Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2736
Heihei..

Vurderer å kjøpe Sennheiser HD 595 headsett siden den har fått så god kritikk, også får jeg den billig fra en kamerat.

However, jeg kunne ønsket meg litt bedre bass på dem.

Så derfor tenkte jeg at tingen hadde vært en liten forsterker. Har søket litt rundt, og fant ut at det ikke var så komplisert å lage selv.

Her er den jeg har stusset litt på: (CMOY)
http://www.williamneo.blogspot.com/2...ifier-for.html
http://diy4fun.blogspot.com/2007/11/cmoy_11.html

Men jeg kommer ikke til å gå rundt med dem, bare til bruk for PC, og da slo det meg at jeg kunne bygge den inn i kabinettet isteden (altså i panelet under cd-romen osv). Men den blir kanskje litt liten, også skulle jeg hatt eget powersupply til den (hvis ikke jeg kan heller bruke kabel fra datans psu?)

Noen som har råd/tips?

Hvis dere veit om noen guider på forsterkere som er mere laget for PC'er hadde det vært kos.
prøvd og finna EQ på lyd drivar ellens ?
Sennheiser skalerer godt med forsterkere, men en liten puslete CMOY vil gjøre liten forskjell.
Gå for noe med rør.
Balanserer du de i tilegg og bruker en god DAC får du en fantastisk opplevelse.
Sist endret av Goophy; 28. juli 2008 kl. 02:13.
Trådstarter
37 0
Sitat av Goophy
Gå for noe med rør.
Vis hele sitatet...
Huh??

Har ikke så mye peiling på dette, hadde vært fint hvis du kunne hjulpet meg med å komme i gang
Sitat av LogiQ
Huh??

Har ikke så mye peiling på dette, hadde vært fint hvis du kunne hjulpet meg med å komme i gang
Vis hele sitatet...
Han mener vel at du skal gå for en rørforsterker til headsettet ditt
Trådstarter
37 0
Åja, Akkurat.. Noen eksempler? Hvor mye kommer dette til å koste?

Det skal kun være for PC bruk, så jeg hadde egentlig ikke tenkt meg noe mer over tusen-lappen.
rør er dyrt.. eg bruke bare ein vanlige mikser, funker fett
Mikser!? Du er virkelig ute å kjøre.

Little Dot MK II koster $159.
Trådstarter
37 0
Ser bra ut =)

http://mainlinephoto.blogspot.com/20...ot-mk-iii.html

Men har ikke funnet noen forhandlere som selger disse.. Sett noe på ebay, men var solgt

Hvor kjøper man dette fra? Fint hvis det hadde vært en norsk leverandør
Norsk forhandler finnes ikke.

http://cgi.ebay.com/Little-Dot-MK-2-...3286.m14.l1318

Det er rett fra de som lager greiene.

Edit:
Den du linkt til var mk3, litt dyrere.
http://www.little-tube.com/forum/for...osts=2&start=1
Sist endret av Goophy; 29. juli 2008 kl. 12:27.
Trådstarter
37 0
Power Cord Note: Little Dot amplifiers ships with a standard Type-B power cord (American 3-pin or U-ground) suitable for use in areas such as North America, Japan, Taiwan, etc. If your country's outlets use other power cord types (ex. Schuko) you will need a power cord of your own plug type. You likely have several spares around your home, as any standard power cord (like your computer's power cord) will work perfectly fine. We do apologize for any inconvenience!

hmm.. Hva med de andre kablene? Trenger vell noe overganger og en ekstra kabel fra lydkortet i PC'en til forsterkern..
Er bare vanlig RCA.
Skal du bruke det integrerte lydkortet trenger du en minijack -> 2x RCA.
Har du et dedikert lydkort holder det med en vanlig dobbel RCA-kabel.
Trådstarter
37 0
Har Xtreme fatal1ty pro (http://prisguide.hardware.no/product...42&view=images) og den har bare minijack.. Men de burde vel ha sånne kabler på clas ohlson

Takker for hjelp!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Interessant emne, jeg driver å snuser på amplifiers selv for tiden. Har du noen aning om hvordan f.eks. Headroom Total Bithead lyder i forhold til Little Dot MK II som du anbefalte, Goophy?

Jeg er helt grønn på emnet, men Total Bithead virket grei ettersom den både var portabel og fungerte over USB...
Vil ikke få i nærheten så god lyd engang, enkelt og greit fordi den får veldig mye mindre strøm.
Men det er helt klart god lyd i enkelte smågreier også.
Skal du ha en portabel USB-DAC / amp vil jeg anbefale et par andre:

Meier Corda Move:
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/move.htm

Headamp Pico:
http://www.headamp.com/portable_amps/index.htm

iBasso D2:
http://www.ibasso.com/en/products/show.asp?ID=30
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Tusen takk, Goophy :-).
Sitat av Goophy
(...) men en liten puslete CMOY vil gjøre liten forskjell.
Vis hele sitatet...
Tullball. Det finnes mange varianter av CMOYen, og forskjellen vil la seg høre i en frekvensavhengig forsterkning, ved f.eks. å benytte en kondensator i forbindelse med tilbakekoblingen. Og med 9V drivspenning, med evt intern oppstepping, kan man blåse headsettet i filler.

Sitat av Goophy
Gå for noe med rør.
Vis hele sitatet...
Fjås. Hvorfor det? Han trenger mere bass i headsettet, ffs. Hvordan skal rørene bidra til det på en måte en transistorforsterker ikke kan? Anbefaler du triode- eller pentoderør i så fall? Begge deler, kanskje? Triodestrappede pentoder? Eller hva med de mer sjeldne tetroderørene? Hvilket rør anbefaler du som fasesplitter? 12AX7? Foretrekker du rørdioder i strømforsyningen også? Også skulle jeg hatt anbefalt et merke utgangstrafo for impedansmatching til headsettet, så synes du Hammond lever opp til prisen?

Sitat av Goophy
Balanserer du de i tilegg og bruker en god DAC får du en fantastisk opplevelse.
Vis hele sitatet...
Balanserer hva? DAC-en sitter i lydkortet hans. Han trenger ikke en til, og han har så vidt jeg forstår ikke tenkt til å bygge seg et nytt lydkort.

Sitat av Goophy
Vil ikke få i nærheten så god lyd engang, enkelt og greit fordi den får veldig mye mindre strøm.
Vis hele sitatet...
Haha, den vil jeg like å se deg forklare nærmere! Så lydgjengivelsens kvalitet er grunnlagt i mengden strøm apparatet "får"? Fortell!

Sitat av Goophy
Mikser!? Du er virkelig ute å kjøre.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men ikke på langt nær så langt ute som deg.

Tre ord: Jekk deg ned. Ikke lat som du kan mer om et emne enn du faktisk kan, og i hvert fall ikke legg an en eplekjekk tone over det hele. Det er alltid noen som kan mer enn deg.

Som enkelt hobbyprosjekt, anbefaler jeg en passiv og variabel tonekontrol, hvor du trenger et potmeter og en kondensator, i sin enkleste form, og en nærmest vilkårlig 1 eller 2 watts audioforsterker-chip fra f.eks. texas instruments. Vil du ha en litt større utfordring, kan du lage tonekontrollen aktiv, evt. flerspors, og kanskje bygge forsterkeren selv med en litt kraftig operasjonsforsterker eller transistorer.
Sitat av Provo
Fjås. Hvorfor det? Han trenger mere bass i headsettet, ffs. Hvordan skal rørene bidra til det på en måte en transistorforsterker ikke kan? Anbefaler du triode- eller pentoderør i så fall? Begge deler, kanskje? Triodestrappede pentoder? Eller hva med de mer sjeldne tetroderørene? Hvilket rør anbefaler du som fasesplitter? 12AX7? Foretrekker du rørdioder i strømforsyningen også? Også skulle jeg hatt anbefalt et merke utgangstrafo for impedansmatching til headsettet, så synes du Hammond lever opp til prisen?
Vis hele sitatet...
Sennheiser-hodetelefoner høres bedre ut på rør enn transistorer imho, og jeg er ikke den eneste som synes så (ref. head-fi.org). Du trenger ikke kverulere med at det 'ikke er noen forskjell på rør og transistor' heller.

Doble trioderør (6AS7 / 6922) er tingen å gå for, koster ikke mye, enkelt å få tak.
Når det gjelder fasesplitter-rør har jeg har mer suksess med ECC81 enn 12AX7.

Rørstrømforsyninger er helt klart morsomt å ha, men mye enklere og billigere og heller gå for en normal løsning fra Kina.

Hammond er altfor dyrt, jeg har i det siste brukt diverse fra Tamura. Billigere og minst like god kvalitet.

Men du har rett, jeg har aldri hørt om CMOY, ikke eid annet enn Porta Pro-headset og aner ikke hva jeg snakker om.

For å svare på resten:
Blåse et headset i filler vil ikke si man får god lyd mens man gjør det.

Balanserer hodetelefonene, og da trenger man en DAC som gir ut balanserte signaler.

Mener du virkelig at 9V vil kunne gi like presis og kraftig gjengivelse av et analogt signal som 220V?

Å bruke en mikser for å 'forbedre' lyden i et hjemmeoppsett gjør bare alt verre imho.
Noen kommentarer bare:

Sennheiser 595(50ohm) er faktisk veldig lette å drive (til forskjell fra 580,600 og 650) så jeg tror nok en cmoy ville hjelpe mye. Jeg vil dog fraråde deg fra å bygge inn i pc grunnet all støyen som pc'n genererer. Kjøp deg en liten alu-boks fra hammond som du monterer den i, sammen med en TEPS(liten strømforsyning som bare "renser" opp strømmen du får fra en vanlig veggomformer) så har du en grei liten forsterker.

Jeg har selv sennheiser 595 og har brukt de både med en forsterker jeg har bygget selv (M^3 og frontpanelet(som har en liten forsterker) som fulgte med x-fi platinum. Man hører absolutt forskjell men ikke _enormt_ mye.
Mye av "wow-effekten" man kan få med en forsterker går gjerne på "bedre" bass, mens man først hører detaljer etter å ha lyttet veldig nøye.

Jeg har også bygget en cmoy (testet med opa2227, opa2134 og opa2132) og forskjellen mellom cmoy'n og M^3 er også tydelig.
Hvis du har 50-ohms versjonen av sennheiser 595 (som er den vanlige) er konklusjonen dermed at det er en forskjell mellom en enkel cmoy og en skikkelig forsterker. Det som derimot er verdt å nevne er at forskjellen mellom ingen forsterker(rett fra lydkortet eller ipod) og med en cmoy er enorm(særlig bass, bare pass på at du har noen bra kondensatorer).

Vil også si at en god dac ha enormt mye å si for lyden, og man vil nok argumentere at "kilden" (altså dac'n) er et at de leddene som har mest å si for lyden såfremt resten av delene er av "grei" kvalitet.
Du nevner at du har et x-fi kort, så en liten forsterker _før_ dac er nok best.
Sist endret av TheGEEK; 31. juli 2008 kl. 17:47.
Sitat av Goophy
Sennheiser-hodetelefoner høres bedre ut på rør enn transistorer imho, og jeg er ikke den eneste som synes så (ref. head-fi.org). Du trenger ikke kverulere med at det 'ikke er noen forskjell på rør og transistor' heller.
Vis hele sitatet...
Kverulerer absolutt ikke på det. BJTs, FETs og pentoderør, og trioderør har alle forskjellig forsterkningskarakteristikk, og vil dermed tilføre forskjellig forvrengninger av orginalsignalet. Men jeg mener derimot at å bygge en rørforsterker for å kompensere for dårlig bassgjengivelse i et headset er å skyte spurv med kanon. Faktisk er det knapt det, ettersom rørforsterkeren ikke vil bidra til å løse problemet i seg selv. Grunnen til at mange liker Sennheiser-hodetelefoner bedre med rør, er den samme grunnen til at de liker andre headset og høyttalere med rør. Deriblandt eksklusivitet, følelsen av å forstå og høre noe de fleste ikke gjør, og harmonisk forvrengning. Det siste brukes aktivt i musikkinstrumentforsterkere, hvor man også utnytter trioderørenes forholdsvis store "farging av lyden", som er en konsekvens av den spesielle forsterkningskarakteristikken til et trioderør. Men den viktigste grunnen til at mange sverger til rørforsterkere til musikkbruk (da mener jeg ikke musikkinstrumentforsterkere f.eks. til gitar), er den samme som gjør at de sverger til høyttalerkabler til 10 000 kr/meter. Den reneste innbilning. Og slike ting sprer seg som ild i tørt gress blandt hi-fi-freaks og deres nettsider og fora.

Sitat av Goophy
Doble trioderør (6AS7 / 6922) er tingen å gå for, koster ikke mye, enkelt å få tak.
Når det gjelder fasesplitter-rør har jeg har mer suksess med ECC81 enn 12AX7.
Vis hele sitatet...
Nå er det mange rør som er både billigere og lettere å få tak i enn både 6AS7 og 6922, spør du meg, men det blir forsåvidt en smakssak hva man vil bruke.
Dessuten er ECC81 = europeisk betegnelse for 12AT7 = 12AX7 med lavere gain/mu, og i en fasesplitter kjører man jo som kjent gain på 1, så hvordan skal en parameter man forkaster bidra til bedre egnethet som fasesplitter?

Sitat av Goophy
Rørstrømforsyninger er helt klart morsomt å ha, men mye enklere og billigere og heller gå for en normal løsning fra Kina.
Vis hele sitatet...
Rørstrømforsyning? Jeg snakker om dioderør fremfor silisiumdioder. Og hva er en normal løsning fra Kina?

Sitat av Goophy
Hammond er altfor dyrt, jeg har i det siste brukt diverse fra Tamura. Billigere og minst like god kvalitet.
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med Tamura. Men jeg fant siden deres, og jeg finner ikke en eneste utgangstrafo for impedanstilpasning mellom rør og belastning på hele produktlisten. De har derimot en serie med audiotransformatorer ratet for 50mW, noe jeg er redd blir litt snaut. Jeg sier ikke at de ikke har det, men fint om du kan poste en link til en trafo speccet til minst et par watt, for jeg er også interessert i å finne en produsent som er billigere enn Hammond på slike trafoer.

Sitat av Goophy
For å svare på resten:
Blåse et headset i filler vil ikke si man får god lyd mens man gjør det.
Vis hele sitatet...
Skal vi se... Jeg leter etter hvor jeg påsto det, men jeg finner det ikke. Kan du hjelpe meg?

Sitat av Goophy
Balanserer hodetelefonene, og da trenger man en DAC som gir ut balanserte signaler.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du snakker om? En DAC som gir ut balanserte signaler, greit nok, men hva skal du med et balansert signal til hodetelefonene? Hva slags merkbar støy er det du skulle plukket opp på vei til headsettet, og hvordan har du tenkt til å fasevende og summere signalene i headsettet? Dessuten trenger man ikke en DAC som gir ut balanserte signaler, man kan likegodt benytte en fasesplitter som vi diskuterte over.

Sitat av Goophy
Mener du virkelig at 9V vil kunne gi like presis og kraftig gjengivelse av et analogt signal som 220V?
Vis hele sitatet...
Presis, ja. Kraftig, som i like stor utgangseffekt, nei. Men det er heller ikke nødvendig. 9V drivspenning, gir et signal med amplitude på 4,5V som i 50 ohm blir 4,5^2/(50*2)=0,2W. Til sammenligning, er et linjesignal, slik som headsetutgangen på en vanlig PC, på 1V amplitude maksimalt, noe som gir 0,01W. Du skal ha et rimelig tungdrevet headset for at ikke 200mW skal være nok til å ødelegge hørselen din.

Sitat av Goophy
Å bruke en mikser for å 'forbedre' lyden i et hjemmeoppsett gjør bare alt verre imho.
Vis hele sitatet...
Det må vel kunne sies å være opp til mikseren. En tanke overdrevet, men følger det samme prinsippet: Aktiv eller passiv EQ/tonekontroll og en forsterker. Denne løsningen vil i hvert fall adressere, og sannsynligvis løse, problemet, i motsetning til en rørforsterker. Det eneste er at man har flere spor, og annen funksjonalitet i tillegg, som man ikke trenger.

Oops, ser at det skjedde noe tull i siteringen i posten min over, men rakk ikke redigere den før det hadde gått 5 minutter..

Sitat av TheGEEK
Du nevner at du har et x-fi kort, så en liten forsterker _før_ dac er nok best.
Vis hele sitatet...
En forsterker før DAC?? En DAC er en Digital to Analog Converter, og gjør om et digitalt signal til et analogt. Den eneste digitale utgangen på hans kort er en TOSLINK-utgang. TOSLINK er optisk. Selv om signalet hadde vært elektrisk, ville en forsterker før DAC-en enten forsterket signalet til udefinerte spenningsnivåer i enkodingen, eller ikke gjort noe som helst i det hele tatt. Når signalet er optisk, må du i tillegg kjøpe/lage en forsterker for optisk fiber, noe som blir dyrt og tåpelig med tanke på at den ikke har noen funksjon.
Sist endret av vidarlo; 31. juli 2008 kl. 21:52. Grunn: Fixa buggy markup
Virker som du har en feil i quoting, her er posten:
Sitat av Provo
Kverulerer absolutt ikke på det. BJTs, FETs og pentoderør, og trioderør har alle forskjellig forsterkningskarakteristikk, og vil dermed tilføre forskjellig forvrengninger av orginalsignalet. Men jeg mener derimot at å bygge en rørforsterker for å kompensere for dårlig bassgjengivelse i et headset er å skyte spurv med kanon. Faktisk er det knapt det, ettersom rørforsterkeren ikke vil bidra til å løse problemet i seg selv. Grunnen til at mange liker Sennheiser-hodetelefoner bedre med rør, er den samme grunnen til at de liker andre headset og høyttalere med rør. Deriblandt eksklusivitet, følelsen av å forstå og høre noe de fleste ikke gjør, og harmonisk forvrengning. Det siste brukes aktivt i musikkinstrumentforsterkere, hvor man også utnytter trioderørenes forholdsvis store "farging av lyden", som er en konsekvens av den spesielle forsterkningskarakteristikken til et trioderør. Men den viktigste grunnen til at mange sverger til rørforsterkere til musikkbruk (da mener jeg ikke musikkinstrumentforsterkere f.eks. til gitar), er den samme som gjør at de sverger til høyttalerkabler til 10 000 kr/meter. Den reneste innbilning. Og slike ting sprer seg som ild i tørt gress blandt hi-fi-freaks og deres nettsider og fora.
Nå er det mange rør som er både billigere og lettere å få tak i enn både 6AS7 og 6922, spør du meg, men det blir forsåvidt en smakssak hva man vil bruke.
Dessuten er ECC81 = europeisk betegnelse for 12AT7 = 12AX7 med lavere gain/mu, og i en fasesplitter kjører man jo som kjent gain på 1, så hvordan skal en parameter man forkaster bidra til bedre egnethet som fasesplitter?

Rørstrømforsyning? Jeg snakker om dioderør fremfor silisiumdioder. Og hva er en normal løsning fra Kina?

Sitat av Goophy
Hammond er altfor dyrt, jeg har i det siste brukt diverse fra Tamura. Billigere og minst like god kvalitet.
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med Tamura. Men jeg fant siden deres, og jeg finner ikke en eneste utgangstrafo for impedanstilpasning mellom rør og belastning på hele produktlisten. De har derimot en serie med audiotransformatorer ratet for 50mW, noe jeg er redd blir litt snaut. Jeg sier ikke at de ikke har det, men fint om du kan poste en link til en trafo speccet til minst et par watt, for jeg er også interessert i å finne en produsent som er billigere enn Hammond på slike trafoer.

Skal vi se... Jeg leter etter hvor jeg påsto det, men jeg finner det ikke. Kan du hjelpe meg? Hva i alle dager er det du snakker om? En DAC som gir ut balanserte signaler, greit nok, men hva skal du med et balansert signal til hodetelefonene? Hva slags merkbar støy er det du skulle plukket opp på vei til headsettet, og hvordan har du tenkt til å fasevende og summere signalene i headsettet? Dessuten trenger man ikke en DAC som gir ut balanserte signaler, man kan likegodt benytte en fasesplitter som vi diskuterte over. Presis, ja. Kraftig, som i like stor utgangseffekt, nei. Men det er heller ikke nødvendig. 9V drivspenning, gir et signal med amplitude på 4,5V som i 50 ohm blir 4,5^2/(50*2)=0,2W. Til sammenligning, er et linjesignal, slik som headsetutgangen på en vanlig PC, på 1V amplitude maksimalt, noe som gir 0,01W. Du skal ha et rimelig tungdrevet headset for at ikke 200mW skal være nok til å ødelegge hørselen din.

Det må vel kunne sies å være opp til mikseren. En tanke overdrevet, men følger det samme prinsippet: Aktiv eller passiv EQ/tonekontroll og en forsterker. Denne løsningen vil i hvert fall adressere, og sannsynligvis løse, problemet, i motsetning til en rørforsterker. Det eneste er at man har flere spor, og annen funksjonalitet i tillegg, som man ikke trenger.

Oops, ser at det skjedde noe tull i siteringen i posten min over, men rakk ikke redigere den før det hadde gått 5 minutter..

En forsterker før DAC?? En DAC er en Digital to Analog Converter, og gjør om et digitalt signal til et analogt. Den eneste digitale utgangen på hans kort er en TOSLINK-utgang. TOSLINK er optisk. Selv om signalet hadde vært elektrisk, ville en forsterker før DAC-en enten forsterket signalet til udefinerte spenningsnivåer i enkodingen, eller ikke gjort noe som helst i det hele tatt. Når signalet er optisk, må du i tillegg kjøpe/lage en forsterker for optisk fiber, noe som blir dyrt og tåpelig med tanke på at den ikke har noen funksjon.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
En forsterker før DAC?? En DAC er en Digital to Analog Converter, og gjør om et digitalt signal til et analogt. Den eneste digitale utgangen på hans kort er en TOSLINK-utgang. TOSLINK er optisk. Selv om signalet hadde vært elektrisk, ville en forsterker før DAC-en enten forsterket signalet til udefinerte spenningsnivåer i enkodingen, eller ikke gjort noe som helst i det hele tatt. Når signalet er optisk, må du i tillegg kjøpe/lage en forsterker for optisk fiber, noe som blir dyrt og tåpelig med tanke på at den ikke har noen funksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg mente såklart at det er bedre å kjøpe/bygge en forsterker før man går for en dac (i hans tilfelle).
Sist endret av TheGEEK; 31. juli 2008 kl. 21:30.
Å, slik ja! Det blir noe annet! Beklager misforståelsen.

Takk for repostingen. Av en eller annen grunn ble to av postene mine borte, og på mystisk vis gjort om til én tom.. Snodig. Kanskje på grunn av feilen i quote-taggen? Ettersom mine sitater av Goophy ble borte, ble posten veldig usammenhengende og vanskelig å få noe ut av, så jeg reposter her med korrekte sitater. Moderatorene får evt rydde opp i kaoset hvis de føler det trengs.
OK, here goes:


Sitat av Goophy
Sennheiser-hodetelefoner høres bedre ut på rør enn transistorer imho, og jeg er ikke den eneste som synes så (ref. head-fi.org). Du trenger ikke kverulere med at det 'ikke er noen forskjell på rør og transistor' heller.
Vis hele sitatet...
Kverulerer absolutt ikke på det. BJTs, FETs og pentoderør, og trioderør har alle forskjellig forsterkningskarakteristikk, og vil dermed tilføre forskjellig forvrengninger av orginalsignalet. Men jeg mener derimot at å bygge en rørforsterker for å kompensere for dårlig bassgjengivelse i et headset er å skyte spurv med kanon. Faktisk er det knapt det, ettersom rørforsterkeren ikke vil bidra til å løse problemet i seg selv. Grunnen til at mange liker Sennheiser-hodetelefoner bedre med rør, er den samme grunnen til at de liker andre headset og høyttalere med rør. Deriblandt eksklusivitet, følelsen av å forstå og høre noe de fleste ikke gjør, og harmonisk forvrengning. Det siste brukes aktivt i musikkinstrumentforsterkere, hvor man også utnytter trioderørenes forholdsvis store "farging av lyden", som er en konsekvens av den spesielle forsterkningskarakteristikken til et trioderør. Men den viktigste grunnen til at mange sverger til rørforsterkere til musikkbruk (da mener jeg ikke musikkinstrumentforsterkere f.eks. til gitar), er den samme som gjør at de sverger til høyttalerkabler til 10 000 kr/meter. Den reneste innbilning. Og slike ting sprer seg som ild i tørt gress blandt hi-fi-freaks og deres nettsider og fora. Nå er det mange rør som er både billigere og lettere å få tak i enn både 6AS7 og 6922, spør du meg, men det blir forsåvidt en smakssak hva man vil bruke. Dessuten er ECC81 = europeisk betegnelse for 12AT7 = 12AX7 med lavere gain/mu, og i en fasesplitter kjører man jo som kjent gain på 1, så hvordan skal en parameter man forkaster bidra til bedre egnethet som fasesplitter?


Sitat av Goophy
Rørstrømforsyninger er helt klart morsomt å ha, men mye enklere og billigere og heller gå for en normal løsning fra Kina.
Vis hele sitatet...
Rørstrømforsyning? Jeg snakker om dioderør fremfor silisiumdioder. Og hva er en normal løsning fra Kina?


Sitat av Goophy
Hammond er altfor dyrt, jeg har i det siste brukt diverse fra Tamura. Billigere og minst like god kvalitet.
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med Tamura. Men jeg fant siden deres, og jeg finner ikke en eneste utgangstrafo for impedanstilpasning mellom rør og belastning på hele produktlisten. De har derimot en serie med audiotransformatorer ratet for 50mW, noe jeg er redd blir litt snaut. Jeg sier ikke at de ikke har det, men fint om du kan poste en link til en trafo speccet til minst et par watt, for jeg er også interessert i å finne en produsent som er billigere enn Hammond på slike trafoer.

Sitat av Goophy
For å svare på resten:
Blåse et headset i filler vil ikke si man får god lyd mens man gjør det.
Vis hele sitatet...
Skal vi se... Jeg leter etter hvor jeg påsto det, men jeg finner det ikke. Kan du hjelpe meg?

Sitat av Goophy
Balanserer hodetelefonene, og da trenger man en DAC som gir ut balanserte signaler.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du snakker om? En DAC som gir ut balanserte signaler, greit nok, men hva skal du med et balansert signal til hodetelefonene? Hva slags merkbar støy er det du skulle plukket opp på vei til headsettet, og hvordan har du tenkt til å fasevende og summere signalene i headsettet? Dessuten trenger man ikke en DAC som gir ut balanserte signaler, man kan likegodt benytte en fasesplitter som vi diskuterte over.

Sitat av Goophy
Mener du virkelig at 9V vil kunne gi like presis og kraftig gjengivelse av et analogt signal som 220V?
Vis hele sitatet...
Presis, ja. Kraftig, som i like stor utgangseffekt, nei. Men det er heller ikke nødvendig. 9V drivspenning, gir et signal med amplitude på 4,5V som i 50 ohm blir 4,5^2/(50*2)=0,2W. Til sammenligning, er et linjesignal, slik som headsetutgangen på en vanlig PC, på 1V amplitude maksimalt, noe som gir 0,01W. Du skal ha et rimelig tungdrevet headset for at ikke 200mW skal være nok til å ødelegge hørselen din.

Sitat av Goophy
Å bruke en mikser for å 'forbedre' lyden i et hjemmeoppsett gjør bare alt verre imho.
Vis hele sitatet...
Det må vel kunne sies å være opp til mikseren. En tanke overdrevet, men følger det samme prinsippet: Aktiv eller passiv EQ/tonekontroll og en forsterker. Denne løsningen vil i hvert fall adressere, og sannsynligvis løse, problemet, i motsetning til en rørforsterker.
Jeg mener en skikkelig (rør)forsterker vil gi både kraftigere bass og en bedre gjengivelse av bassen i tillegg til resten av lydbildet. Har man tenkt til å bruke litt penger vil det være en bedre løsning enn en DIY CMOY til hjemmebruk.

Hvorvidt det faktisk gir bedre lyd eller bare er en hoax får vi være uenige om.

Når det gjelder balanserte hodetelefoner går vel det innunder det samme som ovenfor.
Man får tro det man vil. Men hadde virkelig AKG, Sennheiser og STAX giddet lage det om det ikke var noe poeng i?

Søk etter Tamura hos Digi-key, der har de en del mer enn det som står på hjemmesiden. Eller send en mail til Jack hos Woo Audio.
Poenget mitt er at hvorvidt det er en rør- eller transistorforsterker er irrelevant i denne sammenhengen, da behovet er å øke bassen. Og en rørforsterker er dyrere, mer komplisert og farligere å lage for en som ikke er rutinert i gamet.

Når det kommer til balanserte hodetelefoner, tror jeg nok du har misforstått litt. Et balansert signal er et signal som sendes via tre ledere kalt Hot, Cold og jord. Cold er en fasevendt variant av Hot, med jordlederen som referanse. All støy som påføres ved elektromagnetisk induksjon o.l. bli identisk i Hot og Cold, og i andre enden fasevender man Cold på nytt slik at det blir signalmessig likt Hot, og signalene summeres sammen. Dermed har man i praksis fasevendt støyen i den ene signalvarianten, og støyen er dermed borte.
Jeg ser at et firma som kaller seg Headroom tar på seg å bygge om hodetelefoner til "balanserte" varianter, men dette er strengt tatt ikke snakk om et balansert signal på samme måten. I disse hodetelefonene kjører man bare elementene i push-pull, slik at man har et invertert signal på den andre siden av elementet, i motsetning til en fast og felles jord Man minsker ikke støy, og jeg kan ikke fatte at det skal hjelpe på noe som helst. Og skal man ha dette til å fungere må man skifte kabelen til headsettet til en med fire ledere, og ha en egnet forsterker. Så vidt jeg kan se og finne, er det kun én modell hodetelefoner fra ett firma, Grado RS1, som kommer tilpasset "balansert" signal, altså med kabel med fire ledere, fra fabrikk. Noe som tyder på at prinsippet ikke er så voldsomt fabelaktig som Headroom vil ha det til.
Skulle man virkelig benyttet balansert signal, måtte man brukt en kabel med fem ledere, altså Hot og Cold til hver side, og felles jord. I tillegg måtte man hatt en krets i hver "kopp" for å fasevende og summere. Men det er helt unødvendig å benytte dette, ettersom støyen man plukker opp er altfor svak til å kunne drive høyttalerene.

Ser på digikeys varebeholdning, går inn på audiotransformers, filtrerer så jeg skal sitte igjen med Tamura-produserte trafoer for bruk med rør, men finner ingenting. Hvilke er det du har pleid å bruke..?
Sitat av Provo
Så vidt jeg kan se og finne, er det kun én modell hodetelefoner fra ett firma, Grado RS1, som kommer tilpasset "balansert" signal, altså med kabel med fire ledere, fra fabrikk. Noe som tyder på at prinsippet ikke er så voldsomt fabelaktig som Headroom vil ha det til.
Vis hele sitatet...
Det finnes flere titalls andre firma som recabler hodetelefoner balansert.
Alle STAX-hodetelefoner er balanserte, Sennheiser HEV90 er balansert, AKG K1000 er balansert osv.

Grado RS1 kommer ikke balansert fra fabrikk.

Mulig det bare er innbilning at å kable om et 'normalt' par til flere ledere / "balansert" gir bedre lyd, men det får så være. =)
Sist endret av vidarlo; 31. juli 2008 kl. 23:03. Grunn: edit per request
Hmm.. På http://www.headphone.com/guide/by-he...balanced-type/ påstår HeadRoom følgende:
Sitat av HeadRoom
The Grado RS1 can be ordered directly from Grado labs with balanced terminations.
Vis hele sitatet...
Men det behøver jo selvfølgelig ikke være riktig fordi.

PS: Skulle forresten fortsatt gjerne hatt en link til Tamura-trafoene du har brukt som utgangstrafo på røramp.. Finner ikke noe på digi-key.
Det stemmer nok da, men de som er å få kjøpt fra butikker er ihvertfall ikke balanserte.
Vil tippe de gjør det samme med GS1000 også.

Skal sjekke hva Tamura-greiene heter når jeg kommer hjem!
TD1/2 MD1/2 eller noe tror jeg.
Hmf, rakk ikke redigeringen denne gangen heller..

Når det kommer til om forskjellen i lydkvalitet er innbilning eller ikke, så kan jeg forklare hvorfor det ikke blir noen forskjell. Ganske enkelt, egentlig. Det eneste høyttaleren i headsettet bryr seg om, er spenningen over den selv, og den dertil medførende strømmen. Det er jo strengt tatt innlysende, det må alle være enig i. Med den "balanserte" koblingen varierer signalet inverst på begge sider av elementet, i motsetning til den vanlige faste jordtilkoblingen på den ene siden som signalet varierer rundt. Hvis du tar oscilloskopet og kobler skop-jord til elementets negative tilkobling, og setter proben på den positive, ser du den balanserte variasjonen fra høyttaleren sitt synspunkt, altså variasjon på positiv tilkobling, med negativ som referanse. Om du tar det signalet du ser da og kobler på den positive, med fast jord på negativ, vil høyttaleren se nøyaktig det samme resultatet, og reagere nøyaktig likt. Altså blir det ingen forskjell. I frykt for å virke for eplekjekk, er dette ganske elementært og er indirekte en del av pensum første halvår i elektronikkingeniørutdannelsen
Så med mindre noen kan forklare hvorfor det blir en forskjell, stiller jeg meg svært skeptisk.
Når det kommer til lyd velger jeg å tro på hva jeg hører.
Om jeg bare innbiller meg hvorvidt lyden er bedre eller ikke gidder jeg rett og slett ikke tenke på.
Ei heller hvorvidt noe kan forsvares matematisk.

Skal man tenke sånn vil alle kabler høres identiske ut så lenge de klarer å levere nok strøm.
Etter hva jeg har hørt / innbilt meg er ikke det tilfellet.

Må jo også være litt trist for de som har brukt årevis på å utvikle fantastiske balanserte forsterkere dedikert til hodetelefoner når det bare er tull og tøys.

Nå har jeg kun en Bachelor i mikroelektronikk, så det gjør meg neppe kvalifisert til å vite noe som blir lært bort i en elektronikkingeniørutdannelse.
Sist endret av Goophy; 1. august 2008 kl. 09:28.
Sitat av Goophy
Skal man tenke sånn vil alle kabler høres identiske ut så lenge de klarer å levere nok strøm.
Etter hva jeg har hørt / innbilt meg er ikke det tilfellet.
Vis hele sitatet...
Neida, de vil ikke nødvendigvis høres identiske ut. Avhengig av bruksområde, vil f.eks. skjerming for støy spille inn. I tillegg har alle elektriske ledere og passive komponenter tre grunnparametere. Resistans, kapasitans og induktans. De to siste, altså imaginærdelen av den komplekse impedansen, vil påvirke dempningen på en frekvensavhengig måte, og kan dermed dempe noen frekvensområder mer enn andre. I en del tilfeller, eksempelvis høyfrekvens, er dette noe man må ta stort hensyn til. Til lyd er dette nesten irrelevant, fordi hørbar lyd begrenser seg til 20 kHz, og serieinduktansen og parallellkapasitansen i kabelen er så veldig små uansett. I tillegg har man det som kalles skin effect. Det innebærer at elektronene presses ut mot ytterdelen av lederen ved høye frekvenser, noe som innebærer at høye frekvenser dempes mer enn lave frekvenser. Omtrent som en induktans. Dette er heller ikke veldig kritisk i audio, spesielt med tanke på at en enkel tonekontroller lett kompenserer for dette, men også fordi audiofrekvenser er forholdsmessig lave.

Sitat av Goophy
Må jo også være litt trist for de som har brukt årevis på å utvikle fantastiske balanserte forsterkere dedikert til hodetelefoner når det bare er tull og tøys.
Vis hele sitatet...
Det skulle man kanskje tro, men de mener vel at dette er bra saker selv.

Sitat av Goophy
Nå har jeg kun en Bachelor i mikroelektronikk, så det gjør meg neppe kvalifisert til å vite noe som blir lært bort i en elektronikkingeniørutdannelse.
Vis hele sitatet...
Bachelor i mikroelektronikk, sier du? Ingeniør? Hadde dere analog kretsteori, transmisjonsteknikk og den slags, eller var det kun fokus på det digitale? Jeg spør fordi jeg lurer, altså. Jeg synes det er litt rart, hvis du har utdannelse innen analog elektronikk, at du har troen på "balanserte" hodetelefoner, når du ikke en gang kan forklare hvorfor det gir bedre lyd.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg forstår ikke teorien dere snakker om, men jeg har vanskelig for å tro at en hel industri kan bygges opp rundt absolutt ingenting.
Sitat av Provo
Bachelor i mikroelektronikk, sier du? Ingeniør? Hadde dere analog kretsteori, transmisjonsteknikk og den slags, eller var det kun fokus på det digitale? Jeg spør fordi jeg lurer, altså. Jeg synes det er litt rart, hvis du har utdannelse innen analog elektronikk, at du har troen på "balanserte" hodetelefoner, når du ikke en gang kan forklare hvorfor det gir bedre lyd.
Vis hele sitatet...
Ikke Ingeniør, hadde både om analogt og digitalt.

Du vet like godt som meg at det du sier stemmer.
Men jeg har dessverre vært så uheldig å fått høre på både Stax SR007 Omega, Blue Hawaiian og Millett 307A balanserte oppsett, og det er en helt annen verden.

Når man hører sånt bryr man seg ikke stort om det ikke kan forklares med tall.

Jeg vil anbefale deg å ihvertfall høre på et Stax-oppsett en gang, så kan du bedømme om det bare er tull eller ei selv.
Sist endret av Goophy; 1. august 2008 kl. 10:55.
Stax er elektrostatiske, som er en helt annen teknologi innen høyttalere. Elektrostatiske høyttalere bruker en spesiell folie som element, og elektriske felter til å drive bevegelsene. Det gir en eksepsjonelt klar og fin lyd, men det mistet populariteten for noen tiår tilbake pga ulempene det har. De ulempene er hovedsaklig dårligere bassgjengivelse, og behovet for en veldig høy spenning. Høyspenningen finner man alltids en løsning på, og bevegelsene behøver ikke å være så store i hodetelefoner for å gi god bass, så at de har bra lyd, tviler jeg ikke et sekund på.
Det blir vanskelig å sammenlikne et "balansert" og "ikke-balansert" oppsett riktig, ettersom de krever forskjellige forsterkere, man må ha 2 stk av samme headsettet, hvor ett er kablet "balansert" og ett ikke, osv. Det er dessuten klart at de som lager forsterkere til disse hodetelefonene lager forsterkere med bra lydkvalitet, noe som litt for lett kan feilaktig tilegnes prinsippet med "balanserte" hodetelefoner. Det samme gjelder den elektrostatiske teknologien.
Stax har både balanserte og ikke-balanserte forsterkere, men i mine ører hører man forskjellen på balansert/ubalansert ekstremt godt med et par elektrostathodetelefoner.

Bla. Sennheiser har kabler som veldig lett kan byttes. De fleste gode balanserte forsterkere har også mulighet for å kun bruke ubalansert output.

Ikke vanskelig å A/B-teste om man vil.
Sist endret av Goophy; 1. august 2008 kl. 11:33.
Trådstarter
37 0
Eh, tror jeg datt ut et sted her

Så dere mener at jeg burde holde meg til CMOY'en?
LogiQ, Provo mener det er best å bygge seg en CMOY, jeg mener det vil være likegreit å kjøpe seg en skikkelig forsterker om den bare ska stå hjemme.

Valget er ditt!
Sist endret av Goophy; 1. august 2008 kl. 11:50.
En liten rettelse: Jeg mener det er tilstrekkelig med en CMOY med ekstra tonekontroll eller ekstra fast forsterkning av bassfrekvenser for å løse problemet ditt. Det i kursiv er viktig, eller så er du like langt, med mindre du har EQ på kilden. Men velg en bra opamp, hvis du går for denne løsningen. Texas Instruments vet jeg har en del som er laget spesielt med tanke på audioforsterkning.
Sist endret av Provo; 1. august 2008 kl. 12:13.
Trådstarter
37 0
Opamp? Texas Instruments? Translation? =)

Vil takke for dere begge for insatsen deres, setter pris på det.

Såå, CMOY med noe moda greier da?
Hvis du vil lage en CMOY, må du vite hva en opamp/operasjonsforsterker er og gjør. Bruk google. Texas Instruments er en produsent av bl.a. elektronikk-komponenter. Eller du kan gjøre som Goophy sier, og kjøpe en ferdig hodetelefonforsterker. Da bør du i så fall enten passe på at forsterkeren har tonekontroll, lage en passiv tonekontroll selv, noe som er veldig enkelt, eller få tak i en software EQ som styrer all lyd ut av PC-en. Det er fordi en forsterker (uten EQ) alene vil (bør) forsterke alle frekvenser rimelig likt, og problemet med mangel på bass blir ikke løst.
Trådstarter
37 0
Dere gjør meg forvirra. Skal ikke ha noe CMOY dritt. Jeg kan lage bedre enn alle dere fordi jeg er en hersker av stor kaliber. Dere kan ikke stoppe meg, JEG ER BEST! MOHAHA
▼ ... noen uker senere ... ▼
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Goophy
Vil ikke få i nærheten så god lyd engang, enkelt og greit fordi den får veldig mye mindre strøm.
Men det er helt klart god lyd i enkelte smågreier også.
Skal du ha en portabel USB-DAC / amp vil jeg anbefale et par andre:

Meier Corda Move:
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/move.htm

Headamp Pico:
http://www.headamp.com/portable_amps/index.htm

iBasso D2:
http://www.ibasso.com/en/products/show.asp?ID=30
Vis hele sitatet...
Jeg endte faktisk opp med en Little Dot MK IV SE, ettersom jeg stort sett tilbringer mye mer tid foran datamaskinen hjemme enn utendørs i settinger der jeg faktisk kan spille musikk. Kombinert med Sennheiser HD 650 så er resultatet makeløst! Takk for tips