Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2277
Hallo!
Jeg har tenkt å få en skilpadde, og hvis noen lurer er jeg en av de som får lov til det..:P
Så jeg lurer egentlig på om hvor man kan få kjøpt vanlige skilpadder som lever på land.. noen som vet?
Sist endret av detos; 29. mai 2007 kl. 22:55.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ikke 100% sikker her, men tror du må ha "spesialtillatelse," og da må du seff og ha en grunn til det.
F.eks. at du vil ha kjæledyr og er allergisk mot pels.
o shit waddup
Sitat av robhol
Ikke 100% sikker her, men tror du må ha "spesialtillatelse," og da må du seff og ha en grunn til det.
Vis hele sitatet...
Sitat av detos
Jeg har tenkt å få en skilpadde, og hvis noen lurer er jeg en av de som får lov til det..:P
Vis hele sitatet...
Hot damn.

Vel, jeg kan desverre ikke hjelpe deg direkte, men jeg ville vel anbefalt å kontakte alle dyrebutikker du vet om, og kanskje Veterinærer. Grunnen er jo at de jobber med dette området hver dag, og derfor vil kunne gi deg best svar.

Lykke til!
Skilpadder, øgler, slanger, snoker og alle andre reptiler er forbudt i Norge. Men alikevell finnes det utrolig mange dyr som er innført ulovlig her til lands. Ta deg en tur til Strømstad. Der selger de landskilpadder. Du kan også sjekke ut www.repti.net

Blir du stoppet i tollen må du regne med en fin bot og beslaglagt og avlivet dyr.
Sist endret av kiminator; 29. mai 2007 kl. 23:22.
Ikke alle reptiler i Norge er forbudt. Men det skulle ikke bli noe problem å gjemme en skillpadde i tollen, assa. Det er ikke som at politiet har egne hunder for å buste skillpadder. Kjenner mange med skillpadde
Sitat av Propaganda
Ikke alle reptiler i Norge er forbudt. Men det skulle ikke bli noe problem å gjemme en skillpadde i tollen, assa. Det er ikke som at politiet har egne hunder for å buste skillpadder. Kjenner mange med skillpadde
Vis hele sitatet...
Hvilke reptiler er lovlige da? Vet at man kan søke om å holde skilpadder, men det skal en god grunn til å få søknaden godkjent. Så vidt jeg vet er skilpadde den eneste reptilen som ved noen tilfeller godkjennes i Norge.

Selvfølgelig bør det ikke være et stort problem å smugle en skilpadde, men risikoen for å bli tatt er alltid der. Synes derfor det er fornuftig å opplyse trådstarter om det.
Forskrift om import av levende dyr

§ 16. Forbud

Det er forbudt å importere levende pattedyr, reptiler og amfibier fra land utenfor EØS, inkludert Svalbard og Jan Mayen.
Vis hele sitatet...
Lov om transport av kjæledyr

§ 10. Grensekontroll ved innførsel til Norge

Ved innførsel av kjæledyr fra land listet i vedlegg II del A og B til forordning (EF) nr. 998/2004, og fra Svalbard og Jan Mayen skal dyr og nødvendige dokumenter uoppfordret forevises Tollvesenet for kontroll.

Innførsel av kjæledyr til Norge fra ikke-listeførte tredjeland skal bare skje via veterinær grensekontrollstasjon 1 med mindre slik kontroll har vært utført på annen grensekontrollstasjon i EØS. Importøren skal varsle det lokale Mattilsynet minimum 48 timer i forveien om tid og sted for ankomst til Norge.
Vis hele sitatet...
Les litt mer i disse lovene, håper det hjelper
Sist endret av Frenor; 29. mai 2007 kl. 23:49. Grunn: typo
Jeg hadde skilpadde en gang Eller, to stykker. Skulle få to små til akvariummet mitt, men så viste det seg at ''Glefsern'' var en bitende (derav navnet) STOR skilpadde. Den andre var mindre.
Pappa fikk tak i dem av en vietnameser elns. Han hadde tatt dem med på flyet fra et eller anna land eller noe slikt.. :S Men jo, det er mange som har skilpadde og reptiler, er jo en grunn til at dem selger mat til dem på dyrebutikker..
Hvis du anskaffer landskillpadde så regn med å ha den leeenge. Går ofte i generasjoner

Bestefar tok med seg en stråleskillpadde fra madagaskar på slutten av femtitallet. Den er still living strong og loker rundt i huset/hagen.
Så mange poster om at han ikke får lov.. posten hans er på 3-4 linjer, hvorfor leser dere den ikke før dere poster... spesialtillatelse kan man få pga f.eks. allergi. Men nok om det, han sier han får lov så det er ikke viktig.

Du bør kontakte lokale dyresalgsbutikker og zoologiske hager. Gjerne de har en som du kan kjøpe.

Dersom du har tillatelse burde du vel også kunne bestille en som du får sendt og som slipper gjennom tollen.
jeg smuglet med meg to rødøreterrapiner (de henger i vann og på land) fra danmark i et akvarie som var plassert i en kjølebag. De blir kjedelige i lengden, og de blir store. Sikkert greiere med landskillpadder, iom at man slipper å skifte vann på dem.
Har du noen allergier mot dyr, eller hvis noen i familien din har, tror jeg ikke du kommer til å få noen problemer med å skaffe deg en skilpadde. Det er veldig mange dyrebutikker i norge som selger skilpaddemat allerede og.
Sitat av kiminator
Hvilke reptiler er lovlige da? Vet at man kan søke om å holde skilpadder, men det skal en god grunn til å få søknaden godkjent. Så vidt jeg vet er skilpadde den eneste reptilen som ved noen tilfeller godkjennes i Norge.

Selvfølgelig bør det ikke være et stort problem å smugle en skilpadde, men risikoen for å bli tatt er alltid der. Synes derfor det er fornuftig å opplyse trådstarter om det.
Vis hele sitatet...
Du tar nok litt feil her ja, er en norsk mann ved navn jan eric engell som fikk dispansjon for hold av alle sine slanger, og er den personen som klarte å avle frem jaguarpython.
Det er litt spesielt at i et av de få landene i verden hvor hereptiler er ulovlige, har det blitt avlet frem en av verdens vakreste slange arter.
Jan eric engell fikk i tillegg dispansjon for å selge slangene sine til kunder utenfor norges grenser, og mye hjelp til papir arbeidet rundt dette av mattilsynet ( det er mattilsynet som har med hold av kjæle og hobbydyr i norge ).
for de som vill lese kort om historien rundt dette kan dere ta en titt her :
http://www.recessivereptiles.com/jaghistory.htm
http://www.recessivereptiles.com/jaguars.htm

jan eric engell, er da også forsovidt den eneste privat personen i norge som har fått dispansjon for hold av slanger, hvis man ser bort ifra are hogner ( eier av oslo reptilpark) osv da...

ta gjerne kontakt på pm hvis det er noe dere lurer på i sammenheng med reptiler ^_^
Trådstarter
hmm.. da prøver jeg å høre litt rundt omkring i forskjellige dyrebutikker da!
Sitat av h1rik
jeg smuglet med meg to rødøreterrapiner
Vis hele sitatet...
Hva i helvette er det?