Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4187
jeg ble innkalt til møte med klasseforstander, rådgiver og mora mi for en tid siden fordi jeg skulka så mye. møtet var i går men jeg følte heller for å sove. når mora mi kom tilbake fortalte hun at skolen rådet at jeg slutta eller begynte å kombinere skolen med arbeid, noe jeg skulle få gjort innen skolens regi. høres fint ut MEN jeg ville få en dagslønn på 200kr. så det jeg lurer på er om man kan skaffe seg jobb sjøl men normal lønn og fortsatt fått til denne ordningen. har ikke hørt med skolen enda, så jeg tenkte jeg kunne spørre her først
Er vel skolen som vet best.




Ord deling.
Jeg kom ikke inn på den linja jeg hadde lyst til i år, så jeg tenkte; jaja, da får jeg meg "BARE" en jobb. Og her sitter jeg, har enda ikke fått tak i noe jobb...jeg fikk beskjed om att jeg kunne snakke med en fyr fra kommunen og att han kunne finne meg en jobb..men da ville kommunen betale lønna mi. Og kommunen betaler meg ikke mer enn 180,- per dag for og jobbe på samme måte som alle andre, så det nekta jeg jo...å være en underbetalt slave er vell ikke så morsomt. Jeg leter fortsatt..

PS: Jeg bor i nord norge, så det sier seg vel selv at jeg ikke har fått meg jobb.. (Lenvik kommune i Troms)
Ikke for å være slem, men du har nok ikke vondt av noen norsktimer til.

Edit: Må da gå an å finne seg en jobb på Finnsnes?
Altså denne ordningen er det aetat som står bak.. De tilbyr ungdommer å få jobbe på bedrifter, butikker eller whatever i stede for å gå på skole, slik som i dette tilfellet.. De kontakter arbeidsplassen du vil jobbe hos, og forteller dem om hendelsen og spør om ikke du kan få jobbe der gratis, men at aetat betaler DEG 200 kr dagen, og arbeidsplassen ikke betaler noe.. Skjønner?

Så jeg vet ikke helt om du får denne ordningen hvis du får deg en skikklig jobb, med full lønn, men du kan jo alltids spørre ja..


EDIT: var litt sent ute jeg gitt..
Slutte å skulke.. Begynn å fløge med på undervisninga.. Jeg er sikkert enda mer skolelei enn deg, men jeg gir ikke opp.. Det vet jeg, jeg ville angret på..
Madstyle: Hvordan linje går du?
Siegfreud: Går du videregående eller grunnskolen?
Jeg også er JÆVLIG skolelei, mildt sagt.. Jeg skulker litt nå å da, men jeg VIL jo ikke gå ENDA et grunnkurs bare fordi jeg var litt lat i år.. (Gikk salg og service i fjor)

Så jeg vil råde deg til å PRØVE å interessere deg litt i det du holder på med på skolen, da går dagene fortere og du får bedre karakterer, og du angrer ikke neste år..
Sist endret av jdG; 28. oktober 2004 kl. 18:20.
da vil det kalles en normal jobb. men da blir også mye vanskeligere å få seg den jobben du ville ha. så hvis jeg var deg slutta jeg og begynte å tenke på jobb, kansje flytting hvis det er nødvendig.
for 200kr er nesten ingenting. bare jeg tjener 220kr på en time, en gang i uka på en vaskejobb.
yallis: jobb til ungdommer her på finnsnes under 18år er tilnermet umulig!

madstyle: om ikke du vil søke etter nytt fag allerede nå. er kansje mulighet for at du kan komme deg inn på en ny linje. er ikke sikker på det der men det skader ikke å prøve
Sist endret av el_larso; 28. oktober 2004 kl. 18:45.
Madstyle : det de mener med å kombinere skole og jobb er at de sender deg på en APO skole !
jeg har selv gått der 1\2 år og kan fortelle deg at det er noe av det værste jeg har vært gjennom !
du blir utplasert på en skole der byens "drop-out" ungdommer er. Dette er ingen snille gutter for å si det slik, regn med mye narkotika miljø og stadig slåsskamper.
Lærerne som jobber der er en gjeng med fittetryner som gir langt faen i deg.

La oss bare si det slik, hvis du får stipend, er dette den eneste muligheten for å fortsette å få stipend.
Hvis du får tilbudt om apo og ikke får stippend, så gi langt faen, takk for deg , skriv under noen papirer om at du slutter på skolen, og finn deg en jobb på egenhånd.
Apo tilbyr at de finner en jobb FOR deg, dette er mao bare pisspreik.
Du får jobbe maximum 4 dager i uken, og må være på skolen 1 dag.
Jeg ventet 4 mnd på å få jobb, til slutt sa dem at det var ikke lenge igjen til skolen var ferdig og at jeg ikke trengte enn jobb nå.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
raz, du kunne ikke ta mer rett. Har vert i gjennom samme helvete. Det hele endte meg at jeg ble slått ned utenfor et kjøpesenter i byen og begynte å jobbe 4 dager i uken og ta onsdagene fri for å studere hjemme. Jeg jobbet på IT-avdelingen på den skolen jeg går på nå. Var en veldig chill og fin jobb, men underbetalt. Kjempet meg igjennom det og fikk bedre karakterer da jeg tok opp eksamen i tre fag på nytt. Nå har jeg kommet inn på den linja jeg vil gå på (medier og kommunikasjon) og er glad i livet.
Sist endret av Kakcoo; 28. oktober 2004 kl. 19:56.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Var jeg deg ville jeg snakket mer med skolen om hva de mener med å kombinere skole med arbeid. Er det APO, så nekt. Kjenner en som har gått APO, han synes også det var helvete på jord. Tanken er egentlig ok, men ettersom målgruppen nesten er blitt omdefinert til ungdom med rus og voldproblemer, er ingen tjent med å gå der

Snakk med skolen og spør om hva de kan ordne, men uansett hva tror jeg det kommer til å kreve en innsatts fra din side.

Angående om du kan finne en egen jobb, så burde det i teorien gå bra, men jeg vedder på at ett eller annet piss byråkrati ødelegger muligheten... Men som sagt snakk med skolen din og vær villig til å gi en innsats, da vil kanskje skolen være mer medgjørlig

lykke til!
Moralen er vel at å fullføre skolen ikke er det dummeste du kan gjøre med livet ditt. Ja, det kan være et helvete, men når man om noen år sitter i sitt eget hus, og med en jobb man trives i kan man gni seg i hendene og være glad man fortsatte. Jeg sier ikke dermed at livet går i dass uten skole, men at man har uendelig mange flere muligheter med fullført skolegang.
Skole er viktig. Nesten uansett hvor gode karakterer du får, så gå vgs ferdig! Uten utdannelse kommer man ingen steder lenger. Alt var mye lettere før.
litt sen menmen..

Opprinnelig postet av ^ProXo^
Madstyle: Hvordan linje går du?
Vis hele sitatet...
Tegning form og farge.. grunnkurs.. hadde media på 1st valg men kom ikke inn.. hviste ikke hva jeg skulle velge så da tenkte jeg at det sikkert ville være kos i en klasse med bare jenter. og her sitter jeg.. prata med rådgiveren på fredag men vi ble ikke ferdige..

btw. skal ikke fortsette på den driiten.. søker ikt til neste år.. hvis jeg ikke må gå grunnkurs opp igjen da..
Du må faen ikke legge deg på latsida, våkn opp mann!
Visst nok er skole boring.com, men det at du syntes at å gå på skole i 10-15 år(eller no) er ikke mye i forhold til hvor lenge du trenger utdanninga til jobben, du kommer antakeligvis til å jobbe i 40-50 år ETTER skolen.

Hvis du dumper ut av skolen og skulker så er det bare pretty bad.
Jeg hater skolen og forakter den mer enn helvette sjøl, men alikevel så var det der jeg møtte vennene mine og der jeg MÅ gå, selv om jeg hater det så holder jeg u anyway.

Prøv å kom deg inn i skolen igjen, det er det beste rådet du kan ha. Få deg heller en jobb ETTEr skolen istedenfor i skoletida.

Uansett, lykke til.
Opprinnelig postet av Madstyle
btw. skal ikke fortsette på den driiten.. søker ikt til neste år.. hvis jeg ikke må gå grunnkurs opp igjen da..
Vis hele sitatet...
Tror du vil slite enda mer med å få jobb hvis du tar IKT.
kan nok ikke få både i pose og sekk, enten skole og jobb med dårlig lønn eller bare jobb med bedre lønn.

en mulighet er kanskje å ta et år fri og jobbe da? Vil uansett råde deg til å fullføre skolen, jobbe er noe du skal gjøre resten av livet, mye lenger enn tida du går på skole, så er ikke noe hast å komme seg ut i arbeidslivet.
Og relativt sett så har du ikke bruk for fulltidslønn (regner med du bor hjemme enda). Selvsagt hadde det vært digg med mye penger, men lenger enn fra hånd til munn
Pugg og les, bruk tiden du har på skole og fortsett med det til du har en grei utdannelse på papiret.

Fra en annen side blåser mange arbeidsgivere i utdannelsen din, de krever heller erfaring i yrket. Selv ingeniører må starte på gulvet mange steder. Starter du med noe nå, har du 3-5 år praksis i faget når dine medelever slutter på skolen.

Utdannelsen får alle. Hvis du av en eller annen grunn ikke fullfører utdannelsen innen tiden for «reform» vil forsvaret gi deg den utdannelsen du trenger, gratis. Det krever imiddlertid at du må gå i grønne klær noen år.
Har ikke lest hele posten.

Syntes du er heldig jeg. Fikk et lignende tilbud i fjor. Men det var ikke snakk om no penger i det hele tatt.
Jeg går VK1 allmenne nå... er dritt lei, vurderer å bare la året flyte så hoppe på IKT til neste år. Noen som har forslag eller kommentarer til det ?
Jeg synes ikt er et veldig bra alternativ hvis du er skolelei og liker data. Du får jobbe mye med data. Jeg stortrives var også ganske skolelei da jeg begynnte på ikt, men det har gått over nå! Vi skal arangere eget lan og saker...Veldig aktiv studieretning vil jeg si!
Ja, har hørt veldig mye bra om IKT jeg også, men desverre var jeg så dum og søkte videre på allmenne. Liker ikke helt tanken på å gå "glipp" av et år. Men hvordan er det med jobber senere osv hvis jeg går ikt ? Har veldig lyst til å slutte allmenne og søke på ikt til neste år.
Jeg har vært skolelei siden 1. året ungdomsskolen, men jeg har slitt og vært sta som bare faen for å komme meg ut av jævelskapet med best mulig resultat og kunne studere det som interesserer meg.

Idag går jeg 2. året i bachelor i informatikk på NTNU, og lever livet som bare det. Legger opp dagene sånn jeg vil, studerer ting som er gøy og interesserer meg, osv.

Så mitt råd, stå på, hva er vel 5-6 år med slit for noe du får brukt resten av livet.
Men jeg suger på allmenne + at jeg har masse fravær, nesten nok til å få stryk Så jeg vet ikke om det er mer for meg å gjøre på allmenne
Slutt på skolen, ta å finn deg en jobb, og søk IKT til neste år du slipper alle almenfag timene osv...
Opprinnelig postet av [Th33dge]
Slutt på skolen, ta å finn deg en jobb, og søk IKT til neste år du slipper alle almenfag timene osv...
Vis hele sitatet...
Det gjør du ikke da. Du har fortsatt Norsk, Engelsk. Hvis fylket ikke har sluttet med det da! Var vaffal sånn da jeg gikk IKT. "Hail to the great Moan"

Det beste du kan gjøre er å slutte, ta et fri år. Komme tilbake til neste år, mer innstilt på å fullføre skola.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Gjør ferdig norsk, engelsk og samfunnslære, så får du noen fritak. Men der jeg gikk så måtte vi ha "valgfag" isteden
"Hail to the great Moan"
Vis hele sitatet...
Stener p0wer
Jeg vet ihvertfall at jeg slipper norsk og engelsk om jeg tar ikt neste år, men som du sa Magisk så må jeg bruke alle disse timene til valgfag

Men jeg vil ha meg en bra jobb etter utdanningen min, vil ikke ende opp som en Ikt-driftsoperatør. Men er ikke sikker på hva man kan gå etter IKT.

Jeg synes Allmenne ikke gir meg noe som helst. Irriterer meg over at jeg søkte Allmenne VK1 nå
å slutte skolen og få seg jobb med en gang som en erstatning er lettere sagt enn gjort (erfaring), da hadde det jo ikke vært vits med skole, med mindre det er snakk om telefonsalg :P
skal ha ntt møte med rådgiver i dag.. skal høre om man skaffe seg egen jobb.. hvis jeg slutter på skolen kommer jeg aldri til å klare å begynne igjen så tror ikke det er så lurt.. men noe må gjøres.. jeg skulker ettellerannet hver dag.. men innvandrer lønna til aetat er ikke særlig fristenes
hehe... skjønner deg godt! jeg skulker også alt for mye hardt å stå opp.
jeg vet om flere som er skolelei, men de lar det ikke gå ut over
skolearbeidet. det beste er å fortsatt prøve å gjøre en innsats- om
du velger riktig kan du tjene på det når du kommer ut i det virkelige arbeidslivet.
da har du muligheten til å kunne tjene mer enn en dagslønn på usle 200 kr.

xubr: legge seg tidligere?
Sist endret av Little Joey; 4. november 2004 kl. 10:19.
Little Joey: joda, prøver men det er ikke lett! :/ sliter med søvnproblemer!

Jeg hopper av allmenne i år, for å ta ikt neste år. Forhåpentligvis har jeg mye mer lyst til å studere etter ikt. Noen som vet om skoler/studier man kan gå etter ikt? Vet at jeg må gå et forkurs eller noe sånt, men vet ikke så mye om det. Håper på forslag
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
IKTutdanningen gir deg jobb som "datavaktmester". Ikke noe å surfe videre på resten av livet akkurat. Skal du videreutdanne deg må du ta allmenn påbygg (10 timer norsk i uka) også studere informatikk eller lignende på høyskole. Det finnes alternativer som å jobbe 5 år i arbeidsliv istedet for å ta påbygg, men det anbefales ikke med tanke på CV osv.
siden jeg har bestått GK Allmenne, så slipper jeg vel en del fag på AF påbyggning? det er hva jeg har hørt ihvertfall
Jeg tok allmenn GK og ble ganske skolelei, men så tenkte jeg: "Hvis jeg bare jobber skikkelig går det nok bra å ta allmenn, og man blir bare en dust om man ikke får seg skikkelig utdanning."

Så jeg tok allmenn, og etter 4 måneder klarte jeg ikke mer. Var helt ødelagt. Jeg tok meg flere måneder hvor jeg ikke gjorde stort mer en å være hjemme. Hadde vondt i hodet konstant etc.

Så etter noen måneder fikk jeg meg jobb, tjente bra, og livet var bra. Så neste år (i år) begynte jeg på IKT, og det er utrolig deilig. Det er så utrolig fritt, så hvis man er i dårlig humør en dag er det ikke så mye press på at du MÅ sitte å jobbe intenst, men man får et sett oppgaver som skal gjøres innen en satt tid, og ellers kan man gjøre hva man vil. Så om man er motivert kan man få masse ut av året og lære en hel del.
Altså, hvis fyren har gått GK Almen, så slipper han, Norsk,Engelsk...hvis han har gått vk1 almen, slipper han samfunslære også. Men jeg har 4 timer tunvgenvalgfag i uken...
som sagt magisk.
Stener Power!

-edit-
Du MÅ bruke de timene du slipper til tvungen valgfag, Jeg har elektro, veldig lurt, for det kommer godt med når du søker lærling.
Sist endret av Lassis; 4. november 2004 kl. 11:42.
jau men jeg vil ikke bli lærling til å begynne med... vil ta ikt for å håpe at jeg har lyst til å studere mer etter det. vi får se, men ihvertfall så skal jeg bare skli gjennom dette året og ta det rolig, gidder ikke jobbe for mye på skolen. Må satse på at jeg står i samfunnslære da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Søk deg inn i militæret. Det får deg på egene ben. Og du skjønner hvor mye mer du kan gjøre i livet og hvor mange muligheter du egentlig har
Fikk en sånn jobb for mange år siden... Mottok den enorme pengesum av 4000kr mnd... men hadde en deltidsjobb ved siden av, så jeg overlevde.

Poengen er at jeg gjorde den stinkyjobben så bra at de ble avhengige av meg etter 1/2 år. Da 4000kr/mnd kontrakten gikk ut fikk jeg fulltidsjobb hos dem. Jeg hadde lært meg et yrke!!
Jobbet i yrket i ca 7 år (kokk) før jeg gikk lei og nå går jeg på skole igjen. Har ganske så mye mer å komme med på skolen nå enn da. Er lissom klar for å ta steget videre og komme meg ut av utelivsbransjen.

Motto: Arbeidslivet viser deg hvor fett det er å gå på skole for å lære noe og tjene MER penger når man er ferdig enn drittjobben man får når man er 18.