Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2203
Jeg er med i Hv-ungdommen. Det er frivillig militærtjeneste for de som ikke enda er inkalt til militærtjeneste (16-19år). Jeg er med fordi det gir meg gode kriterier noe som er en fordel når jeg skal søke utdannelse innenfor millitæret. Det er også slik at vi får betalt både for skyss og oppmøte på dette og det gjør det til en grei fritidsaktivitet. http://www.mil.no/hv/hv-13/start/HV-ungdom/

Problemet er bare at jeg aldri får de pengene jeg er lovet. Dvs. halvparten av gruppa, ca. 20 stk har fått pengene, mens de andre ikke har fått en dritt. Pengene skulle vert utbetalt allerede til jul men vi ser fortsatt ikke noe til dem. Det dreier seg om ca 2500kr i mitt tilfelle. Vi har klaget helt siden Januar til kapteinen vår men alt vi får i svar er at de kommer snart.

Finnes det noen klagenemd eller lignende som det er mulig å klage til, innen militærvesenet. For befalet vårt er i allefall ikke i stand til å hjelpe oss. Noen som vet hvilke rettigheter vi har?

Fant ikke noe annet å poste dette under.
Står det at dere skulle hatt de til jul da? Trodde dere fikk de når dere var ferdige i militær-tjenesten. Men hvis det står i kontrakten har du selvsagt krav på de. Kan snakke med arbeidstilsynet, virker ikke det kan du true med å gå til avisa Det funker ganske ofte.
På vanlige jobber er dette et tegn på at de holder på å gå konkurs..kanskje de sliter økonomisk :P
Hjernen brenner
Lord_Kamikaze's Avatar
Tviler på at militæret holder på å gå konkurs
Hadde dette vært en vanlig jobb kunne du slått bedriften konkurs på dagen med å gå til som tar seg av konkurser (husker ikke navnet). Om det er en fritidsaktivitet, klubb eller lignende har du etter all logikk mindre rettigheter en, en arbeidstaker. Det som hjelper er vell klage, klage og klage litt mer..
Ring 74 13 74 05 og be om å få snakke med pengeregnskapsfører i HV-13.

Edit: Klageorganet for forsvarets personell er Ombudsmannen i Forsvaret, men denne saken kan sikkert løses på et langt lavere nivå.
Sist endret av Yallis; 26. april 2004 kl. 16:03.
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Står det at dere skulle hatt de til jul da? Trodde dere fikk de når dere var ferdige i militær-tjenesten.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke akkurat noe militær tjeneste da.
Opprinnelig postet av nidaroz
Nå er ikke akkurat noe militær tjeneste da.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Hyllekjeks
Jeg er med i Hv-ungdommen. Det er frivillig militærtjeneste for de som ikke enda er inkalt til militærtjeneste (16-19år).
Vis hele sitatet...
NeiOK! Hva er det da?
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
NeiOK! Hva er det da?
Vis hele sitatet...
Et frivillig fritidstilbud som forsvaret tilbyr. Hvis du tror soldater aldri får betalt i løpet av militærtjenesten, vel, da tar du feil. Du tenkter kanskje på dimmisjonsgodtgjørelsen man får utbetalt etter endt verneplikt.
Opprinnelig postet av Yallis
Et frivillig fritidstilbud som forsvaret tilbyr. Hvis du tror soldater aldri får betalt i løpet av militærtjenesten, vel, da tar du feil. Du tenkter kanskje på dimmisjonsgodtgjørelsen man får utbetalt etter endt verneplikt.
Vis hele sitatet...
Men det er alikavel en militærtjeneste...ikke førsteganstjeneste!
Vet at man får månedslønn i militæret..men tror ikke man får det i hv..Men man får jo en viss sum når man er ferdig med førstegangstjenesten..vet ikke om det er noe alla det de får i hv-ungdom også... Men burde jo stå i en avtale et sted når/hvor mye de skal få betalt.
Smågud
Hyllekjeks's Avatar
Trådstarter
Snakket med et befal i dag, han sier at det er på grunn av at de har lagt om lønnsystemet sitt, og at det derfor er en del tull i startfasen. Fikk også vite at dette problemet rammer mer enn bare oss, faktisk en 30% av menige og befal på Værnes er rammet. Men tror jeg blir nødt til å få samlet de på hv-gruppa mi som ikke har fått pengene og ringe telefonnummeret som Yallis fåreslo. Kanskje jeg kommer noen vei da. Jævlig irriterende dette altså. Er student og trenger de pengene.
Hyllekjeks: Enn jeg som aldri får de pengene jeg skulle ha hatt da? (ca.3000) de kunne ikke betale ut til meg fordi de ikke kunne registrere meg, fordi jeg var amerikansk.. og de frykter spioner sikkert :P
Smågud
Hyllekjeks's Avatar
Trådstarter
Bryr meg lite om deg. Du viste rimelig godt at du ikke hadde rett til å være med når du ikke var norsk statsborger, og siden du nekter å bli norsk så må du leve med det tapet. Noe annet med meg som er nordmann og faktisk har krav på pengene.

Til alle dere som ikke skjønner de 2 siste postene kan det nevnes at han er naboen min.
Ja men fra og med ifjor kostet det penger å bli Norsk.. ja, de finner på alt mulig å ta penger for nå.. men, jeg avla jo på en måte en slags tjeneste også da, +at det var mine penger som de sa jeg skulle få refundert etter buss osv.. Menmen..

Dessuten sa ambasaden at jeg hadde flere fordeler ved f.eks. reising til andre land osv (untatt afganistan osv ) hvis jeg var amerikansk og ikke norsk!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du bryr deg vel omtrent like lite om han får penger, som de fleste andre her bryr seg om du får penger ikke

k0z from p0z
Smågud
Hyllekjeks's Avatar
Trådstarter
aldri spurt om de bryr seg om jeg får penger. Spurte om noen brydde seg nok til å kunn eopplyse meg om evt. rettigheter jeg har. At Cokeloop drar diskusjonen offtopic kan jeg ikke gjør stort med :P
Du har alle rettigheter på din side. De er like bundet til å gi deg pengene på den datoen du skal selv om de har bytta system.
Bytte system skal egentlig ikke være noe problem..så at de n00ber seg skal ikke gå utover deg
Men siden der er snakk om så mange som ikke får pengene tar det nok litt tid å få systemet på plass igjen..bare fortsett å mas!
Eneste som hjelper..pushe og pushe på de!
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
. Kan snakke med arbeidstilsynet, virker ikke det kan du true med å gå til avisa Det funker ganske ofte.
Vis hele sitatet...
God plan å gå til avisa, men da vil jeg tro at den gode attesten han er ute etter fyker.
Opprinnelig postet av Frozk
God plan å gå til avisa, men da vil jeg tro at den gode attesten han er ute etter fyker.
Vis hele sitatet...
Tja..Da er det jo bare å gå til avisa en gang til
Tenk deg overskiftene "Rot fra forsvaret, fikk ikke attest", "Fikk ikke lønn eller attest" (dårlig attest=ingen attest)

Men avisa er et ufattelig godt middel å true med. Vi gjore det på min jobb da de rotet veldig med lønningene. Men siden det var snakk om telefonsalg, og sjefene var evig dyktige på det området, hadde de bare sykt gode argumenter i mot. Truet oss skikkelig.

Men "nevn" det for de, og tru de ganske kraftig. Si at du sliter økonomisk, og har slitt med å betale lån osv.
Da jeg var i militæret mobbet befalet de som hadde vært med i HV ungdommen.
Smågud
Hyllekjeks's Avatar
Trådstarter
Nå har de som har vert med i HV ungdommen mye større sjanse for å bli befal da.. Men de fleste jeg kjenner på hv ungdommen søker seg inn på befalskolen og går rundt værnepliktstiden som enten korporal eller sersjant.