Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4021
Heisann.

Fikk en hyggelig overaskelse når jeg kom hjem fra jobb i dag, hadde vist hatt ransakelse av politiet, om det var lovlig tviler jeg på men det er en annen sak.

heimeverns våpenet var blitt indratt pga feil oppbevarings måte, dermed har jeg nå blitt andmeldt pga det.

så lurte jeg på hva eventuelt bot & kosekvenser det fører med seg, prøvde å søke litt rundt men fant bare folk som hadde det sammen med andre ulovlige gjenstander eller brudd på norske lover..
Oppbevarte du selve våpnet og avtrekkermekanismen samlet ?

Vi fikk tilbud om å ha våpnet på nærmeste base om vi ikke kunne oppbevare det riktig.

Endring:
Leste litt i hv brosjyren, den sier i bunn og grunn at våpnet skal være innlåst og vital del skal være fjernet.
1. Vital del er fjernet (tennål med fjær som HV har tatt fra deg)
2. Dersom du har våpnet inni ditt hus og huset er låst, så er forsåvidt våpnet innlåst !?

Kan lukte advokatmat av dette.
Sist endret av UngarEffect; 17. januar 2008 kl. 19:08.
Jeg ville først ha funnet ut om ransakelsen av huset var lovlig, var jeg deg. Hvis ikke så kan du vel anmelde politiet som gjorde det?
Trådstarter
5 0
japp det anmeldesen gikk ut på, våpenet var ferdig montert ( uten tenstempelt selvfølgelig ) under sofaen.

Bjølg: først må jeg få vite grunnlaget til at de gikk inn osv før jeg kontakter advokat.
men det er egentlig ikke svaret jeg er ute etter, Jeg er klar over at jeg brøt loven om oppbevaringen så derfor lurte jeg på hva som er worst case senario kosekvenser jeg får

Og ønsker ikke en lang tråd på om det var lovlig ransakelse eller ikke, finnes nok av dem her på forumet fra før
Sist endret av Latex; 17. januar 2008 kl. 19:08.
Trådstarter
5 0
excubated: har du ikke noe som helst fornuftig å legge til en å bare få opp innlegg tallet ditt, så la vær

UngarEffect: det er og krav om å dele opp våpene i 2 deler og oppbevare dem på forskjellig plass
Sist endret av Latex; 17. januar 2008 kl. 19:12.
Sitat av Latex
japp det anmeldesen gikk ut på, våpenet var ferdig montert ( uten tenstempelt selvfølgelig ) under sofaen.

Bjølg: først må jeg få vite grunnlaget til at de gikk inn osv før jeg kontakter advokat.
men det er egentlig ikke svaret jeg er ute etter, Jeg er klar over at jeg brøt loven om oppbevaringen så derfor lurte jeg på hva som er worst case senario kosekvenser jeg får

Og ønsker ikke en lang tråd på om det var lovlig ransakelse eller ikke, finnes nok av dem her på forumet fra før
Vis hele sitatet...
Tennspempel er da virkelig en vital del, skjønner ikke hva politiet suller med.
Er vel krav om fg godkjent våpenskap er det ikke?
Sitat av ProtoZ
Tennspempel er da virkelig en vital del, skjønner ikke hva politiet suller med.
Vis hele sitatet...
Våpenet skal da virkelig ikke ligge under sofaen, skjønner ikke hva du suller med.
Joiner GeirBauer, sålenge det ikke er låst inn i et godkjent våpenskap, er det ikke lov.
Edit: Uansett om det er delt opp selvfølgelig.
Sist endret av Volch0k; 17. januar 2008 kl. 22:01.
Men hvis de ikke hadde ransakelsesordre så kan de uansett ikke gjøre noe, for da brøt de selv loven når de "fersket" deg og eventuelle bevis blir gjort ugyldig, just so you know.
Du trenger ikke våpenskap om du bare har 1 våpen(forutsatt at en vital del er fjernet). er når du får mer enn 3 våpen i huset at det er påbudt med våpen skap. Men AG3 er jo et automapt våpen, noe som ikke er lovlig for vanlige mann i gata, så om det er noen tillegs restriksjoner på det skal jeg ikke uttale meg om.

Men det du egentilg spør om, strafferammen, vet jeg desverre fint lite om.
Elemental: Selvfølgelig, men regner med de har det i orden, når de først går inn å fjerner noe sånt.

" Etter våpenloven § 27a skal skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, oppbevares forsvarlig nedlåst. I våpenforskriften § 22-1 bestemmes at den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon plikter å oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Det følger av forskriften § 22-2 nr. 1 og 2 at våpnene i denne saken eller en vital del av dem skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap eller i skap med høyere sikkerhetsnivå. Med vital del av rifle eller hagle menes sluttstykke eller pipe, jf. nr. 1 tredje punktum. Med vital del av pistol menes våpenets rammestykke og sleide/sluttstykke. Med vital del av revolver menes rammestykke og sylinder/tønne, jf. nr. 2 andre og tredje punktum."

Kilde

Så nei exuz, uansett om du bare har 1 våpen, tar fra den "vitale" delen så må du fortsatt ha våpenskap.
Trådstarter
5 0
Aela: Etter papirene jeg har fra millitæret og beskjeden jeg fikk når jeg hentet våpene på depoet for snart 2 år siden var at, det skal vær delt opp i minst 2 deler og oppbevart i forskjellige rom, tennstempel ligger på depoet så våpenet er ikke brukenes før det er på plass,

har verken fått beskjed eller lest at HV soldater skal låse våpenet inn i våpenskap som vi heller ikke ble tilbudt om å få.

Men på grunn av latskap og "midlertidlig hukommelse tap" glemte jeg at jeg la våpenet under sofaen etter siste øvelse for å støves ned, og ja gikk på en smell der

Elemental: hvis det værste som skjer slik jeg har hørt rykter om, er at du blir dimmitert fra HV og får bot på noen tusen, kan jeg ikke klage. noen tusen for å slippe årlig øvelse neste 20 årene kunne nesten blitt betalt med glede
Sist endret av Latex; 17. januar 2008 kl. 22:33.
Såvidt jeg vet har den våpenloven der vart lengre enn 2 år så det høres jævla merkelig ut.
Uansett, det er ikke uten grunn at de har tatt det ifra den. Linken er fra lovdata, uansett om du har fått det gjennom HV. Du sier at du ikke har fått tilbud om noe våpenskap, ikke vet jeg mye om akkurat dette men dette må man da stille med selv? Loven er uansett ganske klar, du MÅ ha våpenskap.

Vet ikke veldig mye om dette, siterer bare fra lovdata.
Uansett, lykke til med dette, håper da det ordner seg uten alt for mye styr
Jeg er selv medlem av norgen skytterforbund og kan si ganske klart: om våpenet ikke er lovlig godkjent mister du all rett for å bære våpen i all senere tid. Dette kan ikke omgjøres, og du vil aldri få tillatelse til å bære våpen igjen (nesten helt sikker). Det som også kunne vært tilfelle var at en tyv kunne brutt seg inn hos deg, tatt våpenet, brukt det og i senere tid skyldt på deg. Du vil bli dømt skyldig selvom tyven sier han tok våpenet hos deg.

Hvilke andre straffer du får vet jeg ikke.
Sist endret av avispapir; 17. januar 2008 kl. 22:41.
Trådstarter
5 0
Sitat av avispapir
Jeg er selv medlem av norgen skytterforbund og kan si ganske klart: om våpenet ikke er lovlig godkjent mister du all rett for å bære våpen i all senere tid. Dette kan ikke omgjøres, og du vil aldri få tillatelse til å bære våpen igjen (nesten helt sikker). Det som også kunne vært tilfelle var at en tyv kunne brutt seg inn hos deg, tatt våpenet, brukt det og i senere tid skyldt på deg. Du vil bli dømt skyldig selvom tyven sier han tok våpenet hos deg.

Hvilke andre straffer du får vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
hvis du leser postene så ser du fort at våpenet er lovlig og godkjent, bare måten det ble oppbevart på som brøt reglene...

og for de som trodde at politiet gikk til aksjon mot meg pga våpenet tar smule feil, de hadde ransaking/razzia hos husverten min, og en av politiet gikk tilfeldigvis ned en etasje til meg og kjente at døren var ulåst, og fant ut det var like så greit å kjøre full ransaking hos meg og, uten noen funn i hele huset tok de våpenet ( inn til leiligheten ulåst, men dørene inn til selve huset var låst)

ransakingen var alldri beregnet på meg fra første stund.
Sist endret av Latex; 17. januar 2008 kl. 22:52.
Sitat av GeirBauer
Våpenet skal da virkelig ikke ligge under sofaen, skjønner ikke hva du suller med.
Vis hele sitatet...
Hvor skal han ellers legge det? I klesskapet? Enlighten me.

Når du blir pålagt av forsvaret å oppbevare våpen hjemme, trenger du ikke våpenskap.

Latex: Legg skylden på forsvaret, si at du fikk beskjed om at tennstempelet var nok å fjerne.
Sist endret av ProtoZ; 17. januar 2008 kl. 23:19.
Man får innvilget våpensøknad for intill 4 våpen uten våpenskap. HV kjeppen teller ikke med de 4. Så med den kan du ha 5.
I know, fikk senest i forrige uke godkjent en våpensøknad - uten å ha skap ja.
Dere som sier at man ikke trenger våpenskap, hvordan forklarer dere det som står på på lovdata.no da?
drQ
Egendefinert
Sitat av Aela
Såvidt jeg vet har den våpenloven der vart lengre enn 2 år så det høres jævla merkelig ut.
Uansett, det er ikke uten grunn at de har tatt det ifra den. Linken er fra lovdata, uansett om du har fått det gjennom HV. Du sier at du ikke har fått tilbud om noe våpenskap, ikke vet jeg mye om akkurat dette men dette må man da stille med selv? Loven er uansett ganske klar, du MÅ ha våpenskap.

Vet ikke veldig mye om dette, siterer bare fra lovdata.
Uansett, lykke til med dette, håper da det ordner seg uten alt for mye styr
Vis hele sitatet...
Hvis man skal sysle litt med juss er den en fordel å få med seg litt av sammenhengen. Loven er her klar, og trådstarter må ikke nødvendigvis ha våpenskap:
§ 4. Denne lov gjelder ikke for skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Forsvaret eller politiet. Heller ikke gjelder loven for ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Sprengstoffinspeksjonen. Kongen fastsetter de bestemmelser som skal gjelde for Forsvarets anvendelse av ammunisjon.
Vis hele sitatet...
Dette finnes det nok egne/interne bestemmelser på i HV, og jeg antar at de er ganske greit forklart her; ikke krav om våpenskap, men vital del må fjernes.

Ransakingen er nok kurrant den, jeg tviler på at du kommer så langt med å klage på den.

Men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor våpenet er inndratt. Vel, at politiet tok det med er ganske naturlig, det er tross alt et våpen, og hvis du ikke var til stede for å forklare sammenhengen er det greit å være føre var.

Men når dette sjekkes med HV skulle vel alt være i orden.

Synes det stod noe om at det var ferdigmontert. Strengt tatt er det vel ikke det uten samtlige deler, men det kreves kanskje noe mer.
Sitat av Elemental
Men hvis de ikke hadde ransakelsesordre så kan de uansett ikke gjøre noe, for da brøt de selv loven når de "fersket" deg og eventuelle bevis blir gjort ugyldig, just so you know.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke USA, bevismateriale blir ikke automatisk ugyldig selv om det er ervervet gjennom ulovlige metoder. Noe som er bra i enkelte tilfeller, og uheldig i andre..

Copy/paste fra to forskjellige juridiske sensorveiledninger:

Kandidaten må få frem at selv om et bevis er ulovlig fremskaffet, er det ikke dermed automatisk avskjæring, jf læreboken Hov I s 230. Klare regler for når bevisavskjæring skal eller kan finne sted, har vi heller ikke.

Det har vært vanlig å gå ut fra at et ulovlig ervervet bevis ikke kan legges fram hvis bruken av det vil innebære en ytterligere rettskrenkelse overfor den annen part.
Vis hele sitatet...
Spørsmål 6 gjelder spørsmål om det som er fremkommet ved en ulovlig ransaking skal avskjæres som bevis. Det vises i denne sammenheng til Rt 2006 s 582 der politiet hadde ransaket en bil på for tynt grunnlag og da fant ulovlige våpen. Bevisførselen kan således ikke avskjæres.
Vis hele sitatet...
Sist endret av mentalmelt; 17. januar 2008 kl. 23:18.
Sitat av UngarEffect
Man får innvilget våpensøknad for intill 4 våpen uten våpenskap. HV kjeppen teller ikke med de 4. Så med den kan du ha 5.
I know, fikk senest i forrige uke godkjent en våpensøknad - uten å ha skap ja.
Vis hele sitatet...
Kan legge til at vi sivile må ha våpenskap fra første halvautomatiske rifle.
Sitat av Aela
Dere som sier at man ikke trenger våpenskap, hvordan forklarer dere det som står på på lovdata.no da?
Vis hele sitatet...
På politiet sine sider står følgene:

* Registreringspliktige pistoler, revolvere, hel-og halvaotomatiske rifler, skal oppbevars i FG-godkjent sikkerhetsskap.

Kilde: http://www.politi.no/portal/page?_pa...orgUnitId=1947
Sitat av KrissHad
På politiet sine sider står følgene:

* Registreringspliktige pistoler, revolvere, hel-og halvaotomatiske rifler, skal oppbevars i FG-godkjent sikkerhetsskap.

Kilde: http://www.politi.no/portal/page?_pa...orgUnitId=1947
Vis hele sitatet...
Vel, politiet har ansvaret for sivile.
AG3 fra forsvaret er etter reglene ikke et registeringspliktig våpen; du søker ikke etter erværv av tjenestevåpen, du får det utlevert.

Alle som kjenner noen som er i feks HV vet at AG3en og/eller delene ligger spredt ut over hele huset.
Sitat av Aela
Dere som sier at man ikke trenger våpenskap, hvordan forklarer dere det som står på på lovdata.no da?
Vis hele sitatet...
Det du linket til fra lovdata var en kar som hadde en sinsyk våpen samling, som ikke kan sammenlingnes med det å ha 3-4 rifler.

Fra politiets side, som krissHad linker til står det klart og tydelig:
Utdrag fra våpenforskriften:
* Overstiger antallet rifler og/eller hagler fire registreringspliktige våpen i husstanden, skal våpnene eller en vital del av våpnene oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap, eller skap med høyere nivå.

Om du fant/finner noe som motiser dette på lovdata, så post en link så vi andre blir opplyst også
Når det gjelder ransakingen er det ikke slik at politiet nødvendigvis må ha rettslig godkjenning. Politiet har hjemmel til å foreta en ransaking på eget initiativ. Det kommer helt an på situasjonen. Bare så det er sagt...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ProtoZ
Tennspempel er da virkelig en vital del, skjønner ikke hva politiet suller med.
Vis hele sitatet...

Tennstempel er ingen vital del i følge våpenloven. en vital del har ett serienr på seg mao pipe eller sluttstykke
Den er en vital del for å få våpenet til å skyte, men per. def. våpenloven er det ikke en vital del. Jeg hadde fakset anmeldelsen til forsvaret og bedt de ta seg av saken. De har nok hvert borti akuratt dette mange ganger.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Om trådstarter er en shady fyr så er det ikke utenkelig at politiet inndrar våpenet i påvente av at HV inndrar våpenet hans.

Den kanskje noe utradisjonelle plasseringen av AGen under sofaen får vel en del klokker å ringe fleste steder. Du får skrive brev til HV og forklare at du ikke lenger kan stå i beredskap pga politiet har tatt fra deg våpenet. Er du heldig slipper du flere øvelser

Men etter min kjennskap til våpenloven, slik jeg lærte den under jegerprøven, holder det å oppbevare våpenet og en vitaldel i separate rom. Jeg tror kleskap hadde blitt oppfattet positivt i forhold til under sofaen.
Har en onkel som er jeger, han har rifle og sallonggevær under sofaen i stua..
Sitat av Latex
og for de som trodde at politiet gikk til aksjon mot meg pga våpenet tar smule feil, de hadde ransaking/razzia hos husverten min, og en av politiet gikk tilfeldigvis ned en etasje til meg og kjente at døren var ulåst, og fant ut det var like så greit å kjøre full ransaking hos meg og, uten noen funn i hele huset tok de våpenet ( inn til leiligheten ulåst, men dørene inn til selve huset var låst)

ransakingen var alldri beregnet på meg fra første stund.
Vis hele sitatet...
Bra husvert du har.. :P

Men, jeg lukter fremdeles advokatmat, de hadde ransakelse til å kjøre razzia mot husverten din, ikke deg.
Våpenet ble feilaktig beslaglagt da, right?

Da har de mao. hadd razzia til deg, uten ransakelsesordrere

Må vel kanskje spørre litt;
Hva brukte å skje når du/dere glemte å låse inn våpenet når du var i militæret?
Sist endret av RandomiZed; 28. januar 2008 kl. 00:39.
Sitat av Dani87
Har en onkel som er jeger, han har rifle og sallonggevær under sofaen i stua..
Vis hele sitatet...
Så flott for deg. Da er det nok helt greit.

Trådstarter: Har du fått snakket med politiet/HV?
Sitat av Dani87
Har en onkel som er jeger, han har rifle og sallonggevær under sofaen i stua..
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner mange andre som oppbevarer våpen på samme måte, men det betyr ikke at det er en bra plass å oppbevare de. Lovlig er det heller ikke etter de *alt for mange* sitatene av våpenloven i inlegg over.