Tuberkulosen er et voksende internasjonalt problem, og vi tror at BCG-vaksinen i framtiden kan beskytte nordmenn som reiser til land med mye tuberkulose. Derfor er det ikke riktig tidspunkt å stoppe vaksineringen nå, sier overlege Einar Heldal i Folkehelsa.

Både Sverige og Danmark har lagt ned sine BCG-programmer i skolen. Ifølge Folkehelsa fortsetter vi i Norge fordi vi har en annen tradisjon med BCG-vaksinering her til lands.
Vis hele sitatet...
Det er jo intresangt lesestoff.
Kan hende noen har skrevet dette før meg, har ikke lest gjennom alle postene.
Men bare for å informere brukes ikke 'katteklor' lenger, de bruker en sprøyte
De sprøyter inn en væske og hvis det lbir veldig rødt (om jeg husker riktig) har du tb.
som sakt før du får en sprøyte, og ikke "katteklor".
Men det beste er bare å ta sprøyten, den gjør ikke noe særlig vont, hvis det er det du er redd for.
Sitat av *Joachim*
Har ikke lest alle svarene her nå, men for å informere så er det ikke noe "katteklor" eller pirketest lengre. Det er en liten sprøyte som kjøres i hudoverflaten oppå underarmen.
Vis hele sitatet...
OT: _kjøres_ inn i hudoverflaten? Tror ikke det hjalp trådstarter så vedlig!

Det gjør ikke vondt å ta sprøyten, kun når de sprøyter inn "DetSomErInniSprøyten".
Tror heller ikke at du får et stort arr. På størrelse med et fyrstikkhode?
enis: Det er store forskjeller på vaksiner og jeg kan nesten garantere deg at du aldri vil få komplikasjoner fra BCG når søsteren din fikk komplikasjoner fra MMR. Helt forskjellige vaksiner har helt forskjellige bivirkninger.

Forøvrig er kronisk tretthetssyndrom noe som ikke har kunnet påvises som koblet til noen vaksiner - selv om noen ender opp med sykdommen etter å ha tatt vaksiner så er dette sannsynligheter som kobles inn. Av og til vil det skapes en falsk korrelasjon mellom to hendelser på denne måten. Diagnosen er i stor grad kontroversiell og kan nok være vel så mye psykologisk som patologisk.
Ett Google-søk på «bcg tvang» gav dette resultatet som treff nummer fire:

Alle barn i Norge får tilbud om vaksiner. Det er ingen tvang, men Folkehelseinstituttet vil helst at alle tar imot tilbudet, for da er det mulig å holde mange av sykdommene helt borte fra landet.
Vis hele sitatet...
^^Zorro
BCG er strengt talt ikke nødvendig i Norge. I Sverige og Danmark har de kuttet denne ut for lengesiden, og de har IKKE et massivt problem.

Det å drive med denne i Norge er bare tull, det er total sløsning med norsk skattekroner.
Det hadde vært bedre at disse pengene hadde vært brukt til å pusse opp skolene og andre offentlige bygg. Der er det en stor kamp å ta fatt på.

Personlig så tror jeg at Jens Stoltenberg (AP) er kjøpt og betalt av vaksineindustrien og at han bruker dem for å hvitvaske penger.
Hva faen snakker dere om? Stygt arr av BCG som det omtrent ikke går ann å leve med? Laser fjerning for å få det bort? Jeg har ikke hørt på maken. Tuberkolose fremfor ett lite arr, virker det som. Uansett, jeg tok BCG for 4 år siden, og det er umulig å se på armen min nå. Har heller aldri lagt merke til noe arr av BCG på jevnaldrene, men min mor synes det godt på.
Han spurte ikke om hva folk syns om at han ikke skal ta sprøyten. Han har sin grunn til å ikke ville ta den noe som er en helt akseptabel grunn.

For å svare på spm så kan hun ikke tvinge deg til å bli skrapt.

Det kan alikevel være lurt siden det ikke er "farlig" for deg som en vaksine, men kan avdekke om du har tuber.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
BCG er strengt talt ikke nødvendig i Norge. I Sverige og Danmark har de kuttet denne ut for lengesiden, og de har IKKE et massivt problem.

Det å drive med denne i Norge er bare tull, det er total sløsning med norsk skattekroner.
Det hadde vært bedre at disse pengene hadde vært brukt til å pusse opp skolene og andre offentlige bygg. Der er det en stor kamp å ta fatt på.

Personlig så tror jeg at Jens Stoltenberg (AP) er kjøpt og betalt av vaksineindustrien og at han bruker dem for å hvitvaske penger.
Vis hele sitatet...
Du har openbart satt deg godt inn i virkemåten til vaksiner. At vaksiner er uhyggeleg effektivt mot sjukdom er heilt klart. Så lenge fleirtalet er vaksinert, slik at sjukdom ikkje får spre seg, er det ufarleg for enkeltindividet å ikkje vere vaksinert, men dersom for mange ikkje er vaksinert, så vil det føre til utbrot av sjukdommen.

Å hevde at vaksine er bortkasta er pisspreik. Vaksiner er relativt billige (snakk om tiere pr person). Behandling av tuberkulose tipper eg vil beløpe seg til relativt mange titusener pr person som får det. Samme gjeld mange andre sjukdomer. Og i tillegg kjem kostnader *utover* behandling, som sjukepengar, tapt arbeidsinnsats o.l. Så samfunnsøkonomisk er eg veldig overbevist om at vaksiner lønner seg.

Dessuten er det promiller av kostnadane i helsevesenet som vert nytta på vaksinering. Så gubbe, sett deg litt inn i kva du skriv når du kjem med så bastante påstander som du gjer.

Vaksinering er heller ikkje et AP-prosjekt. Det er tverrpolitisk støtte i stortinget for det.
Sitat av vidarlo
Du har openbart satt deg godt inn i virkemåten til vaksiner. At vaksiner er uhyggeleg effektivt mot sjukdom er heilt klart. Så lenge fleirtalet er vaksinert, slik at sjukdom ikkje får spre seg...
Vis hele sitatet...
Si meg leste du den artikkelen som jeg postet?

Sitat av http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1312999
[COLOR=Red]
Hjelper ikke i Norge

Gunnar Bjune har jobbet med tuberkuloseproblemet i flere tiår, blant annet i Verdens helseorganisasjon. Han mener BCG-vaksinen fortsatt gjør nytte for seg mange steder i verden, men ikke i Norge. For her rammes flest av den tuberkulosen som bryter ut etter å ha ligget i dvale i kroppen i 20-30 år. Og den tuberkulosen biter ikke BCG-vaksinen på, i følge Bjune.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Den vaksinen (BGC) hjelper IKKE mot type tuberkulose som vi har i norge... LES og forstå.
Han som har skrevet dette er professor i medisin ved Universitetet i Oslo, Gunnar Bjune.

Ring a bell?
Hva utdannelse har du iforhold?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Den vaksinen (BGC) hjelper IKKE mot type tuberkulose som vi har i norge... LES og forstå.
Han som har skrevet dette er professor i medisin ved Universitetet i Oslo, Gunnar Bjune.

Ring a bell?
Hva utdannelse har du iforhold?
Vis hele sitatet...
Såg det. Men det forhindrer ikkje at det er en god ide etter som nordmenn reiser til andre deler av verden, får i seg smittestoff, tar med heim o.l.

At den vanlige typen tuberkolose i norge pr dags dato ikkje blir påvirka av BCG er ingen stor overraskelse, ettersom den neppe hadde vore vanleg i norge om den vart påvirka av BCG-vaksina.

Men kva med dei variantane som *vert* påvirka? En del nordmenn blir garantert utsatt for dei smittestoffa, og kan ta det med og spre det i norge. Ergo er vaksine effektivt.

Det er stortsett slik at for sjukdomar som smitter mellom mennesker så er vaksiner lurt uansett kor i verden du er.

Uansett, du kom med en generell påstand om at vaksiner var bortkasta i posten før. Det er uansett bullshit. Vaksiner er det viktigaste virkemiddelet mot sjukdom vi har, og den påstanden står eg fast på. Kanskje ikkje ei bcg-vaksine er så viktig, fordi det er ingen som har smittestoff (ettersom omtrent alle er vaksinert), og individet kan derfor klare seg *uten*.

Individ != samfunn.

Og nei, eg seier ikkje at bjune tar feil, men eg seier at det muligens ikkje er heile bildet.
Sitat av Gubbe
Den vaksinen (BGC) hjelper IKKE mot type tuberkulose som vi har i norge... LES og forstå.
Han som har skrevet dette er professor i medisin ved Universitetet i Oslo, Gunnar Bjune.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at folkehelsa er fylt til randen av disse menneskene og at det er de som vurderer dette? En enkelt akademikers mening oppveier ikke et titalls andre uten videre.
Sitat av vidarlo
Såg det. Men det forhindrer ikkje at det er en god ide etter som nordmenn reiser til andre deler av verden, får i seg smittestoff, tar med heim o.l.
Vis hele sitatet...
Men vaksiner varer ikke for alltid.

Sitat av http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=Area_5366&MainArea_4320=5 351:0:15,1217:1:0:0:4320;4493;::0:0:0&ContentArea_5351=5366: 0:15,1217:1:0:0:4320;5351;::0:0:0&4234=5254:2:0&Area_5366=53 53:50435::1:5254:20:4320;5351;5366;::10:0:0
Vaksinasjon. I Norge tilbys alle elever i ungdomskolealder vaksinasjon med BCG-vaksine, som inneholder en levende, svekket stamme av tuberkulosebakterier; Bacillus Calmette-Guérin. Etter vaksinasjon er man cirka 80 prosent beskyttet i ti år. Vaksinen var lovpåbudt fra 1947 til 1995, og har senere vært frivillig. Det er fortsatt en svært høy vaksinasjonsdekning i Norge.
Vis hele sitatet...
Hva med om noen tror de er beskytta utover disse 10 år, og likevel blir syk?
Hvor mange er egentlig klar over denne tidsbegrensning?

Sitat av http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visseksjon?vp_SEKS_ID=781462
Grupper med plikt til å undersøke seg

* Personer fra land med høy forekomst av tuberkulose (www.fhi.no) som skal oppholde seg mer enn tre måneder i Norge og som ikke er unntatt fra krav om arbeids- eller oppholdstillatelse, samt flyktninger og asylsøkere. Flyktninger og asylsøkere skal undersøkes innen 14 dager etter innreise.
[COLOR=Red]* Helsepersonell og lærere som har oppholdt seg i land med høy forekomst av tuberkulose i minst tre måneder.[/COLOR]
* Utsatte grupper som kan være smittet er nærkontakter av smitteførende personer, innsatte i fengsler, rusmisbrukere, husløse, sesongarbeidere fra land med høy forekomst av tuberkulose og bistandsarbeidere som har oppholdt seg i slike områder.
Vis hele sitatet...
Det vil jo isåfall si at man trygt kan ta seg en ferie til risikoland, bare man er der mindre enn tre måneder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Men vaksiner varer ikke for alltid.

Hva med om noen tror de er beskytta utover disse 10 år, og likevel blir syk?
Hvor mange er egentlig klar over denne tidsbegrensning?

Det vil jo isåfall si at man trygt kan ta seg en ferie til risikoland, bare man er der mindre enn tre måneder.
Vis hele sitatet...
Ærleg tala, argumentasjonen din ber preg av heksejakt mot vaksiner og ikkje rasjonell diskusjon.

Skal vi kutte ut sikkerhetsbelte fordi dei i sære tilfeller er farlige, til tross for at dei i snitt reddar fleire liv enn dei tek? Samme gjeld vaksiner. Det er svært svært få som blir råka av bivirkninger i alvorleg grad, og vaksiner er billeg for samfunnet samanlikna med behandling av sjukdom...

Sjå på heilheita, ikkje på detaljer som du henger deg opp i. Les det wikipedia skriv, les det FHI skriv, les forskningsrapporter på emnet. Og ikkje heng deg opp i at det ikkje er et 100% vidundermiddel, sålenge det er det som gir dessidert best vern, samt at det har veldig lav kostnad i forhold til virkninga av det.

Og dersom det skulle vere av interesse, så er lista over dei som støtter vaksiner lang, og veldig mange tunge organisasjoner er på den lista. For å ta utdrag:
*Legemiddelverka i dei nordiske landa
*Amerikanske helsemyndigheter
*Leger uten grenser
*Folkehelseinstituttet
*UN
*Røde Kors
*Europeiske legemiddelverk.
*Verdas helseorganisasjon (WHO)

samt en del andre mindre kjente organisasjoner, og ei heil rekke personer.

På mostatnderlista står det i hovedsak ikkje-offentlege grupper, og enkeltpersoner. Det står ingen grupper som har i nærheten så massive forskningsmidler som t.d WHO - ikkje i nærheten en gang.

Eg vil tippe at dei eg har lista opp som for-organisasjonar har tilsett rimelig mange tusen med solid vitenskaplig tyngde i et slikt spørsmål, så at du greier å hoste opp et par tusen som skulle vere imot gjer ikkje meg urolig. Spesielt når du ikkje engang har gode argument å komme med.
Jeg har tilstrekkelige motargument, det er derimot DU som ikke vil innse at slaget er tapt.
Et godt mottrekk fra deg ville være å vise til eventuell spredning av sykdommen i Danmark eller i Sverige.
Du forsvarer bruk av en vaksine med liten eller ingen effekt i Norge.
Du argumenterte med utenlandsreiser, jeg posted det med 3 månder.

Si meg, går du å tar opp igjen vaksiner hvert tiende år i voksen alder?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Jeg har tilstrekkelige motargument, det er derimot DU som ikke vil innse at slaget er tapt.
Et godt mottrekk fra deg ville være å vise til eventuell spredning av sykdommen i Danmark eller i Sverige.
Du forsvarer bruk av en vaksine med liten eller ingen effekt i Norge.
Du argumenterte med utenlandsreiser, jeg posted det med 3 månder.

Si meg, går du å tar opp igjen vaksiner hvert tiende år i voksen alder?
Vis hele sitatet...
Fra du kutter ut ei vaksine til du ser effektane av det, vil det i all hovudsak gå 10-20 år før du får utslag. Minimum. Av grunnane du seier. Ein har 80% beskyttelse ti år etterpå. Den tida er enda ikkje gått. Og at ei vaksine ikkje er lovpålagt vil ikkje sei at folk ikkje tar den.

Dersom du ser på t.d kopper, så er den totalt utrydda, fra *heile* verden på grunn av vaksiner. Samme gjelder polio. Kva seier du til det?

Eg har ingen statistikk over tuberkulose i sverige eller danmark, og det er forsåvidt totalt uinteressant. *KANSKJE* du har rett når det gjeld ei vaksine, men eg tviler. Eg er fortsatt hellig overbevist om at i forhold til kostnaden med å gi vaksina, så er fordelane enorme. Har du berga *ett* liv på grunn av det, så er det umulig å måle i penger. Har du spart 100 personer for sjukdomen, har antakeleg samfunnet tent inn det vaksinering av eit heilt årskull har kosta, og vel så det. Vaksinering, inkludert adminstrasjon av vaksinesystem, koster ifølge WHO 20-40$, og det er inkludert 10-15 forskjellige vaksiner.

Eg forsvarer vaksiner ut frå ei heilhetsvurdering, kost/nytte. Der kjem alle vaksiner veldig høgt opp, inkludert BCG.

BCG-vaksina gir lavare risiko for tuberkulose. Uten tvil, ifølge det eg greide å grave opp på fem minutt. BCG-vaksina gir også en viss beskyttelse mot spedalskhet, type1-diabetes(!) og blærekreft.

Eg er einig i at BCG ikkje er ei viktig vaksine i norge, fordi det er en sjelden sjukdom i norge, samt at vaksina ikkje er 100% effektiv. Men at den ikkje er 100% effektiv er et idiotisk argument for å ikkje gjere det vi kan.

Lenger oppe i tråden kom du med følgande påstand:
Sitat av Gubbe
BCG er strengt talt ikke nødvendig i Norge. I Sverige og Danmark har de kuttet denne ut for lengesiden, og de har IKKE et massivt problem.

Det å drive med denne i Norge er bare tull, det er total sløsning med norsk skattekroner.
Det hadde vært bedre at disse pengene hadde vært brukt til å pusse opp skolene og andre offentlige bygg. Der er det en stor kamp å ta fatt på.

Personlig så tror jeg at Jens Stoltenberg (AP) er kjøpt og betalt av vaksineindustrien og at han bruker dem for å hvitvaske penger.
Vis hele sitatet...
Dette seier litt om kva nivå du senkar debatten ned på.

Og for dei som lurer, her er kjeldeliste:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bacillu...te-Gu%C3%A9rin
http://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine
http://en.wikipedia.org/wiki/Smallpox
http://www.fhi.no
http://www.who.int/mediacentre/facts.../en/index.html
http://www.who.int/ith/en/
http://www.who.int/immunization_standards/en/
http://www.icrc.org/web/eng/siteeng0...w?opendocument
http://www.legerutengrenser.no/?modu...licOpen;ID=624

Så kan jo dei som vil gå desse kjeldene betre etter i saumane... Men det er *massiv* faglig tyngde bak dei vil eg hevde.