Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 15110
Jeg reiser til island til tirsdag og lurer på om noen har erfaring med å ta med seg snus inn i landet. Jeg vet at det er ulovlig, jeg lurer bare på om noen kanskje mener at det er verdt å ta risken?
Har søkt litt på google og funnet et par artikler om personer som har blitt tatt for å innføre snus og som ender opp med en bot på 200kr. Disse artiklene er dog et par år gamle.
Så er det noen som har erfaringer å komme med?
edit. der lærte jeg noe nytt
Sist endret av Spirituell; 9. oktober 2011 kl. 19:52.
Det er ikke noen spesiell risk, det du risikerer er å bli tatt fra snus og kanskje i tillegg få et par hundre i bot. Hvis du skal være der lenge, eller ikke klarer deg uten så er det bare å ta med. Ellers kan du jo prøve "sniff" når du er der..
Har ikke klart og funnet ut om Island er et EU land, men vil gjette på at det ikke er det. Skulle det være tilfelle at det er et Eu land, samt at du skal dit på ferie har du lov til å ha med til eget forbruk.
Sist endret av villmannen; 9. oktober 2011 kl. 20:19.
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Ellers kan du jo prøve "sniff" når du er der..
Vis hele sitatet...
Snuff? Det får du i Norge og.

I Island kan du erstatte snus med Neftobak. Det er snuff, men kan snuses.
Sitat av aidem Vis innlegg
Snuff? Det får du i Norge og.
Vis hele sitatet...
"Snuff" var det ja.. Joda men det er jo kanskje mer relevant å prøve det når du ikke har tilgang på snus. Hvis det er tilfelle.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Har ikke klart og funnet ut om Island er et EU land, men vil gjette på at det ikke er det. Skulle det være tilfelle at det er et Eu land, samt at du skal dit på ferie har du lov til å ha med til eget forbruk.
Vis hele sitatet...
De er ikke medlem, men det er heller ikke relevant. Island har innført et forbud mot å medbringe snus, selv til privat bruk, inn i landet. Det lurer jeg altså ikke på. Det ER ulovlig og man får bot, jeg lurer mest på risken for å bli tatt og en eventuell konsekvens.

Tusen takk for svar til alle mann! Da tror jeg at jeg bare gunner på og håper på det beste.
Hmm, det er vel ulovlig å ta med snus til Polen også og det har jeg gjort flere ganger. Ikke no stress ;- )
Nei, i Polen er det kun salgsforbud. Det er fult lovlig å medbringe snus til eget bruk.
Jeg ler.

De lar folk røyke der, men ikke snuse.

Nå vurderer de å kutte helt med røyk også. Mitt tips til Island, innfør snus, så folk ikke går banans da røyk blir ulovlig.
Når jeg var på Island var vi flere som ble tatt til side på flyplassen hvor de sjekket håndbagasjen vår. Om dette var helt tilfeldig kan godt tenkes, men det er altså mulighet for å bli tatt.

Selv hadde jeg to snusbokser i lommen, men det sjekket de ikke
Island er eøs land ikke sant?
Da virker det som om at de har tatt stilling til disse reglene og funnet ut at de vil forby dette.

Vil tro at de forholder seg til denne problemstillingen på lik linje med Finland og Danmark.
Hvor det i utgangspunktet er ulovlig men tobakksforetninger kan innføre dette.

Så jeg har liten tro på at du vil få sanksjoner på dette, kanskje en reaksjon om de er uvitende.
Sist endret av clarionify; 10. oktober 2011 kl. 01:28.
Jeg kommer fra Island selv, broren min har tatt med snus til Island ofte uten å bli tatt. Du går igjennom toll i Norge og når du kommer til Island (keflavik) flyplass må du bare gå og hente baggen og så ut. Det er ikke stor risk for å bli tatt. Broren min setter snus boksene i sokkene så dem ikke ser at han har dem i lommen.

Det finnes også 2 forskjellige typer sniff på Island, begge er egentlig bare til sniffing men den ene av dem kan bli brukt til "snusing" også. Det du gjør er å ta 1 flag av dopapir og sette snuffetobakken oppå og ruller den som en porsjon snus. Den Islandske snuffer er også sterkeren en svensk løs og porsjon så du trenger ikke altfor mye.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...5HmywUyWva1ikg

edit: legg merke til at jeg skrev 1 flag! Da mener jeg å dele dopapiret i 2 sånn det blir tynnere for å få mest mulig nikotin
Sist endret av seppoen; 10. oktober 2011 kl. 01:40. Grunn: skrivefeiler og legge til litt
Sitat av clarionify Vis innlegg

Så jeg har liten tro på at du vil få sanksjoner på dette, kanskje en reaksjon om de er uvitende.
Vis hele sitatet...
http://fotball.aftenposten.no/landsl...icle149500.ece
Sitat av seppoen Vis innlegg
Jeg kommer fra Island selv, broren min har tatt med snus til Island ofte uten å bli tatt. Du går igjennom toll i Norge og når du kommer til Island (keflavik) flyplass må du bare gå og hente baggen og så ut. Det er ikke stor risk for å bli tatt. Broren min setter snus boksene i sokkene så dem ikke ser at han har dem i lommen.

Det finnes også 2 forskjellige typer sniff på Island, begge er egentlig bare til sniffing men den ene av dem kan bli brukt til "snusing" også. Det du gjør er å ta 1 flag av dopapir og sette snuffetobakken oppå og ruller den som en porsjon snus. Den Islandske snuffer er også sterkeren en svensk løs og porsjon så du trenger ikke altfor mye.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...5HmywUyWva1ikg

edit: legg merke til at jeg skrev 1 flag! Da mener jeg å dele dopapiret i 2 sånn det blir tynnere for å få mest mulig nikotin
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har sett en del om denne Islandske "snusen". Hvor vanlig er det? Er det vanskelig å få tak i eller selges det over alt? Uansett, tusen takk for veldig informativ respons!
Står forklart i de Islanske importlovene (har bare funnet dem på Islandsk...) at det ikke er lov å importere (altså ta med inn i landet) snus. Står også en oversikt over prisen pr gram du får i bot.
Når jeg var på island ble vi ikke stoppet, men dette er jo somregel tilfeldig. Men kan kanskje være lurt å ikke ha ei stor leppe og en rund boks som viser gjennom lomma

Skulle gjerne postet link til lovverket, men har dårlig tid atm...
Sitat av Faggot Vis innlegg
Ja, jeg har sett en del om denne Islandske "snusen". Hvor vanlig er det? Er det vanskelig å få tak i eller selges det over alt? Uansett, tusen takk for veldig informativ respons!
Vis hele sitatet...


Den Islandske "snusen" eller sniffen som kalles bagg på Islandsk selges i alle mat butikker og kanskje andre butikker. Om du er over 18 er det ikke problem å få tak i.

Den er veldig vanlig på Island, men de fleste setter tobakken i en sprøyte (ikke med spiss nål) og setter det uten papir opp i leppa. Men dette vil være litt vanskelig for deg som ikke kan dette. Så jeg anbefaler deg og ikke ta med snus og bare bruke den islandske heller for å unngå bot. Det er også vert og nevne at det er 50g i hver boks så den holder ganske lenge. Koster 650 Islandske som er 23,73 (kursen i dag)
Sitat av seppoen Vis innlegg
Den Islandske "snusen" eller sniffen som kalles bagg på Islandsk selges i alle mat butikker og kanskje andre butikker. Om du er over 18 er det ikke problem å få tak i.

Den er veldig vanlig på Island, men de fleste setter tobakken i en sprøyte (ikke med spiss nål) og setter det uten papir opp i leppa. Men dette vil være litt vanskelig for deg som ikke kan dette. Så jeg anbefaler deg og ikke ta med snus og bare bruke den islandske heller for å unngå bot. Det er også vert og nevne at det er 50g i hver boks så den holder ganske lenge. Koster 650 Islandske som er 23,73 (kursen i dag)
Vis hele sitatet...
Dette høres som et junkie-opplegg? Tror du snakker om Icetool for å forme baken? : http://www.buysnus.com/snusbrand/Ice...ium_Black.aspx
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Dette høres som et junkie-opplegg? Tror du snakker om Icetool for å forme baken? : http://www.buysnus.com/snusbrand/Ice...ium_Black.aspx
Vis hele sitatet...


http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...zIQaKWK5N3crdw

Men man skal klyppe av tuppen. Er ikke junkie opplegg, det er bare en annen måte å "bake" løsen på grunn av det er mye tørrere enn svensk løs