Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4190
Finnes det sprit som har under eller nært opp i mot 21% alkoholinnhold? Har fått med meg at grensen for personer på 18år er drikke med maks 21% og da lurte jeg på om det finnes lovlige alternativer til spriten med 40% som jeg faktisk må få 20 åringer til å kjøpe for meg?

Var ute etter noe mer eller mindre smakløst... er det noen som har noen forslag? Er mye greiere å kunne kjøpe drikke selv, i stedet for å hele tiden måtte stole på andre, eller å kjøpe rusbrus, vin eller øl. Kan ikke bare drikke blandevann

Edit: Fikset litt.
Sist endret av NoRemorse; 13. januar 2006 kl. 18:25.
40% sprit er vel 40% uansett hvor mye du vrir og vender på det...? Eller skjønner jeg ikke helt hva du snakker om?
Du er ute etter utvanna vodka, altså 21% blank, smakløs sprit?

Man må bare være 20 for å kjøpe sterk sprit i norge, ikke 21.
først må jeg vel si at det ikker er 21 års grense men 20 års...

og søker du på vinmonopolet.no finner du masse..
(http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...MAAAEEjXcjwi3p)
ble litt lang link, men der er allt av "smakløst" alkohol som du sier, altså vodka osv..

edit: kalinka22 er jo vodka med 21,9%
Beklager den litt utydelige førsteposten. Er ute etter mer eller mindre "smakløst" alkohol under 21% (eller er det 22% som er grensen?), slik som popp sier. Desverre har jeg ikke peiling på hva jeg skal kjøpe for å finne noe mer eller mindre smakløst, sist gang endte jeg opp med en martini av no slag ... den smakte forferdelig. Så tenkte jeg skulle spørre dere som har litt mer peiling.

Skal sjekke litt på de du nevnte popp, så alle på den listen er mer eller mindre smakløse?
det er 22% som er grensa, altså du kan fint kjøpe kalinka22 som er 21,9%..
Den er vel så vidt jeg vet lagd for 18års grensa

så over listen nå, ikke alle er smakløse, trykker du på dem står det ca. smak.. men som tidligerre nevnt har jeg kjøpt kalinka22 før, og det er det samme som vodka bare mindre prosent
Smakløs? Som vann? det tror jeg du skal leite lenge etter...
Danzka Vodka er nesten smakløs som vann elsker denn drikken å kan drikke det som saft
Commie, hehe, smakløst når det snakkes om sprit er vel noe ganske annet enn det du tenker på.

Popp, skal i allefall prøve kalinka 22 neste gang jeg er ute og handler. Takk for forslaget.
Har det ikke også noe å si _hva_ alkoholen er laget av (råstoffene) - om alkoholen er brennevinbasert eller ikke?
Fisherman (21,5%) er ikke laget av brennevin, derfor er det 18 års-grense på den, mens kalinka 22 (21,9%) er laget av brennevin, og har derfor en gense på 20 år?

Jeg ble iallefall nektet å kjøpe rusbrus på polet en gang (5%+) fordi den var brennevinsbasert, men om de har gått bort fra denne ordningen nå vet jeg ikke.

Om noen kunne bekreftet eller avkreftet dette hadde det vært fint.
Du kan kjøpe hva du vil, bare det er under 22% (du er da 18 år)...
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Vart ikke reglene omgjort på dette igjen for en liten stund siden? Eller tar jeg veldig feil nå?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Altså, dersom du går på polet og snakker med betjeningen der så kan jo de besvare deg ti ganger bedre enn hva folk på forumet kan kjøre deg. Hadde jeg vært deg og under 20 ville jeg ha gjort akkurat dette. Ingen som hiver deg ut for å finne ut av hva du har lov til å kjøpe.
Sitat av Popp
det er 22% som er grensa, altså du kan fint kjøpe kalinka22 som er 21,9%..
Den er vel så vidt jeg vet lagd for 18års grensa
Vis hele sitatet...

Feil den er laget lenge før 22 prosent grensa kom for atten åringer og er laget for drinkmixing og lignende, pluss den er billig som drit og kan drikkes bart

den er btw ikke smakløs men ganske så nammenam

Sitat av treskjegg
Fisherman (21,5%) er ikke laget av brennevin, derfor er det 18 års-grense på den, mens kalinka 22 (21,9%) er laget av brennevin, og har derfor en gense på 20 år?
Vis hele sitatet...
Fisherman er vinbasert derfor er den 18 år..
Men nå er det som sagt prosentene som avgjør hva man får kjøpt... er ikke 100% sikker på dette men jeg mener kalinka22 er satt ned til 18års grensa da jeg har hørt mye snakk om denne nye loven og en masse 18-19 åringer som bruker å feste med meg ofte har det med seg ut fra polferdene sine, dog kan det være de ser 20 ut og slipper unna på akkurat det..


Det m0b sier her er faktisk ett godt tips..
Kalinka22 er 18 års aldersgrense, end of discussion. Ztaale har rett i at prosentene avgjør, er du 18 år gammel får du kjøpt alkohol opp til 22%. Nye regler.
Under 22% dvs. til og med 21,9% er 18 års grense. Drikke over er 20 år enkelt og greit.
Dette tredde i kraft 1.Juli i fjor, og det var anneledes før, men slik er reglene nå, enkelt og greit.

Forøvrig vil jeg nevne at dette bør nytes så lenge det varer, ettersom det har kommet sterke reaksjoner på dette, og det kan godt mulig bli endret, f.eks.: http://www.nordlys.no/nyheter/Innenr...cle1877591.ece
Alle produkter med alkoholprosent over 0,7 dekkes av alkoholloven. Definisjonen av brennevin etter §1-3 er alt over 22% alkohol. Aldersgrensen for kjøp av varer med mindre alkohol enn 22% er 18 år og varer med 22% eller mer er 20 års aldersgrense ifølge §1-5.

Forskjellen på framstilling av vin og brennevin har altså ingenting å si når det kommer til aldersgrense, det er utelukkende alkoholprosenten som avgjør.

Internett er en flott ressurs med mye informasjon, hvorfor bruker dere ikke den?
finnes en hel tråd om dette om lovendringa 1. juli/juni 2005 her på forumet om du søker også
Nå skal det vel nevnes at det var ikke lovendringen jeg var ute etter informasjon om... den visste jeg om fra før (selv om jeg bommet på prosenten). Jeg har fått svar på det jeg lurte på
Sier bare ett ord med 2 bokstaver: HB
Ikke nøøødvendigvis helt 100% stabilt, men her hvor jeg bor er det alltids stabilt værtfall
Trenger værtfall ikke noe 20 åringer for å kjøpe for meg værtfall, det er stabilt det !
exilim, nå var vel halve poenget med å finne et alternativ til aboslute 40% vodka, å finne et lovlig et. Kan fint få tak i billig hb, men å drikke noe som smaker spyleveske en hel lørdagskveld frister ikke noe særlig... Nei, takke meg til vanlig sprit og blandevann.
For det første finnes det ikke sprit som er under en viss prosentandel. Da heter det hetvin, vin eller brygg faktisk.

Kommer ikke på hva den heter, men det var noe som holdt 20% var helt klar, hvit flaske med noe grønt på... Billig var det også... Bygg deg himkoksapparat...