Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1087
Har hatt en mobil litt over et år nå, er vel tid for et bytte.

Det er de mobilene med Abonnement som koster 1k/2k + kr. De Abonnementene er jo ganske billige, lave månedspriser og sånt. Har fundert på at det kanskje er for godt til å være sant, om det kanskje er noen baksider med at Abonnementet er så billig.

Så spørsmålet er, skal jeg kjøpe 1kr's mobil eller 1k/2k + mobil (begge Abonnement) (med tanke på "noen ting er for godt til å være sant?")

Ville vært supert hvis noen kunne anbefale en ganske ny sony ericsson som er ute nå også.
Kjøper du en telefon til 1 kr med abonnement er du bundet til det abonnementet i 12 måneder. Det er det som er baksiden.
Varierer ikke det?
Vell, si at det er sånn det er i 99% av tilfellene da. Kan godt hende du finner deg en brukt mobil til 1 kr på finn.no uten bindingstid. Ikke vet jeg.
Tenkte da ikke på uten bindingstid, men heller 16 og 20mndr?

Sjekk amobil.no
Nei, er som regel 12 måneder på privatabonnement. På bedriftabonnement pleier det å være 18 måneder.
Sist endret av kiminator; 15. mars 2007 kl. 10:26.
Telefoner du får til 1,- er ikke nødvendigvis dårligere enn dem du får til 2000,-

Slik det fungerer i dag, som folk flest ikke tenker over; kjøper du billig, billig telefon, så fungerer stort sett abonnementet som avbetaling.

Det finnes så klart unntak, men _uansett_ så henter operatøren din pengene inn på en eller annen måte.

Sitat av Arath.inc
Ville vært supert hvis noen kunne anbefale en ganske ny sony ericsson som er ute nå også.
Vis hele sitatet...
Du bør titte på SE W880i, den er heftig. Jeg er storfornøyd med apparatet.
Sist endret av handy.; 15. mars 2007 kl. 11:18.
For vanlige forbrukere (les, ike bedriftskunder), er det ikke lengre lov med lengre enn 12 mnd bindingstid. Dette ble vedtatt for en stund siden.
hvis man har bedrifts abo gjennom NetCom er det 24mnd binning.
Hos Telenor er det bare 18mnd med bedrift.
kreativ nerd
devotio's Avatar
tore-: Det er vel nesten to år siden det ja.

På alle mobiler som selges med abb. må man også annonsere med totaltpris, dette inkluderer pris på telefonen pluss abb avgift i 12mnd. Den tar ikke i betrakning om abb. som følger med er dyrere å bruke enn det du eventuelt har. Dagbladet og VG har skrevet flere artikkler om dette, de anbefaler i de aller fleste tilfeller å velge et abb. som passer deg (telepriser.no) samt mobiltelefon uten abb. amobil.no og xmobil.no har tester og prisguide.

Sitat av aerox88
hvis man har bedrifts abo gjennom NetCom er det 24mnd binning.
Hos Telenor er det bare 18mnd med bedrift.
Vis hele sitatet...
Det varierer, er ikke alltid 24mnd med NetCom. Tviler på at det alltid er 18mnd med Telenor også.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Man kan jo uansett ikke få bedriftabb, dersom du er privatperson.. Til syvende og sist så koster telefonen det samme til slutt (ca). En telefon til feks 1,- + 12*229 = 2749,- Mange telefoner koster i dag ca 3k, så om du kjøper den uten abb eller med abb, så blir prisen på slutten av året det samme (utenom bruken da seff.)
Kan jo ta et eksempel. Min kamerat kjøpte K800i da den kom ut for 3500 kr. Ikke mange dagene etterpå kjøpte jeg denne telefonen hos Siba for 200 kr, forutsetningen var at jeg bindet meg til Tele2 i 12 mnd (119 kr mnd.). 119 * 12 = 1428 kr, pluss de 200 kr for selve telefonen og en 100 lapp i etablering. Om et år har jeg denne telefonen til en totalpris av 1728 kr. Noe som passer meg fint da jeg jobber som lærling og kan betale telefonen på "avbetaling, uten avgifter".

At telefonen kostet 200 kr var et tilbud SIBA hadde, men de fleste gode telefoner som du får for 1 kr erjo som regel tilbud og da.
kreativ nerd
devotio's Avatar
dico: Som oftest vil ikke abb. som følger med disse telefonene gjøre at totalprisen blir høyere enn om du kjøper den uten abb. med ditt eget abb.

Jeg ville f.eks. tapt mye på å ikke ha Telenor FriFamilie fordi 70% av samtalene mine går til dama når jeg er i Norge, noe som er nok til at jeg sparer 100-200 kroner i de månedene jeg er hjemme!

edit: Så klart kan du være heldig å finne et abb som er perfekt for deg og en telefon som er billig, men tror det er mer untaket enn regelen. Og som du sier, det er en fin måte å nedbetale en telefon!
Sist endret av devotio; 15. mars 2007 kl. 13:46.
Sitat av devotio
Det varierer, er ikke alltid 24mnd med NetCom. Tviler på at det alltid er 18mnd med Telenor også.
Vis hele sitatet...
Har hatt bindigstid på mange bedriftsabonoment fra telenor, og det har alltid vært 18 måneder.