Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1783
Hei, har et dilemma, som jeg ikke helt klarer å få svar på selv/blir veldig forvirrende, så jeg tenkte kanskje noen av dere kan mer en meg

Jeg er amerikansk og norsk statsborger, jeg har hus i begge land, men førerkort fra usa. Jeg har tatt førerkortet i USA, men jeg har tatt det når jeg er over 18, så jeg er ikke av typen 16 åring som skal tøffe seg for kompisene sine med førerkort.

Men, det jeg er interessert i, er om jeg kan bruke dette førerkortet i norge (med automat selvfølgelig ) i intill et år, eller hvordan dette foregår, om jeg alltids skal ha med amerikansk pass, i tilfelle jeg blir stoppet av purken, når jeg er på kjøretur, osv.

Uansett, litt vanskelig å få orden på det, da jeg er bosatt 2 steder, flytende i begge språk (tok bare førerkortet i usa siden det koster 150kr, ikke 15k kr :P )

Takker for svar, sorry hvis det blir litt rotete
Det er en viss tidsbegrensing på det, uten at jeg vet hvor lenge det er. Anyway, la oss si det er 6 måneder - hvis du vil kjøre med amerikansk førerkort i Norge lengre enn det må du ta de obligatoriske testene som nattkjøring, glattkjøring og teoritesten. Det er selvfølgelig mulig at det er lengre enn 6måneder. Det får noen andre svare på. ><
jamen yolo da.
luni's Avatar
http://www.vegvesen.no/Forerkort

Nedre høyre hjørne:
"Hjelp?
Spør Ida om førerkort og kjøretøy."
Jeg mener du bare må ta oppkjøringen igjen hvis du skal kjøre i lengre enn 3 måneder(?). Ikke alt det andre. Har en vennine som tok lappen i USA, som utveklingsstudent. Mener det var 3 måneder og bare oppkjøringen. Kan ikke backe det opp med kilder akkuratt nå, da jeg er på telefonen.
Kan jeg kjøre på mitt amerikanske førerkort midlertidig når jeg kommer hjem til Norge?

Svar:
Erverver du et amerikanske personbilførerkort (”full licence”) under opphold der som varer i minst 6 måneder, kan dette brukes inntil 3 måneder i Norge hvis du har fylt 18 år ved hjemkomsten. Søker du om innbytte, vil et positivt vedtak samtidig gi deg en midlertidig kjøretillatelse på 3 måneder – men utløpsdato kan ikke overskride en periode på ett år fra hjemkomsten.

*Jeg antar at du må ta opp de obligatoriske trinnene som oppkjøring, natt-, langlangkjøring osv hvis du skal være lengere enn 3 måneder.
Sist endret av Gulingen; 21. august 2012 kl. 12:24.