Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1927
Fikk lite lyst på en pris akkurat no...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254545

Er dette bare en overdrivelse eller er det shocking news?
Det er ikke overdrivelse eler shocking news... Der er FAKTA!
Kem bryr seg om d der då ? ca 600 hvert år ? det e jo ingenting... ta deg en pris med god samvittighet du..
For det første er dette statistikk, og alle vet at statistikk lyver.
For det andre så er denne "studien" ført over 10 dager, noe som jeg mener, er alt for lite. Det er få ting her i verden som kan påvises iløpet av bare 10 dager.
Kommer det virkelig som et sjokk på folk at snus er skadelig?
Hehe, dvs. 0,0015% sjanse for kreft i bukspyttkjertelen.

Men for å se på den lyse siden så slipper jeg å få røykefot da
Ser jo de gammle karene som har snusa i en mannsalder.. Noen har kreft, andre ikke! Og man kan jo få kreft av alt mulig nå.. Så hvorfor slutte pga dette?


Jeg kommer aldrig til og svikte Generalen min <3
smultring:
Skjønner ikke helt regnestykket ditt.

Sjansen for å få bukspyttkreft:
4'000'000/600 = 0,00015 = 0,015%
67% økt sjanse når en snuser:
0,015% * 1,67 = 0,02505%.

Hvert år. Over kanskje.. 40 år, blir dette 1%. Nok for meg.

Selvfølgelig er ikke statistikk 100% korrekt. Men det kan gå begge veier. Å si at statistikk lyver er bare naivt.

Det er ingen tvil om at snusing ikke er sunt. Bare snakk om hvor usunt det er. Men jeg bryr meg ikke så_mye om det egentlig. Det er mye som er usunt i verden, men jeg gidder ikke begynne med noe som egentlig er udigg og ulekkert bare fordi nikotinet gir et øyeblikk lykke når man først er avhengig. Det er bare en prinsippsak for meg egentlig. Har ikke lyst til_å la meg kontrolleres av et avhengighetsdannende stoff.
Tja, svaret kommer jo an på. Vi som ikke snuser vil nikke enig, mens snusere vil avvise denne og alle andre artikler, og hevde at ingen forskere har klart å påvise at snus er skadelig. Samme visa hver gang.
SkyFex: My bad. Var litt rask der...
Synes VG overdriver dette litt, de har en tendens til å skrive ting på en måte så de blir misforstått pga. div rare måter å fremlegge fakta på. Hvis de hadde skrevet som SkyFex sier; "Snus i 40 år, så er det 1 % større sjanse for å få bukspyttkjertelkreft", så kan vel alle være enige med at det virker mindre dramatisk enn om du skriver "Snus fører 67 % større kreftfare".
Og de 1 % kan jeg hente inn ved å slutte og spise på McDonalds
Lukta er god nok grunn til å holde seg unna snus, for å ikke nevne den forferdelige safta
( http://www.freakforum.nu/galleri/sho...t=1&thecat=998 )
Det er jo ikke direkte bevist at det er snus som gir kreft i bukspyttkjertelen. Har det ikke blitt bevist at General ikke er kreft fremkallende da?
Opprinnelig postet av MacGyver
Det er jo ikke direkte bevist at det er snus som gir kreft i bukspyttkjertelen. Har det ikke blitt bevist at General ikke er kreft fremkallende da?
Vis hele sitatet...
Der er ikke bevist at det ikke er kreftfremkallende, men det er ikke bevist det motsatte heller. Denne undersøkelsen kan godt være tilfeldig. Det at det er 67 % større sjanse er jo ingenting når det er snakk om 0,015% for at du får det fra før. (Den regningen er egentlig feil, blir faktiskt lavere, men jeg gidder ikke regne nå.)

edit: leif
Greit nok at det er kreftfremkallende, men det er jo rett og slett ekkelt hele greia.

Putte det som nesten kan se ut som bajs, opp under leppa.
Det lukter vondt, ser ekkelt ut, tennene er gule og det ser ut som du har fått deg et slag på byen, og alt dette gjør folk frivillig...

ÆSJ ÆSJ ÆÆÆÆÆÆÆSJ!
Zpawn : Synes snus lukter digg.

Kpt: Når jeg har rullet en tønne, bakt en bolle eller presset meg en terning så minner det mer om sveitsisk sjokolade. Som sagt ovenfor så lukter det godt, tennene kan jeg bleke ( snuser forsåvidt ikke så mye, har ikke sett fargeforskjell på et år) og jeg snuser så og si aldri ute, bortsett fra skolen.
Kpt: Lær deg litt mer om snus før du uttaler deg.

Snus er bakteriehemmende og har en basisk effekt på tennene som hindrer hull.
MacGyver : hvis du tar det fordi det er bakteriehemmende kan du vel egentlig bare ta deg en Extra?
Jeg håper ingen er overrasket. Dere kommer alle til å brenne i helvete uten tannkjøtt og overlepper.
var ikke potetgull kreftfremkallende engang tilbake i tiden?

det er jo ikke tvil om at snus ikke er bra, men ganske teit at vg skal komme med en STOR overskrift.
gruer med til overskriftene i skriftlig utgaven i morgen..
(eller var det idag?)

comicz: du mister ikke overleppa av snus, og snus er bevist BRA for tannkjøttet.. (i kortere perioner)
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
http://ingdal.net/upload/uploads/general.jpg

Jeg driter i om man får kreft av snus, noe skal man dø av uansett.
Det som er lite moro her er at samme taktikken ble brukt om passiv røyking.
"25% større sjans for kreft" gir mye mer respons enn "sjansen øker fra 1:100 000 til 1:80 000".
Hvis man ser på det, finner man raskt ut at det blir en øking fra 10stk/mill mennesker, til 12stk/mill mennesker. Og dette er ikke i året engang. Dvs at uten noen som helst passiv røyking vil 30 av de 3 mill røykfrie menneskene i norge få kreft i lungene eller andre røyke-liknende skader i løpet av livet.
Hvis ALLE er utsatt for passiv røyking daglig vil dette tallet øke til 37,5. Og dette er som sagt ikke per år, men alle nålevende Nordmenn og Nordamer.

comicz:
Håper du blir med oss

Kpt:
Snus er da godt da, selv om det ser helvete ut

Zoidberg:
Alt er kreftfremfallende. Fra vann til gulerøtter.
Det er et mindretall som slutter hvis de får vite det er farlig...
Enten er de avhengig og klarer ikke å slutte, eller så vil dem ikke tro på det...
Eller så gidd dem ikke å bry seg noe om det.

Syntes også jeg har lest om en undersøkelse som visstnok beviste at snus ikke var kreftfremkallende.
Lite sjokkerende.. Man får jo kreft av alt man gjør i disse dager. Jaja, uansett, snus er digg.
Litt off-topic, men er det noen som har hørt om de snus tabelettene?
Var noen på skolen her som hadde det...
Snus tabbeletter ja. Hawkens smak. Består av kompremert tobakk. Slipper å spytte den ut fordi den løser seg opp å forsvinner etter hvert.

edit: Tror den heter ariva eller noe sånn.
Kan ikke alle begynne å bruke det da...Slipper dem å ha den schwære snusleppa...

Mulig den er dårlig, jeg vet ikke...
Rams opp alle dårlige ting så har jeg noe å diskutere med snus-vennene mine.
Den smaker ikke dårlig, men for min del varer den litt for lenge. Blir ganske kvalmene søtt etter en 30 minutters tid.