Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1709
Hallo

Jeg har lenge lurt på hvordan oljefondet, altså det som helt til nylig var kjent som pensjonsfondet, skulle betale for eldreomsorgen i Norge. Strengt tatt kan jeg ikke forstå at utenlandsk valuta skal ha noen effekt på den norske interne økonomien overhodet. Pengene blir jo ikke delt ut til bedrifter, slik at de kan handle utenlandske varer med dem. De ser heller ikke ut til å bli brukt til å leie inn utenlandsk arbeidskraft, de får eventuelt betalt i kroner.

Fondet består kort sagt av forskjellige obligasjoner og aksjer rundt om kring, utbytte fra disse er det politikere sier skal brukes til pensjon.

Hvordan får man omsatt oljefondet til pensjonskroner, eller hva som helst av norske tjenester egentlig. Jeg kan se at man kan bruke dem til å kjøpe F-35 av amerikanerne osv.

Noen økonomer der ute?
Ser ikke helt spørsmålet ditt, men skal prøve å gi et svar uansett

Quote TS: Hvordan får man omsatt oljefondet til pensjonskroner, eller hva som helst av norske tjenester egentlig.

Man får penger ut av fondet ved å selge aksjer, obligasjoner og liknende. Med disse pengene kan man utbetale pensjon, kjøpe varer og tjenester av private aktører eller opprette statlige bedrifter m.m.
Trådstarter
Ja men de aksjene er i utenlandsk valuta. De kan kun brukes til utenlandske varer og tjenester.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Ja men de aksjene er i utenlandsk valuta. De kan kun brukes til utenlandske varer og tjenester.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært slik du sier, kunne man uansett solgt den utenlandske valutaen og kjøpt norsk valuta. Det finnes marked for kjøp og salg av valuta.
Jeg er helt dum innen dette. Men hvorfor kan ikke staten bare lage mer penger? Hva er forskjellen på oljefond penger og penger vi bare lager?
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg er helt dum innen dette. Men hvorfor kan ikke staten bare lage mer penger? Hva er forskjellen på oljefond penger og penger vi bare lager?
Vis hele sitatet...
Hvis staten trykker opp mer penger og de kommer ut i omløp, vil dette svekke verdien på den norske kronen, da tilbudet overgår etterspørselen etter vår valuta på valutamarkedet.

Hvis du vil gå dypere inn i dette anbefaler jeg at du leser litt makroøkonomisk teori og pengepolitikk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Pengepolitikk
Du bør også lese litt om inflasjon.

Oljefondet var ikke inntil nylig kjent som pensjonsfondet. Strengt tatt heter det Statens Pensjonsfond Utland, men i dagligtale kaller de aller fleste det bare oljefondet. Hvordan det funker? Vel, når du låner penger i banken, så må du betale renter, dette vet du, ikke sant? Aksjer funker på litt av den samme måten, bortsett fra at det ikke er et lån. Når du kjøper en aksje, kjøper du en liten del av et firma. Da får man også en tilsvarende stor del av det overskuddet firmaet bestemmer seg for å utbetale tilbake, i aksjeutbytte. Firmaet får til gjengjeld kapital som de kan bruke til å gjøre investeringer osv, i større grad enn de hadde kunnet hvis de bare hadde måttet basere seg på det de tjente inn. Videre kan man selvsagt selge aksjen til andre, hvis et firma f.ex. akkurat har sluppet en nyhet om at de har gjort en fantastisk oppfinnelse vil folk sannsynligvis være villig til å betale en del mer for aksjen enn tidligere, og da kan du selge aksjen med overskudd.

Dette er det oljefondet driver med. De kjøper (og selger) aksjer og liknende, og øker dermed mer i verdi enn bare det vi faktisk putter inn i det i penger fra oljesalg. Selvsagt er det en risiko for at aksjemarkedet krasjer osv, men ved å spre det man kjøper inn på mange forskjellige bransjer minimerer man denne risikoen, siden det er mindre sannsynlig at alle krasjer samtidig. Denne økningen kan f.ex. være på 6% pr år. Dermed - hvis vi i snitt bare tar ut 4% hvert år (kjent som handlingsregelen), så vil fondet fortsette å øke i verdi, selv om man tar ut noe til pensjonsutbetalinger og diverse annet.
Sist endret av atomet; 25. mai 2011 kl. 00:35.
Atomet: En liten rettelse: Handlingsregelen er på 4% av fondets avkastning
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg er helt dum innen dette. Men hvorfor kan ikke staten bare lage mer penger? Hva er forskjellen på oljefond penger og penger vi bare lager?
Vis hele sitatet...
penger vi lager vil ha mindre og mindre verdi (f.eks usa idag, hvor dollaren er rekordlav) slik oppstår inflasjon... Tyskland etter andre verdenskrig, hvor de måtte dra med seg en trillebår med tyske penger for å kjøpe brød!

For at Norge skal trykke penger, så må etterspørselen etter den norske kronen øke.
1. Vi kan lage mer penger, og holde kronen i lik verdi.
2. Vi kan beholde pengemengden vår, og kroneverdien skytes til værs!

Dette vil påvirke importen/eksporten til Norge!

orker ikke gå igjennom dette, blir feil hvis jeg unnlater å nevne et par ting (og det blir jævla mye å skrive)... Men dette her er samfunnsøkonomi...
Sjekk opp valutahandel, internasjonalt økonomi, høy og lav konjunkturer innenlands!

Vi har våre penger i utenlandske banker fordi vi ikke ønsker å "robbe folket"... vi vil heller robbe utenlandske bedrifter... Da tjener vi (Norge) penger, og de (Utenlandske bedrifter/land) taper...
Trådstarter
Jeg prøver med en omformulering.

Det jeg ikke forstår, er hvordan utenlandsk valuta kan gjøre noe som helst i Norge når de tilsynelatende ikke blir brukt til å kjøpe utenlandske tjenester/varer. De 4% prosentene må jo være i utenlandsk valuta, hva brukes de til?
Sitat av Petter H Vis innlegg
Det jeg ikke forstår, er hvordan utenlandsk valuta kan gjøre noe som helst i Norge når de tilsynelatende ikke blir brukt til å kjøpe utenlandske tjenester/varer. De 4% prosentene må jo være i utenlandsk valuta, hva brukes de til?
Vis hele sitatet...
Om du tar med deg bankkortet ditt på sydenferie, får du da kjøpt noe? Du kan da ikke bruke norsk valuta i utlandet..?
Sitat av Petter H Vis innlegg
Jeg prøver med en omformulering.

Det jeg ikke forstår, er hvordan utenlandsk valuta kan gjøre noe som helst i Norge når de tilsynelatende ikke blir brukt til å kjøpe utenlandske tjenester/varer. De 4% prosentene må jo være i utenlandsk valuta, hva brukes de til?
Vis hele sitatet...
Drit i valuta Staten selger aksjer og liknende og får igjen verdier de kan bruke...

Hvis du ikke kan/vil sette deg inn i hvordan pensjonsfondet virker, råder jeg deg til å akseptere at det er slik.
Trådstarter
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Om du tar med deg bankkortet ditt på sydenferie, får du da kjøpt noe? Du kan da ikke bruke norsk valuta i utlandet..?
Vis hele sitatet...
Det får man, men hvorfor?
Sitat av Petter H Vis innlegg
Det får man, men hvorfor?
Vis hele sitatet...
Banken veksler pengene for deg
Sitat av Petter H Vis innlegg
Det får man, men hvorfor?
Vis hele sitatet...
Norsk valuta regnes om til utenlandsk valuta, og du kan foreta kjøp. Du blir i tillegg belastet med et lite tillegg, slik at noen tjener penger på valuta-handel.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Hallo

Jeg har lenge lurt på hvordan oljefondet, altså det som helt til nylig var kjent som pensjonsfondet, skulle betale for eldreomsorgen i Norge. Strengt tatt kan jeg ikke forstå at utenlandsk valuta skal ha noen effekt på den norske interne økonomien overhodet. Pengene blir jo ikke delt ut til bedrifter, slik at de kan handle utenlandske varer med dem. De ser heller ikke ut til å bli brukt til å leie inn utenlandsk arbeidskraft, de får eventuelt betalt i kroner.

Fondet består kort sagt av forskjellige obligasjoner og aksjer rundt om kring, utbytte fra disse er det politikere sier skal brukes til pensjon.

Hvordan får man omsatt oljefondet til pensjonskroner, eller hva som helst av norske tjenester egentlig. Jeg kan se at man kan bruke dem til å kjøpe F-35 av amerikanerne osv.

Noen økonomer der ute?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår spørsmålet ditt. Når staten får penger overført fra Oljefondet skjer dette ved at Oljefondet kjøper kroner mot utenlandsk valuta i det ordinære valutamarkedet. Valutamarkedet er verdens største og mest likvide marked. Det er enormt transaksjonsvolum daglig, all verdens valutatransaksjoner som følge av varehandel mellom land (inkludert alt av energi, deriblant olje) utgjør kun 4 prosent av de daglige valutatransaksjonene.

En overførsel vil i prinsippet gjøre at kronen styrker seg da utenlandsk valuta selges (redusert etterspørsel) mot kroner (økt etterspørsel). Skulle en trykket disse pengene isteden ville kronen ha svekket seg fordi investorer (kroneeiere) ville sett at pengetilbudet oversteg etterspørselen etter kroner, som vil gi inflasjon i neste periode. Så overførselen gjør at en holder pengemarkedslikevekten til gitt rentenivå, og at en kan konsentrere seg om å bruke renten som verktøy til å styre inflasjon og realøkonomi.

Sitat av svaagan Vis innlegg
Atomet: En liten rettelse: Handlingsregelen er på 4% av fondets avkastning
Vis hele sitatet...
Dette er galt. Handlingsregelen skal tilsvare realavkastningen til fondet. Historisk har realavkastningen vært 4 %. Regelen brukes slik at handlingsregelen er fire prosent av fondets størrelse (4 % av fondet = forventet realavkastning).
Sitat av Evlogimenos Vis innlegg
.
Dette er galt. Handlingsregelen skal tilsvare realavkastningen til fondet. Historisk har realavkastningen vært 4 %. Regelen brukes slik at handlingsregelen er fire prosent av fondets størrelse (4 % av fondet = forventet realavkastning).
Vis hele sitatet...
Helt enig! Beklager feilinformering i min forrige post!