Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1260
Hei!

Har en Surface Pro 3 i5 256GB. Kjører Windows 8.1 med alle oppdateringer.

Har fundert litt over økt viftestøy og varme i det siste. Viser seg at det er relatert til min VPN-klient.

Høgskolen jeg går på bruker Cisco Anyconnect Secure Mobility Client. Selve klienten fungerer helt problemfritt når den kjører i bakgrunnen. Det vil si når jeg ikke sender eller mottar datapakker. Med en gang jeg åpner et program som avhenger av VPN for verifisering av lisens, eller går inn og åpner/kopierer filer som ligger på en av diskene som VPN gir tilgang til, begynner følgende prosess å gå i bakgrunnen:

"C: \Windows\SysWOW64\CMD.exe".

Jeg vet ikke eksakt hva den gjør, men det er heller ikke så nøye(?). Jeg trodde først filen var infisert, men gjentatt scanning viser ingen tegn til virus.

Problemet er som følger:
Når jeg avslutter jobben som initierte prosessen (CMD.exe) vil den ikke slutte å kjøre. Den (CMD.exe) ligger i bakgrunnen og suger ca 20-30% av CPU. Selv når jeg logger meg ut av VPN, og avslutter alle prosesser relatert til Cisco, så fortsetter den å kjøre i bakgrunnen. Jeg må manuelt gå inn i Task Manager å avslutte prosessen.

Gjentatte av- og pålogginger gjennom VPN-klienten, og utføring av én jobb ved hver tilkobling fører til flere identiske prosesser som kjører samtidig. Ved 3 tilkoblinger og tre jobber har jeg en CPU som kjører på 90% av kapasiteten og en vifte som nesten får maskinen til å lette.

Noen som har en løsning på dette?

Litt tungvindt å måtte avslutte en prosess hver gang man er ferdig med å jobbe over VPN.
Dette er noe du bør spørre IT avdelingen om. Det er godt mulig det er et script de har laget som kjøres når du bruker VPNen deres.
Sist endret av Grix; 1. mars 2015 kl. 19:51.
Haaknes's Avatar
Trådstarter
Det er det jeg også tror. Ville bare høre om noen har hatt et lignende problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bytt ut Cisco-drittet med OpenConnect.

http://www.infradead.org/openconnect/

Funker langt bedre...