Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2130
Jeg sitter å skal ta et vanskelig valg. Nemlig valget mellom Nikon D300s og Nikon D700.

Objektiver jeg har fra før:
Nikkor 50mm f1,8
Sigma 24-70mm f2,8
Sigma 150-500mm OS
Nikon SB-900
Nikkor 135mm f2,8 (fult manuelt objektiv)

Er D700 virkelig vært 6000 kr mere enn D300s?

Jeg tar en del fuglebilder, men ikke av ffugler i flukt. Noe sport og action bilder tar jeg jo også, men det går vel mest i landskap og stillestående fugler.

Trengerr all den hjelpen jeg kan få.
Gode og dårlige sidev ved begge kamerane.
Jeg tror jeg hadde gått for D700 hvis jeg hadde hatt pengene. Etter hva jeg har forstått er D700 i praksis et D3 stappet inn i et D300 hus sånn ca.
Fordelen med D700 i mine øyne er FF, bedre byggekvalitet og raskere.
D300s crop format er kanskje grei å ha ved fuglefotografering?

Hvis jeg skulle valgt så ville jeg gått for D700, men jeg har kanskje andre preferanser enn deg.

Edit: jeg kjørte 24-105 mm på crop selv i 2 år uten problemer, men for noen så blir det for smalt. På D700 så ville 24-70 bli mer normalzoom enn på 1.5 crop. Men det kommer an på hva du er vant med.
Sist endret av Wipeout; 17. februar 2010 kl. 08:43.
med d700 oppløsning kan man jo bare croppe etter bildet er tatt.

FF er absolutt veien å gå, bare den mye større søkeren er verdt det i seg selv
På min Nikon D80 så har jeg brukt 18-55mm VR og 55-200mm VR en god del. Byttet ut 55-200mm VR med 150-500mm (blir ikke brukt på så veldig mye mere enn 400mm). Jeg kjøpte 24-70mm f2,8 Sigma for å bytte ut 18-55mm VR, men 24-70mm ble lit trangt på D80. Så mulig D700 er veien for meg å gå.
Hadde nå egentlig bestemt meg for å gå for Nikon D700 og MB-D10, men så kom jeg over en D3 på nettet til 20000kr. Vi dette være et bedre kjøp? Greit nok at den er brukt og ikke helt ny, men vil det ha noe å si?

Trenger al den hjelpen jeg kan få.
Du vil nok bli fornøyd enten du går for D700 eller D3. Om D3'en er brukt hardt (noe de ofte er siden de vanligvis brukes av profesjonelle) kan det jo være at det er litt slitasje på det. Har selv brukt D700 en del til reportasjefoto og savnet ingenting på det i forhold til D3
hva er viktig for deg? et stort kamera med lang batteritid, men som tar mye plass eller et lite hendig kamera, med nogle mindre batteritid?

jeg ville ikke hatt batterigrep på d700 om du går for det, nettopp fordi det er lite. var derfor jeg kjøpte 5dmkII, sykt bra kamera i liten innpakning. enkelt å dra med seg og lett, vektmessig, så jeg får ikke samme belastning på skuldre og rygg. sistnevnte er kanskje ikke så viktig for deg, vet ikke hvor mye du går rundt med kameraet, jeg. jeg husker hvertfall før da jeg var amatør at drømmen var et stort kamera med batterigrep, men når man først har det så er det ikke så jævla stas å drasse med seg store tunge kameraer med tunge objektiver på
Sist endret av ErikH; 23. februar 2010 kl. 15:31.
Om jeg går for Nikon D3 så skal jeg ha et Nikon D3000 eller D5000 bare for å ha muligheten til å ha et lite kamera som ikka tar så stor plass.

Den Nikon D3 som jeg har sett på kan jeg få for 19.000kr
Det er 2 år gammelt til sommeren
Har gått oppimot 100.000 eksponeringer
Det har nettop vært inne til check and clean på nikonverkstedet hos Interfoto. Der ble det renset totalt og erklært i topp stand.

Er det mye å gi 19.000kr for dette kameraet?

Jeg faller mere og mere mot Nikon D3. Når jeg tenker over det så blir jo Nikon D3 mindre og lit lettere enn Nikon D700 med MB-D10.
en annen ting å tenke på er opptikk.

har du ikke skikkelig opptikk vil ikke kameraet kunne yte maksimalt, så sats på det billigste og kjøp et objektiv i tillegg om du ikke allerede har den beste opptikken.
Hvordan tror du
Sigma 24-70mm f2,8
Sigma 150-500mm OS
Nikon 50mm f1,8
Vil være på D700/D3?

Ville det være mere fornuftig av meg å droppe FF å heller satse på D300/D300s?
Jeg vet ærlig talt ikke så mye om sigmaobjektiver, utenom at det kan variere litt på hvor skarpe de er på laveste blender. det kan jo hende du har fått to gode eksemplarer, og da vil jeg påstå det ikke er noe problem.
eller, noe problem vil det uansett ikke være med mindre du skal printe meterstore og større prints.
50mm er uansett knall på ff.
Det største jeg printer er A4, å det er ikke ofte jeg gjør.
Om jeg går for D3 så skal jeg kjøpe meg Nikon 85mm f1,8 og 35mm f2
24-70 mm. til Sigma er beregnet på FF og den skal være ganske grei selv ifa f/2.8. Jeg vurderte denne selv til min Canon.

Det som har vært Sigma sine problemer er kvalitetskontrollen, og enkelte objektiver som ikke fokuserer riktig.

50 mm er som allerede nevnt fin på FF.

D3 er etter min mening et mer solid hus, men det kommer jo også an på bruken din også.
Sport, acton, dyr og fugler i flukt. Blir jo så klart noe landskap og portrett bilder også, men det er ikke det som det går mest i.
Tenkte mer på røff bruk av kamera, skal du ut i all slags vær uten å være redd for kamera så går du for D3. ( men husk værtettet optikk også)

forskjell på D700 og D3: http://www.lnkr.net/archives/rosh/ga...ifferences/413
Tror jeg kommer til å gå for Nikon D3.
Kameraet er jo ikke av nyeste modell, men det var jo forsåvit ikke min Nikon D80 heller når jeg kjøpte det.
Drit nå i Nikon!
Kjøp Canon!

Du kan kjøpe et billig Canon EOS 350D, veldig bra kamera (Selges ikke i butikkene lenger, er litt gammelt, men får tak i på nettet.)
Veldig godt kamera, god pris og, så kjøper du heller et ekstra objektiv.
http://www.rogueburners.com/forums/public/style_emoticons/Dark/facepalm.gif

titegn
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Drit nå i Nikon!
Kjøp Canon!

Du kan kjøpe et billig Canon EOS 350D, veldig bra kamera (Selges ikke i butikkene lenger, er litt gammelt, men får tak i på nettet.)
Veldig godt kamera, god pris og, så kjøper du heller et ekstra objektiv.
Vis hele sitatet...

Lite relevant i forhold til trådstarters spørsmål, dessuten har han objektiver som er full brukandes.

Canon 350D er et greit kamera, men ikke noe mer enn det.
For en amatørfotograf anser jeg 350D som et meget fullt brukbart bra kamera

Men ja, var litt lite gjennomtenkt av meg ettersom dette ikke var trådstarters spørsmål.
Sist endret av OnkelBlå; 25. februar 2010 kl. 13:20.
Har prøvd Canon et par ganger å har funnet ut at jeg ikke liker hordan knappene, menyen og det meste med Canon er. Jeg har vært en Nikon bruker i 2 år og har skaffet meg mere Nikon utstyr. Om jeg skulle konvertere til Canon nå så hadde jeg tapt flere tusen kroner (det er ikke bilig å bytte merke). Så en brukt Canon 350D er uaktuelt.

Spurte egentlig om D3 og D700 så skjønner ikke helt hvorfor du kommer med Canon. Og hvertfall ikke Canon 350D.
D700 er FX ( Fullformat )
D300 er DX

Forskjellen på Canon og Nikon er kun smaken.
Begge har veldig høy kvalitet.
Sist endret av fxxked; 25. februar 2010 kl. 17:50.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Har prøvd Canon et par ganger å har funnet ut at jeg ikke liker hordan knappene, menyen og det meste med Canon er. Jeg har vært en Nikon bruker i 2 år og har skaffet meg mere Nikon utstyr. Om jeg skulle konvertere til Canon nå så hadde jeg tapt flere tusen kroner (det er ikke bilig å bytte merke). Så en brukt Canon 350D er uaktuelt.

Spurte egentlig om D3 og D700 så skjønner ikke helt hvorfor du kommer med Canon. Og hvertfall ikke Canon 350D.
Vis hele sitatet...
Mente at det selges nye 350D på nettet
Tror ikke det.
Canon 350D ble erstattet av 400D som ble errstattet av 450D som er nlit erstattet av 500D. De 350D som er på nettet nå er nok brukt, sier ikke at det er umulig å finne en 350D som er ubrukt. Men Canon produserer de ikke lenger.

Sitat av fxxked Vis innlegg
D700 er FX ( Fullformat )
D300 er DX

Forskjellen på Canon og Nikon er kun smaken.
Begge har veldig høy kvalitet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at D300 er DX og D700 er FX.

Det er stor forskjel på Nikon og Canon, men den forskjellen er ikke bilde kvaliteten. Det er hvordan knapper er plasert og hvordan menyen er satt opp. Sånne ting er det som gjør at jeg ikke vil bytte til Canon. Jeg har som sagt tidliger hatt Nikon i 2 år og har blit vant til hvordan menyen er og hvor kanppene er plasert. Så på grunn av det så holder jeg meg til Nikon.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Det er stor forskjel på Nikon og Canon, men den forskjellen er ikke bilde kvaliteten. Det er hvordan knapper er plasert og hvordan menyen er satt opp. Sånne ting er det som gjør at jeg ikke vil bytte til Canon. Jeg har som sagt tidliger hatt Nikon i 2 år og har blit vant til hvordan menyen er og hvor kanppene er plasert. Så på grunn av det så holder jeg meg til Nikon.
Vis hele sitatet...
helt legitim grunn, det. Jeg var også sånn da jeg skjøt med nikon i 2-3 år, og kunne aldri tenke meg å hoppe over pga alt var så mye bedre på nikon, med tanke på knappe-layout.

Så måtte jeg bytte i 2008 pga. jobb så da var det bare å hoppe i det, tok ikke mange dager før jeg ble vant med canon og nå liker jeg canon fremfor nikon, naturligvis. Går bare på personlig preferanse, selv om det ikke er "bare og bare"