Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3059
Så en annen tråd om dette men nå er den borte. Hva er 5(6) er det Seed/Leecher og hva er disse? Går ut fra at jeg er Seed når jeg det bare "står" og Leecher er de som har lastet ned litt?
Seeders er de som har 100% av torrent filen. (de snille som ikke lukker ruten rett etter den er ferdig) og Leechers er de som driver og laster ned.

Correct Me If I'm Wrong
Seeder = person som har hele releasen og kun laster opp...
Leecher = person som laster ned releasen, og samtidig laster opp(gjerne med netlimiter siden hele verdens befolkning er homofile)
Netlimiter er vel lite vits og bruke når dette går utover dl, jo mer du laster opp desto raskere laster du ned?
Seedere er de som laster opp til leecherne. Leecherne (blodiglene) laster også opp, men seedere er dedikert opplasting. For å holde liv i bittorrent-nettverket anbefales det at alle lar torrenten seede etter at man har lastet ned.

Forresten, å bruke NetLimiter er IKKE teit. Ja, selvfølgelig er det teit å laste opp 1kB\s, men de fleste som vil ha litt hastighet på nedlastningen lar den stå på omtrent 10kB\s. Siden jeg ikke er den eneste i huset som bruker internett og at vår internettforbindelse ikke er full duplex, må jeg begrense hastigheten opp til 12-15kB\s. Om man ikke begrenser hastigheten vil man få helt elendig nedlastningshastighet om man ikke har full duplex. Så nei, NetLimiter er ikke homofilt (hvorfor skulle det være homofilt, forresten?).

n0||i: Delvis korrekt. Man får dårlig hastighet på nedlastninga om man bare laster opp i 1kB\s, men om man tar den i 10-15kB\s får man toppfart, det får ihvertfall jeg Grunnen til å bruke det er at de som har ADSL får dårlig nedlastningshastighet om man laster opp på full hastighet..
Sist endret av klarhimmel1234; 27. november 2004 kl. 22:44.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Da forstår jeg det bedre ja
Opprinnelig postet av Waffel
alt det Waffel sa..
Vis hele sitatet...
jeg kunne ikke være mer enig. den uskrevne regelen er at man setter netlimiter på 80-60% av utlinja si så lenge ingen andre trenger den, og så ikke det går utover din egen nedlastning.

jeg seeder alltid minst en halvtime etter 100%, hvis ikke jeg trenger utlinja selv..
Seeds 0(11)
Peers 15(104)

Hva er tallene i parantes, og hva er de som står utenfor ?
De i parantesen er de totale, og de andre er dem du er koblet til...
Opprinnelig postet av Croyfer
Seeds 0(11)
Peers 15(104)

Hva er tallene i parantes, og hva er de som står utenfor ?
Vis hele sitatet...
hvis dette er tall du får i BT-klienten din (noe jeg går ut fra) så er det trolig hvor mange du er koblet til utenfor parantesen og hvor mange det er totalt inne i den..
tallene utenfor vil gå opp etterhvert som du laster ned og opp mer, og din ned-hastighet vil øke, noe som da er positivt

EDIT: >_<.. jeg kom for sent.
men hva gjør du når f,eks det er ingen som vil ha de filene som du upploader, og samtidig downloader.... Kjipt å bli kicka fra et netverk p.g.a det!
Tallene i parantesen er totale peers/seeds. Tallene foran er antallet du er connected til.

edit: litt slow
Får man dårligere hastighet av å ha liten opplastning? Hvis det er tillfelle er det jo litt dumt for oss som bare har 128 kb/s upload:P
Men jeg under mine omstendigheter får rimelig bra hastighet hele tiden, og quiter aldri seeding, før jeg har en up-ratio på 50%
Opprinnelig postet av Xylo
men hva gjør du når f,eks det er ingen som vil ha de filene som du upploader, og samtidig downloader.... Kjipt å bli kicka fra et netverk p.g.a det!
Vis hele sitatet...
Da laster du ned fra seeds..
du blir neppe kicket, så ta det med ro..

Antarctica: det er ganske mange som har under en mbit opp, men så lenge du prøver å holde deg over/rundt sånn ca 10kb/s skal det gå fint det :P
Xylo: Hvis ingen vil ha de delene du har av torrenten, så er vel det et tegn på at torrenten er i ferd med å lide en sakte, smerteful død !

End of .torrent !
Men det er flere sider som har et system hvor de rett og slett sjekker nøye hvor mye uppload/download du har. Har faktisk
fått hat-mail p.g.a at jeg "leechet". Men det var ikke min feil... Det var ingen som ville ha Naruto episode 22
Jada, sider som for eksempel torrentbits har et system hvor du utifra Share Ratio (Upload delt på Download) får tilgang til de nyeste torrentene mye tidligere (faktisk 48 timer på det meste) hvis du har en enstendig share-ratio.

Husk at hvis ingen seeda over 100% på torrentene så ville det ikke fungere!

Et tips for å øke sin share-ratio på nye og populære releases vil være å laste ned f.eks 40-50 MB av en fresh release - for så å cappe (redusere) downloaden sin så mye at det nesten står i ro - da vil du ikke laste ned noe ytterligere, men du vil laste opp dine 40-50Mb mange fler ganger enn du har lasta de ned selv.
Husk at hvis ingen seeda over 100% på torrentene så ville det ikke fungere!
Vis hele sitatet...
I will never forget
Har vel ikke så mye og si? Di måler jo hvor mye du har lasta opp i forhold til å lasta ned. Eller tar jeg feil?

f.eks om Jeg lasta ned GoldenEye_Rogue_Agent_USA_PS2DVD-PROTOCOL som er 2.24gb. Så ville det ikke hjulpet om jeg lasta ned 50mb av den og uploaded det til jeg fikk god share ratio. Da ville jo alt gått i dass med en gang jeg ville ha resten av de 2.24gb'ene?
Stemmer det effect - men hvis du faktisk har crappy linje og gjerne vil øke din ratio så fungerer dette meget bra. Husk at så lenge torrenten er nogenlunde populær så vil du alltid finne noen som vil laste ned disse 40MB fra deg - du vil fremdeles laste opp med max fart, samtidig som du nesten ikke har lasta ned noe i det hele tatt.

Dette gjelder jo selvfølgelig ikke releases som du gjerne vil ha ned på disken din - dette er bare en metode for å "lure systemet" om man kan kalle det

Men du bidrar uansett =)
Opprinnelig postet av Croyfer
Stemmer det effect - men hvis du faktisk har crappy linje og gjerne vil øke din ratio så fungerer dette meget bra. Husk at så lenge torrenten er nogenlunde populær så vil du alltid finne noen som vil laste ned disse 40MB fra deg - du vil fremdeles laste opp med max fart, samtidig som du nesten ikke har lasta ned noe i det hele tatt.

Dette gjelder jo selvfølgelig ikke releases som du gjerne vil ha ned på disken din - dette er bare en metode for å "lure systemet" om man kan kalle det

Men du bidrar uansett =)
Vis hele sitatet...
man lurer vel egentlig seg selv.. det blir jo omtrent det samme som å seede når torrenten er ferdig, blir det ikke?.. hvis ikke du bare tar en hvilken som helst torrent bare for seedingens skyld da såklart..
Poenget her er at du må se bort fra at du vil laste ned alle 2GB av torrenten - det vil du ikke.
Du vil bare laste ned 40Mb av disse 2GB, og så seede med maxfart - like fort som du ellers ville ha gjort selv om du lasta ned 2GB av releasen.
På den måten får du lavere download og like høy upload som om at du skulle ha lasta og seeda hele torrenten.

=)
Du får opp ratio, slik at du kan ligge å vente på viktige releaser?

Å gjøre dette på torrentbits er smart
Nemlig, det er jo det jeg sier
Begynte å fatte nå Takk får tipset
Jag är en snål jävel som bara vill ladda ner och inte uploada

Då är BitTorrent inte nåt för dig. BitTorrent fungerar nämligen så att ju snabbare man laddar upp, desto snabbare laddar man ner. Om du på något sätt begränsar din upload-hastighet kommer du ladda ner i dåliga hastigheter.

Hentet fra: http://www.piratbyran.org/index.php?view=articles&id=35
<3 Svenske Jenter <3
Ikke misforstå, jeg er gutt (Nicket er en symbolsk hending som skjedde i barndommen ) Og jeg er 100% norsk :P
Ikke no problem

La meg bare legge til at metoden jeg postet ovenfor egner seg best for folk med svake upload-linjer. Hvis du sitter på litt sterkere linjer, så kan det lønne seg å laste ned større biter, eller faktisk hele releasen for å få maxa utlinja di i håp om å øke share ratio =)
Hvor går grensen på svak upload linje da?
Det er jo ikke noe grense på det - mer som et definisjonsspørsmål - tingen er at du trenger ikke å laste ned 2GB hvis du bare skal seede med 12 KB ut - da vil det være bortkasta download på deg :P
Jeg prøve alltid og uploade 50% om ikke mer av noe jeg laster ned. Men hadde jeg hatt bedre uplinje skulle jeg GJERNE gitt mer. Irreterer meg at det skal være så dyrt me internet
Dyrt ?

1000 i måneden for 10/10 Fiber+ kabeltv - det er vel ikke dyrt, vel
Nå er det ikke alle som er så heldige at lyse har fått ut fingen og lagt fiber i gata vår
http://home.no/croyfer/100mbit_to_all.jpg
husk at hvis du laster ned 10 MB og sharer denne 1000% (100 MB), og etter på laster ned et spill på 1 GB, og sharer dette 10% (100 MB), blir ikke ratioen 100%. DL delt på UL blir 1010 MB/200 = ca. 20%. (Vet at 1 GB er 1024 MB, men gidder ikke å stresse med å regne om )
et godt tips for dere som erfarer at download speeden går ned når dere upper max:

download cFos speed på www.cfos.de

det er en nettverksdriver til win2k/xp som gjør at ACK-packetene får høyere prioritet og dermed gjør at uploaden ikke struper downloaden din


[edit]

OI!! 1000 POSTER
Gratulerer med post nr 1000
Croyfer, TB regner jo gjennomsnitt av DL/UP, så hjelper ikke å ha bra ratio på noen få torrenter vel? Eller regner de gjennomsnitt av ratioen? Ganske sikker på at det er DL/UL ...

En ting til.. mongob0ffel ..det der hørtes ikke veldig logisk ut..:s
montana: ratioen gjelder vanligvis på alle torrents på samme tracker (om jeg har forstått riktig)..
Uff kan du ikke lese hele tråden før du kommenterer?

Jeg sier: det er mer fornuftig å laste ned bare en liten bit av en torrent, og så seede den enn å laste ned heeeeele torrenten, for så å seede den med samme hastighet.

Dette gjelder under følgende kriterier:
-Du har lav uploadhastighet - dvs at du ikke får lasta opp til så mange om gangen - få connecions
-At torrenten er såpass populær at det alltid er noen som vil ha den lille biten du har lasta ned.
-Tenk over dette: Hvis du laster ned litt, og så deler ut igjen med fart Xkb, så vil det "lønne" seg i forhold til at du skal laste ned ALT, men fremdeles bare seede med Xkb.

Jeg sier ikke at dette vil få din ratio til å stige til tops som en rakett, eller at din share-ratio vil ^2 hver gang du laster ned noe - jeg sier bare at dette er en god måte å seede på hvis du har ei linje som er så liten at du selv med 1/10 av releasen vil kunne maxe utlinja di.

Og: mongob0ffel's post virker naturlig logisk ut =) - en erstatning for NetLimiter på en måte.

-Croyfer-


edit: TV regner upload / download bare så det er sagt !