Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1927
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt jeg tenker på er rus, det jeg kan mest er rus.


Men er rusfri. Og når endres tankegangen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt jeg tenker på er rus, det jeg kan mest er rus.


Men er rusfri. Og når endres tankegangen?
Vis hele sitatet...
Hos meg starta det sånn smått etter 3 uker helt rusfri og da var det mange år siden sist jeg hadde vært så lenge uten rus. Men hodet var i forandring i kanskje 1-2 år etterpå. Sikkert individuelt ettersom hvor lenge man har holdt på.

Det hjelper heller ikke være rusfri om du ikke gjør noe med det som trigger rusbehovet.
Sist endret av NokErNok; 2. desember 2023 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kommer an på flere forhold.
Alder er en ting ettersom det sies at det å gjøre endringer kan være vanskeligere dess eldre man er.
Fartstid med rus er en annen faktor som har betydning.
Hvorvidt man har vært i behandling og bygget seg opp verktøy til å håndtere forskjellige utfordringer. I tillegg til om man eventuelt har fått noe behandling på eventuelt en kriminell tankegang og handlingsmønster.
Hvorvidt man har noen støttepersoner og noen man har tillit til og kan snakke åpent med har betydning.
I tillegg er det en lang rekke flere elementer som påvirker i stor og mindre grad.

Uansett så er jeg av den oppfatning og erfaring at det handler mye om man aktivt gjør nye handlinger. Hvis man for eksempel sitter helt alene og kjører huet på rustanker og gjør akkurat det samme som tidligere (med unntak av å ruse seg) så ser jeg for meg at uendelig med tid ikke vil være nok.
Hvis du tar deg en tur på et na/aa møte så vil du kunne slå av en prat med andre som har gått veien før deg og kanskje har noen gode innspill. Alternativt gå på a-larm møte.
Også er det viktig, i min erfaring, å si noe høyt om det du tenker og føler på. Spesielt rustanker. Dersom jeg får slike så sier jeg kjapt noe om det til mine rusfrie venner, ruskonsulenten min og terapeuten min.

Nå har jeg vært rusfri i to år. Akkurat rustanker har jeg ikke hatt voldsomt mye av, men det har vært store og små prosesser hele veien og de kommer jevnlig fremdeles.
Jevnt over vil jeg si at jeg har det bra, men livet byr på opp- og nedturer hele tiden. Og det krever en langvarig innsats å leve livet på en annen måte enn jeg har gjort i noen og tjue år. Men, det er verdt det slik jeg ser og erfarer det.

Keep on keepin' in ��
Inviduelt. Når jeg sluttet ruse meg siste gangen for ett par år siden hadde jeg noen rustanker 1. mnd. (Hadde jo egentlig ikke tenk å bli rusfri, men ta en liten pause) På slutten av den mnd bestemte jeg for å aldri ruse meg igjen. Etter det har jeg aldri hatt lyst på eller følt noen form for savn.

Første gangen jeg sluttet med hard drugs hadde jeg rustanker mange år. Hadde ikke utviklet meg nok til at jeg hadde tro på at mini egenskaper ville garantere meg et godt liv som rusfri, og jeg hadde ikke forstått at all rus har negative konsekvenser som gjør at det ikke er verdt det. Jeg trodde feilen kunne ligge i hva jeg ruset meg på og hvordan jeg ruset meg.

Hovedgrunnen til at jeg holdt meg rusfri var at jeg viste at å være rusavhengig var smertefullt og ikke fordi rusfrihet var mer spennende slik som nå.
Sitat av DrPerception Vis innlegg

Hovedgrunnen til at jeg holdt meg rusfri var at jeg viste at å være rusavhengig var smertefullt og ikke fordi rusfrihet var mer spennende slik som nå.
Vis hele sitatet...

Men det som ledet deg inn i rusmisbruk var jo en smertefull "normaltilstand", var det ikke?


Med fare for å bruke et svulstig språk.

Har lest historien din, og jeg må si at jeg synes den er imponerende. Fra "søplejunkie" til profesjonsstudie psykolog? Var det ikke slik?

Du fullførte behandling ved Terapautisk Samfunn. Phoenix Haga, var det ikke? Kun vært i døgn en gang? Det holdt?


Føler du avslutter med en så enorm cliffhanger. Alle emosjonelt ødelagte narkomane bare SIKE! Dette var alt. Du kan slutte og ruse deg, for da har du ikke rusproblemer lenger.

Det blir ikke noe bedre. Det blir bare verre.



Prøvde og redigere innlegget, men det hadde tydeligvis gått for lang tid.



Jeg antar nå at de tyngre deltakerne i rusmisbruk bruker i en slik grad for å kompensere, eller avlede.

Og de aller fleste hadde jo ikke havnet der, hvis de hadde hatt den balasten.



Men når jeg puster dypt inn, og mentaliserer, så vet jeg at alle kan nyttiggjøre seg av endringer i rusmønster, behandling og handling.



Dette livet er til tider som å være fanget i en fornøyelsespark i bakvendtland ved elven Styx.

Når jeg endelig har blitt bevisst nok til å innse at jeg like gjerne kan prøve en annen karusell, siden jeg på ulikt vis ender tilbake i denne jammerdalen, så er det som om skjebnen bare, snur opp ned på ting jeg har tatt for gitt, og sett på som bankers 100 %

Melding til alle reisende:

den metaforiske Loopen uten sitteplass eller holdepunkt vil nå dra deg baklengs inn i alt du ikke trodde var mulig.

Du er fullstendig alene, og du vil åpenbart aldri makte dette.

Siste stasjon er absolutt kvalme og konstant terror i fullstendig frysposisjon.
Sist endret av 1000bein; 3. desember 2023 kl. 12:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel som med alt annet, du må gjøre noen aktive tiltak selv for at det skal skje noe
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan aldri se for meg et rusfri liv. Hvem vil leve et slikt liv? Rus er livet mitt.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan aldri se for meg et rusfri liv. Hvem vil leve et slikt liv? Rus er livet mitt.
Vis hele sitatet...
Du kan jo se hvor fett det er å ruse seg om det ender med at du får psykose eller andre psykiske lidelser hver gang du røyker en jay eller drar en linje
Det sies at det tar 21 dager å venne seg til eller avvenne seg en gammel vane. Ja, man tenker fortsatt på det men det er ikke lenger noe du gjør på automatikk.
Anonym bruker
"Rede Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tok et par mnd tror jeg før jeg ikke tenkte på rus konstant lenger. Tok rundt 3-4 mnd før jeg sakte begynte å trives som rusfri og kjente at jeg hadde tatt det riktige valget men kunne fortsatt savne rus i hverfall et år eller to til. Tok et par år å omstille hjernen helt og lære meg å være en streiting og omgås andre streite og bli kvitt utenforskapsfølelsen og russjargongen.
Rus var også alt jeg kunne og levde men nå når jeg ser tilbake tenker jeg hva faen for en idiot som brukte tid og helse og så mye spenn og så mange år av livet på det
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Det sies at det tar 21 dager å venne seg til eller avvenne seg en gammel vane. Ja, man tenker fortsatt på det men det er ikke lenger noe du gjør på automatikk.
Vis hele sitatet...
Joda, har sett disse tingene. Og det kan sikkert funke fjell når det gjelder å bite negler og sånt.
Men, det å ha rusavhengighet er nok langt mer komplekst og sammensatt enn at man skal tenke at det tar 21dager å få retta opp i det.
Abstinenser vil forsvinne ganske raskt, behovet/lysten vil aldri forsvinne. Handler til syvende og sist om viljestyrke.
Okkuper hjernen med andre ting, hold deg i aktivitet og få mest mulig it av hverdagen. Er ingen fasit på hvor lang tid det vil ta før du drastisk endrer tankegang, er nok opp til deg selv å avgjøre.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å lykkes på sikt handler mye om å danne nye, sunne og permanente vaner. Desto mer intenst man jobber med dette, jo kortere vil tilfriskningsperioden sannsynligvis være. Fortsetter man å sitte scrollende i sofaen, å spise usunt eller med andre dårlige vaner tar det lenger tid og risikoen for tilbakefall er større. Gjetter jeg.
Skal man tro forskningen som ble videre følgt fra det mislykkede rat park under nixon så vil det nok som nevnt over ikke være nok med kun et ønske om rusfrihet.

Du må ha et miljø rundt deg som gir et mål når du har blitt rusfri. Det er tross alt lettest å bli nykter, men det å forbli nykter er en egen kunst.

Bærekraftig jobb, bra mennesker og noe å fylle fritiden med vil nok for 99% være et must.

Jeg vil ikke si det er helt umulig uten disse tingene. Men statistikken er ikke på din side da
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt jeg tenker på er rus, det jeg kan mest er rus.


Men er rusfri. Og når endres tankegangen?
Vis hele sitatet...
Det var et svært ærlig og oppriktig spørsmål og jeg skjønner at dette opptar plass i toppen.

Jeg har aldri slitt med rus selv, så akkurat når det gjelder rus kan jeg ikke si noe fornuftig. Men jeg har jo en haug greier jeg forsøker å endre i mitt liv. Ting som har satt så dype spor gjennom livet at det meste i forhold til disse problemene skjer på autopilot. Tenkehjernen blir på et vis frakoblet og jeg jobber mye med teknikker og distraksjon for å koble "tenkehjernen på igjen".

Er jeg oppmerksom og raskt nok ute, kan sudoku, kryssord eller sjakk fungere helt fint. Ting som gjør at jeg må bruke tenkehjernen og som krever nok konsentrasjon til at ikke hodet går i fri dressur. Er jeg for sen til at det virker så forsøker jeg grunning, telle farger i rommet, banking/tapping på armer og ben eller om jeg er hjemme eller i trygge omgivelser så reiser jeg meg og gjør forskjellige balanseøvelser.

Fortsatt må jeg klare å være bevist på at nå skjer det igjen, nå må jeg reagere og gjøre øvelsene. Om jeg ikke rekker det så er jeg rett i tankekjør, flashback og til sist dissosiering og full apati.

Jeg tror og håper at dette er en mengdetreningssak, som gradvis vil automatiseres.

Dette er egentlig teknikker for traumer og ptsd, men grunnen til at jeg lister dem er at jeg kom i snakk med et par på alternativ jul som nå var ex junkier. De hadde over ett år som nyktre og selv om bare den ene hadde ptsd så gjorde de øvelsene sammen og det viste seg at når de bevist tok kontroll og styrte hodet over på noe konkret som krevde konsentrasjon så "glemte" de russuget. De spilte mye dataspill sammen og wordfued el noe slikt.

Så kanskje du kan finne dine ting som du liker å drive med og som krever litt innsats og se om det hjelper også deg?
Sist endret av _abc_; 30. desember 2023 kl. 20:06.