Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 10887
Skal ikke fortelle livshistorien min men her er noe i grove trekk:

Er nå 23 og røykte mye hasj fra jeg var 15 til 20. Har også prøvd sopp 3 ganger og hatt relativt gode tripper.

Alle årene jeg røykte hasj hadde jeg det fett nok. Lite sammensveiset miljø men konstant litt noia for foreldre politi osv. Begynnte å røyke litt på ungdommskolen og fortsatte jevnt og trutt på videregående. Russetiden toppet det seg helt! Drakk veldig mye, aldri uten hasj. Røykte hver helg og før jeg sovnet i ukedagene. Klarte meg likavel relativt bra karaktermessig. Sommeren etter gymnas gikk det bare en vei. Røykte hver dag...
Så bar det videre på folkehøgskole og jeg fikk miljø forandring. Røykte kun et par ganger dette året. Hadde et kjempe år med sinnsykt mange opplevelser og gode venner for resten av livet. MEN var fortsatt stoner typen. Digget hasj og kulturen rundt. Sommeren etter ble det mye jobbing og andre hobbyer utenom røyking. Høsten kom og militæret stod for tur.Null røyking dette året. Igjen et kaaanon år mange gode venner og en lærerik og kul førstegangstjeneste.

Så kanskje dette er helt feil forum å poste dette på men føler etter å lest en god del rusrapporter ser jeg folk sitter igjen med en følelse av å vokse personlig og er blitt veldig glad i stoffene. Men som dere sikkert skjønner er det stikk motsatt med meg. Sitter ikke igjen som en bitter gammel mann ,langtifra, men tenker ofte på hvor utrolig mange opplevelser og stunder jeg er blitt "snytt" for fordi jeg røykte så mye.

Trener nå aktivt og føler meg i kanon form. Har masse energi og er positiv til livet. Er blitt mer utadvendt og funnet ut dersom du smiler til livet så smiler det tilbake. Har fått mange nye gode venner men har fortsatt kontakt med gamle selvom endel begynte på sterkere stoffer etter videregående og noen er tom på rehab nå.

Så min konkluksjon er at dop ikke "gjir" deg noen ting eller åpner dører i det lange løp selvom det kan føles sånn der og da, det vet jeg alt om.
Så tenk litt på det kids før dere fyrer en joint. Har kompiser som kunne "fått alt" men ikke har komt seg en meter videre i livet. Likevel mener de at det ikke er hasjen sin feil. Hasjen er jo det beste som har hendt dem!! Paradoksalt. Har vært der selv, men ser nå ting fra en helt annen side. Så kanskje har jeg fått noe positivt utav hasj likavel?
Er dette et blogginnlegg?

Synd at du ble en misbruker.

Bra du kom deg ut av hullet, men vær så snill og ikke kom her med den moralpreken.
Cannabis er et rusmiddel (mind altering drug), som alkohol, og bør brukes med vett og helst i moderate mengder.
Som du selv skriver, satt du å røyka hver eneste dag, noe som sier seg selv ikke er bra. Selvfølgelig "gir" det deg ikke noe å sitte å være stein hele dagen. For meg, og svært mange andre her på forumet fungerer cannabis utmerket godt som et alternativ til for eksempel alkohol, og vi klarer å begrense oss til å ruse oss i festlig lag, fordi det er faktisk et rusmiddel det er snakk om her(doh).

Desverre ender noen i en situasjon som deg, men det betyr ikke at man må hyle ut på den måten.
Sist endret av Cyberblack; 11. november 2009 kl. 05:35.
Har kompiser som kunne "fått alt" men ikke har komt seg en meter videre i livet. Likevel mener de at det ikke er hasjen sin feil. Hasjen er jo det beste som har hendt dem!! Paradoksalt. Har vært der selv, men ser nå ting fra en helt annen side.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje så du det aldri fra deres side? Du virker stolt over at du har oppnådd noe, over at du kan skryte av noe. Men er du lykkeligere eller tror du bare du er lykkeligere? Du klager over opplevelser du har tapt. Vi taper opplevelser uansett hvilken vei vi tar her i livet. Er ikke trippene på sopp en opplevelse du ville tapt?

Det fins mange måter å leve livet på, og alle har forskjellige veier til lykke. Det du har funnet ut er at dop ikke gir DEG noen ting eller åpner dører FOR DEG i det lange løp.
Sitat av Rightousness Vis innlegg
Så min konkluksjon er at dop ikke "gjir" deg noen ting eller åpner dører i det lange løp selvom det kan føles sånn der og da, det vet jeg alt om.
Så tenk litt på det kids før dere fyrer en joint.
Vis hele sitatet...
bra innlegg er personelig mot alt av stoff/hasj
ironisk nok henger vi på dette forumet. men men det er jo kunnskapen er.
det er sant dop gir ikke en jævla ting til deg unntatt skallebank
Sitat av ilucifer Vis innlegg
det er sant dop gir ikke en jævla ting til deg unntatt skallebank
Vis hele sitatet...
Jer rekner med at du har mange erfarninger med narkotika? Hvilket dop var det som gav deg skallebank?
Det er klart at et år på folkehøyskole og et år i militæret, er opplevelsesrike og spennende! Det er også helt riktig at de færreste oppnår særlig mye hvis de røyker cannabis hver dag. Jeg er glad trådstarter har det fint og føler at livet går bra, men dette betyr ikke at alle rusmidler er uten verdi, når det kommer til personlig vekst, banebrytende opplevelser og ny innsikt.

Det gjelder å bruke rusmidler med måte, med åpent sinn og i riktig setting, om man velger å bruke dem i det hele tatt. Imidlertid kan det jo være greit å huske at man kan ha et flott og innholdsrikt liv uten å ruse seg i det hele tatt. Rus er ikke, og bør i alle fall ikke være, selve substansen i livet, men mer som litt topping på kaken (jeg tenker da på alkohol, cannabis, sentralstimulerende, sedativer etc.), eller som en nøkkel som åpner dører du ikke en gang viste at fantes (primært psykedeliske stoffer).
klarer du ikke å se på cannabis på en annen måte enn dop?
Det er en liten sammenheng mellom cannabis, salvia, psykadelisk sopp, DMT osv.

Amfetamin, alkohol, piller er eksempler på det jeg vil kalle dop. Spørs på hvilken måte man bruker pillene såklart.
Men syntes du cannabis hører hjemme i den kategorien?
Sitat av syre Vis innlegg
klarer du ikke å se på cannabis på en annen måte enn dop?
Det er en liten sammenheng mellom cannabis, salvia, psykadelisk sopp, DMT osv.

Amfetamin, alkohol, piller er eksempler på det jeg vil kalle dop. Spørs på hvilken måte man bruker pillene såklart.
Men syntes du cannabis hører hjemme i den kategorien?
Vis hele sitatet...
Det er klart cannabis kan misbrukes på samme måte som amfetamin, alkohol og diverse piller. Cannabis har jo ikke de samme fysiske skadevirkningene som en del av stoffene du nevner, og heller ikke det samme fysiske avhengighetspotensialet, men det betyr ikke at man ikke kan misbruke stoffet.

At cannabis kan brukes forsvarlig, på samme måte som alle de andre stoffene du nevner, er imidlertid også riktig, slik jeg ser det. Jeg synes det er mengden, frekvensen og målet som avgjør om man snakker om bruk eller misbruk, ikke hvilket stoff det dreier seg om. En person som bruker forsvarlige doser amfetamin 2 ganger i året, er ikke mer misbruker enn en som tripper på sopp 2 ganger i året, eller en som skyter heroin en gang i blant. Slik jeg ser det handler det om balanse. Hvis stoffbruket blir for hyppig og intenst, tar det over livet til brukeren, og man har en misbrukstilstand. Hvis brukeren klarer å holde bruken på et nivå som lar ham beholde fokus på andre aspekter ved livet, da kan man kalle det forsvarlig bruk.
Sist endret av felix_poker; 11. november 2009 kl. 07:35.
Sitat av syre Vis innlegg
Men syntes du cannabis hører hjemme i den kategorien?
Vis hele sitatet...
(titegn)
ja
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er klart cannabis kan misbrukes på samme måte som amfetamin, alkohol og diverse piller. Cannabis har jo ikke de samme fysiske skadevirkningene som en del av stoffene du nevner, og heller ikke det samme fysiske avhengighetspotensialet, men det betyr ikke at man ikke kan misbruke stoffet.

At cannabis kan brukes forsvarlig, på samme måte som alle de andre stoffene du nevner, er imidlertid også riktig, slik jeg ser det. Jeg synes det er mengden, frekvensen og målet som avgjør om man snakker om bruk eller misbruk, ikke hvilket stoff det dreier seg om. En person som bruker forsvarlige doser amfetamin 2 ganger i året, er ikke mer misbruker enn en som tripper på sopp 2 ganger i året, eller en som skyter heroin en gang i blant. Slik jeg ser det handler det om balanse. Hvis stoffbruket blir for hyppig og intenst, tar det over livet til brukeren, og man har en misbrukstilstand. Hvis brukeren klarer å holde bruken på et nivå som lar ham beholde fokus på andre aspekter ved livet, da kan man kalle det forsvarlig bruk.
Vis hele sitatet...

Det var ikke helt slikt jeg mente det.
Men er på en måte enig med deg, men da må jo brukeren bruke sopp som et rusmiddel for at du kan sammenligne en som bruker amfetamin 2 ganger i året og en som tripper 2 ganger i året på sopp.

Men hvis brukeren ser på soppen som noe spirituellt om man kan si det så kan man overhode ikke sammenligne det med en som bruker amfetamin.

Det var på den måten jeg mente det med cannabis hører hjemme i samme bås som sopp og annet psykadelika.

Usikker på om jeg klarte å gjøre meg forstått nå.
Sist endret av syre; 11. november 2009 kl. 07:56.
Sitat av syre Vis innlegg
Det var ikke helt slikt jeg mente det.
Men er på en måte enig med deg, men da må jo brukeren bruke sopp som et rusmiddel for at du kan sammenligne en som bruker amfetamin 2 ganger i året og en som tripper 2 ganger i året på sopp.

Men hvis brukeren ser på soppen som noe spirituellt om man kan si det så kan man overhode ikke sammenligne det med en som bruker amfetamin.

Det var på den måten jeg mente det med cannabis hører hjemme i samme bås som sopp og annet psykadelika.

Usikker på om jeg klarte å gjøre meg forstått nå.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg at målet med stoffbruken er relevant, men jeg vil fortsatt påstå at om man bruker amfetamin, heroin eller benzo-piller to ganger i året, kan dette vanskelig klassifiseres som misbruk.

Min erfaring er også at få har så "rene" hensikter med sopptripping som du beskriver. De aller fleste er in it for the fun også, selv om de har skjønt at stoffet har en spirituell verdi.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
jeg vil fortsatt påstå at om man bruker amfetamin, heroin eller benzo-piller to ganger i året, kan dette vanskelig klassifiseres som misbruk.
Vis hele sitatet...
Nei, fåtallet ser vel på dette som misbruk, men da lurer jeg på hvem som klarer og bruke heroin eller benzo-piller to ganger i året uten og gå på en smell. Satt litt på spissen selvsagt.

Men siden dette handler om cannabis, skal jeg ta et eksempel:
Jeg har mange venner som bruker det, de skulle bare gjøre det noen ganger. Nå gjør de det hver dag.

Selv har jeg faktisk aldri brukt det 2 dager på rad. Røyker kun en sjelden gang i blant, kanskje annenhver måned, eller sjeldnere.

Jeg er vel et sjeldent eksempel på en som klarer å holde det på et såpass bra nivå.
Sist endret av zhpongl; 11. november 2009 kl. 10:01.
Sitat av penduftw Vis innlegg
Nei, fåtallet ser vel på dette som misbruk, men da lurer jeg på hvem som klarer og bruke heroin eller benzo-piller to ganger i året uten og gå på en smell. Satt litt på spissen selvsagt.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker selv Vival et par ganger i året (i forbindelse med tannlegebesøk) og har en stor boks stående hjemme. Allikevel rører jeg ikke denne typen stoffer annet enn når jeg drar "trenger det", altså når jeg skal til tannlegen.

Jeg har også brukt opiatet kodein over en lengre periode (i forbindelse med et beinbrudd), uten at det var noe stort problem å kutte ut dette, og jeg har aldri brukt det, eller andre opiater, i ettertid.

Jeg er overbevist om at jeg også kunne ha brukt heroin 1-2 ganger i året, uten at dette hadde sklidd ut i et ukontrollert misbruk.

Uansett hvilket stoff vi snakker om, er poenget mitt at det er (mis)bruken, ikke stoffet, som avgjør om man har å gjøre med bruk eller misbruk.
Jeg vil påstå at det er individuelt for hver enkelt person hvordan de reagerer på evt (mis)bruk. Det er nå litt over 2 år siden jeg "testa" den første jointen, holdt det til annenhver helg det første året, før jeg begynte å røyke hver dag. Det første året(Da jeg bare røyket annenhver helg) gikk skolen til helvete, som det alltid har gjort for meg og livet mitt ble i grunn ikke noe særlig forandret.

I fjor(som i forrige skole år), da gikk jeg som sagt over til å røyke stort sett hver dag. Fraværet mitt ble mindre, karakterne mine steg og fraværet mitt ble noe mindre enn det har pleid å være.

Jeg vil ikke si at hasj ER livet mitt, som mange i denne tråden har påstått at kan skje. Selvom jeg røyker stort sett hver dag, ser jeg på hasjen som en DEL av livet mitt.
Diskusjonen hvorvidt man blir avhengig av "insert DRUGZ here" synes jeg er tåpelig. Forby Cheeseburgere også da vel, så kanskje vi ikke får så jævlig mange overvektige mennesker i verden? Eller kanskje man skal forby skrapelodd, ettersom folk kan bli avhengig av det også? For all del, ikke la dette skli ut til en legaliserings diskusjon, blir bare så provosert av de idiotiske påstandene om at man får "skallebank" av alle rusmidler osv.
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Diskusjonen hvorvidt man blir avhengig av "insert DRUGZ here" synes jeg er tåpelig.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser postene mine, ser du at dette ikke er en debatt om hvorvidt stoffer er avhengighetsskapende, men om hva som definerer bruk/misbruk. Det er ytterst relevant for trådens tema, imo.
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Forby Cheeseburgere også da vel, så kanskje vi ikke får så jævlig mange overvektige mennesker i verden?
Vis hele sitatet...
Hvor passer dette inn?
Just remember, the sweet is never as sweet without the sour, and I know the sour.
Vis hele sitatet...
Vel, det jeg forsøker å si er at din tid med røking kanskje gjorde ditt "nye liv" bedre. Det var en periode, en erfaring.

Men du har jo ingen andre å skylde på enn deg selv når det kommer til hva du IKKE gjorde. Man kan gjøre ting og røke en gang i blant, det kommer helt an på deg og hva du prioriterer.
har følelsen av at canabis er veldig individuelt, noe kan bruke det hele livet i små og store doser, andre fikser ikke dette selv om de prøver.

Har selv røkt hasj daglig i ca 15år, med det lengste oppholdet på ca 14dager, men har aldri følt noe sug eller behov for å røyke, røker fordi jeg liker det og jeg føler det gjør meg til en snillere og mer fornuftig person, nå skal det nevnes at jeg ikke røker mye vær dag, 1-2 jointer, ikke nattiser, og aldri før jeg skal noe viktig eller på jobb/skole, denne reglen har jeg alltid overholdt, har ingen problemer med å ikke røke et par dager, av og til blir jeg litt lei og chiller et par dager(hører igrunn til skjeldenheten, ingen abstinenser, ingen søvnproblemer.
Jeg er nå 30år gammel, har grei utdannelse, driver og eier eget firma med 4 annsatte med million ommsettning. Har og mange venner som har samme røke kultur som meg som gjør det bra, har og venner som bare sitter å røker hele dagen uten å få noe fornuftig gjort, dette er vell de som kalles "missbrukere" så som sagt er dette veldig individuelt!, tror aldri jeg kommer til å slutte igrunn, men hvem vet, vet vertfall at jeg ikke kommer til å ha noe problem å slutte vist jeg ønsker det i fremtiden, hasj er ikke for alle, noen tåler det, andre ikke!!! vertfall min mening.
Sitat av felix_poker Vis innlegg

Hvor passer dette inn?
Vis hele sitatet...
Det passer inn fordi folk spiser seg feite og syke, akkurat som folk kan røyke seg syke. Hvis man skulle gjort alt som kan være skadelig for deg ulovlig, ville vi ikke kunne gjort stort mer enn å sitte hjemme på ræva hele dagen - Vent nå litt, det er jo også farlig.
Jeg er litt uenig kritikken til cyberblack, jeg mener det er bra at noen kommer med sine opplevelser selv om de er negative eller positive. jeg syns det er bra når noen lager poster med en slags"moralpreken" livshistorie, ettersom et stort flertall av tråder om rus og rusmiddler her på nff ofte beskriver hvor fantasktisk det er og ikke nødvendigvis hvor ille/bortkastet det er osv også . vi trenger begge typer tråder.
Sist endret av noobpower; 11. november 2009 kl. 13:15.
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Det passer inn fordi folk spiser seg feite og syke, akkurat som folk kan røyke seg syke. Hvis man skulle gjort alt som kan være skadelig for deg ulovlig, ville vi ikke kunne gjort stort mer enn å sitte hjemme på ræva hele dagen - Vent nå litt, det er jo også farlig.
Vis hele sitatet...
Joda, men hvorfor trekker du inn denne diskusjonen i denne tråden?
Jeg gikk glipp av litt av hvert de gangene jeg har vært beruset, men jeg hadde ikke så store forventninger på å oppleve så mye heller, annet enn å være beruset.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Joda, men hvorfor trekker du inn denne diskusjonen i denne tråden?
Vis hele sitatet...
Fordi ilucifer sa "dop gir deg ikke noe annet enn skallebank".
Vel, noen av oss, meg inkludert tåler ikke rusmidler så godt. Men jeg har forståelse for at andre kan ha en god virkning av f.eks hasj, selv om det ikke har den virkningen på meg. Og som mange her påpeker, det er forskjell på bruk og misbruk. For meg er fungerer en joint best når jeg er lykkelig har ting på plass i livet. Det samme med alkohol. Og ingen av dem bør for min del nytes hver dag, i alle fall ikke i store mengder.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av noobpower Vis innlegg
Jeg er litt uenig kritikken til cyberblack, jeg mener det er bra at noen kommer med sine opplevelser selv om de er negative eller positive. jeg syns det er bra når noen lager poster med en slags"moralpreken" livshistorie, ettersom et stort flertall av tråder om rus og rusmiddler her på nff ofte beskriver hvor fantasktisk det er og ikke nødvendigvis hvor ille/bortkastet det er osv også . vi trenger begge typer tråder.
Vis hele sitatet...
Tingen er jo hvordan man fremstiller det. Her blir hasj fremstilt som et magisk stoff som ødelegger liv (satt på spissen...), og folk presiserer at det er feil. Jeg er enig i at mange fremstiller hasj som et magisk stoff som gjør livet 10 ganger bedre (fortsatt satt på spissen), og det blir som oftest også kommentert siden det også er feil.
Men ja, enig i at det er kjekt med historier sett både fra negativt og positivt synspunkt. Jeg har ihvertfall lært mye av de negative historiene her på bruket som omhandler såkalte sterkere stoffer (heroin, amfetamin, smertestillende osv).

Nå kom jeg på at det faktisk finnes en tråd om rusmiddelforumets innflytelse, så kanskje vi skal flytte den debatten dit og la denne tråden handle om OPs erfaringer med misbruk av hasj.
Sist endret av Mr. Meow; 12. november 2009 kl. 00:21.
Sitat av ilucifer Vis innlegg
bra innlegg er personelig mot alt av stoff/hasj
ironisk nok henger vi på dette forumet. men men det er jo kunnskapen er.
det er sant dop gir ikke en jævla ting til deg unntatt skallebank
Vis hele sitatet...
Dette innlegget viser bare at du ikke har peiling på hva du snakker om!
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Fordi ilucifer sa "dop gir deg ikke noe annet enn skallebank".
Vis hele sitatet...
Men hvorfor får dette deg til å tenke på legaliseringsdebatt og totalforbud av junkfood?

Jeg ser virkelig ingen logikk eller sammenheng...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Men hvorfor får dette deg til å tenke på legaliseringsdebatt og totalforbud av junkfood?

Jeg ser virkelig ingen logikk eller sammenheng...
Vis hele sitatet...
Fordi ilucifer synes tydeligvis totalforbud av narkotika er smart, og han ytrer denne meningen i denne tråden. Derfor kan vel jeg ytre min mening om at junkfood også kan være skadelig, og derfor burde det vært gjort ulovlig.
Som trådstarter er inne på når han sier at hasj ikke "gir deg noe"; så er det vanskelig å vokse som person mens man er dagrøyker. Hasjen gjør deg jo helt tilfreds med hvordan ting er. Når du har det så bra, hvorfor gidde å utvide?

Hasj er underholdning. Vil du oppnå noe, så er det ikke noen vei utenom å vie en del av tida di til arbeid. Spar bønna di til helga i stedet og du setter så jævlig mye mer pris på den.
Sitat av STUKETRYNE Vis innlegg
Fordi ilucifer synes tydeligvis totalforbud av narkotika er smart, og han ytrer denne meningen i denne tråden. Derfor kan vel jeg ytre min mening om at junkfood også kan være skadelig, og derfor burde det vært gjort ulovlig.
Vis hele sitatet...
Hvor skriver lucifer at han synes totalforbud er bra? Han sier bare at han personlig er i mot bruk av ulovlige rusmidler.

Personlig er jeg i mot all bruk av PCP, ettersom det er et relativt skadelig og ekstremt uberegnelig rusmiddel. Jeg er også i mot å spise junkfood, da det er usundt. Selv bruker jeg aldri PCP og spiser aldri junkfood. Jeg sier imidlertid ikke at noen av disse tingene bør være forbudt. Folk må få velge selv, og jeg har gjort mitt valg, som er å ikke forpeste mitt eget legeme med hverken PCP eller cheeseburgere.
Jeg tror all denne dramatikken i livet til de som tester hasj ofte har mer med forbudet å gjøre enn noe annet. Hadde det vært en mer integrert del av vår kultur hadde flere hatt et livslangt men mer avslappet forhold til det. Det er det jeg har sett i Nederland i hvertfall. Du kan sikkert røyke litt igjen om noen år, hvis det ble et uromoment i livet ditt er det bare bra å ta en pause.
Sitat av biteme Vis innlegg
Jeg tror all denne dramatikken i livet til de som tester hasj ofte har mer med forbudet å gjøre enn noe annet. Hadde det vært en mer integrert del av vår kultur hadde flere hatt et livslangt men mer avslappet forhold til det. Det er det jeg har sett i Nederland i hvertfall. Du kan sikkert røyke litt igjen om noen år, hvis det ble et uromoment i livet ditt er det bare bra å ta en pause.
Vis hele sitatet...
helt enig, folk gjør så mye ut av det å røyke, hadde det vert lovlig hadde de som likte å røyke gjort det uten å ha noia for myndigheter, streite venner ect.
og de som ikke likte å røke hadde lat være og ikke bryd seg om de som røyker.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvor skriver lucifer at han synes totalforbud er bra? Han sier bare at han personlig er i mot bruk av ulovlige rusmidler.

Personlig er jeg i mot all bruk av PCP, ettersom det er et relativt skadelig og ekstremt uberegnelig rusmiddel. Jeg er også i mot å spise junkfood, da det er usundt. Selv bruker jeg aldri PCP og spiser aldri junkfood. Jeg sier imidlertid ikke at noen av disse tingene bør være forbudt. Folk må få velge selv, og jeg har gjort mitt valg, som er å ikke forpeste mitt eget legeme med hverken PCP eller cheeseburgere.
Vis hele sitatet...
Skjønner ærlig talt ikke hvor du vil med den endeløse quotinga di.

Men uansett, ilucifer er personlig imot bruk av rusmidler, fordi de ikke gir annet enn "skallebank". Dette gir meg et inntrykk av at han synes totalforbud er et godt og smart tiltak. Han sier også "ironisk nok henger vi på dette forumet" som om det eneste dette forumet handler om er narkotika. Noe som igjen er idiotisk.
Til trådstarter.

Jeg syns det er bra du sier fra, og forteller dine personlige erfaringer. Folk ser ikke alltid så langt frem, og jeg kan lett se sammenhengen i det du forteller, og det som skjer med folk hele tia. Det er kanskje lett å se døra til sunt fornuft rett rundt hjørnet, men ekke alle som går inn der likevel. Spesielt ikke unge som får tak i det, til tross for loven.

Jeg tviler ikke et sekund på at restriksjoner istedet for totalt forbud i Norge hadde vært mye bedre. Det har jeg sikkert sagt 1000 ganger før, men hva hjelper det når ingen hører, ikke sant ?

Men først og fremst, må folk klare å begrense røykinga si, enten de er eldre eller små kids. Sikkert mange som klarer det, men det er mange som sliter også. Det veit vel alle her på forumet ?
Det som er farlig med hasj er at man begynner å gi faen til ting etterhvert. Før røyket jeg hver dag og da gikk karakterene mine bare nedover og nedover, men nå røyker jeg kun i helgene noen ganger og synes det er mye bedre en bare hver dag. Jo mer man røyker, jo kjedeligere blir det og til slutt nesten slitsomt. Derfor er det bedre å bare ta en joint iblandt isteden for hver dag så man ikke bygger opp en toleranse som både koster mer penger og mindre kos.
Ikke fremstill det som en sannhet er du snill, når du snakker om egne erfaringer da man absolutt ikke trenger å få en gi faen-holdning av cannabis.
Noen tåler det, andre ikke.
Jeg røyker tjall ca hver dag,trener,jobber og gjør det jeg vil.

Det er ikke noe problem hvis du greier å røyke med stil.

Akkurat som alkohol, noen greier å sitte rolig med whiskien i hånda mens andre må opp på bordet og danse.

Tjallet er ikke problemet, du er problemet. Du må lære deg å beherske og finne en riktig balanse som fungerer.
Sitat av Rightousness Vis innlegg
Så tenk litt på det kids før dere fyrer en joint.
Vis hele sitatet...
Kids? Alle som røyker er da ikke kids? Eller er du så mye mer moden siden du har slutta å røyke? Mulig jeg ikke tok poenget ditt, men synes å bruke ordet "kids" i den setningen hørtes nedlatende ut mot de som røyker per dags dato - og som kanskje trives med det.

Slik jeg ser det har forsåvidt all alkohol og rusmidler med psyken å gjøre. Man må takle rusen, bakrusen osv. Noen klarer seg med å smårøyke i ny og ne, noen klarer seg bra med å røyke hver dag, mens noen enten blir mongo om de ikke får mårningsen sin og en liten annen del prøver kanskje ut sterkere stoffer. Jeg kjenner både folk som røyker hver dag samtidig som de jobber full jobb, har masse venner, kommer seg rundt økonomisk, er sosial osv, men så kjenner jeg også de som har røyka hver dag i ett par år og når de ikke har røyk og det er tørke så klikker de mongo å ender opp med å banke opp kjæresten sin istedet.

Men kudos til deg som trives med å være røykfri.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Jeg røyker tjall ca hver dag,trener,jobber og gjør det jeg vil.

Det er ikke noe problem hvis du greier å røyke med stil.

Akkurat som alkohol, noen greier å sitte rolig med whiskien i hånda mens andre må opp på bordet og danse.

Tjallet er ikke problemet, du er problemet. Du må lære deg å beherske og finne en riktig balanse som fungerer.
Vis hele sitatet...
Hvis livskvaliteten hans blir dårligere av å røyke hasj, så er hasjen problemet jo. Det er ikke sånn at alle bare kan tilpasse seg slik at ingenting er noe problem lenger. Jeg har for eksempel ikke noe problem med å spise litt opium et par ganger i året, men vennen min som har vært heroinist derimot, kan ikke gjøre dette. For han er opiater et alvorlig problem, og det har ingen hensikt for han å lære seg å bruke opiater med "stil".

Det er heller ikke sikkert at det finnes noen stilig måte for trådstarter å fortsette å røyke hasj på. Vi har alle forskjellige forutsetninger, så man skal være forsiktig med å overføre sine egne erfaringer over på andre mennesker sånn helt uten videre.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har for eksempel ikke noe problem med å spise litt opium et par ganger i året, men vennen min som har vært heroinist derimot, kan ikke gjøre dette. For han er opiater et alvorlig problem, og det har ingen hensikt for han å lære seg å bruke opiater med "stil".
Vis hele sitatet...
Det kan hende at det er slik for vennen din ang. opiater. Men har selv vært heroinist, og for meg har det hatt hensikt å lære meg og bruke opiater med stil. Det jeg mener er at jeg, til tross for tidl misbruk, kan bruke opiater/heroin på lik linje med mennesker som ikke har vært hekta tidligere. Ordet Vilje er her vesentlig.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Det kan hende at det er slik for vennen din ang. opiater. Men har selv vært heroinist, og for meg har det hatt hensikt å lære meg og bruke opiater med stil. Det jeg mener er at jeg, til tross for tidl misbruk, kan bruke opiater/heroin på lik linje med mennesker som ikke har vært hekta tidligere. Ordet Vilje er her vesentlig.
Vis hele sitatet...
Bra for deg. På tross av at jeg en gang i tiden var en stoner, så kan jeg fortsatt anvende cannabis på en fornuftig måte også, selv om det ikke nødvendigvis er slik for alle og enhver.
wow, første gang jeg er enig med mentalmelt. Selvfølgelig er det ikke noe som heter " å kjøre med stil" når det gjelder narkotika for alle. For et sykt utsagn, egentlig.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har for eksempel ikke noe problem med å spise litt opium et par ganger i året, men vennen min som har vært heroinist derimot, kan ikke gjøre dette. For han er opiater et alvorlig problem, og det har ingen hensikt for han å lære seg å bruke opiater med "stil".
Vis hele sitatet...

Et spørsmål

Dette er snakk om intravenøs bruk eller ? Regner du en som røyker heroin som heroinist også ?

Og opiater, er de like sterke alle sammen eller er det forskjell på styrke?
Vet veldig lite om opium generelt.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Et spørsmål

Dette er snakk om intravenøs bruk eller ? Regner du en som røyker heroin som heroinist også ?

Og opiater, er de like sterke alle sammen eller er det forskjell på styrke?
Vet veldig lite om opium generelt.
Vis hele sitatet...
Opiater er forskjellige produkter man kan framstille fra opiumsvalmuen. Opium kan røykes, men jeg er usikker på hvordan det forberedes og hvordan deler av planten som brukes, men det er sikkert noen her som kan fortelle det. Det finnes også halv-syntetiske stoffer fra opiumsvalmuen hvor morfin og heroin er noen eksempler.

Morfin er sterkere enn opium og heroin er enda sterkere enn morfin igjen. Hvor mange ganger styrken det er snakk om er jeg usikker på.

Det jeg regner som en heroinist er en som er avhengig av heroin, uansett hvordan måte man inntar det. En som røyker heroin hver dag er sterkere avhengig enn en som skyter hver helg. Er du avhengig av opiater vil man merke dette med sterke fysiske abstinenser ved brå kutt etter daglig bruk. Hvor denne magiske grensen for og få absinenser ligger er det ingen fasit på, men man kan få det etter så kort som bruk hver dag i én uke. Psykisk avhengighet er også en faktor, og denne kan opiat-brukere slite med i lang tid (noen tilfeller er det snakk om år) etter sist brukte dose. Psykisk avhengighet er det heller ingen fasit hvor denne magiske grensen går for det er veldig forskjellig fra person til person.

Må legge til at fysiske abstinenser trenger ikke nødvendigvis og komme bare etter daglig bruk, men også hvis det er snakk om ett bruk på over 3-4 ganger i uken. Så lenge det bygges opp toleranse for stoffet, og man ikke lar toleransen "kjøles ned" (i mangel på bedre, faglige, ord.) vil det kun bygge seg på og man vil trenge større doseringer og oppleve fysiske abstinenser ved brå kutt.

Kan også nevne at ytterst få forstår at de beveger seg mot fysisk eller psykisk avhengighet før de sitter i fella og ikke klarer og komme seg ut. Ja, da kan man angre. Når det gjelder slike ting er det bedre og være for forsiktig enn og ta kjangser.
Sist endret av Quetzalcoatl; 1. desember 2009 kl. 14:09.
Tradisjonelt tappes opiumen fra planten mens den fremdeles vokser. Etter at kronbladene har falt av, men frøkapselen fremdeles er grønn og umoden, skjæres noen små snitt i kapselen med en spesiell kniv. Fra snittene renner det ut en hvit melkesaft. Det stivner utenpå kapselen og blir brun og gummiaktig. Dagen etter skjæres det forsiktig vekk. Dette er råopium.
Hver kapsel kan snittes og "melkes" opptil fem ganger. Det er viktig å fjerne opiumen før det blir alt for stivt.

Den gummiaktige råopiumen inneholder alkaloider. De kan utfelles ved hjelp av syrer med forskjellige pH-verdier.

De viktigste alkaloidene er morfin, som utgjør 10-20 prosent av råopiumen, kodein, som utgjør 0.8-2.5%, noskapin, som utgjør 4-8%, papaverin med én prosent og tebain, som bare finnes i små mengder i opiumvalmuen, men som til gjengjeld er hovedsubstansen i en annen type, staudevalmuen. Tebain kan omdannes til kodein ad kjemisk vei.

Selv om snitting av frøkapselen er den opprinnelige måten å utvinne opium på, brukes det i mindre grad idag. Blant annet fordi det er veldig tidskrevende.
En mer effektiv måte er å høste hele stilken, slik at man får valmuehalm. Når frøkapselen er moden, skjæres stilken over, ca 10cm nede på stilken. Halmen behandles i store fabrikker, det alkaloidene trekkes ut.


Altså, opiater er som puffman har sagt, opioider man finner naturlig i opiumsvalmuen. Man kan også bruke begrepet som semisyntetiske derivater fra disse stoffene. Det blir også feilaktig brukt om alle opioider.
Opioider er alle stoffer som binder seg til noen spesielle type reseptorer, som naturlig nok blir kalt opioidreseptorer. Det finnes mange opioider som er vanlige i legemidler, men som allikevel ikke er opiater. Eksempler på disse er fentanyl, ketobemidon(Ketorax, Ketogan), petidin, tramadol og metadon. Opioider er derfor et mye riktigere uttrykk å bruke enn opiater(hvis man ikke skal presisere at det dreier seg om opiater, naturligvis).

Opioider varierer i styrke og virkning. Dette kommer blant annet på hvilke opioidreseptorer de binder seg til(my(μ)-reseptoren og dens subenhet μ2 er spesielt viktig i russammenheng), affinitet og effekt. De kan også påvirke andre mange andre aspekter ved forskjellige transmittersystemer, men det blir veldig avansert.
Sist endret av exocytose; 1. desember 2009 kl. 16:01.
Jeg holdt på med hasj fast i 1.5 år, etter vært fikk jeg føle hvor selvdestruktivt det var og røyke over en femmer i uka på den perioden. Så jeg bestemte meg og slutte for et par måneder siden og har vært nykter siden.

Jeg angrer ikke på perioden, jeg har hatt det mye gøy men det har også vært mye dritt inne i bildet.
Men etter jeg sluttet med hasj og omstrukturerte hele livet mitt har de personlige problemene gått nedover, jeg har sluttet og tenkte kun en uke framover og rett og slett blitt mer konsekvent og fornuftig. Nå går alt kjempe bra, holder kontakt med eldre venner men har fått en god del nye. Driver heller med elektronikkhobbyer og være med venner isteden for og røyke hasj.
Synes at OP maler verden veldig svart-hvitt her. Greit, du gikk fra "ikke røyke" til "hver dag" til "ikke røyke" til "hver dag" osv. Den gyldne middelvei er svaret. Ingenting er ubegrenset bra. Nei, det er ikke bra å røyke mye hver dag. Det er heller ikke bra å drikke femti liter vann hver dag. Alt blir negativt hvis man overdriver, så det gjelder å bruke fornuften og moderere.

Sitat av Skummetmelk Vis innlegg
Driver heller med elektronikkhobbyer og være med venner isteden for og røyke hasj.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvorfor samvær med venner og hasjrøyking nødvendigvis er uforenlig... Selv har jeg aldri røykt hasj uten at det har vært sammen med andre, ser ikke helt verdien i å sitte å loke for seg selv.

Elektronikk burde man vel være litt mer forsiktig med, men kanskje hadde vært gøy å prøve?
Sist endret av Bluebird; 3. desember 2009 kl. 22:50.
Sitat av Bluebird Vis innlegg
Synes at OP maler verden veldig svart-hvitt her. Greit, du gikk fra "ikke røyke" til "hver dag" til "ikke røyke" til "hver dag" osv. Den gyldne middelvei er svaret.
Vis hele sitatet...
For mange er nok "svaret" totalt avhold. Det er ikke slik at det generelt sett er bra å bruke litt hasj.

For de fleste er imidlertid et moderat rusbruk ikek et stort problem.
Jeg har aldri innhalert noe sterkere enn alkohol, tobakk og snus.

Men er det ikke sånn at med hasj så blir du fornøyd og likegyldig etterhvert? Bare lar det skure? For deg selv går ting i et greit tempo, men du har blitt mer treg og "sløv" i andres øyne?
Sitat av Erling_Skakke Vis innlegg
Jeg har aldri innhalert noe sterkere enn alkohol, tobakk og snus.

Men er det ikke sånn at med hasj så blir du fornøyd og likegyldig etterhvert? Bare lar det skure? For deg selv går ting i et greit tempo, men du har blitt mer treg og "sløv" i andres øyne?
Vis hele sitatet...
tør jeg begynne med å spørre hvordan du klarte å innhalere alkoholen og snusen?

Noen har en tendens til å bli "fornøyd og likegyldig etterhvert" men det vil som tidligere sagt i tråden variere fra person til person. man trenger ikke nødvendigvis å bli tregere i andres øyne selvom man røyker hasj.

Tja, man kan da vitterlig bli paranoid, misfornøyd, deprimert og full av angst også. Folk reagerer forskjellig.

Men er du et oppegående menneske, skal det mye til for at hasjen tar noe mer av deg enn du lar den gjøre.