Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7645
Hei

Leker litt med tanken om å lage en app. Har noen en bok, eller et programmeringsspråk jeg må lære meg, et program jeg bør bruke O.L...?

Takker for all hjelp.

-Jonas
Til hvilken plattform?
IOS først og fremst, tar gjerne i mot android tips og.
Du kan jo begynne med å besøke google
Første treff på "how to start making apps". Mange gode tips der. Nytter dessverre ikke å gå inn på forum og spørre om hjelp hver gang man får et problem, det vil ta altfor lang tid i lengden! Derfor kan det være en fordel å bli "god" på å søke opp forskjellige ting før man begynner å opprette mange tråder.

Det eksisterer i tillegg en del tråder på freak allerede som handler om nettopp dette. Denne tråden her for eksempel

Personlig har jeg akkurat begynt å lære meg å utvikle apps til android. Jeg har først lært meg Java, mye ved hjelp av dette kompendiumet og har nå begynt å lese i denne boken. Virker helt grei hittil, forklarer det mest grunnleggende helt fra starten av, men virker som den har en ganske rask progresjon.Allikevel en helt grei bok man kan bruke.
Ey! Hva tar du meg for? Har jo selvfølgelig vært inne om google . Følte bare at det er lettere å kommunisere med mine landsmenn. Takker for svar!

Er det mulig å lage app`s i windows?
Jeg gjør det i vmware med Mac os image... :-)
C# (C-sharp) heter programmeringsspråket man bruker for å lage apps til iPhone og iPad.
Hvis du kan C og C++ fra før så har du en stor fordel.

Om man kan utvikle apps via Windows vet jeg faktisk ikke.
Det jeg vet er at du må betale noe sånnt som 1000kr for å bli en apple utvikler.
Da får du tilgang til nyeste betaversjon av IOS, IOS emulator for datamaskinen og (tror jeg) et program for selve kodingen.

Jeg har også hørt at et program kodet i kun C (ikke C++) vil også kompilere som C#.
Så les deg opp på C og C#, så kan du begynne å utvikle!

Lykke til!
Er det ikke objective-c som benyttes? Selv bruker jeg rammeverket nimblekit.. Så jeg kan skrive JavaScript og kalle native funksjoner.
Noen som har noe å si på disse bøkene: Programming in Objective C 2.0 by Stephen Kochan. og Beginning iphone Development by Dave Mark and Jeff LaMarche?
http://ibuildapp.com/
På denne siden kan du lage app på nettleseren Ganske enkelt og greit. Trenger ikke installere noe.
Sitat av harald25 Vis innlegg
...Det jeg vet er at du må betale noe sånnt som 1000kr for å bli en apple utvikler.
Vis hele sitatet...
Wrong. Du må betale det for å bli en publisher, er sjølv en utvikler og har tilgang til x-code, men kan ikke legge ut apps sjøl, trenger en publisher...
Sitat av harald25
C# (C-sharp) heter programmeringsspråket man bruker for å lage apps til iPhone og iPad.
Hvis du kan C og C++ fra før så har du en stor fordel.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Språket man benytter er Objective-C, APIet er Cocoa med Cocoa Touch.

Sitat av harald25
Om man kan utvikle apps via Windows vet jeg faktisk ikke.
Det jeg vet er at du må betale noe sånnt som 1000kr for å bli en apple utvikler.
Da får du tilgang til nyeste betaversjon av IOS, IOS emulator for datamaskinen og (tror jeg) et program for selve kodingen.
Vis hele sitatet...
Det koster 540 kroner i året for å publisere, samt holde publiserte apps aktive, i App Store. Du får som du sier tilgang til beta-versjoner av iOS. Det er ikke et reellt alternativ å kode på Windows.

Sitat av harald25
Jeg har også hørt at et program kodet i kun C (ikke C++) vil også kompilere som C#.
Så les deg opp på C og C#, så kan du begynne å utvikle!
Vis hele sitatet...
Les om Objective-C og Cocoa.
Sist endret av John B; 5. desember 2011 kl. 13:04.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av harald25 Vis innlegg
C# (C-sharp) heter programmeringsspråket man bruker for å lage apps til iPhone og iPad.
Hvis du kan C og C++ fra før så har du en stor fordel.

Om man kan utvikle apps via Windows vet jeg faktisk ikke.
Det jeg vet er at du må betale noe sånnt som 1000kr for å bli en apple utvikler.
Da får du tilgang til nyeste betaversjon av IOS, IOS emulator for datamaskinen og (tror jeg) et program for selve kodingen.

Jeg har også hørt at et program kodet i kun C (ikke C++) vil også kompilere som C#.
Så les deg opp på C og C#, så kan du begynne å utvikle!

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Snakk mer om ting du ikke har peil på?!

C# er et flott språk og har absolutt ingenting med Apple å gjøre på noen som helst måte. Objective-C er hovedspråket der det gjelder iOS.
Sist endret av robhol; 5. desember 2011 kl. 13:09.
Uffda.
Objective-C var det ja.
Googla C# + IOS og fikk flere treff, så da antok jeg at dette var det riktige navnet.

Man trenger kanskje ikke betale for å bli en publisher for å gjøre utvilking av apps, men de er da rimelig ubrukelige så lenge du ikke kan laste dem over på en iPhone?

Sorry for feil navn, gikk litt fort da jeg skrev!
Om du ikke gidder å betale dene håpløse avgiften til Apple, lære deg et griseste programmeringsspråk(i mine øyne) samt gjennomgå sadistiske kvalitetstester. Lær deg java og titt på developer.android.com

Utviklingsverktøy
Eclipse
www.netbeans

Guider
Guider fra dev-siden til android-plattformen

Ellers lær deg å bruke google på en vettug måte.
Sitat av harald25 Vis innlegg
Uffda.
Objective-C var det ja.
Googla C# + IOS og fikk flere treff, så da antok jeg at dette var det riktige navnet.

Man trenger kanskje ikke betale for å bli en publisher for å gjøre utvilking av apps, men de er da rimelig ubrukelige så lenge du ikke kan laste dem over på en iPhone?

Sorry for feil navn, gikk litt fort da jeg skrev!
Vis hele sitatet...
Det er fordi at C# kan brukes dersom man utvikler med MonoTouch. Det er en utbredt og helt klar brukbar måte å utvikle apps på dersom du ikke kan Objective-C og heller ikke er interessert i å lære det

Dersom man har lite erfaring med programmering er nok C# en enklere vei å gå enn Objective-C. Objective-C er hakket mer lavnivå og kan ha en noe obskur syntaks.
Så, er det objective C som gjelder? Er det riktig retning?
Det er riktig at det er Objective-C (C/C++ osv.) som er språket du må kunne for å utvikle mot iOS. Her må du bruke xCode på en Mac (eventuelt lage en hackintosh på en Intel-maskin).

For å lage apps til Windows Phone 7 bruker du C# i code-behind, og XAML om du vil kode frem layout og design (kan også bruke drag-and-drop-items). Her bruker du Visual Studio og Windows Phone 7 SDKet.

Android derimot bruker Java, som ikke er alt for ulikt C# (Microsoft-teknologi).

Now, go figure! Jeg for min del lagde en Twitter-app på et iOS-kurs, og har bare programmert Java og C# tidligere. Var en ganske annerledes syntaks enn det jeg var vant til, så jeg holder meg til Windows Phone 7-apps, - også fordi jeg er student, og Microsoft kjører heftige konkurranser rettet mot oss
Er igang med å installere en hackintosh ja Sliter litt da..
Sist endret av jonastheman; 5. desember 2011 kl. 21:07.
Vil gjerne anbefale denne siden her: http://www.raywenderlich.com/tutorials
Her er det veldig mye bra info.
▼ ... over en måned senere ... ▼
The End of All
Mooselord's Avatar
13 3
Begynte nylig å lage apps til Ios på windows ved hjelp av flash cs5.5. Det er et herk med alt av krypteringer osv, som apple krever. Men kan du bruke flash og actionscript er det et godt alternativ.