Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1091
Begynte i ny jobb for temmelig nøyaktig 1-år siden. Skrev da kontrakt på 6 mnd prøvetid.

P.g.a en yrkesskade i nevnte jobb, som krevde en liten operasjon, ble jeg sykemeldt i 6 uker. Har og vært sykemeldt ca. 1 mnd utenom p.g.a kronisk sjukdom, som ble påvist etter prøvetiden skulle vært ferdig. Dette er såklart mye fravær på såpass kort tid. Jeg var i et møte med min sjef angående dette etter operasjonen, og han ville da forlenge prøvetiden med X antall uker jeg har vært sjukemeldt, noe han etter arbeidsgiverloven har fullmakt til. Han la da verbalt trykk på at han var veldig fornøyd med min arbeidsinnsats, og ikke prøvde å skvise meg ut p.g.a høyt fravær.

Nå i ettertid har jeg ikke hørt noe mer om ny kontrakt hvor jeg blir tilbudt fast stilling, selv om prøvetiden for lengst skulle være ferdig. Noe jeg forøvrig forbinder med påvist kronisk sjukdom og noe skepsis for dette fra arbeidsgiver. Men jeg har da rett på uoppfordret informasjon fra arbeidsgiver om jeg i realiteten vil bli tilbudt fast stilling eller ikke?

Har og hatt utlegg til kontroll på sjukehus for ca. 1500 kr for yrkesskaden. Er det arbeidsgiver som skal dekke de utgiftene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg ville tatt kontakt med t.d LO. Dei kan svare på slike spørsmål mykje betre enn det vi her inne kan, sidan dei faktisk har juristar som jobbar *kun* med arbeidsrett.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Siden du nevner "ny kontrakt", regner jeg med at du allerede har skrevet en kontrakt før du begynte i jobben. I så fall gjelder denne fortsatt; det er ikke vanlig å få ny kontrakt etter at prøvetiden er ute.

Utgifter i forbindelse med yrkesskade skal dekkes av arbeidsgiver.
slashdot:
Jo, jeg får prøve det. Ønsker bare ikke å skape tvist mellom meg og arbeidsgiver, men mine samtaler med LO er forhåpentligvis anonym og uten ufrivillig innblanding fra deres side.

Takk for svar.

Sitat av aybara
Siden du nevner "ny kontrakt", regner jeg med at du allerede har skrevet en kontrakt før du begynte i jobben. I så fall gjelder denne fortsatt; det er ikke vanlig å få ny kontrakt etter at prøvetiden er ute.

Utgifter i forbindelse med yrkesskade skal dekkes av arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...

Med "ny kontrakt" så mener jeg fast ansettelse etter prøvetid. Noe dårlig formulert fra min side.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Weed
slashdot:
Jo, jeg får prøve det. Ønsker bare ikke å skape tvist mellom meg og arbeidsgiver, men mine samtaler med LO er forhåpentligvis anonym og uten ufrivillig innblanding fra deres side.
Vis hele sitatet...
Eg trur nok du garantert kan stole på at den samtalen er anonym. Anyway, en arbeidsgiver som blir irritert av kontakt med fagforening? Da hadde eg bytta jobb på flekken, uansett kva betingelser eg elles hadde...
Sitat av Weed
Med "ny kontrakt" så mener jeg fast ansettelse etter prøvetid. Noe dårlig formulert fra min side.
Vis hele sitatet...
Dette skal stå i den orginale kontrakten. Altså du er ansatt som XXX med prøve tid på 6 mnd. Etter endt prøvetid skal du bli fast ansatt.
Sist endret av |fatman|; 19. september 2006 kl. 19:02.
Ifølge arbeidsloven kan arbeidsgiver utvide prøvetiden med tilsvarende tid du har vært borte.
Det står klart beskrevet og henvist til arbeidsloven i min kontrakt.

Utgiftene for arbeidsskaden skal arbeidsgiver dekke, bedriften er forsikret for sånt.
Men med mindre det står spesifisert at det skal skrives ny kontrakt når prøvetiden er over, så vil det da bare si at du automatisk er fast ansatt når prøvetiden er over, jeg har ihvertfall aldri skrevet noen ny kontrakt når prøvetiden har vært over.