Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1925
Hva tenker dere rundt denne saken?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=272792

Ønsker bare å høre andres tanker rundt det...

For brutalt eller tar vi for pent på folk med silkehansker her i landet?

(nå vet vi jo faktisk ikke bakgrunnelsen til pågripelsen, så kanskje ett litt tynt emne, men prøver for det)

Ønsker bare å høre andres tanker rundt det...
Sist endret av Connection; 5. april 2005 kl. 21:47.
link takk?
" Innspill på oppslag i VG". Hva oppslag i VG?
Sorry, er visst litt slapp og trøtt men NÅ har vi linken her

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=272792
tror ikke det var motstanden hans som gjorde til at han brakk foten nei! Selv om han muligens lider av benskjørhet, så tror jeg nok at onkel politi har vært noe hard mot han..

Syntes egentlig litt synd på han da, de kunne ha gjort ting annerledes? Holdt han fast mens de ransaket han f.eks?

Typisk snut å slippe unna uten noe etterspill, hadde ikke forundra meg heller
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Samtidig må det sies at siden du har absolutti ngen informasjon om denne saken utover det som står i artikkelen så bør du være forsiktig med å peke fingre.
Det er godt mulig at personen har tydd til krafttak for å hindre at politiet ransaket ham, og da har man i grunn seg selv å skylde om man skader seg.
Politi går ikke rundt og brekker føtter uten en god grunn.
Som motsettelse av arrest
Vist han ikke var "sammarbeidsvillig" så skulle han blitt lagt i jern og kjørt til politistasjonen og ikke blitt kastet rundt på gata?
Dersom han motsatte seg politiet kunne de gjerne brukket hvert eneste bein i kroppen hans og jeg ville applaudert. Det er en ting å dope seg eller gjøre hva faen egentlig, men når onkel politiet banker på hører du etter. Litt orden må man ha.
Sitat av mrvangen
Vist han ikke var "sammarbeidsvillig" så skulle han blitt lagt i jern og kjørt til politistasjonen og ikke blitt kastet rundt på gata?
Vis hele sitatet...
Hvem sa noe om at han ble kastet rundt?
Det er egentlig veldig enkelt for en beinkjør person å brekke et bein
Jeg var vitne til at en mann ble kastet ned i bakken på et lokalt kjøpesenter, og mens en holdt han nede ved å trø på hodet til fyren, holdt den andre hendene hans, og prøvde å få på håndjerna på fyren. Her er det snakk om en skitten, svær, tung sko mot kinnet til fyren, og han ble presset -hardt- ned i bakken. Han var rød i hele trynet etter det, og jeg synes jeg så et glimt av avtrykk fra mønsteret i gulvflisene. Mannen viste ikke engang tegn til nevneverdig motstand. Så, jeg synes politiet skal roe seg ned noen hakk, ja.
Dette blir like latterlig som ACAB ( All cops are bastards).

Det er jo klart at narkomanen gjorde motstand, antagligvis på voldsnivå.
Om ikke, var dette høyst sannsynlig et uhell, jeg er bombesikker på at politiet ikke var overdrevent hardhente mot ham ettersom dette var på åpen gate.

Det er relativt teit tro at politiet faktisk var så hardhendte at de faktisk brakk beinet på narkomanen "on purpose" liksom.
Dette kommer antagligvis til å gå lenger, som absolutt kritikk mot norsk politi, men ikke på grunnlag av hendelsen, men heller pga. vinklingen fra media.
Det sier seg selv at dette blir vinklet til narkomanens fordel ettersom bildet er såpass sterkt.
Som jeg tidligere sa, vil saken gå langt både i media og i retten, riktig nok på grunn av medias vinkling.
OM narkomanen faktisk anmelder politiet for dette vil han ha en god sak uavhengig om dette var politivold eller ikke, fordi advokater henger seg gjerne på denne saken ved tanke på at de har medias støttespill, og media er faktisk regnet for å være "Den fjerde statsmakt".

Så merk mine ord, om narkomanen anmelder politiet for dette, vil saken gå knarken til gode.

"Et bilde sier mer enn tusen ord"
Sitat av Rakettsau
Hvem sa noe om at han ble kastet rundt?
Det er egentlig veldig enkelt for en beinkjør person å brekke et bein
Vis hele sitatet...
Jeg mener at hele hendelsen ikke skulle ha vært på gata. En ransakelse skal vel foregå på en politistasjon eller andre egnete plasse, ikke midt på en åpen gate forran forbipasserende.
I dette tilfellet er det viktig med litt raskerer ransakelse. Utrolig hvor fort de kan evt sluke/kaste fra seg en pose eller to. Men politiet er seff mer hardhendt når det gjelder en av samfunnets narkomane. Det sier seg jo selv.

Og for alt dere vet kan personen ha meget dårlig benbygning og derfor brekt benet ved et mindre basketak.
Ja, politiet i Norge er jo så veldig hardhendt.... stakkars kriminelle!!
Dra til hvilket som helst naboland eller annet land så ser du fort hvor lite
handlekraftig det norske politi er. Norsk politi er fromme som lam i forhold til mange andre.
Er det et kjent fenomen at narkomane lider av benskjørhet?
Bare lurer siden det virker som om det er en selvfølge.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Altså, så lenge noen motsetter seg arrest så kan jeg egentlig ikke føle noe for den personen som knakk foten sin. Greit nok, vi vet ikke stort om historia - hvordan han ble lagt i bakken eller hva politimennene gjorde. Men gjør du motstand hvis du er på vei til å bli arrestert så er det klart at politimennene må få lov til å gjøre det som gjøres må, for å få ham lagt i jern. Det politiet driver på med er ikke risikofritt og når en mann gjør motstand vet man jo aldri hva de kan finne på, spesielt ikke narkomane.

Da jeg var i garden og på vakt ble jeg angrepet da jeg sto på post, jeg gjorde det jeg måtte gjøre for å få langt ned personen som angrep og det hele endte passe blodig. Jeg gjorde det jeg måtte gjøre for å få lagt ned personen, fordi jeg selv ikke ville blitt skadd - og det regner jeg med at politimennene også gjorde.

Thumbs up for politimennene så langt som jeg kan se.
jeg mente det er mulig han er beinskjør.

politiet må ta visse forholdsregler, man kan ikke vite om en person plutselig trekker fram en kniv eller ei sprøyte.
Sist endret av Rakettsau; 5. april 2005 kl. 22:10.
Jævla snute faen som ikke lar narkomane være i fred.
Uansett om en person gjør motstand mot arrest er det ikke en god grunn til å brekke en fot. Samtidig er politiet mennesker de og, og selvfølgelig kan folk gjøre feil men når du er i en autoritetsstilling som politiet er, synes jeg man skal opptre med varsomhet spesielt ovenfor visse grupper som narkomane..
[ironi]Stakkars kriminelle narkoman som motsetter seg arrest. Dumme, stygge politi som brekker beina på folk. No føler jo ikkje folk seg trygge på gata lenger. Selvfølgelig var det jo og ei gammal dame som såg alt. Kva skal det bli av dette landet, der politi bruker makt. Vekk med all politi![/ironi]
var vel kanskje litt hard og løs med pekefingern, nso, sorry about that

Men hadde det svenske politiangrepet på en gammel gubbe i tankene mens jeg skrev though..
Hvis er person (spesielt en narkoman) gjør motstand under pågripelse syntes jeg politiet er nødt til å gjøre slikt, om det er på åpen gate eller på en politi stasjon har vel ingenting å si. etter hva som er opplyst til nå støtter jeg politiet fult ut.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg brekt vært eneste bein i kroppen hans.
Jeg tviler på at politiet knakk beinet hans med vilje."Hmmm han der skal vi ransake og knekke beinet på..."
Hva skulle de ha gjort?Når en narkoman starter og gjøre motstand veit du ikke hva de vil gjøre..
Sist endret av frgz; 5. april 2005 kl. 22:46.
Dette er en spesiell situasjon (feil mann, feil plass og på feil tidspunkt).
Og vi sitter igrunn på et media utsang som nermest er basert på rykter. Og videre diskusjon er vel det egentlig ikke noe poeng i før man vet mer.
rekylvinyl.no
snipp VG: "ransake ham i forbindelse med en narkotikasak"

Sitat av RufseTufs
Jævla snute faen som ikke lar narkomane være i fred.
Vis hele sitatet...
nei for guds skyld, politiet må da ikke bruke tid på å etterforske kriminalsaker. la de kriminelle være i fred.

skal være forsiktig med å si noe som helst. VG er ikke kjent for å være særlig pålitelig og troverdig.

MEN, det jeg kan si noe om er selve bildet. Med stor fare for å virke særlig sadistisk og hjernedød; er det bare jeg som ler meg skakk av det bildet?
For det første ville jeg tippet det var en jævelig god 1. april spøk.
En helt sinnsyk vridning på det beinet, noen folk står å kikker, politimannen er ned på kne med armene satt til siden. Liksom, politimannen: -"ops, der brakk vist beinet, *setter armene til siden*, hva jeg jeg nå a?" Et lite kunstverk spør du meg! Lattermild situasjon.
Sist endret av metrom; 5. april 2005 kl. 23:16.
Det skal vel litt til for å brekke foten på en kar? Særlig med handmakt.
Utav det jeg leser, vil jeg heller tro at narkoman fyren gjorde mye motstand, og benskjørhet er grunnen.
vel. vg er bare en sladder-avis, kjøper heller dagblad. men tilbake til saken:
kan si jeg synes politiet ikke kunne gjort en bedre jobb, bortsett fra å sende inn jobbsøknad til McDonald's. vi er jo totalt avhengie av politiet, men de kunne lært seg nye holdninger.
(tenker tilbake til en gang jeg og noen venner var på fest, og vi var edru, en politimann var hyggelig og grei å kjørte oss hjem. neste helg var jeg ikke så edru og samme politimann bad meg holde kjeft mens han tømte øl'n min på skoene mine).

alle er vel ikke like, noen surpomper blir lærere, andre politi. personlig liker jeg lensmann systemet, og har tro på det.

politiet gjør jo en jobb de å, men holdningene dere er til å grine av
Sist endret av snø; 5. april 2005 kl. 23:50.
Jeg merker at noen her provoserer meg så jævlig at jeg ikke klarer å svare saklig engang. Huff..
Mange sjokkerte forbipasserende stoppet opp og var vitner til opptrinnet som førte til at foten til mannen ble vridd i en grotesk posisjon.
Vis hele sitatet...
Det som sikkert har skjedd er at en politimann tok foten hans og vred den slik at mannen kjente smerte i foten. Den narkomane rykket da sikkert skikkelig i foten og politimannen vred da rundt av ren refleks og benet knakk.
Den narkomane har helt sikkert satt seg så kraftig til motverge at de måtte få roet han ned. Da må de ty til denne typen midler hvis han ikke hører etter når de ber han roe seg ned.
Jeg tviler sterkt på at politiet knekker ben på folk de ransaker med vilje...
▼ ... flere år senere ... ▼
"Hadde det vært opp til meg hadde jeg knekt hvert ben i kroppen på han"... Her snakker vi, skikkeligt reflekterte kommentarer Lise13, Såvidt jeg forstår mener du at siden han satte seg til motverge, gjelder ikke loven for han? Nå kjenner jeg ikke til bakgrunnen til arrestasjonen, men etter bildet å dømme, er dette unødvendig vold fra politiet sin side, selv om han er narkoman betyr ikke det at han er "mindre" verdt enn resten av oss andre, tenk deg om neste gang du snakker.
Sitat av Stvg22 Vis innlegg
"Hadde det vært opp til meg hadde jeg knekt hvert ben i kroppen på han"... Her snakker vi, skikkeligt reflekterte kommentarer Lise13, Såvidt jeg forstår mener du at siden han satte seg til motverge, gjelder ikke loven for han? Nå kjenner jeg ikke til bakgrunnen til arrestasjonen, men etter bildet å dømme, er dette unødvendig vold fra politiet sin side, selv om han er narkoman betyr ikke det at han er "mindre" verdt enn resten av oss andre, tenk deg om neste gang du snakker.
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis har hun vokst opp noe på de fire årene tråden har ligget i fred