Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 952
Hei. Vi kom hit til Barcelona pA onsdag, og pA kvelden dro vi en tur pA byen. NAr klokka naermet seg 2:00, valgte 4 av oss 6 A dra hjem, siden vi var veldig trOtte etter reisen som startet i Norge klokka 04:00 natt til onsdag. Men to venner av meg valgte altsA A bli igjen, og de ble selvfOlgelig veldig fulle. SA mistet de to hverandre, og ingen av dem hadde mobil. SA ble den ene kameraten min invitert ombord pA en gigantisk bAt. Og han klarte A sovne i de gode sofaene pA bAten. Han vAknet av at 3 politimenn klasket han i fjeset, og bablet spansk til han (som han ikke forstAr et ord av). SA ble han tatt ned til stasjonen, og der pAsto de at han hadde stjAlet en lomme-bok (som han selvfOlgelig ikke hadde). SA de holdt han pA stasjonen fra klokka 03:00 til 10:00, og ingen pA stasjonen kunne et ord engelsk, sA de satt bare A snakket spansk til han. SA ringte de hotellet der vi bor, og en av oss mAtte gA ned til stasjonen med passet til han som var arrestert. SA slapp de han fri klokka 11:00, men de hadde tatt reiseforsikringen hans, og 70 euro (545 NOK). SA de hadde altsA behandlet han veldig hardt, med hAndjern og "slapping", og de holdt han i 8 timer, uten at han forsto hva som skjedde, siden han ikke kan spansk. Og tilslutt tar de pengene og reiseforsikringen hans.

Er det noe vi burde gjOre med dette? Fins det noen som representerer Norge i Barcelona?
Eller burde vi bare glemme hele greiene?
Kontakt den Norske Ambassaden..
Og vil du ha fortgang i saken kontakt dagbladet/vg i tillegg
Det finnes sikkert en norsk ambassade i nærheten, evnt. kan det også hende at de skandinaviske landene deler en samlet ambasade.

Google: Norsk ambassade/ konsulat: Generalkonsulat,C/Balmes, 184,5,2,08006 Barcelona, Spania. Tlf: +34 932 184983
drQ
Egendefinert
De norske pengene er sikkert beslaglagt. Ta kontakt med ambassaden og fortell situasjonen, så skulle det vel neppe være noen store problemer å få igjen tingene i hvert fall. Kan aldri tenke meg at noen spanske politifolk har tatt pengene til sin egen fordel, så litt diplomati skulle vel hjelpe.

Tiden i arrest og opplevelsen ellers er det vel neppe noe å gjøre noe med.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sitat av drQ
De norske pengene er sikkert beslaglagt. (...)
Vis hele sitatet...
Tror heller de er i lomma på de spanske offiserne..
Guardia Civil antar jeg og de viser ingen nåde så det med at de behandlet han hardt kommer dere sikkert ingen vei med. Og er enig med Darkstaar om pengene, de ligger sikkert igjen i en eller annen bar eller horehus.

Jeg vil glemt hele episoden og prøvd å ikke la den ødelegge for resten av oppholdet, men og tatt kontakt med ambassaden for å finne ut om hendelsen er kommet i det spanske strafferegisteret.
Og hvis dere ikke kommer noen vei med å få tilbake reiseforsikrings beviset er det best å informere forsikringsselskapet om situasjonen.
Dette er garantert ikke registrert. Spanskesnuten gjør som de vil. Glem hele greia.
Dette er bare informativ livserfaring som han vil dra nytte av i framtiden. La politiet få bruke tiden sin på noe mer fornuftig.
Det eneste du kan håpe på er abassaden, men jeg veit ikke hvor mye de kan hjelpe deg med heller.
VG/Dagbladet er ikke til stor hjelp, men de hjelper til å advare andre turister mot samme "fella" i hvertfall.