Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 906
hei, bare lurte på en ting. jeg har tenkt litt på yrke å sånt og har kommet fram en jobb


Programerer: noe jeg ikke helt har vært borti men jeg liker å lage ting og holde på med pc /spill er min hobby nummer 1.
men er ikke data jobber veldig utrykt nå fortiden og dårlig med jobb?

noen som har et tips!?
Tja, arbeidsmarkedet forandrer seg hele tiden, når du er ferdig utdannet kan det hende det er brukt for deg. Eller ikke. Life's a bitch.
Har du programmert før da? Hvis ikke, prøv
For å være snill med deg, så tror jeg at jeg skal anbefale deg å tenke på noe annet å utdanne deg innen. Sist jeg hørte noe om utdanning innen IT, så ble studentene anbefalt å starte på et nytt studie etter endt it-utdannelse. Det pga at jobbmarkedet er så fylt med it-folk, og det er så veeeldig vanskelig å få jobb.
Trådstarter
ok, det er det jeg tenker litt på også.. kjedelig å gå laang skole å ikke få noe ut av det..

er det noen som har noe annet tips?`

kunne jo vært spill tester da? hehe
Better than thou.
Ja, for de får betalt, og lever det gode liv.
Tror nesten alle kan få jobb(innen data), det spørs bare hvor langt du er villig til å synke. Etter 5 år og en mastergrad kan sysadmin(og 170000? i året) være lite fristende

Det sies at mainframes er området du bør gå inn i nå. Det er mangel på folk som kan dette, og dermed ligger det penger i det. Kjenner en som er mainframe programmerer i usa nå og han tjener bra. Til å være i usa. Garantert mer i norge.
Har også tenkt litt på hvilket yrke jeg skal velge en gang i fremtiden....Ikke lett å velge Noen som har noen gode infosider.....
Har egentlig tenkt det samme selv. eneste jeg vil er data. Har ingen andre interesser egentlig. Utenom data er det bare ting som DJ for ID-T eller bartender eller drit som det som man uansett ikke får bra betalt for eller holder lenge gående hvis man ikke er helt enestående

Ville egentlig drive med elektronikk men fattern som er realist klarte seff å overbevise meg om å gå almenn pga muligheter og dermed har jeg 3 år almenn bak meg og ikke lyst til å starte på nytt med noe annet
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Bli sjukepleier eller noe.. lønna er kanskje ikke den beste, men til gjengjeld kan du tenke på at du gjør en utrolig viktig jobb for samfunnet, i motsetning til en som har studert webdesign på IT-akademiet...

ZpiFF: er aldri for sent... http://www.ntnu.no/studtilbud/elektro.html f.eks.
Sist endret av aybara; 11. august 2003 kl. 01:59.
Better than thou.
Er det så forbanna vanskelig? Du velger ut yrker du kunne vært intressert i etter interesse, ser på markedet, og hvordan det har vært de siste årene, finner ut hvor mange med samme utdannelse som er arbeidsledige, og hvor god du egentlig kan bli. Så finner du ut at du suger, sucker deg opp, og blir bryggesjauer. Ikke at det er noe galt i å være bryggesjauer. (Som min far sa.)

Jeg burde vel egentlig ikke være den som sier dette, da jeg skal studere statsvitenskap, det faget hvor ingen av de ferdige studentene får jobb...
Hvis du er interessert i data, kan du jo starte med GK Elektro på VGS?.. og gå videre til IKT Driftsfag eller noe lignende....
Better than thou.
For så å bli lærling i en statsinstutisjon hvor de sparker deg når du ikke lengre kun får 38.50 i månden og har en utdannelse verdt sånn ca. dick.
spellingnazi
canonix's Avatar
aphex, IKT Driftsfag er et GK såvidt jeg vet, så det er vel bortkasta med GK Elektro først.
Hvis du er interessert i data og vil bli programmerer så synes jeg du skal utdanne deg som det! Jeg går nå siste år i min utdannelse som programmerer, og jobbmarkedet har tatt seg betraktelig opp det siste året, ikke så vanskelig som i fjor. Ekspertene spår at det vil komme en ny stor it opptur/boom rundt 2006-2007 og da vil jo dere som skal starte utdanning cirka være ferdig Det er fortsatt en god del jobber ledig innen programmeringsfliken og det har faktisk holdt seg ganske stabilt de siste 5 årene, det er verre med de som programmerer web sider og lignende.

Tips: Kommet egen linje for utviklig av spill på lillehammer etter det jeg har hørt, Kansje vært å sjekke ut!
Hei, mamma og pappa sier at jeg må ta datautdanning, siden jeg kan word og excel, og snakker med alle vennene mine på IRC. Hvor bør jeg gå da?

Seriously. Dette er ikke noe skoleforum, og da har vi heller ikke rådgivere. Du går der du har lyst til å gå, ikke la deg tvinge til noe du ikke vil gå på, det kommer du garantert til å angre på etterhvert. Hva enn du gjør, ikke utdann deg som Master i IKT.