Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 5683
jeg lurte på om hvordan man "vasker" vekk sporene sine så hundene ikke finner meg.

Noen som vet hva som kan hjelpe?

jeg har hørt at pepperspray hjelper for å vill lede hunden?
Finne deg hvor? På flukt? I skjul? Forklar et eventuelt scenario, hvilken situasjon du tenker på.
Jeg tenkte meg to eks. scenarior:

Politiet har sett meg og jeg rømmer via skogene, de sender hunder på meg og følger etter. Hvordan skal jeg ta vekk sporene mine så sporhundene ikke får tak i meg?

Den andre:

Politiet har sett meg, og jeg rømmer via gatene i natten til et hus for å gjemme meg der. De sender sporhunder for å få tak i meg.
Hvordan skal jeg "vaske" sporene mine så de ikke får vite hvor jeg er?
Såpe og vann! hehe
Men går ikke hundene etter lukt?
hva stikker du av fra? vask deg

edit glemte og oppdatere før jeg svarte...

har du hundene etter deg er du mest sannsynlig tatt før du rekker å fjerne sporene... med mindre du hopper i elva... burde gi deg et kaldt men kort forsprang da lukten fra deg fjernes
Sist endret av naiSt; 4. desember 2006 kl. 00:36.
nå lukter jo ikke hunden lukten på deg, men lukten som du setter igjen når du beveger deg... så det du må tenke på er og sabotere for hunden mens du stikker. vann er jo en slager og bevege seg over for og ødelegge sporet.. ellers springe gjennom plasser der andre folk beveger seg og, så hunden blir forvirret!!


det er derfor hunder er så gode til og finne pinnen du kaster selv om den blir helt borte.. det er ikke alltid det at den kjenner den igjen på utseende, men pga lukten du satt på pinnen når du kastet den som gjør at den velger rett pinne!
Sist endret av ScoopeX; 4. desember 2006 kl. 00:40.
De får uansett hvite hvor du er, du klarer ikke vaske deg fort nok (om i det hele tatt). Du må eventuelt løpe fra dem (inn i en ventende bil, etc) Jeg antar pepperspray er sterkt nok til å ta knekken på hundens følsomme luktesans, men om den ikke klarer finne igjen sporet ditt etter dette spørs jo.

EDIT; Å løpe gjennom vann er ikke en slager, det er en myte. Når du løper gjennom vannet forstyrrer du saker og ting på bunnen som hunden får ferten av. Svømmer du avgårdet er det selvsagt en annen sak, men lite praktisk...
Sist endret av Cikey; 4. desember 2006 kl. 00:39.
Sitat av naiSt
hva stikker du av fra? vask deg

edit glemte og oppdatere før jeg svarte...

har du hundene etter deg er du mest sannsynlig tatt før du rekker å fjerne sporene... med mindre du hopper i elva... burde gi deg et kaldt men kort forsprang da lukten fra deg fjernes
Vis hele sitatet...
Ikke så lurt å hoppe i elven hvis han f.eks har bøffa penger. (sedler)

EDIT: 200 poster!
**** Fikk svar..

Kumøkk, rulle seg i kumøkk? dårlig idee kanskje

Lukter hunden fra tungen sin via nesen?
Sist endret av Hastar; 4. desember 2006 kl. 00:45.
Sitat av fulloggal
Ikke så lurt å hoppe i elven hvis han f.eks har bøffa penger. (sedler)

EDIT: 200 poster!
Vis hele sitatet...

hva gjør det? penger går ikke i oppløsning av litt vann
Sitat av ScoopeX
hva gjør det? penger går ikke i oppløsning av litt vann
Vis hele sitatet...
Ikke av litt vann, men hvis du skal hoppe i en elv?
Sitat av fulloggal
Ikke av litt vann, men hvis du skal hoppe i en elv?
Vis hele sitatet...

penger er jo laget av bomull, ikke vanligt papir..

så de tåler vann ja


synes og huske at nokasgutta vasket penger i varmt vann og tørket de i tørketrommelen
Ok! Så har jeg lært det også i dag!
haha pepperspray... faen så det svir!!!! måtte bare teste på meg selv... ikke nok med at det svir som F i øynene så irriterer det huden... å vann fordeler det bare jevnt ut over et større område på huden...

men tenk over dette... du blir sett av snuten å dem slepper hundene etter deg... hva har du da? 100-200 meter forsprang? en hund er iallefall raskere og har sikkert bedre kondis enn deg... men du kan jo være heldig... kansje hundene nettopp har spist å får "sting"
Sitat av naiSt
haha pepperspray... faen så det svir!!!! måtte bare teste på meg selv... ikke nok med at det svir som F i øynene så irriterer det huden... å vann fordeler det bare jevnt ut over et større område på huden...

men tenk over dette... du blir sett av snuten å dem slepper hundene etter deg... hva har du da? 100-200 meter forsprang? en hund er iallefall raskere og har sikkert bedre kondis enn deg... men du kan jo være heldig... kansje hundene nettopp har spist å får "sting"
Vis hele sitatet...
Har prøvd selv pepperspray på meg selv. SVIR SOM FAEN


Kanskje du har rett, men det må finnes en utvei. Ingenting er umulig...
Sitat av ScoopeX
synes og huske at nokasgutta vasket penger i varmt vann og tørket de i tørketrommelen
Vis hele sitatet...
Så det er altså SLIK man hvitevasker penger?
Ihvertfall, hvis du har valget mellom å løpe på veier og i skog, så må du løpe på veiene. Hundene får større problemer med å finne akuratt din lukt da. Har foresten hatt bikkjer etter meg. Tok t-banen bare. hehe.
En blodhund finner deg uansett om du løper/svømmer igjennom elver, dritt, pepperspray eller whatnot. Så en dokumentar om de en gang, og da kunne bikkja følge en kis igjennom hele jævla LA, bestemme hvilken T-banevogn han satt i og alt mulig. Dette var flere timer han hadde vært der. Du kan jo tenke hvor mange lukter det er på ei T-banevogn.

Blodhunder har en helt utrolig luktesans, og det er ikke uten grunn de ennå ikke har funnet noe å erstatte de med.
Muligens vil eneste måten å gjemme seg fra en blodhund være å f.eks kjøre en bil, sykle eller noe slikt over en så stor distanse at de ikke har tid/ork til å la hunden løpe hele veien etter deg.

Tilbakelegger du f.eks 10 mil på relativt kort tid vil ikke politiet ha ork til å følge etter deg lengre, ihvertfall ikke med blodhund.
Sitat av Bjølg
En blodhund finner deg uansett om du løper/svømmer igjennom elver, dritt, pepperspray eller whatnot. Så en dokumentar om de en gang, og da kunne bikkja følge en kis igjennom hele jævla LA, bestemme hvilken T-banevogn han satt i og alt mulig. Dette var flere timer han hadde vært der. Du kan jo tenke hvor mange lukter det er på ei T-banevogn.

Blodhunder har en helt utrolig luktesans, og det er ikke uten grunn de ennå ikke har funnet noe å erstatte de med.
Vis hele sitatet...

hva heter den dokumentaren?
Sist endret av ScoopeX; 4. desember 2006 kl. 02:29.
Hjelper ikke og hoppe i vannet. Vi har hunder som kan lukte lik over 20 meter under vannflaten som er med på vannsøk og lignende. Kan de lukte lik kan de sikkert lukte en fyr som har løpt oppover elva også.
Dessuten har bikkjer en ekstraordinær hørsel og åssen du har tenkt til å løpe lydløst er nå for meg en gåte men
Sitat av Bjølg
En blodhund finner deg uansett om du løper/svømmer igjennom elver, dritt, pepperspray eller whatnot. Så en dokumentar om de en gang, og da kunne bikkja følge en kis igjennom hele jævla LA, bestemme hvilken T-banevogn han satt i og alt mulig. Dette var flere timer han hadde vært der. Du kan jo tenke hvor mange lukter det er på ei T-banevogn.

Blodhunder har en helt utrolig luktesans, og det er ikke uten grunn de ennå ikke har funnet noe å erstatte de med.
Vis hele sitatet...

du har ikke peiling på hvordan sporhunder funker hvis du påstår dette! en hund kan IKKE skille lukter slikt, den kjennere bare at det er en lukt, og den følger den sterkeste! .. hvis du springer nedover ei elv så gjør du hundens jobb svært vanskelig ") det er fullt muligt og lure en hund! vet du hvordan en hundeluktesans funker og hvor mange ppm den trenger for og lukte noe?
Sitat av ScoopeX
du har ikke peiling på hvordan sporhunder funker hvis du påstår dette! en hund kan IKKE skille lukter slikt, den kjennere bare at det er en lukt, og den følger den sterkeste! .. hvis du springer nedover ei elv så gjør du hundens jobb svært vanskelig ") det er fullt muligt og lure en hund! vet du hvordan en hundeluktesans funker og hvor mange ppm den trenger for og lukte noe?
Vis hele sitatet...
En hund kan skille lukter ja. Den kan følge et spor igjennom mange andres spor. Noen hunde raser er bedre enn andre på dette. De trenger ikke mange PPM for å skille ut en lukt. Avhengig av hva det er de lukter, så kan de skille ut noe slikt som ned til 5PPM, avhengig av hvilken hunderase og hvordan den er trent opp.

En schafer er lite egnet egentlig, men den gneldrer fælt. Hunder har vanligvis litt vanskeligheter med å spore folk som har gått i vann/bekk/elver, men blodhunder greier det faktisk.

Likhunder (som brukes til søk i vann etter druknede personer) duger ikke til dette. Grunnen er at man begyner en forråtnelses prosess når man dør, og det er den gassen som da avgis som disse hundene er trent opp til å skille ut.

Pr. i dag så finnes det vel ingen 100% sikre måter å stikke i fra en hund. Men kommer man seg på et tog, bil, t-bane el.l. så er man jo bra sikker på å komme seg så langt avgårde at hunden aldri rekker å ta deg igjen.
Men til fots? Glem det.
Sist endret av M&G; 12. desember 2006 kl. 07:23.
Limited edition
Moff's Avatar
Hva baserer du dette på Scoopex?
De smarte gutta sier jo at gullfisken ikke kan huske i mer enn 5 sekunder også. For de av oss som ser på Mythbusters OG de som har hatt disse sjarmerende små fiskene selv vet utmerket godt at dette er ren bullshit. Jeg har hatt en gullfisk (og to sølvhaier) som var i stand til å skille folk fra hverandre og hadde god peiling på når jeg kom med fôr selv om jeg ikke alltid fulgte rutinene. Jeg har også hatt hunder hele livet og hvis ikke de kan skille lukter så vet ikke jeg. I det hunden låser seg på sporet ditt så vet den hvordan du lukter. Da sliter du samme hvor mange folk som kommer i veien. Selv mennesker lukter tildels forskjell på folk. Selvsagt kan de skille lukter fra hverandre!
En sporhund kan lukte fingeravtrykket ditt på ei glassplate, tre uker ETTER at avtrykket ble satt der.

Så hundene kan lukte mye rart, bare hold avstand ifra hundene i utgangspunktet
Hmm, tidligere i tråden var det snakk om pepperspray. Hvor får man tak i idet..?
i Tyskland.
Ulovlig for salg i Norge. Kun Politiet som har lov til å bruke de her hjemme.
Du skjønner hvorfor når du har fått det i trynet en gang.
Sitat av ScoopeX
hva heter den dokumentaren?
Vis hele sitatet...
Husker ikke hva den het, da det er flere år siden jeg så den. Jeg husker at det var på Discovery, og that's it. Men jeg vet for sikkert at blodhunder har syk luktesans, og det er så og si umulig å komme unna når de har sporet av deg, og ikke har fysisk uoverkommelige hindre i veien.

Og jo, hunder kan skille lukter. Selv hunden min (en stokk dum fransk bulldog) skiller lukter.
sleng litt amfetamin bak deg, hvis sporhunden lukter på det ødelegger det luktesansen for alltid så snuten kan egentlig avlive bikkja;D
Sitat av mikmaister
sleng litt amfetamin bak deg, hvis sporhunden lukter på det ødelegger det luktesansen for alltid så snuten kan egentlig avlive bikkja;D
Vis hele sitatet...
Urealistisk. Du må ha mange hundre gram av shiten, og hunden har mest sannsynligvis unngått det, da den skjønner det er giftig.
Har også sett den dokumentaren, det var på Discovery. Pr. i dag er det "ikke mulig å stikke fra" en blodhund. Selv etter 10 mils kjøring og 2 dager etter kjøringen, vil blodhunden fortsatt kunne fortelle hvor du kjørte, når du stoppet opp, og hvor du videre har tatt veien. Men dette tar jo tid, så rent fysisk vil du kunne stikke av, men blodhunden kan følge sporene dine. Om du ruller deg i møkk eller hva du nå måtte finne på, vil den bare skille ut luktene, og følge samme lukt som den alltid har gjort.

Men i Norge bruker man for det meste Schäfere - og de er ikke så veldig gode sporhunder, og trenger _relativt_ nye spor i fohold til blodhunden. Den klarer ikke å skille luktene så godt, og blir fortere forvirret.

Amfetaminen har jeg ingen tro på, da måtte man avlivet en god del narkohunder.
Husk det er forskjell på hundene. en narkohund er jo trent opp til å lukte narko, en sporhund lukter spor. Skjønner ikke at mange noier når de ser hunder på flyplasser,og de kanskje har røyka litt hasj eller har noe på seg. Sjansene er store for at det er en bombehund. Det kommer helt an på hunden du har med å gjøre.
Ingen bombehunder på Norske flyplasser i hvertfall. Kun Tollvesenet som har hunder på Norske flyplasser, og det er narkohunder.
Bombehundene i Norge tillhører forsvaret, og de er det ikke akkurat 14 av på dusinet heller.

Så dersom du ser en hund sammen med en uniformert kar på en Norsk flyplass, så er det enten en Politihund eller en narkohund. (Og til opplysning, så snuser ikke Politihundene opp nark!)
Hvis det var i byen så ville jeg ha hoppet på en buss/trikk noenstans.
Hvis det var i skauen ville jeg kommet meg vekk fort som faen!
For jeg tror ikke politiet har lov til å slippe fri hundene, da kan det nemlig hende at de dreper det skjønner du
De er jo trent til å bite over armen, men de gjør ikke alltid det...
Politihundene slippes jo. Og de er ikke skarptrente slik de er i forsvaret.
Jeg har selv erfaring fra at de slipper hundene, og kjenner til flere som har blitt bitt av løse hunder. Så ikke vær trygg på at de ikke slipper hundene nei!

Kommer Onkel med hund, og de roper at de slipper hunden, så *bør* du stoppe, så slipper du at de slipper løs hunden. For den biter, og den biter hardt! De som har blitt bitt av hunder vet at det ikke akkurat er godt. De har jo ganske skjemme tenner, så de skjærer ikke akkurat et rent kutt for å si det slik. Og har man sett hvordan en hund oppfører seg når den biter seg fast, så skjønner man hvorfor ting blir revet i stykker.
drQ
Egendefinert
Sitat av M&G
Så dersom du ser en hund sammen med en uniformert kar på en Norsk flyplass, så er det enten en Politihund eller en narkohund. (Og til opplysning, så snuser ikke Politihundene opp nark!)
Vis hele sitatet...
Og politihunder (patruljehunder) står vel ganske så sjelden på flyplasser, med mindre det er noe spesielt, så stort sett så lukter hunder på flyplasser narkotika.

---

Jeg kan bekrefte politiet slipper hundene sine, men ofte vil man da få beskjed om det (en pen liten forespørsel som man høfflig kan takke nei til, uten at det er spesielt smart). Som M&G sier, politiets hunder har ikke mord i blikket på samme måten som forsvarets hunder, og er vel trent til å gå etter armen. Men det sier seg vel egentlig selv, dersom politiet slipper hund for å stoppe noen er det ikke alltid omstendighetene er slik at man kommer fra det med minimale skader.

Nå har jeg aldri blitt bitt skikkelig av en skikkelig hund, men jeg kan tenke meg at det ikke er noe spesielt behagelig. Og politihunder er trent til å bite skikkelig, og har sikkert bra styrke i bittet i forhold til familieversjoner av de samme hundene.

Det har vært snakk om blodhunder, og de har jo sinnsykt god luktesans. Vanlige hunder, deriblant de fleste politihunder, har dårligere luktesans. Men hvis politiet kommer etter deg med hunder vil de ikke komme dager etterpå. Og på noen minutter er det sjelden man rekker å komme seg unna en hund som setter etter.
Hastar's Avatar
Trådstarter
29 1
Okey, så det er fullt mulig og slippe fra sporhunder.

Men angående blodhunder, er det eneste løsningen at du dreper hunden?
Sist endret av Hastar; 12. desember 2006 kl. 17:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hastar
Okey, så det er fullt mulig og slippe fra sporhunder.

Men angående blodhunder, er det eneste løsningen at du dreper hunden?
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt.
Hopp inn i en bil, så stopper sporet der. Da må dei eventuelt finne igjen bilen. Ta fly. Bruk et ikkje sporbart transportmiddel.

Om det var umulig, så hadde vel sporhund blitt brukt etter alle savna personer?

Luktesansen er ikkje så ekstrem på dei dyra, og det skal ikkje så ekstremt mykje til for å vaske dei vekk.

Eg lurer forresten på korleis ein hund kan følge spor gjennom vatn. Vatn i t.d ei elv er i stadig forflytning, og eventuelle luktstoff vil vel feste seg i vatnet, som ein halvtime seinare kan vere fleire km vekke. Om du trakkar på botnen, så kan ikkje hundar lukte spesielt bra under vatn, så det er ein del ting som skurrar med den teorien om at dei kan følge spor uansett.

Eg er ikkje ekspert på området, så skal ikkje sei noko sikkert, men det strir mot all fornuft, og er ein tanke sjølvmotseiande, sidan sporhundar ikkje er i omfattande bruk i forsvinningssaker...

Sitat av Wiki bloodhound
The Bloodhound's physical characteristics account for its superlative ability to follow a scent trail left several days in the past. Humans constantly shed skin cells, as newer cells replace older ones. Under optimal conditions, a Bloodhound can detect as few as one or two skin cells. Odors are identified by scent receptors in a dog's nasal chambers; the larger the chambers, the greater the dog's ability to detect skin cells. The Bloodhound's nasal chambers are larger than those of most other breeds. The large and long pendent ears serve to prevent wind from scattering nearby skin cells while the dog's nose is on the ground, and the folds of wrinkled flesh under the lips and neck, called the shawl, serve to catch stray scent particles in the air or on a nearby branch as the bloodhound is scenting, reinforcing the scent in the dog's memory and nose.

Since the Bloodhound relies on shed skin cells for its tracking ability, it can only be used to track living people. If searchers are reasonably certain that the target has died (as, after the second day or so, in the World Trade Center attacks), they will use cadaver dogs, frequently German Shepherds.
Vis hele sitatet...
Kort oppsummert: Nei, kan ikkje forfølge deg gjennom vatn.
Nei, kan ikkje forfølge deg om du ikkje etterlater lukt, ved å t.d hoppe inn i en bil.
Nei, kan ikkje spore deg om du tar et fly.
Nei, kan ikkje spore deg i uendeleg tid etterpå.
Nei, kan ikkje spore deg om du ikler deg vernedress, og ikkje etterlater hudceller o.l.
drQ
Egendefinert
Sitat av vidarlo
Tviler sterkt.
Hopp inn i en bil, så stopper sporet der. Da må dei eventuelt finne igjen bilen. Ta fly. Bruk et ikkje sporbart transportmiddel.

Om det var umulig, så hadde vel sporhund blitt brukt etter alle savna personer?

Luktesansen er ikkje så ekstrem på dei dyra, og det skal ikkje så ekstremt mykje til for å vaske dei vekk.

Eg lurer forresten på korleis ein hund kan følge spor gjennom vatn. Vatn i t.d ei elv er i stadig forflytning, og eventuelle luktstoff vil vel feste seg i vatnet, som ein halvtime seinare kan vere fleire km vekke. Om du trakkar på botnen, så kan ikkje hundar lukte spesielt bra under vatn, så det er ein del ting som skurrar med den teorien om at dei kan følge spor uansett.

Eg er ikkje ekspert på området, så skal ikkje sei noko sikkert, men det strir mot all fornuft, og er ein tanke sjølvmotseiande, sidan sporhundar ikkje er i omfattande bruk i forsvinningssaker...

Kort oppsummert: Nei, kan ikkje forfølge deg gjennom vatn.
Nei, kan ikkje forfølge deg om du ikkje etterlater lukt, ved å t.d hoppe inn i en bil.
Nei, kan ikkje spore deg om du tar et fly.
Nei, kan ikkje spore deg i uendeleg tid etterpå.
Nei, kan ikkje spore deg om du ikler deg vernedress, og ikkje etterlater hudceller o.l.
Vis hele sitatet...
Det er få blodhunder som brukes i Norge, men sporhunder brukes jo i stor grad (alltid) under søk, minst politiets hunder, og ofte norske redningshunder. Det kommer vel ganske enkelt ann på hva brukerne velger, og for alt jeg vet er det andre ting som spiller inn når ikke blodhunder brukes.

Jeg er enig i at ting høres litt rart ut, men ifølge wikipedia kan en blodhund lukte så lite som en enkelt hudcelle fra ett menneske. Da er det vanskelig å unngå den. Over vann er jeg enig i at høres rart ut, men det jeg har lest tidligere er at blodhunder ikke lukter på bakken, de lukter i luften. Fortsatt kan jeg synes det er merkelig, men jeg har sett det så mange steder at jeg finner meg i det.

Uavhengig av om en hund kan lukte i/over/under/på vann så er det uansett sjelden noe problem å finne igjen ett spor på den andre siden, det tar bare lengre tid. Og siden alt egentlig er ett utholdenhets-/hurtighetsspørsmål vil det være til den flyktendes fordel, men hunden vil vel ta igjen dette på andre områder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drQ
Det er få blodhunder som brukes i Norge, men sporhunder brukes jo i stor grad (alltid) under søk, minst politiets hunder, og ofte norske redningshunder. Det kommer vel ganske enkelt ann på hva brukerne velger, og for alt jeg vet er det andre ting som spiller inn når ikke blodhunder brukes.

Jeg er enig i at ting høres litt rart ut, men ifølge wikipedia kan en blodhund lukte så lite som en enkelt hudcelle fra ett menneske. Da er det vanskelig å unngå den. Over vann er jeg enig i at høres rart ut, men det jeg har lest tidligere er at blodhunder ikke lukter på bakken, de lukter i luften. Fortsatt kan jeg synes det er merkelig, men jeg har sett det så mange steder at jeg finner meg i det.

Uavhengig av om en hund kan lukte i/over/under/på vann så er det uansett sjelden noe problem å finne igjen ett spor på den andre siden, det tar bare lengre tid. Og siden alt egentlig er ett utholdenhets-/hurtighetsspørsmål vil det være til den flyktendes fordel, men hunden vil vel ta igjen dette på andre områder.
Vis hele sitatet...
Ei enkelt hudcelle er ikkje så masse nei, men viss hudcella er 3km fra den plassen en trudde den var, så blir det mildt sagt som å finne nåla i den berømte høystacken. Og at blodhunder lukter i lufta hørest rart ut, ettersom luft er i stadig bevegelse, og vil frakte luktstoffer og partikler som er små nok til å vere i luft langt på få timer.

Poenget mitt var at det er langt fra umulig, og det er heller ikkje magi slik enkelte her inne ser ut til å hevde. Det var påfallande mykje synsing og påfallande lite fakta i denne tråden.

Alt eg har lese om blodhunder til no tyder på at om du har litt kunnskap, legger litt innsats i det, og er en tanke forsiktig så går det heilt greit å unnslippe dei.

Dersom en blodhund trenger celler for å finne fram, så er heildekkande plast et alternativ, gjerne kombinert med støvmaske o.l.
Limited edition
Moff's Avatar
Bil er ikke så trygt som man tror. Jeg har sett en dokumentar hvor en hund ble etterlatt av eieren (aka glemt) på en kafè. Mannen kjørte lastebil, og bikkja klarte å snuse seg etter kjerra. Det sier seg selv at hunden var kjent med lukta til lastebilen fra før, men det tok tre uker før hunden kom frem til huset sitt igjen. Som lastebiler flest kjørte den på en svært traffikert vei og han hadde aldri hatt med hunden sin på denne strekningen før.

Hvis bikkja klarer å tenke ut at den skal følge etter bilspor så er man ikke faktisk ikke trygg. ALT legger fra seg spor. Jeg tror derimot du har rett rundt dette med å snuse opp fly.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom deg så langt vekk som mulig kryss skoler barnehager alle steder med mye folk løp på veien vor biler kjører over med eksosen sin.

Vist du har en hund etter deg 100-200 meter løp, løp alt du orker så gjem deg. Du kan ikke vaske av lukta men du kan gjøre han som går med bikkja forvirra med å gå over sporene dine så bikkja går frem og tilbake noe som gjør at føreren tror at bikkja har mista sporet.

Du kan også gå baklengs for å lure føreren (vist det er snø). Beste måten å slippe unna en hund er å ta buss eller bil vekk fra stedet. Ellers burde du gå veldig langt for å gjøre føreren lei. Husker en gang vi hadde løpt rundt i en hage. Eieren ringte politiet og 4 timer senere stod politiet på døra. Di hadde brukt 4 timer på å gå 500 meter med hunden. Du lurer ikke bikkja men kansje mannen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hmm.. du kan ha en pistol med lyd demper for sikkerhets skyld, skyt den 1gang i hode og fortsett...
Du får nok ikke lurt hunden, men det går ann å få lurt hundeføreren..
Så mye synsing i en tråd tror jeg faktisk aldri jeg har sett..
slutt å prat så mye piss!! hunder kan ikke finne deg hvis du setter deg i en bil eller sykler...de sliter med å spore plastikken fra dekkene..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
enkelte sporhunder kan spore opp et sandkorn på en kvadrat kilometer stor strand.. så i teorien er det egentlig bare å glemme det.. du slipper ikke unna om de først har fått ferten av deg.. 100x bedre luktesans en deg har de også
Det er vell sant det at hunder nesten kan lukte deg uansett. De følger et luktspor av deg, og de ser ikke på div spor i terrenget å sånt. Det er derfor du kan forvirre hunder ganske mye.

Har du tid, så løper du i en ring og over ditt eget spor igjen, slik at du løper på en måte tilbake og overlapper ditt eget spor. Hunden kan da henge seg opp i sporet etpar ganger og du vinner tid.

Er du ute i situasjoner der sjangsen er stor for å få hund etter seg, så er det veldig lurt å enten ha med seg pepperspray eller ei spruteflaske med salmiakk. Om du da feks skal skifte himmelretning i terrenget, eller kommer til et gatekryss der du kan ha sjangs til å kjøpe til så kan du dusje enten salmiakk eller pepperspray i ditt eget spor. Når hunden da kommer til krysset er sjangsen for midlertidlig lammelse i luktesansen veldig stor

Hunder kan ikke lukte deg dersom du kommer deg på en sykkel, knallert etc. Å selfølgelig ikke i en bil.

Det er jo ellers vidt kjent at hunder ikke kan lukte deg når du går i vann. Ditt eget luktspor blir slettet mye kjappere i vann enn det blir på mark.

Disse tricksene gjelder på vanlige snuthunder her til lands (shcafere å sånt) har ikke hørt noe info om blodhunder, men jeg går ut ifra at det er de samme triksene der også....
En ting man isåfall ikke burde gjøre er å springe seg opp et forsprang å "gjemme seg i et tre". Var en kompis av meg som gjorde dette..tok 2 minutt så stod hundene under treet.

En annen ting jeg lurte litt på er om dere har noe erfaringer med at snuten slipper hundene løs etter deg ? Er dette lovelig i Norge ? Har hatt hundrepatrulje etter meg, men da var det en feit snut som leide på en dritsint schaferbikkje..men han slapp den heldigvis ikke. Erfaringer om dette ?

Om bikkjene blir sluppet løs å du sprayer du snutbikkja med pepperspray så blir dette straffet på samme måte som angrep på politimann med våpen, er det eieren av bikkja som kommer å huker deg etter du har sprayet bikkja hans så kan jeg love deg at du får en JÆVLA voldsom tur ut av skauen og inn i politibilen! Så er du på rømmen for noe småtteri så finn faen ikke på å spraye bikkja, da kan du slite mye.
Sist endret av UngarEffect; 3. mai 2007 kl. 21:27. Grunn: legge til + skriveleif
Da jeg var inne til førstegangstjeneste hadde vi litt tjeneste med hund, både i laget og at vi var markører mot dem.

Hundene der kunne lukte folk på opp til 2-5km avstand. Vi fikk vite at hundene kjenner deg både på kroppslukt og ånde. Altså selv om du dusjer så vil hunden fortsatt kunne ta deg på pusten din.

Å unngå hunden er mye lettere en de fleste tror. Det er såpass enkelt at du løper i medvind. En svak bris holder kanskje ikke, men er det litt vind så skal det ikke mye til før hunden mister lukta av deg. Løper du i motvind gjør du det derimot bare lettere for hunden.
bare følg kardemommeloven så slipper du å ha noen hunder å rømme fra.